Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
07:06 25 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Susține Platforma 100 România

ro

19 Oct, 2016 14:46 2739 Marime text

De ce?

 
Am promis că nu voi candida în aceste alegeri și că nu mă voi implica politic pe durata acestui mandat. Decizia mea rămâne fermă, iar Guvernul pe care îl conduc rămâne unul independent.
 
Mandatul de Premier pe care l-am preluat în noiembrie 2015 a avut obiectivul de a asigura stabilitatea politică și economică a țării. Totodată, a avut rostul de a da partidelor politice răgazul necesar să se reformeze, să recâștige încrederea oamenilor, să se deschidă mai mult spre societate.
 
Unele partide nu par să fi mers pe această cale. Acest an de guvernare excepțională, independentă politic, a fost pentru ele doar o formă de a trage de timp, pentru a lăsa să se domolească energiile descătușate de #Colectiv. În esență, modul lor de a se raporta la oameni, la alegători, a rămas același.
 
Am dorit să arătăm că România se poate guverna și altfel – cu onestitate, corectitudine, integritate. Eu cred că în România poate exista un alt mod de a administra interesul public, deschis, în dialog cu oamenii, pornind de la ideea ca interesul general este mai bine servit de o administrație profesionistă și nu politizată. Asta am început să fac în acest an. Nu totul a mers bine, dar am încercat să corectăm cu onestitate greșelile făcute.
 
Dar, tocmai pentru că acum am această experiență, cred că schimbarea poate să continue. Din punctul meu de vedere, un proiect de guvernare după alegerile din 11 Decembrie 2016 ar trebui dezvoltat în baza unor principii asumate public, susținute de partidele, de oamenii politici, de grupurile civice sau organizațiile societății civile, de oamenii de afaceri, de fiecare dintre noi, cei care credem că această schimbare e necesară.
 
În 2018, România va celebra centenarul Marii Uniri. 100 de ani au însemnat cicluri dramatice, de la totalitarism către democrație, de la războaie și crize profunde la integrarea în NATO și Uniunea Europeană. Dacă vrem ca România să crească, avem nevoie de o reformă profundă a statului. Avem nevoie de o reîmprospătare profundă a clasei politice, de principii pe care noi, ca societate, să ni le asumăm dincolo de angajamente politice și cicluri electorale.
 

De aceea, vă propun Platforma #Romania100 – România la 100 de ani - 10 principii ale unei guvernări pentru cetățeni, însoțite de un portofoliu de proiecte naționale care cred că ar trebui continuate sau începute de guvernul viitor. O platformă pentru a ne recâștiga încrederea în România și în noi înșine.

Dacian Cioloș
 

 
Principii
 
#1 Susțin o Românie fără corupție
 
Nicio forță politică din România nu trebuie să pună opreliști luptei împotriva corupției, să slăbească justiția și statul de drept. Corupția înseamnă sărăcie, corupția ne condamnă la subdezvoltare. De aceea, lupta împotriva corupției trebuie asumată de fiecare dintre noi, la nivel individual, cu conștiința că, în momentul în care unul dintre noi dă sau primește mită, cere sau oferă un drept necuvenit, devine parte a sistemului care corupe și ucide România. La 100 de ani, România are nevoie de o justiție puternică, independentă.
 

#2 Susțin o Românie cu o clasă politică responsabilă
 
După alegerile din 11 Decembrie 2016, România riscă să aibă în prima linie, să fie condusă de oameni politici cercetați penal, cu condamnări penale, oameni care nu mai pot reprezenta viitorul. La 100 de ani de la Marea Unire, România merită o clasă politică cinstită, care să devină un model de etică și onestitate, nu de populism și demagogie. Merită un Parlament ai cărui membri respectă justiția, care țin cont de nevoile și de așteptările societății, care lucrează pentru țară, nu pentru interese private. România are nevoie de oameni politici, demnitari și oameni de stat vizionari, care să lucreze în serviciul cetățenilor.
 
#3 Susțin o Românie guvernată cu bun simț
 
Mandatul scurt al actualului guvern a demonstrat limitele schimbării în condițiile unui aparat administrativ opac, nereformat și puternic politizat. Ne-am aliat cu cetățenii pentru a le simplifica interacțiunea cu instituțiile statului. La 100 de ani, românii merită un stat puternic, reformat, cu o administrație competitivă, profesionistă, deschisă, pentru oameni. Este nevoie de o reformă profundă a administrației și de crearea unui corp administrativ competent, integru. Respectul pentru cetățeni trebuie scris în ADN-ul administrației. Doar în felul acesta administrația va inspira încredere și respect.
 
#4 Susțin o Românie în care fiecare muncește și este plătit cinstit
 
Creșterea economică sănătoasă și nivelul de trai vor putea fi menținute numai dacă vom crea mai multe locuri de muncă. Creșterile de salarii, de pensii sunt posibile numai dacă există suficienți oameni care muncesc, care aduc valoare în economie. Crearea de noi locuri de muncă trebuie să fie obiectivul principal al guvernului, preocuparea permanentă a decidenților politici. Pentru aceasta avem nevoie de investitori, de capital autohton consolidat, dar și de capital de peste hotare. Oamenii trebuie să-și găsească de muncă nu numai la București, în Cluj sau în Timiș, ci și în Botoșani, Vaslui sau Dolj.
 
#5 Susțin o Românie fără sărăcie
 
Aproape jumătate din populația țării trăiește în sărăcie. Un copil din trei abandonează școala. Avem unul dintre cele mai ineficiente sisteme de asistență socială din Europa. În loc să fie sprijiniți, cei mai săraci dintre noi sunt puși pe drumuri, sunt folosiți ca masă de manevră electorală. România are nevoie de un nou concept de incluziune socială, bazat pe activarea economică a celor în nevoie. Trebuie să continuăm reforma asistenței sociale, să promovăm pachete de sprijin integrat pentru oamenii săraci și pentru familiile lor, care să ducă la o reală integrare în societate: locuri de muncă, sănătate, școală pentru toți.
 
#6 Susțin o Românie cu o economie competitivă
 

La aproape 100 de ani de la Marea Unire, România nu are o autostradă care să treacă munții. Polul sărăciei din Europa este la noi și există dezechilibre majore de dezvoltare între regiuni. La asta ne-au adus inconsecvența, incapacitatea de a duce până la capăt proiecte și de a avea abordări strategice, sistemele arbitrare de a distribui banii cu scopul de a “cumpăra” primari pentru campania electorală. La 100 de ani, România are nevoie de o viziune pentru dezvoltare multianuală, care unifică resursele bugetare naționale cu fondurile europene, care încurajează investițiile private și eficientizează investițiile publice. Debirocratizarea trebuie să continue, în relația cu cetățenii, în interacțiunea statului cu mediul de afaceri, în interiorul instituțiilor publice. Mediul de achiziții publice trebuie gestionat mai eficient, mai transparent, astfel încât să maximizăm investițiile din bugetul țării.
 
#7 Susțin o Românie cu adevărat educată
 
În România de azi avem un sistem de educație în mare parte decredibilizat de interese partinice și de non-valori, subfinanțat, un sistem în care dascălii onești sunt sufocați de hățișuri de interese. Avem un sistem care îi exclude pe cei săraci sau pe cei din zonele rurale, în care liceele tehnice și agricole au fost neglijate, în care multe universități au devenit fabrici de diplome. La 100 de ani, România merită altceva, românii merită mai mult. Avem nevoie să continuăm îmbunătățirea și repunerea pe fundamente etice a sistemului universitar, să scoatem politica din școli. Trebuie să dăm o șansă egală elevilor și profesorilor din mediul rural, să recuperăm și să dezvoltăm învățământul tehnic, agricol și învățământul dual astfel încât școala să înțeleagă realitățile pieței, să lucreze direct cu întreprinderile și să fie direct cuplată la economie.
 
#8 Susțin o Românie sănătoasă
 
Prea mulți medici pleacă din țară. În România nu s-au mai construit spitale noi, România nu a avut în ultimii 26 de ani un plan de extindere, de dezvoltare, de modernizare a infrastructurii spitalicești. Odată cu alocarea unui buget suficient, este nevoie de o reformă profundă a sistemului de sănătate, care să elimine corupția, politicul și conflictele de interese din managementul spitalelor, care să ofere condiții de muncă și de dezvoltare decente, astfel încât medicii noștri să rămână în țară. Sunt necesare realizarea și punerea în aplicare a unui plan național de resurse umane pentru reprofesionalizarea administrației și a managementului în sistemul medical din România. Este nevoie de un sistem transparent, meritocratic, etic, care să pună pacientul în centrul său. Trebuie să creștem accesul și calitatea serviciilor medicale la sate și în orașele mici și mijlocii. România la 100 de ani are nevoie de spitale noi, are nevoie de performanță, nu numai în clinicile de vârf, ci în fiecare spital obișnuit.
 
#9 Susțin o Românie care contează în Uniunea Europeană și în NATO
 
Urmează vremuri tulburi pentru Europa. Uniunea Europeană este în criză. România trebuie să decidă dacă vrea să fie parte din problemă sau parte din soluție. Trebuie să decidem dacă preferăm o Europă a populismului, a etnocentrismului și a demagogiei sau o Europă a democrației, a toleranței și a prosperității. În 2019, România centenară va prelua Președinția Consiliului Uniunii Europene. Avem forța și oportunitatea să arătăm că România este un stat membru puternic și să construim Uniunea Europeană alături de nucleul dur al celor care doresc să țină împreună Europa. Avem forța de a deveni ancora din Est a Europei unite. Avem forța să rămânem cel mai de încredere partener din Europa de Est al Statelor Unite ale Americii. Totodată, avem datoria istorică și morală de a-i ține lângă noi, pe o cale europeană, pe românii din Republica Moldova, de a pregăti regăsirea neamului nostru în orice formă vor dori generațiile care vin, de aici și de dincolo de Prut.
 
#10 Susțin o Românie a tuturor românilor
 
Cei mai mulți dintre românii plecați să muncească în străinătate fac asta pentru că și-au pierdut încrederea că acasă se poate mai bine. Avem datoria de a le respecta decizia, de a-i proteja și sprijini acolo unde au ales sa trăiască, dar și obligația de a nu-i înstrăina de țară și de a-i încuraja să se întoarcă acasă. România este a fiecăruia dintre noi, cetățenii ei, în măsura în care ne-o asumăm, indiferent de etnia noastră, de credințele noastre, de locul unde trăim sau muncim. La 100 de ani de la Marea Unire, o Românie puternică are nevoie mai mult ca oricând de un spirit de neam puternic, de un țesut social solid, bazat pe valori, bazat pe ceea ce ne definește și ne unește. Pentru aceasta, avem nevoie să regăsim încrederea unii în ceilalți și în noi înșine. O nație puternică, încrezătoare, își susține și promovează valorile pe care se construiește.
 
Primele #100dezile: organizarea schimbării
 
  • Guvernul trebuie regândit la nivel de funcționalitate ministerială, cu un Cabinet format dintr-un număr restrâns de miniștri, cu ministere comasate pe principiul clusterelor de dezvoltare și un număr redus de agenții de implementare și reglementare.
  • Restructurarea administrației centrale trebuie consfințită legislativ prin modificarea Legii 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului, astfel încât să includă un model de organizare internă pentru fiecare minister, cu explicarea competențelor, pentru a elimina riscul suprapunerii de atribuții.
  • Guvernarea este construită pe baza unor obiective trans-sectoriale, clar asumate, în beneficiul cetățenilor (de exemplu: investiții coordonate, reducerea sărăciei, debirocratizare, digitalizarea administrației, infrastructură modernă etc.).
  • #ComisiadeTaiatHartii 2.0 devine o instituție de sine stătătoare, în cadrul Cancelariei Guvernului și își continuă misiunea de debirocratizare în sprijinul cetățenilor, al antreprenorilor și pentru simplificarea relațiilor inter-instituționale.
  • Guvernul instituționalizează #GovITHub și Coordonatorul pentru Tehnologia Informației. Aceste instituții urmăresc ca investițiile în IT ale instituțiilor publice să fie făcute eficient, conform unei strategii și în interesul cetățenilor.
  • Strategiile guvernamentale, politicile publice și proiectele legislative trec printr-o primă evaluare de impact la momentul adoptării lor sau odată la 3 ani. Cele care nu trec testul eficienței și impactului încetează în mod automat.
  • Consolidarea tuturor fondurilor naționale și europene destinate dezvoltării și o reală abordare multianuală a utilizării acestora. Fondurile bugetare prin care se distribuie bani, în funcție de clientelismul politic, fără a avea baza unor proiecte sau planuri pentru dezvoltare și mecanisme de control trebuie desființate.
  • Cheltuielile publice clar prioritizate, cu evaluarea impactului. Trebuie operaționalizată și întărită instituțional la nivelul Cancelariei unitatea de evaluare a investițiilor publice. Toate investițiile guvernamentale trec prin acest filtru.
 
Portofoliu de proiecte naționale
 
  • Reforma administrației publice: modificarea Legii 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici pentru introducerea unor criterii noi de recrutare, de evaluare și de stimulare a acestora. Obiectivul este de a crea o administrație publică profesionistă, competentă, integră, transparentă, atât la nivel central, cât și la nivel local.
  • Modificarea Legii-cadru 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice pentru eliminarea discrepanțelor și discriminărilor între diferitele sectoare ale sectorului public.
  • Operaționalizarea Strategiei Naționale Anticorupție, întărirea Agenției Naționale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI), Pact multianual pentru finanțarea și întărirea sistemului judiciar.
  • Asumarea și operaționalizarea celor 17 capitole ale Strategiei România Competitivă.
  • Crearea unui Program național pentru sprijinirea antreprenoriatului ca motor al economiei românești. Fiecare leu investit din fonduri publice trebuie să susțină o creștere economică durabilă, de calitate, crearea de locuri de muncă și atragerea capitalului privat.
  • Continuarea Pachetului anti-sărăcie, cu alocare bugetară, schimbări legislative, termene concrete de îndeplinire asumate anual.
  • Propunere legislativă pentru stabilirea unui cadru financiar multianual, care să asigure continuitatea investițiilor majore în economie, prin angajarea multianuală a resurselor bugetare. Bugetul României va fi elaborat astfel încât să urmeze programe și obiective, nu nevoia unor instituții de a-și justifica existența.
  • Stabilirea unui portofoliu de proiecte de investiții de interes național, care să beneficieze de fonduri europene și buget național în domeniile sănătate, educație, infrastructură mare.
  • Prioritizarea cercetării aplicate, dezvoltării și inovării ca elemente de creștere a valorii adăugate în economie.
  • Încurajarea participării Diasporei în economie prin abordări de tipul “RePatriot” și continuarea programelor Diaspora Start-Up.
  • Revizuirea legislației și crearea unui Program național pentru păduri care să permită conservarea și exploatarea durabilă a acestora.
  • Reorganizarea Agenției Domeniilor Statului într-o structură care să permită achiziționarea de terenuri agricole, comasarea și revânzarea acestora către tineri agricultori, astfel încât să sprijine dezvoltarea agriculturii locale, întărirea fermei de familie, a formelor asociative și a clasei de mijloc la sate.
  • Un pachet legislativ pentru încurajarea în agricultură a producției și comercializării (inclusiv la export) de valoare adăugată, asocierii și organizării pe filieră în agricultură și înființarea Camerelor Agricole ca structuri independente de consultanță agricolă și sprijin pentru fermieri, coordonate de aceștia.
  • Continuarea investițiilor în cadastrarea teritoriului țării, cu precădere pentru terenurile agricole.
  • Continuarea și îmbunătățirea programului de prevenire și gestionare a riscurilor de cutremur și alte catastrofe naturale.
  • Continuarea schimbării de perspectivă în implementarea programelor europene, cu accent pe simplificare, creșterea calității proiectelor și a impactului pe care programele finanțate îl au în economie. Dezvoltarea instrumentelor financiare inovatoare demarate cu ajutorul fondurilor europene.
  • Implementarea strategiilor de Investiții Teritoriale Integrate din fonduri europene și buget național în Delta Dunării, Valea Jiului, zona Moldovei, Roșia Montană-Apuseni și identificarea altor zone care necesită pachete de intervenție integrate din fonduri publice si private.
  • Pregătirea în condiții optime a Președinției române a Consiliului Uniunii Europene în 2019.
  • Dezvoltarea gazoductului Bulgaria-România-Ungaria-Austria (BRUA) și continuarea eforturilor de interconectare energetică și consolidare a independenței și securității energetice a țării.
  • Abordare multianuală a punerii în valoare a patrimoniului istoric și cultural național.
  • Sprijinirea sportului de performanță și dezvoltarea unui program național de promovare a sportului de masă.

Proiectul a fost lansat împreună cu o petiție online, pe care susținătorii o pot accesa AICI.  Până acum, petiția a reușit să strângă peste 44.000 de mii de semnături virtuale. 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii