24 de ani de la scufundarea navei Scăieni. Vasul plecase din Port Constanţa. Un mort şi 9 dispăruţi
24 de ani de la scufundarea navei Scăieni. Vasul plecase din Port Constanţa. Un mort şi 9 dispăruţi
07 Dec, 2015 07:07
ZIUA de Constanta
6319
Marime text
Cargoul Scăieni, sub pavilion România, avându-l la comandă pe Marian Butuşină, s-a scufundat în Marea Mediterană, la 100 Mm Est de Sicilia în condiţiile unei furtuni deosebit de violente, care a provocat deplasarea mărfii în hambare.
La data de 3 decembrie 1991, ora 17:00, nava plecase din dana 15 a portului Constanţa, încărcată cu 3.057,106 tone de azotat de amoniu (în saci) cu destinaţia Franţa.
Pe 4 decembrie, vasul a tranzitat Bosforul şi intră în Marea Marmara, apoi a trecut prin Strâmtoarea Dardanele şi a intrat în Marea Egee, ajungând în rada portului Pireu (5 decembrie 1991). De aici, a plecat spre Cap Matapan, astfel că, pe data de 6 decembrie, se afla travers Cap Matapan, urmând să se angajeze în traversarea Mării Ionice pe ruta Cap Matapan – Cap Passero, 358 Mm.
Supravieţuitori:
- Marian Gh. Butuşină – comandant,
- Petru Popovici – ofiţer maritim I,
- Lucian Motoc – ofiţer maritim III,
- Ilie Munteanu – ofiţer electrician,
- Adrian Curelea – timonier,
- Dumitru Moroianu – timonier,
- Ilie Carali – şef-echipaj,
- Aurel Hrişcu – marinar,
- Ion Ciobărceanu – marinar,
- Aurel Cercel – marinar,
- Constantin Sută – motorist,
- Marius Petrescu – timonie
- Radu Buburuz – ofiţer mecanic II,
- Ştefan Gherasim – bucătar,
- Viorel Alexandroaie – lemnar bord,
- Emilian Vodă – motorist
- Gabriel Stan – brutar.
Decedat:
- Nichifor Damian (45 ani) – aj. mecanic.
Dispăruţi:
- Ion Sîrbu (34 ani) – ofiţer maritim II,
- Constantin Caracostea (53 ani) – şef-mecanic,
- Marcel Oprea (35 ani) – ofiţer mecanic I,
- Adrian Bănică (23 ani) – ofiţer mecanic III,
- Ion Chermenschi (36 ani) – electrician,
- Valeriu Stere (46 ani) – telegrafist,
- Ilie Petrea (27 ani) – motorist,
- Ionel Ciup (34 ani) – strungar,
- Vladimir-Sorin Vistovschi (18 ani) – transfug clandestin (din Alba Iulia).
sursa text şi foto: Constantin Cumpana, Corina Apostoleanu, “Amintiri despre o flota pierduta” – vol. II – “Voiaje neterminate”, 2011, Editura “Telegraf Advertising” Constanta.
La data de 3 decembrie 1991, ora 17:00, nava plecase din dana 15 a portului Constanţa, încărcată cu 3.057,106 tone de azotat de amoniu (în saci) cu destinaţia Franţa.
Pe 4 decembrie, vasul a tranzitat Bosforul şi intră în Marea Marmara, apoi a trecut prin Strâmtoarea Dardanele şi a intrat în Marea Egee, ajungând în rada portului Pireu (5 decembrie 1991). De aici, a plecat spre Cap Matapan, astfel că, pe data de 6 decembrie, se afla travers Cap Matapan, urmând să se angajeze în traversarea Mării Ionice pe ruta Cap Matapan – Cap Passero, 358 Mm.
Supravieţuitori:
- Marian Gh. Butuşină – comandant,
- Petru Popovici – ofiţer maritim I,
- Lucian Motoc – ofiţer maritim III,
- Ilie Munteanu – ofiţer electrician,
- Adrian Curelea – timonier,
- Dumitru Moroianu – timonier,
- Ilie Carali – şef-echipaj,
- Aurel Hrişcu – marinar,
- Ion Ciobărceanu – marinar,
- Aurel Cercel – marinar,
- Constantin Sută – motorist,
- Marius Petrescu – timonie
- Radu Buburuz – ofiţer mecanic II,
- Ştefan Gherasim – bucătar,
- Viorel Alexandroaie – lemnar bord,
- Emilian Vodă – motorist
- Gabriel Stan – brutar.
Decedat:
- Nichifor Damian (45 ani) – aj. mecanic.
Dispăruţi:
- Ion Sîrbu (34 ani) – ofiţer maritim II,
- Constantin Caracostea (53 ani) – şef-mecanic,
- Marcel Oprea (35 ani) – ofiţer mecanic I,
- Adrian Bănică (23 ani) – ofiţer mecanic III,
- Ion Chermenschi (36 ani) – electrician,
- Valeriu Stere (46 ani) – telegrafist,
- Ilie Petrea (27 ani) – motorist,
- Ionel Ciup (34 ani) – strungar,
- Vladimir-Sorin Vistovschi (18 ani) – transfug clandestin (din Alba Iulia).
sursa text şi foto: Constantin Cumpana, Corina Apostoleanu, “Amintiri despre o flota pierduta” – vol. II – “Voiaje neterminate”, 2011, Editura “Telegraf Advertising” Constanta.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii