DNA explică de ce a decis reţinerea lui Cocoş, Pinalti, Sandu şi Niro
DNA explică de ce a decis reţinerea lui Cocoş, Pinalti, Sandu şi Niro
28 Oct, 2014 08:46
ZIUA de Constanta
1545
Marime text
În completarea comunicatelor nr. 1342 din 26 septembrie 2014 și nr. 1452 din 16 octombrie 2014, privind suspiciunea săvârşirii unor fapte de corupţie în legătură cu încheierea unor contracte de licenţiere IT, Biroul de Informare și Relații Publice este abilitat să transmită următoarele:
Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Secţia de combatere a infracţiunilor conexe infracţiunilor de corupţie au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reţinerea pentru 24 de ore, a inculpatului NICOLAE DUMITRU, om de afaceri, pentru infracţiunile de trafic de influență și spălare de bani
Din ordonanţa de reţinere întocmită de procurori a reieşit că, în prezenta cauză, există date şi probe din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:
Contractul cadru de închiriere de licențe Microsoft, din 15.04.2004, ar fi fost încheiat condiţii oneroase pentru bugetul de stat, asigurând posibilitatea deturnării unui discount de circa 47% acordat de Microsoft în considerarea Guvernului României şi implicit, permiţând plata unor comisioane către persoanele implicate.
Astfel, contractul cadru s-ar fi încheiat cu încălcarea dispoziţiilor legale privind achiziţiile publice, invocându-se în mod nereal, calitatea de unic distribuitor a Fujitsu Siemens Computers, la un preţ cu cel puţin 40% mai mare faţă de preţul real, având la bază un necesar nefundamentat.
Premisele încheierii contractului cadru se referă la faptul că, în anul 2003, în contextul în care, distribuirea de licenţe Microsoft, către Guvernul României, a fost identificată ca fiind o posibilă afacere, mai multe persoane ce aveau posibilitatea să înlesnească încheierea şi respectiv derularea contractului, prin susţinerea financiară pe care o puteau acorda sau prin influenţa pe care o aveau direct sau indirect asupra unor oameni politici sau asupra unor membri ai Guvernului, ar fi fost cooptate pentru a face demersurile necesare. Astfel, în această afacere a fost cooptat și Nicolae Dumitru, care trebuia să îşi exercite influenţa asupra unor membri ai Guvernului de la acea vreme (Şerban Mihăilescu, Nica Dan) pentru a obţine încheierea contractului.
Pentru obţinerea unui profit substanţial, care să asigure şi plata sumelor pretinse de persoanele implicate, ar fi fost încheiat un singur contract pentru administraţia publică şi astfel, în funcţie de numărul de licenţe achiziţionat, preţul era unul care permitea plata comisioanelor prin discountul acordat (între 47 şi 60% raportat la preţul de listă).
Discountul a fost utilizat pentru plata comisioanelor pretinse de miniştri şi alte persoane implicate.
Pentru a-și exercita influența asupra lui Șerban Mihăilescu - ministru coordonator al Secretariatului General al Guvernului, Dan Nica - ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei Informaților, precum și asupra altor membri ai Guvernului în vederea încheierii și derulării contractului de licențiere Microsoft cu firma Fujitsu Siemens Computers Austria, Dumitru Nicolae a pretins și primit de la altă persoană implicată în cauză, prin virament, în contul firmei Running Total Group pe care o controlează, suma totală de 7,65 milioane USD. Suma de bani pretinsă şi primită provenea de la Fujitsu Siemens Computers.
Inculpatului Nicolae Dumitru i s-a adus la cunoştinţă calitatea procesuală şi acuzaţiile în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală.
La data de 28 octombrie 2014, inculpatul Nicolae Dumitru urmează a fi prezentat la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie cu propunerea de arestare preventivă pentru 30 de zile.
Facem precizarea că punerea în mişcare a acţiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.
În completarea comunicatelor nr. 1342 din data de 26 septembrie 2014 și 1452 din 16 octombrie 2014, privind suspiciunea săvârşirii unor fapte de corupţie în legătură cu încheierea unor contracte de licenţiere IT, Biroul de Informare și Relații Publice este abilitat să transmită următoarele:
Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Secţia de combatere a infracţiunilor conexe infracţiunilor de corupţie au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reţinerea pentru 24 de ore, a inculpaţilor:
COCOŞ DORIN, om de afaceri,
GHEORGHE ȘTEFAN, primar al municipiului Piatra Neamţ, preşedinte al organizaţiei judeţene a unui partid,
ambii pentru infracţiunile de trafic de influență și spălare de bani
SANDU GABRIEL, ministru al Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale în perioada decembrie 2008 – septembrie 2010, pentru infracţiunile de luare de mită în formă continuată (două acte materiale) și spălare de bani
Din ordonanţele de reţinere întocmite de procurori a reieşit că, în prezenta cauză, există date şi probe din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:
Contractul cadru de închiriere de licențe Microsoft, din 15.04.2004, ar fi fost încheiat condiţii oneroase pentru bugetul de stat, asigurând posibilitatea deturnării unui discount de circa 47% acordat de Microsoft în considerarea Guvernului României, şi implicit permiţând plata unor comisioane către persoanele implicate.
Astfel, contractul cadru s-ar fi încheiat cu încălcarea dispoziţiilor egale privind achiziţiile publice, invocându-se în mod nereal calitatea de unic distribuitor a Fujitsu Siemens Computers, la un preţ cu cel puţin 40% mai mare faţă de preţul real, având la bază un necesar nefundamentat.
Prin HG nr. 199/2008 contractul a fost trecut de la Secretariatul General al Guvernului la Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei.
La nivelul anului 2009, instituțiile beneficiare utilizau un număr de 150.694 licențe ce au fost achiziționate în perioada 2004 - 2008 în baza prevederilor Contractului comercial de închiriere a licențelor referitor la produsele Microsoft nr. 0115 RO și a actelor adiționale ale acestuia. Efectele contractului au încetat la data de 26 aprilie 2009, dată la care a expirat și dreptul neexclusiv de utilizare a licențelor.
În contextul încetării dreptului de utilizare a licențelor și a efectelor contractului de închiriere de licențe, a identificată o nouă oportunitate de afaceri în distribuirea de licențe Microsoft către Guvernul României.
În primăvara anului 2009, a avut loc o întrevedere între Cocoș Dorin, Gheorghe Ştefan, Sandu Gabriel – ministru al Comunicațiilor și Societății Informaționale și alte persoane.
În cadrul acestei întâlniri au fost discutate chestiuni generale legate de posibilitățile pe care le avea Ministerul Comunicațiilor la finalizarea contractului cu Fujitsu Siemens Computers pentru asigurarea în continuare a licențelor necesare: exercitarea dreptului de cumpărare sau încheierea unui nou contract de închiriere.
În cursul procedurii de achiziţie, pentru a sigura asocierii având ca lider D-CON.NET AG atribuirea contractului, Cocoș Dorin a pretins de la de la o persoană implicată în cauză, foloase necuvenite pentru el, pentru Gheorghe Ștefan și pentru Gabriel Sandu, după cum urmează:
- Gabriel Sandu - 2.700.000 euro şi 1.800.000 euro,
- Gheorghe Ştefan - 4.000.000 euro,
- Dorin Cocoş - 9.000.000 euro.
Din fișa de date a procedurii de achiziție rezultă că au fost stabilite criterii de calificare restrictive, astfel încât să fie înlăturat de la licitație orice alt ofertant în afară de asocierea având ca lider D-CON.NET AG, în consecință, la data de 12.08.2009 a fost semnat un acord cadru cu această asociere de firme prin care Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale a achiziționat furnizarea dreptului de utilizare de produse software prin închiriere cu opțiune de cumpărare.
Pentru a putea efectua plata sumelor pretinse de Cocoș Dorin, Gheorghe Ștefan și Sandu Gabriel, a fost înființată o firmă, în contul căreia D-CON.NET.AG a virat toate sumele necesare.
La baza acestei tranzacții a stat un contract de suport tehnic datat 19.10.2009, contract ce atestă operațiuni comerciale fictive. Pentru serviciile contractate D-CON.NET se obliga să plătească suma de 18.153.058 euro.
Sumele de bani pretinse au ajuns în cele din urmă în contul unor firme controlate, în mod direct sau prin intermediari, de Gabriel Sandu (2.700.000 euro), Gheorghe Ştefan (4.000.000 euro) și Dorin Cocoş (9.000.000 euro).
Inculpaţilor li s-au adus la cunoştinţă calitatea procesuală în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală.
La data de 28 octombrie 2014, inculpaţii Gabriel Sandu, Gheorghe Ştefan şi Dorin Cocoş urmează a fi prezentaţi la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile.
Facem precizarea că punerea în mişcare a acţiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.
Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Secţia de combatere a infracţiunilor conexe infracţiunilor de corupţie au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reţinerea pentru 24 de ore, a inculpatului NICOLAE DUMITRU, om de afaceri, pentru infracţiunile de trafic de influență și spălare de bani
Din ordonanţa de reţinere întocmită de procurori a reieşit că, în prezenta cauză, există date şi probe din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:
Contractul cadru de închiriere de licențe Microsoft, din 15.04.2004, ar fi fost încheiat condiţii oneroase pentru bugetul de stat, asigurând posibilitatea deturnării unui discount de circa 47% acordat de Microsoft în considerarea Guvernului României şi implicit, permiţând plata unor comisioane către persoanele implicate.
Astfel, contractul cadru s-ar fi încheiat cu încălcarea dispoziţiilor legale privind achiziţiile publice, invocându-se în mod nereal, calitatea de unic distribuitor a Fujitsu Siemens Computers, la un preţ cu cel puţin 40% mai mare faţă de preţul real, având la bază un necesar nefundamentat.
Premisele încheierii contractului cadru se referă la faptul că, în anul 2003, în contextul în care, distribuirea de licenţe Microsoft, către Guvernul României, a fost identificată ca fiind o posibilă afacere, mai multe persoane ce aveau posibilitatea să înlesnească încheierea şi respectiv derularea contractului, prin susţinerea financiară pe care o puteau acorda sau prin influenţa pe care o aveau direct sau indirect asupra unor oameni politici sau asupra unor membri ai Guvernului, ar fi fost cooptate pentru a face demersurile necesare. Astfel, în această afacere a fost cooptat și Nicolae Dumitru, care trebuia să îşi exercite influenţa asupra unor membri ai Guvernului de la acea vreme (Şerban Mihăilescu, Nica Dan) pentru a obţine încheierea contractului.
Pentru obţinerea unui profit substanţial, care să asigure şi plata sumelor pretinse de persoanele implicate, ar fi fost încheiat un singur contract pentru administraţia publică şi astfel, în funcţie de numărul de licenţe achiziţionat, preţul era unul care permitea plata comisioanelor prin discountul acordat (între 47 şi 60% raportat la preţul de listă).
Discountul a fost utilizat pentru plata comisioanelor pretinse de miniştri şi alte persoane implicate.
Pentru a-și exercita influența asupra lui Șerban Mihăilescu - ministru coordonator al Secretariatului General al Guvernului, Dan Nica - ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei Informaților, precum și asupra altor membri ai Guvernului în vederea încheierii și derulării contractului de licențiere Microsoft cu firma Fujitsu Siemens Computers Austria, Dumitru Nicolae a pretins și primit de la altă persoană implicată în cauză, prin virament, în contul firmei Running Total Group pe care o controlează, suma totală de 7,65 milioane USD. Suma de bani pretinsă şi primită provenea de la Fujitsu Siemens Computers.
Inculpatului Nicolae Dumitru i s-a adus la cunoştinţă calitatea procesuală şi acuzaţiile în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală.
La data de 28 octombrie 2014, inculpatul Nicolae Dumitru urmează a fi prezentat la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie cu propunerea de arestare preventivă pentru 30 de zile.
Facem precizarea că punerea în mişcare a acţiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.
În completarea comunicatelor nr. 1342 din data de 26 septembrie 2014 și 1452 din 16 octombrie 2014, privind suspiciunea săvârşirii unor fapte de corupţie în legătură cu încheierea unor contracte de licenţiere IT, Biroul de Informare și Relații Publice este abilitat să transmită următoarele:
Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Secţia de combatere a infracţiunilor conexe infracţiunilor de corupţie au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reţinerea pentru 24 de ore, a inculpaţilor:
COCOŞ DORIN, om de afaceri,
GHEORGHE ȘTEFAN, primar al municipiului Piatra Neamţ, preşedinte al organizaţiei judeţene a unui partid,
ambii pentru infracţiunile de trafic de influență și spălare de bani
SANDU GABRIEL, ministru al Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale în perioada decembrie 2008 – septembrie 2010, pentru infracţiunile de luare de mită în formă continuată (două acte materiale) și spălare de bani
Din ordonanţele de reţinere întocmite de procurori a reieşit că, în prezenta cauză, există date şi probe din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:
Contractul cadru de închiriere de licențe Microsoft, din 15.04.2004, ar fi fost încheiat condiţii oneroase pentru bugetul de stat, asigurând posibilitatea deturnării unui discount de circa 47% acordat de Microsoft în considerarea Guvernului României, şi implicit permiţând plata unor comisioane către persoanele implicate.
Astfel, contractul cadru s-ar fi încheiat cu încălcarea dispoziţiilor egale privind achiziţiile publice, invocându-se în mod nereal calitatea de unic distribuitor a Fujitsu Siemens Computers, la un preţ cu cel puţin 40% mai mare faţă de preţul real, având la bază un necesar nefundamentat.
Prin HG nr. 199/2008 contractul a fost trecut de la Secretariatul General al Guvernului la Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei.
La nivelul anului 2009, instituțiile beneficiare utilizau un număr de 150.694 licențe ce au fost achiziționate în perioada 2004 - 2008 în baza prevederilor Contractului comercial de închiriere a licențelor referitor la produsele Microsoft nr. 0115 RO și a actelor adiționale ale acestuia. Efectele contractului au încetat la data de 26 aprilie 2009, dată la care a expirat și dreptul neexclusiv de utilizare a licențelor.
În contextul încetării dreptului de utilizare a licențelor și a efectelor contractului de închiriere de licențe, a identificată o nouă oportunitate de afaceri în distribuirea de licențe Microsoft către Guvernul României.
În primăvara anului 2009, a avut loc o întrevedere între Cocoș Dorin, Gheorghe Ştefan, Sandu Gabriel – ministru al Comunicațiilor și Societății Informaționale și alte persoane.
În cadrul acestei întâlniri au fost discutate chestiuni generale legate de posibilitățile pe care le avea Ministerul Comunicațiilor la finalizarea contractului cu Fujitsu Siemens Computers pentru asigurarea în continuare a licențelor necesare: exercitarea dreptului de cumpărare sau încheierea unui nou contract de închiriere.
În cursul procedurii de achiziţie, pentru a sigura asocierii având ca lider D-CON.NET AG atribuirea contractului, Cocoș Dorin a pretins de la de la o persoană implicată în cauză, foloase necuvenite pentru el, pentru Gheorghe Ștefan și pentru Gabriel Sandu, după cum urmează:
- Gabriel Sandu - 2.700.000 euro şi 1.800.000 euro,
- Gheorghe Ştefan - 4.000.000 euro,
- Dorin Cocoş - 9.000.000 euro.
Din fișa de date a procedurii de achiziție rezultă că au fost stabilite criterii de calificare restrictive, astfel încât să fie înlăturat de la licitație orice alt ofertant în afară de asocierea având ca lider D-CON.NET AG, în consecință, la data de 12.08.2009 a fost semnat un acord cadru cu această asociere de firme prin care Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale a achiziționat furnizarea dreptului de utilizare de produse software prin închiriere cu opțiune de cumpărare.
Pentru a putea efectua plata sumelor pretinse de Cocoș Dorin, Gheorghe Ștefan și Sandu Gabriel, a fost înființată o firmă, în contul căreia D-CON.NET.AG a virat toate sumele necesare.
La baza acestei tranzacții a stat un contract de suport tehnic datat 19.10.2009, contract ce atestă operațiuni comerciale fictive. Pentru serviciile contractate D-CON.NET se obliga să plătească suma de 18.153.058 euro.
Sumele de bani pretinse au ajuns în cele din urmă în contul unor firme controlate, în mod direct sau prin intermediari, de Gabriel Sandu (2.700.000 euro), Gheorghe Ştefan (4.000.000 euro) și Dorin Cocoş (9.000.000 euro).
Inculpaţilor li s-au adus la cunoştinţă calitatea procesuală în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală.
La data de 28 octombrie 2014, inculpaţii Gabriel Sandu, Gheorghe Ştefan şi Dorin Cocoş urmează a fi prezentaţi la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile.
Facem precizarea că punerea în mişcare a acţiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii