Miile de elevi din Constanţa încep anul şcolar cu revendicări. Guvernul Ponta nu are o misiune uşoară
Miile de elevi din Constanţa încep anul şcolar cu revendicări. Guvernul Ponta nu are o misiune uşoară
15 Sep, 2014 07:22
ZIUA de Constanta
2298
Marime text
Consiliul Judeţean al Elevilor Constanţa, organizaţia care reprezintă drepturile şi interesele comune ale elevilor din judeţul Constanţa, trage un semnal alarmă, prin intermediul unui comunicat de presă, acum, la începerea noului an şcolar, asupra lipsei de interes manifestată de factorii de decizie faţă de educaţia românească.
"Din păcate, în ciuda semnalelor trase de către societatea civilă, anul şcolar 2013-2014 a stat sub semnul subfinanţării şi a dispreţului pentru educaţie. Chiar dacă guvernul era obligat prin Legea Educaţiei Naţionale şi prin Pactul Naţional pentru Educaţiei să acorde un procent de 6% din PIB pentru educaţie, în bugetul pentru anul 2014 au fost acordaţi doar 3,1% din PIB. Chiar dacă România şi-a asumat atât la nivel naţional, cât şi internaţional că va finanţa corespunzător educaţia, începând cu anul 2008 procentul din PIB alocat educaţiei se află într-o continuă scădere.
În prezent, România se află printre ţările cu cea mai crescută rată a abandonului şcolar, aceasta fiind de 17,4%. Chiar dacă perioada 2005-2008 este caracterizată de o uşoară creştere a finanţării educaţiei şi de o scădere a abandonului şcolar, perioada de după 2008 este marcată de o creştere profundă a abandonului şcolar, relaţia dintre subfinanţarea educaţiei şi abandonul şcolar fiind vizibilă. În condiţiile actuale, României îi va fi imposibil să atingă în anul 2020 procentul de 11,3%, în materia abandonului şcolar, procentul pe care şi l-a setat în contextul strategiei Uniunii Europene “Europa 2020”, se menţionează în comunicat.
O altă problemă gravă în prezent, care se află în strânsă legătură cu subfinanţarea, este, susţin elevii, rata analfabetismului funcţional, care în România este de peste 40%, conform testelor PISA, România clasându-se astfel pe locul 2 la analfabetism funcţional la nivelul Uniunii Europene, după Bulgaria.
Alte probleme cu care se confruntă în prezent învăţământul românesc sunt: decontarea parţială a navetei elevilor, lipsa transparenţei în procesul de luare a deciziilor, lipsa consultării beneficiarilor principali ai sistemului educaţional, gradul ridicat de corupţie din învăţământ, salariile precare ale cadrelor didactice, lipsa de atragere a fondurilor nerambursabile destinate educaţiei, lipsa echităţii din sistem, lipsa unui sistem care să fie centrat pe beneficiar etc.
"Prin ultimele măsuri luate, prin care tinerilor care nu au promovat examenul de Bacalaureat le va fi permis accesul în univeristăţi se produce o răsturnare a sistemului de valori în rândul elevilor, care duce la promovarea mediocrităţi în învăţământul preuniversitar.", mai susţin elevii.
"Nu în ultimul rând, acesta este al doilea an şcolar la rând când elevii din clasele a I-a şi a II-a nu vor avea manuale pe bănci, la începerea cursurilor. Considerăm ca vinovatul acestei situaţii este Ministerul Educaţiei Naţionale, care a organizat o licitaţie care a ridicat semne de întrebare asupra corectitudinii. În acest moment, calendarul este decalat cu cel puţin 60 de zile, deci cel mai devreme elevii vor primi manualele pe 15 noiembrie. De asemenea, nici elevii din clasele a XI-a şi a XII-a nu beneficiează de manuale gratuite, în ciuda prevederilor art. 69 alin. (4) din Legea Educaţiei Naţionale.", se precizează în comunicat.
“În prezent situaţia din învăţământul românesc este tragică. Se vede clar cum rata cresecută a abandonului şcolar şi a analfabetismului funcţional se datorează în mod direct proastei finantări a educaţiei. Paradoxal este faptul că odată cu începerea crizei economice, moment în care investiţia în educaţie a devenit şi mai importantă datorită rolului pe care aceasta îl joacă în depăşirea momentelor de colaps economic, în România trendul finanţării educaţiei a devenit unul descendent. Guvernanţii trebuie să fie conştienţi că singurul mod prin care putem dezvolta România este o finanţare corespunzătoare a educaţiei şi luarea de măsuri care să rezolve problemele menţionate, măsuri care întârzie să fie luate de foarte mult timp.” a declarat vicepreşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor Constanţa, Constantin - Alexandru Manda.
"Din păcate, în ciuda semnalelor trase de către societatea civilă, anul şcolar 2013-2014 a stat sub semnul subfinanţării şi a dispreţului pentru educaţie. Chiar dacă guvernul era obligat prin Legea Educaţiei Naţionale şi prin Pactul Naţional pentru Educaţiei să acorde un procent de 6% din PIB pentru educaţie, în bugetul pentru anul 2014 au fost acordaţi doar 3,1% din PIB. Chiar dacă România şi-a asumat atât la nivel naţional, cât şi internaţional că va finanţa corespunzător educaţia, începând cu anul 2008 procentul din PIB alocat educaţiei se află într-o continuă scădere.
În prezent, România se află printre ţările cu cea mai crescută rată a abandonului şcolar, aceasta fiind de 17,4%. Chiar dacă perioada 2005-2008 este caracterizată de o uşoară creştere a finanţării educaţiei şi de o scădere a abandonului şcolar, perioada de după 2008 este marcată de o creştere profundă a abandonului şcolar, relaţia dintre subfinanţarea educaţiei şi abandonul şcolar fiind vizibilă. În condiţiile actuale, României îi va fi imposibil să atingă în anul 2020 procentul de 11,3%, în materia abandonului şcolar, procentul pe care şi l-a setat în contextul strategiei Uniunii Europene “Europa 2020”, se menţionează în comunicat.
O altă problemă gravă în prezent, care se află în strânsă legătură cu subfinanţarea, este, susţin elevii, rata analfabetismului funcţional, care în România este de peste 40%, conform testelor PISA, România clasându-se astfel pe locul 2 la analfabetism funcţional la nivelul Uniunii Europene, după Bulgaria.
Alte probleme cu care se confruntă în prezent învăţământul românesc sunt: decontarea parţială a navetei elevilor, lipsa transparenţei în procesul de luare a deciziilor, lipsa consultării beneficiarilor principali ai sistemului educaţional, gradul ridicat de corupţie din învăţământ, salariile precare ale cadrelor didactice, lipsa de atragere a fondurilor nerambursabile destinate educaţiei, lipsa echităţii din sistem, lipsa unui sistem care să fie centrat pe beneficiar etc.
"Prin ultimele măsuri luate, prin care tinerilor care nu au promovat examenul de Bacalaureat le va fi permis accesul în univeristăţi se produce o răsturnare a sistemului de valori în rândul elevilor, care duce la promovarea mediocrităţi în învăţământul preuniversitar.", mai susţin elevii.
"Nu în ultimul rând, acesta este al doilea an şcolar la rând când elevii din clasele a I-a şi a II-a nu vor avea manuale pe bănci, la începerea cursurilor. Considerăm ca vinovatul acestei situaţii este Ministerul Educaţiei Naţionale, care a organizat o licitaţie care a ridicat semne de întrebare asupra corectitudinii. În acest moment, calendarul este decalat cu cel puţin 60 de zile, deci cel mai devreme elevii vor primi manualele pe 15 noiembrie. De asemenea, nici elevii din clasele a XI-a şi a XII-a nu beneficiează de manuale gratuite, în ciuda prevederilor art. 69 alin. (4) din Legea Educaţiei Naţionale.", se precizează în comunicat.
“În prezent situaţia din învăţământul românesc este tragică. Se vede clar cum rata cresecută a abandonului şcolar şi a analfabetismului funcţional se datorează în mod direct proastei finantări a educaţiei. Paradoxal este faptul că odată cu începerea crizei economice, moment în care investiţia în educaţie a devenit şi mai importantă datorită rolului pe care aceasta îl joacă în depăşirea momentelor de colaps economic, în România trendul finanţării educaţiei a devenit unul descendent. Guvernanţii trebuie să fie conştienţi că singurul mod prin care putem dezvolta România este o finanţare corespunzătoare a educaţiei şi luarea de măsuri care să rezolve problemele menţionate, măsuri care întârzie să fie luate de foarte mult timp.” a declarat vicepreşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor Constanţa, Constantin - Alexandru Manda.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii