Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
20:41 12 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Tirmagazin.ro CNADNR, incapabilă să folosească fondurile europene

ro

05 Jul, 2014 19:23 3835 Marime text
Există bani pe care Uniunea Europeană vrea să ni-i dea pentru a ne construi drumuri, dar pe care nu îi luăm datorită incompetenţei şi "miserupismului" celor care conduc Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Aceasta este realitatea prezentată de către Marcel Ioan Boloş, Director General al Autorităţii de Management pentru Programul Operaţional Sectorial „Transport” (AM POST), în două adrese trimise lui Narcis Neaga, directorul general cu preluare de atribuţii al CNADNR, conform revistei tirmagazin.ro.
Motivele pentru CNADNR nu reuşeşte să absoarbă fonduri europene se explică prin cauze ce ţin de incompetenţa celor care conduc această companie, mai scrie sursa citată, adăugând că gândirea "mecanică" a inginerilor mecanici Narcis Neaga şi Renata Bendeac, numărul unu şi numărul doi în Compania Naţională de Autostrăzi, lăsaţi moştenire de fostul ministru Dan Şova, nu rezolvă situaţia absorţiei de fonduri.
 
"Ministerul Transporturilor
Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial de Transport
Direcţia Generală Managementul Fondurilor Externe
Bucureşti 17.06.2014
Către: Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România
În atenţia domnului Narcis Neaga, Director General
Ref: Ţinta de absorţie a fondurilor nerambursabile din POST pe anul 2014
După cum cunoaşteţi, în anul 2014 CNADNR trebuie să realizeze o ţintă de absorţie a fondurilor nerambursabile din POST de 3,06 miliarde lei, din care FC circa 2,3 miliarde lei şi FEDR circa 0,76 miliarde lei.
În perioada ianuarie-mai 2014, CNADNR a realizat din ţinta de 268,34 mil lei aferente Fondului de Coeziune aproximativ 108,14 mil lei şi din cele 57,56 mil lei aferente FEDR doar 8,24 mil lei.
În plus, la diferenţele mari de mai sus, se adaugă şi sumele suspendate de AM POST în valoare de 283.784.512,21 lei pentru care nu am primit nici până în prezent clarificările/justificările necesare pentru a putea fi autorizate la rambursare. Din sumele suspendate, valoarea cea mai mare (271.024.144 lei) este aferentă lotului 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu. Nici până la această dată CNADNR nu a transmis documentele solicitate de AM POST încă din 23.07.2013.
După cum aţi fost informaţi prin adresa noastră nr. 40/DM/CCM/22555 din data de 30.05.2014, în urma vizitei pe şantier efectuate în perioada 22-23.05.2014, reprezentanţii AM POST au solicitat DRDP Braşov, în calitate de supervizor, să întocmească o situaţie în care pentru fiecare Certificat Intermediar de Plată să fie delimitate cheltuielile aferente lucrărilor executate în zonele cu alunecări. Din valoarea lucrărilor executate în zonele fără alunecări se vor deduce cheltuielile aferente lucrărilor pentru care au fost întocmite RNC-uri ce nu au fost remediate, rezultând astfel o valoare eligibilă pentru rambursare. CNADNR nu a răspuns la această solicitare.
În ciuda întâlnirilor frecvente pentru analiza stadiului absorţiei fondurilor europene din POS-T, a mesajelor de atenţionare ale AM POST, CNADNR nu reuşeşte să se încadreze în graficul planificat de transmitere a Cererilor de Rambursare şi să remedieze problemele semnalate.
În aceste condiţii, dacă actualul ritm de depunere a Cererilor de Rambursare se menţine, AM POST nu va atinge ţinta de absorţie pe anul 2014, iar CNADNR va fi direct răspunzător pentru consecinţele negative asupra bugetului de stat.
În consecinţă, vă solicităm luarea de măsuri urgente pentru încadrarea în graficul transmis de dumnevoastră pentru depunerea Cererilor de Rambursare.
În situaţia în care actuala stare de fapt se menţine, AM POST va informa conducerea Ministerului Transporturilor.
Cu deosebită consideraţie,
Director General,
Marcel Ioan BOLOŞ"
 
Cauzele pentru care CNADNR nu reuşeşte să absoarbă fonduri nerambursabile sunt multiple: nu sunt făcute exproprierile pentru terenurile pe care urmează să fie construite autostrăzi, nu s-au obţinut autorizaţii de construcţie (lipsesc sau nu sunt actualizate), expira avizele şi acordurile etc.
Unul dintre motivele pentru care nu poate fi încheiat contractul de construcţie pentru autostrada Comarnic-Braşov este legat de faptul că un "mare colectiv de to'arăşi din conducere", care include "mari somităţi", precum Cristian Andrei, Mircea Raicu sau "ingineriţa" mecanică Renata Bendeac, nu ştia că expiră acordul de mediu, care oricum trebuia să fie actualizat conform noilor soluţii, care includ tuneluri, lucrări impuse de mediu şi altele.
 
Printr-o a doua adresă trimisă lui Narcis Neaga, emisă a doua zi (Nr.40/DMF/MG/25155 din 18.06.2014), acelaşi Marcel Ioan Boloş, de la acelaşi AM POST, face o analiză a situaţiei absorţiei fondurilor nerambursabile sub forma unui tabel, din care reiese că, pentru primele cinci luni ale anului, CNADNR a reuşit să atragă doar 5,33% din suma de 1.934.409.773,56 lei pe care o are la dispoziţie.
 
În loc de concluzie: Având în vedere că drumuri nu prea repară, autostrăzi nu prea fac, fonduri nerambursabile nu prea absorb, e bine măcar că ceneadeneriştii şi-au mărit en-gros salariile şi s-au umplut de prime şi ajutoare grase pentru cazul în care le mor soacrele.
 
Sursa: tirmagazin.ro
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii