Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
03:51 12 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ştiaţi că...? Pionier al aviaţiei române şi mondiale, Aurel Vlaicu... (galerie foto)

ro

13 Sep, 2014 00:00 3391 Marime text
În anul 1913, pe 13 septembrie, s-a stins din viaţă inginerul şi inventatorul român Aurel Vlaicu. Pionier al aviaţiei române şi mondiale, Aurel Vlaicu, după ce a aterizat fără probleme la Ploieşti pentru realimentarea cu combustibil, s-a ridicat din nou în zbor cu avionul „Vlaicu II“. La Băneşti, lângă Câmpina, avionul s-a prăbuşit.

Potrivit anchetelor ulterioare şi informaţiilor legate de starea de sănătate a lui Vlaicu, s-a concluzionat că inventatorul român a suferit un atac de cord în timp ce era în zbor, la manşa avionului. „Nici urmă de groază sau încleştare pe figura sa. Un uşor zâmbet încremenise pe buzele sale, iar faţa era senină, cu o sfântă expresie de linişte, liniştea datoriei împlinite până la capăt, pe care a iubit-o cu toată dragostea şi credinţa sufletului său luminat de flacăra creaţiei divine“, nota locotenentul aviator Gheorghe Negrescu, primul sosit la locul accidentului, în memoriile sale.
 
Născut în anul 1882, la Binţinţi, Aurel Vlaicu a absolvit Colegiul Reformat al Liceului „Calvin“ din Orăştie, care, din anul 1919, a fost numit Liceul „Aurel Vlaicu“. După ce a promovat Bacalaureatul la Sibiu, Aurel Vlaicu şi-a continuat studiile la Universitatea din Budapesta, obţinându-şi diploma de inginer în 1907.

Imediat după absolvire, pentru o scurtă perioadă, a lucrat ca inginer la uzinele Opel, în Russelsheim. Se întoarce la Binţinţi, unde construieşte un planor, fiind ajutat de Ion, fratele său. În toamna anului 1909, la Bucureşti, sprijinit de Casa Regală şi Armata Română, ambiţiosul inventator începe construcţia primului său avion, Vlaicu I. Cu acest avion, pe 17 iunie 1910, Aurel Vlaicu a scris istorie, după ce a zburat deasupra Câmpului Cotroceni. Prin actul său, a poziţionat România pe locul doi în lume, după Franţa, în ceea ce priveşte utilizarea avionului cu destinaţie militară.

Ulterior, Aurel Vlaicu construieşte un al doilea avion, „Vlaicu II“, cu care zboară în cadrul unor turnee în care îşi face cunoscute invenţiile. La mitingul aerian de la Aspern din Austria, Vlaicu este distins cu cinci premii pentru „Vlaicu II“. În paginile ziarului „Neue Freie Presse“, apărea următorul text: „Minunate şi curajoase zboruri a executat românul Aurel Vlaicu, pe un aeroplan original, construit chiar de zburător, cu două elici între care şade aviatorul. De câte ori se răsucea (vira) maşina aceasta în loc, de părea că vine peste cap, lumea răsplătea pe român cu ovaţii furtunoase, aclamându-l cu entuziasm de neînchipuit.“
 
Sursa foto: historia.ro
 
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii