Lăsatul Secului şi începutul Postului Crăciunului
Lăsatul Secului şi începutul Postului Crăciunului
14 Nov, 2010 11:47
ZIUA de Constanta
3170
Marime text
În fiecare an, în luna noiembrie, toţi credincioşii ortodocşi
sărbătoresc Lăsatul Secului de Crăciun. De a doua zi va începe Postul
Crăciunului, ce va dura şase săptămâni (15 noiembrie-24 decembrie).
Sărbătoare nocturnă ce deschide Postul Crăciunului, Lăsatul Secului este
ultima zi în care se mai poate mânca din belşug, înaintea celor 40 de
zile de aşteptare şi pregătire spirituală pentru sărbătoarea Naşterii
Domnului, pentru a găsi împăcarea cu sine, pentru a ierta şi a fi
iertat, pentru a reînvăţa iubirea de cei aproape. Tradiţia îndeamnă ca
Lăsatul Secului să se petreacă în familie, la masă se strâng rudele
apropiate sau prietenii şi se desfată cu mâncăruri alese: ciorbe,
fripturi, plăcinte şi vin. Lăsatul Secului se ţine ca apărare de boli,
lovituri, protejarea holdelor de grindină, în această zi nu se ară. Până
la Lăsatul Secului au fost oficiate şi cele din urmă cununii, pentru că
la 15 noiembrie începe Postul Crăciunului. De asemenea, fiind apropiată
ca dată de Filipii de Toamnă (15 noiembrie), urmaţi de Filipul cel Mare
(Ovidenia, 21 noiembrie), zile celebrate prin severe interdicţii de
muncă, de Lăsatul Secului se efectuează numeroase acte rituale,
obiceiuri şi practici magice ce fac parte dintr-un scenariu al morţii şi
renaşterii timpului. Astfel, uşile, porţile şi ferestrele sunt unse cu
usturoi, spiritele rele sunt alungate prin zgomote şi împuşcături,
păsările sălbatice sunt hrănite cu resturile rămase de la ospăţul
Lăsatului Secului, pentru a nu strica recoltele viitoare, vasele din
casă sunt întoarse cu gura în jos, pentru a nu intra în ele spiritele
rele. Un alt obicei se referea la prezicerea vremii după pieptul găinii
tăiate, astfel că, dacă pieptul era gras, iarna va fi grea, iar dacă era
subţire va fi uşoară şi vara mănoasă. Dintre toate acestea, cea mai
importantă rămâne totuşi masa de Lăsatul Secului, atestată în toate
zonele etnografice ale României. Postul Naşterii Domnului sau al
Crăciunului, având o durată de şase săptămâni, a fost rânduit de
Biserică pentru a pregăti pe credincioşi pentru marea sărbătoare a
Naşterii lui Hristos. El aminteşte de patriarhii şi drepţii Vechiului
Testament, care au petrecut timp îndelungat în post şi rugăciune, în
aşteptarea venirii lui Mesia. Ca vechime, cele dintâi menţiuni despre
practicarea acestui post provin din secolele IV-V, de la Fericitul
Augustin şi episcopul Leon cel Mare al Romei. La început, creştinii nu
posteau toţi în acelaşi fel şi acelaşi număr de zile. Unii posteau şapte
zile, alţii şase săptămâni. Sinodul local din Constantinopol din anul
1166 a uniformizat durata acestui post, hotărând ca toţi creştinii să
postească 40 de zile, cu începere de la 15 noiembrie. Prin lungimea şi
durata lui, acest post ne aminteşte de postul de 40 de zile al lui Moise
de pe Muntele Sinai, când proorocul aştepta să primească cuvintele lui
Dumnezeu scrise pe lespezile de piatră. Asemenea şi creştinii, postind
40 de zile, îşi curăţesc sufletele şi trupurile şi se învrednicesc să
primească Cuvântul lui Dumnezeu, Cuvântul cel Viu, nu scris cu litere,
ci întrupat şi născut din Sfânta Fecioară. Ultima zi a Postului Naşterii
Domnului (24 decembrie), numită ajunul Crăciunului, este zi de post mai
aspru decât celelalte zile: se ajunează până după-amiaza, când se
obişnuieşte să se mănânce, în unele părţi, grâu fiert amestecat cu
fructe şi miere, în amintirea postului lui Daniel şi a celor trei tineri
din Babilon. În alte zone, se ajunează în această zi până la răsăritul
luceafărului de seară, care ne aduce aminte de steaua ce a vestit
magilor Naşterea Domnului. Alături de faptele bune, de rugăciune, de
smerenie, postul este un mijloc pentru dobândirea virtuţilor. El este
desăvârşit atunci când abţinerea de la mâncărurile de dulce este unită
cu efortul spre virtute şi progres spiritual.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii