Cum își bat joc supermarketurile de tricolor. Poveste tristă de Ziua Națională
Cum își bat joc supermarketurile de tricolor. Poveste tristă de Ziua Națională
30 Nov, 2016 14:41
ZIUA de Constanta
2862
Marime text
Este binecunoscut faptul că aproape toți consumatorii români preferă să cumpere carne de porc autohtonă, motiv pentru care firmele de profil se închesuie să-și prezinte marfa ca pe una românească. Investigația făcută de reporterii Agrointeligența – www.agrointel.ro demonstrează că nici autoritățile și nici măcar supermarketurile nu impun condiții stricte prin care cumpărătorul să fie sigur că nu este păcălit.
Pentru a profita de apetitul românilor pentru produse autohtone, unii producători/distribuitori de carne de porc, cel mai des cumpărată de publicul larg, aleg să-și prezinte marfa ca fiind de origine românească. Asta deși, de multe ori, produsele sunt aduse din import, așa cum au descoperit în ultimii ani inspectorii de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) sau cei de la Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA).
Puțin peste jumătate dintre consumatorii români sunt dispuși inclusiv să străbată distanțe mai mari față de domiciliu, nu doar să plătească mai mult, pentru a cumpăra produse alimentare provenite din țară și nu unele din import. Cel puțin așa au stabilit experții de la iSense Solutions care au realizat un studiu de piață cu peste o mie de respondenți.
Nimeni nu verifică reclama dacă e falsă
Cel mai important aspect este dat de faptul că în supermarket sau chiar în piață consumatorul nu poate verifica cu adevărat dacă ia pentru acasă o caserolă de carne de porc sacrificat în România, așa cum scrie pe ambalaj, sau animalul a fost tăiat în alt stat european.
Situația este gravă pentru că această carne de porc este cel mai des cumpărată de români, conform datelor oficiale, fapt care se reflectă și în creșterea anuală a importurilor. Carnea de porc adusă de afară anul trecut (2015) a valorat 250 de milioane de euro, cu peste 5% peste anul precedent.
Altfel spus, firmele importatoare aduc carne de porc de un sfert de miliard de euro în țară pe care unii o prezintă după aceea ca fiind din producție internă, așa cum recunoaște cu jumătate de gură Ioan Ladoși, președintele Asociației Producătorilor de Carne de Porc din România.
“Noi nu avem date sigure că o anumită firmă importatoare prezintă carnea de porc adusă din import ca fiind românească. Sigur, în piață se știe că se practică acest lucru. Cert este că în acest moment, din cauza etichetării care se face după bunul plac al distribuitorului sau producătorului nu se poate verifica exact proveniența cărni. Există o trasabilitate a cărnii de porc doar de la fermă la abator, apoi drumul de la abator în magazin este în ceață”, ne mai spune Ioan Ladoși.
Studiu de caz: carnea autohtonă dintr-un supermarket, proveniență incertă
Conform celor de la iSense Solutions, originea românească se numără printre cele mai importante criterii – alături de prospețime, gust și varietate – atunci când un consumator alege carnea de porc. Pentru 52% dintre respondenți a contat faptul că au cumpărat carne de porc din România, doar la ouă, 56%, procentul a fost mai mare.
Cum răspund supermarketurile acestei nevoi de produse autohtone? De pildă, la Penny Market, lanț de magazine deținut de nemții de la Rewe, se desfășoară în această perioadă o campanie prin care se spune că se oferă consumatorului carne de porc din România. Aceasta este etichetată cu tricolorul românesc și este promovată ca fiind din țara noastră.
Carnea de porc prezentată ca fiind autohtonă (cu etichetă tricoloră) în magazinul Penny Market de pe Calea Văcărești, aparține firmei Integra SRL din Chitila, județul Ilfov, și CarmOlimp din județul Brașov. I-am întrebat pe reprezentanții Penny Market cum ne pot dovedi și implicit cum se asigură ei de faptul că respectiva carne „cu tricolor” provine într-adevăr de la animale crescute în România, dar au refuzat să ne ofere informații despre originea cărnii de porc din propriile magazine. De la firma de PR cu care are contract Rewe România (proprietarul lanțului de magazine) ni s-a transmis că nu este timp îndeajuns pentru a ne putea preciza orginea cărnii din propriile magazine și prin urmare au ales să nu ofere nicio informație.
Printre întrebările trimise, solicitam explicații despre controlul intern pe care ar fi trebuit să-l facă Rewe privind originea cărnii de porc prezentată ca autohtonă. Nu ni s-a precizat firma face un astfel de control sau nu. Presupunem că dacă s-ar face un astfel de control, ni s-ar fi răspuns afirmativ.
Firmele care vând carnea autohtonă sunt și importatori cunoscuți
Unul dintre cei doi producători prezenți pe carnea de porc prezentată ca autohtonă în magazinul vizitat de noi este societatea Integra din Chitila. Aceasta are ca obiect de activitate și importul, prepararea și distribuția produselor din carne.
Reprezentanții firmei au dat asigurări că produsele din Penny Market sunt original autohtone, așa cum ne-a transmis Laura Olinec, legal adviser al companiei din Ilfov. “Carnea etichetată cu tricolorul și comercializată pe teritoriul României este de proveniență românească”, precizat aceasta.
La nedumerirea noastră legată de faptul că Integra nu are ferme de porci, ni s-a precizat că „Societatea noastră achiziționează carne de la fermele existente în România, care comercializează carne de calitate, în mod preponderent de la fermele din Bacău”, a mai răspuns Laura Olinec. “Dacă pe piață circulă, de la anumite firme concurente sau persoane fizice, anumite zvonuri, că se foloseste tricolorul pe carne livrată de Integra pe teritoriul României și aceasta nu ar avea proveniență romanească țin să precizez că totul este fals”, ne-a mai precizat aceasta.
Integra SRL se află în insolvență din 2015 la propria cerere. Odată cu intrarea în această procedură, partenerii de afaceri au trebuit să raporteze contractele neplătite de firma în cauza. De aici, rezultă că Integra cumpăra carne de la ferme și abatoare din Bacău, dar este, totodată și importator, având contracte cu companii din Ungaria și Polonia, dar și alți importatori din România.
Astfel, din tabloul final al creditorilor rezultă că Integra are relații comerciale cu producătorul de carne Alimenta din Bacău, dar și companii care importă carne, este vorba de Meat for You Company București sau Fredo Line Elelemiszer Feldolgozo din Ungaria și FHU Mipol P. Mikulec Polonia. Aceștia sunt producători de carne, în special de bovine, și au raportat exporturi în România.
Procesatorul de carne Integra a fost preluat în 2012 de Amir Krenzia, fondatorul producătorului de dulciuri Alka, şi de fostul şef al Tuborg, Shachar Shaine. Preluarea s-a realizat prin intermediul fondului de investiţii HKD Industries din Cipru, în cadrul căruia cei doi oameni de afaceri israelieni deţineau acţiuni, alături de alte companii străine, potrivit datelor de la acea vreme.
Comisarii de la ANPC și ANVSVA ne-au explicat, în urma controalelor proprii, cum ajunge carne de porc din import să fie prezentată consumatorului român ca fiind autohtonă.
Pasul 1- O mare parte din carnea de porc prezentat ca românească provine de fapt de ferme de porcine din țări ca Germania, Polonia, Ungaria.
Pasul 2 - Porcii sunt trimiși la abatoare din aceste țări, unde sunt sacrificați. În România nu se fac importuri de porci vii.
Pasul 3 - Firme importatoare din România cumpără porcii tranșați în străinătate pe care îi aduc în România. Aici, carne este băgată în caserole.
Pasul 4 - Carnea adusă din import este trimisă în supermarketuri unde este prezentată pe etichete ca fiind carne de porc din România.
Pasul 5 - Consumatorul alege să plătească, uneori chiar un preț mai mare, pentru carnea de porc pe care o crede din România, deși nu poate verifica în niciun fel dacă este mințit sau nu.
„Practică des întâlnită”
Inspectorii de la Protecía Consumatorului au făcut, în ultimii doi ani, mai multe controale în supermarketuri și au descoperit nereguli privind etichetarea cărnii de porc, de vită sau de pasare ca fiind românească când de fapt în caserole era carne de import, așa cum ne-a transmis un reprezentant al ANPC.
“De exemplu, de Crăciun am aplicat amenzi pentru reclamă mincinoasă, pentru că în astfel de situații consumatorul este indus în eroare. În acest moment legislația nu obligă producătorul să precizeze locul unde a fost sacrificat animalul. Dacă s-ar preciza că porcul a fost sacrificat în România, în abatorul dintr-un anumit județ, atunci sigur carnea ar fi românească. Pentru că în general nu se fac importuri de animale vii. Însă, dacă pe ambalaj ar fi înscris un abator din străinătate, atunci ar fi clar că este carne de import”, ne-a mai explicat reprezentantul ANPC. Ioan Ladoși ne-a întărit și el că măsura etichetării cărnii de porc cu date care să conțină locul unde porcul a fost abatorizat ar elimina escrocheria reclamei mincinoase a firmelor importatoare.
De reținut
-nimeni, nici distribuitorul și nici supermarketului, nu este capabil să ofere, fără niciun dubiu, dovada că respectiva carne provine exclusiv de la animale crescute în România
-amestecul de carne de import cu carne autohtonă și etichetarea tricoloră ”Produs în România” este tot o păcălire a consumatorului
-dacă legislația ar fi aplicată, supermarkerturile și distribuitorii care declară și etichetează fals proveniența cărnii ar trebui amendați drastic
-practica este profund incorectă pentru că, deși supermarketurile profită de trendul existent pe piață, de orientare a consumatorului către produsele autohtonă, dar blochează aplicarea în totalitate a legii 150/2016, cunoscuta Lege a Supermarketurilor
-este obligația supermarketului și a distribuitorului ca în orice moment să poată demonstra proveniența fiecărui lot de carne.
Sursa: Agrointel.ro
Pentru a profita de apetitul românilor pentru produse autohtone, unii producători/distribuitori de carne de porc, cel mai des cumpărată de publicul larg, aleg să-și prezinte marfa ca fiind de origine românească. Asta deși, de multe ori, produsele sunt aduse din import, așa cum au descoperit în ultimii ani inspectorii de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) sau cei de la Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA).
Puțin peste jumătate dintre consumatorii români sunt dispuși inclusiv să străbată distanțe mai mari față de domiciliu, nu doar să plătească mai mult, pentru a cumpăra produse alimentare provenite din țară și nu unele din import. Cel puțin așa au stabilit experții de la iSense Solutions care au realizat un studiu de piață cu peste o mie de respondenți.
Nimeni nu verifică reclama dacă e falsă
Cel mai important aspect este dat de faptul că în supermarket sau chiar în piață consumatorul nu poate verifica cu adevărat dacă ia pentru acasă o caserolă de carne de porc sacrificat în România, așa cum scrie pe ambalaj, sau animalul a fost tăiat în alt stat european.
Situația este gravă pentru că această carne de porc este cel mai des cumpărată de români, conform datelor oficiale, fapt care se reflectă și în creșterea anuală a importurilor. Carnea de porc adusă de afară anul trecut (2015) a valorat 250 de milioane de euro, cu peste 5% peste anul precedent.
Altfel spus, firmele importatoare aduc carne de porc de un sfert de miliard de euro în țară pe care unii o prezintă după aceea ca fiind din producție internă, așa cum recunoaște cu jumătate de gură Ioan Ladoși, președintele Asociației Producătorilor de Carne de Porc din România.
“Noi nu avem date sigure că o anumită firmă importatoare prezintă carnea de porc adusă din import ca fiind românească. Sigur, în piață se știe că se practică acest lucru. Cert este că în acest moment, din cauza etichetării care se face după bunul plac al distribuitorului sau producătorului nu se poate verifica exact proveniența cărni. Există o trasabilitate a cărnii de porc doar de la fermă la abator, apoi drumul de la abator în magazin este în ceață”, ne mai spune Ioan Ladoși.
Studiu de caz: carnea autohtonă dintr-un supermarket, proveniență incertă
Conform celor de la iSense Solutions, originea românească se numără printre cele mai importante criterii – alături de prospețime, gust și varietate – atunci când un consumator alege carnea de porc. Pentru 52% dintre respondenți a contat faptul că au cumpărat carne de porc din România, doar la ouă, 56%, procentul a fost mai mare.
Cum răspund supermarketurile acestei nevoi de produse autohtone? De pildă, la Penny Market, lanț de magazine deținut de nemții de la Rewe, se desfășoară în această perioadă o campanie prin care se spune că se oferă consumatorului carne de porc din România. Aceasta este etichetată cu tricolorul românesc și este promovată ca fiind din țara noastră.
Carnea de porc prezentată ca fiind autohtonă (cu etichetă tricoloră) în magazinul Penny Market de pe Calea Văcărești, aparține firmei Integra SRL din Chitila, județul Ilfov, și CarmOlimp din județul Brașov. I-am întrebat pe reprezentanții Penny Market cum ne pot dovedi și implicit cum se asigură ei de faptul că respectiva carne „cu tricolor” provine într-adevăr de la animale crescute în România, dar au refuzat să ne ofere informații despre originea cărnii de porc din propriile magazine. De la firma de PR cu care are contract Rewe România (proprietarul lanțului de magazine) ni s-a transmis că nu este timp îndeajuns pentru a ne putea preciza orginea cărnii din propriile magazine și prin urmare au ales să nu ofere nicio informație.
Printre întrebările trimise, solicitam explicații despre controlul intern pe care ar fi trebuit să-l facă Rewe privind originea cărnii de porc prezentată ca autohtonă. Nu ni s-a precizat firma face un astfel de control sau nu. Presupunem că dacă s-ar face un astfel de control, ni s-ar fi răspuns afirmativ.
Firmele care vând carnea autohtonă sunt și importatori cunoscuți
Unul dintre cei doi producători prezenți pe carnea de porc prezentată ca autohtonă în magazinul vizitat de noi este societatea Integra din Chitila. Aceasta are ca obiect de activitate și importul, prepararea și distribuția produselor din carne.
Reprezentanții firmei au dat asigurări că produsele din Penny Market sunt original autohtone, așa cum ne-a transmis Laura Olinec, legal adviser al companiei din Ilfov. “Carnea etichetată cu tricolorul și comercializată pe teritoriul României este de proveniență românească”, precizat aceasta.
La nedumerirea noastră legată de faptul că Integra nu are ferme de porci, ni s-a precizat că „Societatea noastră achiziționează carne de la fermele existente în România, care comercializează carne de calitate, în mod preponderent de la fermele din Bacău”, a mai răspuns Laura Olinec. “Dacă pe piață circulă, de la anumite firme concurente sau persoane fizice, anumite zvonuri, că se foloseste tricolorul pe carne livrată de Integra pe teritoriul României și aceasta nu ar avea proveniență romanească țin să precizez că totul este fals”, ne-a mai precizat aceasta.
Integra SRL se află în insolvență din 2015 la propria cerere. Odată cu intrarea în această procedură, partenerii de afaceri au trebuit să raporteze contractele neplătite de firma în cauza. De aici, rezultă că Integra cumpăra carne de la ferme și abatoare din Bacău, dar este, totodată și importator, având contracte cu companii din Ungaria și Polonia, dar și alți importatori din România.
Astfel, din tabloul final al creditorilor rezultă că Integra are relații comerciale cu producătorul de carne Alimenta din Bacău, dar și companii care importă carne, este vorba de Meat for You Company București sau Fredo Line Elelemiszer Feldolgozo din Ungaria și FHU Mipol P. Mikulec Polonia. Aceștia sunt producători de carne, în special de bovine, și au raportat exporturi în România.
Procesatorul de carne Integra a fost preluat în 2012 de Amir Krenzia, fondatorul producătorului de dulciuri Alka, şi de fostul şef al Tuborg, Shachar Shaine. Preluarea s-a realizat prin intermediul fondului de investiţii HKD Industries din Cipru, în cadrul căruia cei doi oameni de afaceri israelieni deţineau acţiuni, alături de alte companii străine, potrivit datelor de la acea vreme.
Comisarii de la ANPC și ANVSVA ne-au explicat, în urma controalelor proprii, cum ajunge carne de porc din import să fie prezentată consumatorului român ca fiind autohtonă.
Pasul 1- O mare parte din carnea de porc prezentat ca românească provine de fapt de ferme de porcine din țări ca Germania, Polonia, Ungaria.
Pasul 2 - Porcii sunt trimiși la abatoare din aceste țări, unde sunt sacrificați. În România nu se fac importuri de porci vii.
Pasul 3 - Firme importatoare din România cumpără porcii tranșați în străinătate pe care îi aduc în România. Aici, carne este băgată în caserole.
Pasul 4 - Carnea adusă din import este trimisă în supermarketuri unde este prezentată pe etichete ca fiind carne de porc din România.
Pasul 5 - Consumatorul alege să plătească, uneori chiar un preț mai mare, pentru carnea de porc pe care o crede din România, deși nu poate verifica în niciun fel dacă este mințit sau nu.
„Practică des întâlnită”
Inspectorii de la Protecía Consumatorului au făcut, în ultimii doi ani, mai multe controale în supermarketuri și au descoperit nereguli privind etichetarea cărnii de porc, de vită sau de pasare ca fiind românească când de fapt în caserole era carne de import, așa cum ne-a transmis un reprezentant al ANPC.
“De exemplu, de Crăciun am aplicat amenzi pentru reclamă mincinoasă, pentru că în astfel de situații consumatorul este indus în eroare. În acest moment legislația nu obligă producătorul să precizeze locul unde a fost sacrificat animalul. Dacă s-ar preciza că porcul a fost sacrificat în România, în abatorul dintr-un anumit județ, atunci sigur carnea ar fi românească. Pentru că în general nu se fac importuri de animale vii. Însă, dacă pe ambalaj ar fi înscris un abator din străinătate, atunci ar fi clar că este carne de import”, ne-a mai explicat reprezentantul ANPC. Ioan Ladoși ne-a întărit și el că măsura etichetării cărnii de porc cu date care să conțină locul unde porcul a fost abatorizat ar elimina escrocheria reclamei mincinoase a firmelor importatoare.
De reținut
-nimeni, nici distribuitorul și nici supermarketului, nu este capabil să ofere, fără niciun dubiu, dovada că respectiva carne provine exclusiv de la animale crescute în România
-amestecul de carne de import cu carne autohtonă și etichetarea tricoloră ”Produs în România” este tot o păcălire a consumatorului
-dacă legislația ar fi aplicată, supermarkerturile și distribuitorii care declară și etichetează fals proveniența cărnii ar trebui amendați drastic
-practica este profund incorectă pentru că, deși supermarketurile profită de trendul existent pe piață, de orientare a consumatorului către produsele autohtonă, dar blochează aplicarea în totalitate a legii 150/2016, cunoscuta Lege a Supermarketurilor
-este obligația supermarketului și a distribuitorului ca în orice moment să poată demonstra proveniența fiecărui lot de carne.
Sursa: Agrointel.ro
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii