Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
11:47 04 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Platformă industrială şi terminal maritim Ce a solicitat CN APMC de la Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa

ro

06 Jul, 2015 00:00 2124 Marime text
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța (CN APMC) a depus la Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa memoriul proiectului „Platformă industrială în Portul Constanța Sud”, în vederea emiterii acordului de mediu.

„Obiectivul proiectului constă în creşterea traficului de mărfuri derulate prin Portul Constanța prin fructificarea unor spaţii din cadrul portului, în prezent neutilizate. Acest scop al proiectului, de creștere a traficului de mărfuri prin Constanța, a fost stabilit pornind de la directiva comunitară privind porturile europene, care stipulează că infrastructura porturilor trebuie să evolueze în funcţie de master-planuri periodic revizuite, care să aibă în vedere direcţiile de dezvoltare a economiei Uniunii Europene. Mai mult, investiţiile trebuie să aibă în vedere criterii de performanţă, adică atragerea unui trafic mai mare şi creşterea cantităţii de marfă manipulată pe unitatea de suprafaţă portuară“, se precizează în memoriul proiectului.
 
Terenul pe care urmează să fie realizate lucrările de infrastructură portuară este situat în Portul Constanța, administrat de CN APMC. Lucrările se vor desfăşura în zona de sud a Portului Constanța, pe insula artificială și pe malul din apropierea acesteia: Zona 1 - teren în Port Constanța (mal), Zona 2 - insula artificială din teritoriul portului (insulă). Suprafața terenului pe țărm (Zona 1) este de 58.800 mp, iar suprafața terenului pe insulă (Zona 2) este de 288.850 mp, în total, 347.650 mp. Terenul care va fi ocupat prin realizarea investiţiei reprezintă teritoriu portuar.
 
CN APM Constanța SA are în plan dezvoltarea unei platforme industriale în zona Constanța Sud, pe insula unde urmează să fie realizat un terminal maritim necesar încărcării și descărcării produselor generale și lichide. Investiția va cuprinde următoarele lucrări de infrastructură portuară: umpluturi pentru obţinerea suprafeţei dorite, terasamente pentru îmbunătățirea teritoriului existent (28,88 de hectare pe insulă, la care se adaugă 5,88 de hectare pe uscat), consolidarea şi apărarea malului insulei, drumuri și căi ferate de acces, fundaţii din beton armat, cheiuri pentru descărcarea/încărcarea mărfurilor generale și lichide, lucrări de dragaj pentru a se ajunge la adâncimea de -16 metri, amenajare cheiuri pentru bac plutitor în vederea asigurării legăturii rutiere și pietonale între uscat și insulă, peste canal, lucrări necesare pentru utilități (alimentare cu energie electrică și apă, canalizare).

Amenajare infrastructură pentru platformă industrială

Lucrările proiectate sunt structurate pe trei obiecte de construcţie, pentru uşurinţa tratării proiectului: obiectul 1 - amenajare infrastructură platformă industrială, obiectul 2 - terminalul maritim, obiectul 3 - zona de legătură între insulă şi mal. Pentru terenul situat pe Zona 1 şi Zona 2, sunt prevăzute lucrări de: nivelare a terenului, eliberarea amplasamentului de diverse materiale existente, desecare, curăţire şi umpluturi la bălţi existente pe amplasament în zona racordului de cale ferată şi a drumului de legătură la poarta 9, lucrări de terasamente pentru aducerea terenului existent la cote de nivel şi declivităţi compatibile cu situaţia existentă a terenului. Pe Zona 1 este prevăzut drum de legătură între poarta 9 şi drumul existent interior la danele 89 și 90, pe soluția de sistem rutier rigid cu îmbrăcăminte din beton ciment încadrat cu borduri prefabricate.
 
Pentru derularea procesului tehnologic de încărcare și descărcare de mărfuri, se va realiza pe Zona 1 un sistem CF cu lungimea totală de aproximativ 3,75 km, racordat direct la actuala infrastructură CF administrată de CN APMC. Sistemul CF proiectat se va racorda din linia existentă printr-un schimbător de cale tip 49-1/9-190-dr, la kilometrul stabilit de Regionala CFR Constanţa şi APM Constanţa, care va deveni Km 0+000 pentru noul sistem de cale ferată. Sistemul CF proiectat va fi alcătuit din două linii pentru rampe de descărcare, patru linii pentru rampe de încărcare şi o linie de garare. Liniile proiectate vor fi linii de capăt şi se vor termina cu opritori de cale.

Terminal maritim, prevăzut cu două dane

Cheiul pentru descărcarea/încărcarea mărfurilor generale și lichide, care constituie obiectul 2 al investiţiei, va fi prevăzut cu două dane: o dană va fi folosită pentru nave cu o capacitate de până la 80.000 DWT, iar a doua dană va fi pentru nave cu o capacitate între 10.000 şi 40.000 DWT. Cele două dane vor fi amplasate una lângă alta, pe digul de nord.
 
Dana vestică (cea mai apropiată de platformă) va găzdui petroliere de maximum 40.000 DWT, iar cea estică va fi amenajată pentru petroliere de maximum 80.000 DWT.
 
Lungimea minimă a cheiului va fi de 630 de metri, iar lăţimea va fi de 5 metri. Cheiul va fi compus din platformă de operare, inclusiv piloţi, cu o lungime de 30 de metri lăţime, 28 de coloane forate pe zona de acostare, pasarele de acces la zona acostare şi pasarele de acces la zona operare a navelor.
 
De asemenea, se vor realiza lucrări de dragaj pentru acostarea navelor la cheiul nou proiectat și lucrări de corecție pentru amenajarea accesului.

Zona de legătură între insulă şi mal

Obiectul 3 îl reprezintă zona de legătura dintre insulă și mal. Legătura se realizează prin subtraversarea șenalului dintre insulă, cu trasee de conducte și cabluri. Traseul de conducte va cuprinde conducte de protecţie de diferite dimensiuni, iar unele vor avea sistem de încălzire electrică. Se va realiza subtraversarea șenalului dintre insulă cu trasee de conducte și cabluri, iar pentru deservirea rutieră și pietonală a Zonei 2, se va utiliza un bac plutitor. Traseul de conducte va cuprinde conducte de diferite dimensiuni (2xDN700, 3xDN500, 2xDN400,10xDN350, 7xDN100), iar unele conducte vor avea sistem de încălzire electrică. Traseul de conducte va fi îngropat în solul de pe fundul bazinului portuar, lucrare ce presupune: dragarea unui șanţ, pozarea conductelor, umplerea șanţului, realizarea unei protecții din piatră brută. În această zonă se vor impune restricții de ancorare pentru navele maritime și fluviale. Dana de acostare pentru personal și mărfuri necesară pentru lucrările de organizare de șantier și ulterior pentru legătura maritimă cu portul va fi realizată sub forma unor rampe de acostare pentru bac plutitor şi face parte tot din Obiectul 3. Dana va avea un front de acostare de 15 ml, cu un total de 30 ml, și va fi fundată la -5 metri. În zona acesteia va fi realizată o platformă betonată de operare. Legătura între insulă și mal, în vederea asigurării legăturii pe perioada de execuţie și, mai apoi a legăturii maritime cu portul, se va face prin achiziţionarea unei nave de transport (un bac plutitor) tip „car/day passenger ferry”.

 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii