Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
12:12 04 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Portul Ovidiu va fi modernizat şi extins. CN ACN SA Constanţa a solicitat acord de mediu (document)

ro

25 Oct, 2017 00:00 4128 Marime text
Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile (CN ACN) SA vrea să modernizeze capacitatea de operare a Portului Ovidiu. În acest sens, a depus la Agenţia pentru Protecţia Mediului memoriul de prezentare a proiectului „Modernizare şi extindere capacitate de operare în Portul Ovidiu“, în vederea obţinerii acordului de mediu.
 
Investiţia cuprinde lucrări pentru dezvoltarea Portului Ovidiu, fiind prevăzută în strategia de dezvoltare a porturilor aflate în administraţia CN - ACN SA Constanţa, din Masterplanul pentru Transporturi 2014. Proiectul de modernizare şi extindere a capacităţii de operare în Portul Ovidiu cuprinde execuţia unui port nou pe malul stâng al Canalului Poarta Albă - Midia Năvodari în zona bazinului de întoarcere a navelor/barjelor şi modernizarea portului existent de pe malul drept.
 
Investiţia cuprinde doar lucrări de infrastructură şi spaţii necesare desfăşurării activităţii CN ACN SA. Reabilitarea, modernizarea şi extinderea construcţiilor existente în Portul Ovidiu actual se referă la: modernizarea drumului de acces în port şi a drumului de acces la dane; reabilitarea şi schimbarea destinaţiei danei de aşteptare amonte în dana de operare; reabilitarea platformelor existente pentru a prelua o sarcină maximă admisibilă de 5 t/mp; reabilitarea sistemului de protecţie a cheiului şi legare a navelor în timpul acostării; realizarea unei platforme de depozitare în spatele danei de aşteptare căreia i s-a schimbat destinaţia; împrejmuirea portului; realizarea unei clădiri administrative pentru personalul administrativ; realizarea lucrărilor necesare pentru asigurarea utilităţilor (apă şi energie electrică) la dane şi la clădiri; realizarea instalaţiilor şi prevederea dotărilor PSI; realizarea reţelei de canalizare menajeră şi a unei staţii de epurare monobloc; realizarea reţelei de canalizare pluvială în incinta portului; asigurarea iluminatului platformelor; realizarea unui sistem de securizare a portului.
 
Lucrările de extindere a portului pe malul stâng al canalului se referă la: realizarea a trei dane de acostare noi, cu o lungime totală de 360 m; realizarea platformei de depozitare în spatele danelor de acostare, a drumurilor din incintă şi asigurarea legăturii cu drumul naţional 2A; realizarea unei clădiri administrative; împrejmuirea incintei portului; realizarea lucrărilor de asigurare a utilităţilor (apă potabilă şi energie) la dane şi la clădiri; realizarea reţelei de canalizare menajeră şi a unei staţii de epurare monobloc pentru clădirea administrativă; realizarea reţelei de canalizare pluvială; realizarea reţelei de iluminat a incintei portuare; realizarea unei platforme pentru depozitarea deşeurilor menajere; realizarea unui sistem de securizare a incintei portului.

Justificarea necesităţii proiectului 

Portul a fost proiectat şi construit începând cu anul 1985, concomitent cu lucrările de realizare a canalului propriu-zis şi a ecluzei de la Ovidiu. La data realizării, Portul Ovidiu avea ca scop crearea condiţiilor necesare pentru operarea navelor (convoaie de barje) care transportau produse de carieră şi cărbune pentru termocentrala CET Ovidiu. În prezent, în Portul Ovidiu, pe platforma portului existent, se regăsesc diferiţi operatori care comercializează produse de carieră, iar la cheiuri operează nave (convoaie de barje) care transportă produse de carieră. La fronturile de acostare existente au apărut unele defecţiunile şi degradări care trebuie reparate, în caz contrar, degradările vor continua, punând în pericol atât structurile existente, cât şi activităţile care se desfăşoară pe platformele portuare.
 
Extinderea portului este necesară având în vedere cerinţele mari de operare în Portul Ovidiu; se înregistrează frecvent situaţii în care se operează barje sau nave în filă dublă. Operarea în filă
dublă este însă foarte dificilă şi riscantă din cauza diferenţei de pescaj care se creează pe măsură ce se descarcă/încarcă una dintre barje/nave şi care produce tensiuni mari în parâmele care le
leagă, existând pericolul înclinării celei mai puţin încărcate. Operarea în filă dublă conduce la diminuarea lăţimii de 90 m a şenalului navigabil cu cca 23 m, afectând astfel siguranţa
navigaţiei în zonă. Lucrările din prezenta investiţie conduc la valorificarea potenţialului existent al amplasamentului.

Date din proiect 

Platforma nouă de operare va avea o suprafaţă totală de 21.600 mp, cu lungimea de 360 m şi lăţimea de 60 m, fiind dimensionată pentru o sarcină de 5t/mp. Drumul proiectat va începe din zona podului rutier şi se intersectează cu drumul care duce către E87. Pentru malul stâng, accesul se face pe DN 2A (Constanţa - Ovidiu) şi, după ce se trece peste podul rutier ce traversează Canalul Poartă Albă - Midia Năvodari, va coborî pe breteaua care face legătură cu drumul de exploatare pe malul stâng al Canalului până în amplasament (zona bazinului de întoarcere nave).
 
Lucrările de reabilitare şi extindere la podul existent sunt prinse în proiectul de poduri. Drumul de acces la port traversează Valea Cogeagului, peste care este realizat un pod. Podul are trei deschideri de 18,0 m şi o lăţime de cca 6 m. În cadrul proiectului sunt cuprinse reabilitarea şi extinderea acestui pod. Lucrările de extindere prevăd realizarea unei lăţimi de 9 m a podului, realizarea a patru piloţi foraţi cu diametrul de 1.080 mm, extinderea rigolelor din dreptul pilelor, extinderea culeelor, montarea a câte trei fâşii cu goluri pe fiecare deschidere prin intermediul aparatelor de reazem (fix şi mobil), realizarea plăcii de suprabetonare pe toată suprafaţa podului, lăţirea rampelor de acces, inclusiv a plăcilor de racordare, refacerea structurii drumului pe întreaga lăţime a podului, parapet şi balustradă de protecţie.
 

În cadrul lucrărilor de reabilitare a podului existent s-au prevăzut următoarele lucrări: reabilitarea infrastructurii şi a suprastructurii podului prin remedierea tuturor defectelor menţionate în expertiza tehnică, dar şi refacerea hidroizolaţiei şi a sistemului rutier. Obiectele din port vor fi alimentate prin intermediul unui post de transformare nou, 20kV/0,4kV- 800kVA. Postul de transformare va fi echipat cu patru celule. Clădirea postului de transformare proiectat este amplasată în incinta obiectivului studiat şi este de tip prefabricat în anvelopă. Iluminatul aleilor, danelor şi platformelor din incintă se va face cu proiectoare de 1000W, IP66, 9000lm, 6100k, montate pe stâlpi de iluminat h=20m, câte şase pe un stâlp metalic. Corpurile de iluminat vor fi echipate din fabricaţie cu balastul necesar, încorporat în carcasa acestuia. Investiţia se va realiza în portul Ovidiu, situat pe Canalul Poarta Albă - Midia Năvodari, în aval de „portul de aşteptare aval“ al ecluzei de la Ovidiu şi în aval de bazinul de întoarcere a navelor (km 17+040 - km 17+280).
 
În secţiunea „Documente“ puteţi consulta documentaţia depusă la APM Constanţa. 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii