„Toţi oamenii politici bea numai vinurile Pietroasa – Drăgăşani, Steluţa şi Bordeaux” Cele mai tari şi inedite reclame ale Constanţei de acum un secol (galerie foto)
„Toţi oamenii politici bea numai vinurile Pietroasa – Drăgăşani, Steluţa şi Bordeaux”: Cele mai tari
24 Feb, 2014 00:00
ZIUA de Constanta
3094
Marime text



Cotidianul ZIUA de Constanţa prezintă o serie de detalii inedite despre modul în care se făcea comerţ acum un secol în Constanţa, despre companiile care activau în actualul municipiu, dar şi despre produsele la modă. Pe lângă aspecte importante din viaţa socială, culturală şi mondenă a municipiului în Ghidul ilustrat „Constanţa şi Techirghiolul”, apărut în anul 1924 şi semnat de ziariştii George I. Georgescu şi I.N. Duployen, ies la iveală date interesante despre felul în care se făcea comerţ, în urmă cu un secol, ce companii activau în oraş, dar şi despre tipul produselor la moda. „Constanţa şi împrejurimile sale este o lucrare menită să aducă mari servicii tuturor acelora, cari vizitează primul nostru port maritim. Alcătuitorii dovedesc că sunt nişte adânci cunoscători ai acestui oraş, pe care nu-l prezintă sub toate aspectele sale şi reuşesc să intereseze atât pe istoric şi pe arheolog, atât pe turist şi pe excursionist, cât şi pe cei care vin la Constanţa după afaceri sau pentru băi. (..) Dar ceea ce face din cartea aceasta călăuză nepreţuită este marele număr de informaţiuni de tot felul, care uşurează în gradul cel mai înalt o călătorie de plăcere sau de afaceri la Constanţa. Negustorii vor găsi în acest volum un bogat şi variat material economic, o descriere amănunţită a portului cu admirabilele sale instalaţiuni, adrese ale marilor comercianţi angrosişti sau detalişti, importatori sau exportatori ale autorităţilor”, semnează profesorul universitar O.Tafrali, în prefaţa volumului.
De la farmacii şi restaurante, la producţie industrială, panificaţie şi tipografii

Cum sunau reclamele vremii
Reclamele de la acea vreme sunau astfel: „E.Merlau. Strada Carol 50: Bijuterii de aur, argint, verighete pentru logodnă, cadouri pentru orice ocaziune, servici de masă, suveniruri originale din Constanţa, ceasornicărie, atelier de reparaţii”, „Vreţi să beţi un vin bun şi natural. Nu-l căutaţi pe la localurile din centru, ci alergaţi cu toţi la Cârciuma naţională a lui C. Georgescu din strada Mangaliei 105”, „Gustaţi vinurile Pietroasa - Drăgăşani Viţă de Rihn, Viţă de Champagne”, „Pescărie totdeauna proaspătă se găseşte numai la restaurantul Capato, strada Tomis 11”, „Toţi oamenii politici bea numai vinurile Pietroasa – Drăgăşani, Steluţa şi Bordeaux”, „Nu mâncaţi! Nu beţi! Până nu vizitaţi restaurantul Tudorache din strada Mihail Kogălniceanu 29. Cel mai renumit grătar naţional cu vinuri alese”, „Ideile geniale vin în minte numai când bei vinuri naturale la cârciuma ardelenească Ioan Suciu, de pe strada Tomis 5”, „O pudră bună ori săpun, un rouge de theatre sau parfum, o mie şi una de colonii, bonete foarte chic de băi. Toate la Droguieria şi parfumeria Petre Tanaşoca”, „La Mamaia – băi de mare, la Duduia – băi de soare, la Tataia - băi de noapte, şi ..de toate”, „La five o clock se bea numai ceaiurile Kiahta şi Java”, „Cu apă de la munte, din cel mai clar izvor, se face Azuga, Monopol şi Excelsior”, „dacă voiţi să dormiţi nesupăraţi de insecte şi în camere bine aerisite, cu vedere la mare şi peste întreg oraşul vă recomandăm hotelul Princiar”. Acesta sunt doar câteva dintre exemplele anunţurilor publicitare ale vremii, care demonstrează faptul că prima jumătate a secolului trecut a însemnat prosperitate comercială în Dobrogea.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii