Dezbatere AEP - ZIUA de Constanţa privind finanţarea campaniilor electorale
Dezbatere AEP - ZIUA de Constanţa privind finanţarea campaniilor electorale
20 Mar, 2016 15:04
ZIUA de Constanta
4648
Marime text
Motivaţia dezbaterii
Guvernul a adoptat normele de aplicare a legii privind finanţarea campaniilor electorale, cu scopul declarat de a asigura cât mai multă transparenţă şi un control cât mai riguros al banilor pe care îi au la dispoziţie partidele şi candidaţii. Pe scurt, Guvernul vrea să destructureze reţelele de finanţare din bani negri, bani care ulterior se întorc către sponsori prin contracte din bani publici oferite cu dedicaţie de politicieni. Guvernul insistă ca toate operaţiunile financiare dedicate campaniei electorale să treacă prin bancă. De aceea, fiecare partid, alianţă sau candidat independent va trebui să-şi numească un mandatar financiar, cureaua de legătură între candidat şi instituţiile statului pe partea financiară.Apoi, partidele, alianţele şi candidaţii independenţi vor fi obligaţi să prezinte noi conturi bancare, „deschise în mod expres pentru campania electorală“. Toate aceste conturi vor fi înregistrare, în paralel, şi de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), instituţia care va supraveghea şi va controla toate operaţiunile financiare.
„Plata cheltuielilor electorale poate fi efectuată numai prin virament bancar, din conturile bancare deschise la nivel central, judeţean. De asemenea, toate operaţiunile financiare se fac prin mandatarii financiari ai partidelor“. Apoi, se stabileşte o sumă maximă pe care un candidat o poate cheltui în campanie, indiferent de tipul de alegeri. Plafonul maxim se calculează în funcţie de salariul minim. Spre exemplu, plafonul maxim de cheltuieli pentru un candidat la Primăria Constanţa înseamnă 50 de salarii de bază minime brute pe ţară. Mai exact, 52.500 de lei, aproximativ 12.000 de euro. Din această sumă se pot cheltui cel mult 40% pentru propagandă electorală la radio, televiziune şi în presa scrisă; 30% către propagandă electorală online; 30% pentru cercetări sociologice; 20% pentru afişe electorale; 50% pentru broşuri, pliante şi alte materiale tipărite; 30% pentru închirieri de spaţii şi transport. Numai că aici apare prima problemă. Nu ştim dacă aceste cheltuieli trebuie raportate la plafonul maxim sau la banii strânşi efectiv de candidat.
„Dacă un candidat nu strânge 12.000 de euro, să spunem că strânge 10.000, atunci el are voie să cheltuiască pentru propagandă TV 40% din 10.000 de euro sau din 12.000?“. Este o întrebare la care vom găsi răspuns împreună.
Mai există şi alte hibe. Spre exemplu, legea face practic imposibile campaniile de finanţare de masă. Adică mulţi cetăţeni să contribuie cu sume mici pentru a ajuta candidatul preferat. Cam ce a încercat Monica Macovei în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale, unde a reuşit să strângă din mici donaţii (unele directe, altele online) suma de 200.000 de lei. Donaţiile prin SMS sunt interzise, iar donaţiile online sunt posibile doar teoretic. Legea permite, însă normele metodologice adoptate de Guvern instituie o procedura birocratică foarte complexă pentru verificarea identităţii donatorului, indiferent de suma donată. Pentru a dona 5 lei online, donatorul trebuie să completeze un formular şi o declaraţie pe propria răspundere şi să le scaneze împreună cu cartea de identitate. Căutăm răspunsuri şi la această chestiune.
Data dezbaterii: 23 martie, în intervalul 11.00 - 14.00
Locul desfăşurării dezbaterii: Sala „Remus Opreanu“ - Instituţia Prefectului - Judeţul Constanţa
Invitaţi:
- Reprezentant AEP - Andi Mihalache, director filiala Sud-Est a AEP
- Reprezentant Prefectura judeţului Constanţa - Roland Frunză, jurist cu experienţă în organizarea alegerilor
- Reprezentant CEC sucursala Constanţa - Diana Filipescu, sef Serviciu Relaţii cu clienţii
- Reprezentanţii UAT-urilor - primari, viceprimari, secretari
- Reprezentanţii partidelor politice - mandatari financiari
- Reprezentanţi mass-media
- Reprezentanţi mass/media online/bloggeri/digital media
- Coordonator proiect din partea cotidianului ZIUA de Constanta
Ordine de zi:
- Prezentarea Legii 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale. Explicarea surselor de finanţare. Ce alte prevederi ale modificării Legii 334 consideraţi că ar trebui să fie menţionate? - reprezentant AEP.- Prezentarea HG 10/2016 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii 334/2006 - reprezentant AEP.
- Campania electorală şi presa. Consideraţii pe marginea Legii 334/2006. Atribuţiile mass-media în timpul campaniei electorale, obligaţii şi responsabilităţi. Sancţiuni. Tipuri de materiale de propagandă. Contracte de promovare a candidatului. Contracte de promovare a candidatului aflat într-o funcţie publică. Propaganda în presa tradiţională vs. propaganda electorală în mediul online - reprezentant AEP, jurist.
- Controlul finanţării campaniilor electorale Sancţiuni - reprezentant AEP.
- Consideraţii privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor. Supravegherea desfăşurării campaniei electorale - reprezentant Prefectura judeţului Constanţa.
- Validarea mandatelor candidaţilor - reprezentant AEP.
- Gestionarea contului bancar şi atribuţiile mandatarului financiar - reprezentant AEP, reprezentant CEC Bank.
- Alegeri locale. Din perspectiva alegătorului, sunt câteva noutăţi pentru acest scrutin. Cum funcţionează sistemul? Principala noutate a acestor alegeri va fi utilizarea în premieră a Sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal. Practic, tentativele de fraudare prin vot multiplu vor fi imposibile şi va fi asigurată o informare exactă şi în timp real cu privire la prezenţa la urne. Acest sistem a fost gândit şi creat pentru a creşte încrederea alegătorilor în procesul electoral - reprezentant AEP, jurist Prefectura judeţului Constanţa.
- Cine este, de fapt, responsabil de organizarea alegerilor? - reprezentant AEP, reprezentant Prefectura judeţului Constanţa.
- Sesiune de întrebări şi răspunsuri - participanţii pot intra în dialog cu invitaţii.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii