A fost dezbatere publică, dar au avut loc și proteste de stradă. Consiliul Local Municipal votează astăzi taxele și impozitele constănțenilor pentru 2018
A fost dezbatere publică, dar au avut loc și proteste de stradă. Consiliul Local Municipal votează astăzi
28 Dec, 2017 00:00
ZIUA de Constanta
3130
Marime text
Consiliul Local al municipiului Constanța a fost convocat de primarul Decebal Făgădău în ședință ordinară, joi, 28 decembrie 2017, ora 11.00, în sala „Remus Opreanu“ a Consiliului Județean Constanța. Pe ordinea de zi sunt înscrise 47 de proiecte de hotărâre, însă de departe cel mai important este cel privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2018, inițiat de primarul Decebal Făgădău.
Primăria a republicat recent proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2018. Proiectul a avut la bază următoarele modificări: reducerea impozitului datorat pentru mijloacele de transport hibride de la 75% la 95% și actualizarea cotei de impozitare în cazul clădirilor nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, de la 1,3 % la 0,5%, cotă ce se aplică la:
a) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referință;
b) valoarea finală a lucrărilor de construcții, în cazul clădirilor noi construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referință;
c) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referință.
Vă reamintim că, pe 28.11.2017, a avut loc și o dezbatere publică pe marginea proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2018. Potrivit prevederilor art. 7, alin. (4) din Legea nr. 52/2003, au fost transmise, în scris, propuneri, sugestii sau opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de hotărâre supus dezbaterii publice, un memoriu comun și o solicitare privind o dezbatere publică, susținute de Baroul Constanța, Camera Executorilor Judecătorești Constanța, Asociația Medicilor de Familie „Tomis“ Constanța, Patronatul Întreprinderilor Mici și Mijlocii Constanța, Patronatul Național al Femeilor de Afaceri din Întreprinderile Mici și Mijlocii Constanța, Ordinul Arhitecților din România - Filiala Constanța - Dobrogea, Camera Notarilor Publici Constanța, Asociația Liga Femeilor Constanța, Colegiul Medicilor Dentiști Constanța, Asociația Logopezilor din România - Filiala Constanța, Asociația Ecowatch Constanța, Societatea de Explorări Oceanografice și Protecția Mediului Marin „Oceanic Club“, Asociația Psihologilor și Psihopedagogilor „Procivitas“ Constanța și Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța.
Primarul Decebal Făgădău a prezentat, pe scurt, proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2018, iar participanții înscriși la cuvânt și-au avansat propunerile. Majoritatea punctelor de vedere au vizat propunerea creșterii de la 0,25% la 1,3%. Reprezentanții asociațiilor profesionale au cerut să se identifice posibilitatea unei creșteri graduale a cotei asupra valorii impozabile la clădirile cu altă destinație decât aceea de locuință deținute de persoanele fizice, fiind mai ușor de suportat de contribuabili, iar pentru anul 2018, creșterea impozitului să fie de maximum 15%.
Alți vorbitori au solicitat eliminarea cotei adiționale la impozitul pe clădiri deținute de persoane juridice, neactualizarea taxei de salubrizare sau ridicarea la cota maximă a procentului de reducere a impozitului pentru autovehiculele de transport hibrid, conform dispozițiilor art. 470 din Codul Fiscal.
Reprezentanți ai ONG-urilor și ai asociațiilor profesionale locale au protestat
Deoarece actualizarea nu a ținut cont de toate solicitările societății civile, mai multe ONG-uri și asociații profesionale au protestat pe marginea proiectului taxelor și impozitelor locale, pe 17 decembrie.
1. 25% creșterea impozitului pe clădiri datorat de persoanele fizice pentru clădirile rezidențiale și clădirile-anexă - se solicită autorităților locale aplicarea unei cote de 0,08%;
2. 45% creștere a taxei pe clădirile situate în zona A a municipiului Constanța - se solicită autorităților locale eliminarea majorării nelegale de 20% a bazei de calcul stabilite de Codul Fiscal.
3. Creșterea cu 100% a impozitului pe clădiri datorat de persoanele fizice pentru clădirile nerezidențiale - se solicită autorităților locale aplicarea cotei minime de 0,2 prevăzută de Codul Fiscal.
4. 15,4% creștere a impozitului pe clădiri datorat de persoanele juridice - se solicită autorităților locale stabilirea unei cote de impozitare de 1%, nemajorată.
5. 15-20% creștere a impozitului pe teren datorat de către persoanele fizice (inclusiv a terenului de sub clădiri) față de Cluj, Brașov, Iași, Ploiești - se solicită autorităților locale stabilirea următoarelor valori: 8.567 de lei/ha pentru zona A, 6.499 de lei/ha pentru zona B, 4.447 de lei/ha pentru zona C și 2.113 lei/ha pentru zona D.
6. Se intenționează aplicarea valorilor maxime stabilite de Codul Fiscal pentru impozitul pe teren datorat de persoanele juridice. Se solicită autorităților locale eliminarea mențiunii privitoare la asimilarea terenurilor aflate în extravilanul municipiului Constanța cu cele din zona A.
7. 115% creștere a taxei de salubritate de la 3 lei/lună/persoană în 2017 la 7 lei/lună/persoană în 2018 - se solicită autorităților locale o taxă de 3,5 lei/lună/persoană.
8. Peste 400% creștere a taxei de concesionare locuri de veci. Din 2018, taxa de concesionare a locului de veci va fi 33 de lei/mp/7 ani față de 8 lei în 2017, pentru Cimitirul Central Municipal, și 25 de lei/mp/7 ani în celelalte cimitire, față de 6 lei în 2017 - se solicită autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017. Concomitent, se majorează cu peste 100% taxa de întreținere a unui loc de veci de la 2,4 lei mp/an în 2017 la 5 lei mp/an în 2018 - se solicită autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017.
9. 100% creștere a taxei pentru servicii de reclamă și publicitate de la 1% în 2017 la 2% în 2018 exclusiv TVA - se solicită autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017.
Primarul municipiului Constanța a vorbit despre proiectul privind taxele și impozitele pentru anul viitor. Întrebat dacă pentru 2018 acestea se vor majora, primarul a spus: „Vă anunț deja ce scrie în proiectul care se află și pe site-ul instituției. Din punctul de vedere al operatorilor economici, nu va fi nicio schimbare. Din punctul de vedere al persoanelor fizice, doar o ușoară ajustare, de la 0,08% la 0,1%, la nivelul Bucureștiului, al Clujului și al celorlalte orașe mari. Asta nu înseamnă mai mult de 10 -15 lei în plus pentru plata impozitelor locale. Singura modificare la nivelul persoanelor fizice este pentru imobilele care au destinație nerezidențială. Am avut mai multe discuții, inclusiv în anii trecuți, legate de acest subiect. Inclusiv operatorii economici și Consiliul Concurenței susțin egalizarea cotei de impozitare, astfel încât forma de deținere să nu reprezinte un criteriu discriminatoriu sau neconcurențial.
Cu alte cuvinte, vreau să știți că, de exemplu, un hotel care este deținut de o persoană fizică plătește un impozit de 3.500 de lei. Același hotel deținut de o persoană juridică plătește un impozit de 35.000 de lei. Diferențele acestea, date doar din forma de deținere, adică persoană fizică sau juridică, au un impact asupra mediului concurențial. Gradual, vor fi armonizate. Anul trecut s-a impus o nouă metodologie de evaluare. Or, acest raport de evaluare costă. Am lăsat un an la dispoziție tuturor să-și elaboreze reevaluările, pentru că o astfel de evaluare costă mai mult decât impozitul pe care îl datorau municipiului. Am lăsat deci să se facă evaluările, astfel încât să se ajungă la valoarea corectă a impozitării, iar de anul acesta, în loc să mergem cu o cotă de 0,25%, mergem cu o cotă de 1,3%, adică foarte apropiată de cota pe care o au persoanele juridice. Toată filosofia codului fiscal este aceea de a impozita destinația imobilului și nu în funcție de deținere. Nu sunt multe persoane afectate de acest lucru, mai mult, cei care au sediul social acasă nu trebuie să-și facă griji. Poate doar cei care au hoteluri, restaurante sau construcții întregi, cu destinație nerezidențială, aflate pe numele lor“.
Primarul a vorbit și despre majorarea taxei de habitat. Acesta a explicat că majorarea „nu are legătură cu procesele cu Polaris, oricum intenționam să o majorăm, pentru că în momentul de față municipiul Constanța este la cota inferioară a taxelor de salubritate la nivelul întregii țări. Chiar și acum, cu această taxă de 7 lei/lună/de persoană, ne aflăm în partea de jos a clasamentului orașelor. Odată cu creșterea numărului de polițiști locali, vreau să venim și să sancționăm acțiunile de dispreț la adresa orașului din partea celor care aruncă gunoiul acolo unde nu trebuie, să învățăm să prețuim curățenia“.
Potrivit proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2018, vor crește cu 20% și impozitele/taxele pe clădiri datorate de persoanele fizice pentru clădirile rezidențiale și clădirile anexă, prin aplicarea unei cote de 0,1% (în 2017, cota aplicată a fost de 0,08%). Impozitul pe clădiri rezidențiale și clădiri anexă se majorează cu 20% în zona A.
În anul 2017, constănțenilor care locuiesc la bloc sau la casă le-a fost calculat impozitul pe clădire datorat de persoanele fizice pentru proprietăți prin aplicarea cotei de 0,08% asupra valorii impozabile a clădirii. În proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2018, propunerea făcută de specialiștii Serviciului de Taxe și Impozite este ca pentru clădirile rezidențiale și clădirile-anexe aflate în proprietatea persoanelor fizice impozitul/taxa pe clădiri să se calculeze prin aplicarea cotei de 0,1%, ceea ce va însemna, în final, o majorare cu 25% a acestui impozit.
În plus, pentru constănțenii care locuiesc în zona A a municipiului, identificată ca zonă centrală, valoarea impozabilă a clădirii, exprimată în lei, se determină prin înmulțirea suprafeței construite desfășurate a acesteia, exprimată în metri pătrați, cu valoarea impozabilă corespunzătoare, exprimată în lei/m2: clădire cu cadre din beton armat sau cu pereți exteriori din cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic și/sau chimic - 720 - 1.200 de lei; clădire cu pereți exteriori din lemn, din piatră naturală, din cărămidă nearsă, din vălătuci sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic și/sau chimic - 240 - 360 de lei; în cazul contribuabilului care deține la aceeași adresă încăperi amplasate la subsol, demisol și/sau la mansardă utilizate ca locuință, în oricare dintre tipurile de clădiri prevăzute la lit. A-D - 75% din suma care s-ar aplica clădirii; în cazul contribuabilului care deține la aceeași adresă încăperi amplasate la subsol, demisol și/sau la mansardă, utilizate în alte scopuri decât cel de locuință, în oricare dintre tipurile de clădiri prevăzute la lit. A-D - 50% din suma care s-ar aplica clădirii.
Majorarea cu 20% a valorilor impozabile pentru clădirile pentru clădirile situate în zona A a municipiului este contestată de unii constănțeni care au studiat proiectul de buget. Aceștia susțin că operațiunea de adiționare, de adăugare ca supliment, se poate realiza doar la cote, nu și la valori de impozit, așa cum ar fi procedat Serviciul Public de Impozite și Taxe încă din 2011. De asemenea, cotele adiționale pot fi aplicate doar în cazul în care impozitele locale sunt stabilite prin cote procentuale, iar autoritatea deliberativă nu poate modifica sau stabili o altă valoare impozabilă a construcțiilor decât cea prevăzută în Codul Fiscal (consultați tabelul corespondent din Codul Fiscal!).
Pentru 2018, cota adițională de până la 20% privind impozitul pe clădirile situate în zona A a municipiului ale persoanelor fizice trebuie aplicată la cota de 0,1% de impozitare, prevăzută de art. 251, alin.1 Cod Fiscal, și nu prin modificarea valorilor impozabile ale clădirilor stabilite de art. 251, alin. 3 Cod Fiscal, mai susțin constănțenii care ne-au reclamat această stare de fapt.
Totodată, cota adițională suplimentară la cota de 0,1% putea fi stabilită legal doar printr-un articol distinct în cuprinsul hotărârii de Consiliu Local sau măcar în anexa nr. 1, arătându-se, totodată, potrivit legii, criteriile ce au condus la concluzia că pentru zona A a municipiului cota de impozitare a clădirilor se impune a fi majorată. Pentru locuințele din zona B, C și D, majorarea este tot de 25%. Valoarea impozabilă a clădirii, exprimată în lei, situată într-una dintre zonele B, C și D ale municipiului Constanța, se determină prin înmulțirea suprafeței construite desfășurate a acesteia, exprimată în metri pătrați, cu valoarea impozabilă corespunzătoare, exprimată în lei/m2: clădire cu cadre din beton armat sau cu pereți exteriori din cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic și/sau chimic - 600 și 1.000 de lei; clădire cu pereți exteriori din lemn, din piatră naturală, din cărămidă nearsă, din vălătuci sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic și/sau chimic - 200 și 300 de lei; în cazul contribuabilului care deține la aceeași adresă încăperi amplasate la subsol, demisol și/sau la mansardă, utilizate ca locuință, în oricare dintre tipurile de clădiri prevăzute la lit. A-D - 75% din suma care s-ar aplica clădirii.
Valoarea impozabilă a clădirii, stabilită conform prevederilor art. 2 și art. 3, se ajustează în funcție de rangul localității și zona în care este amplasată clădirea, prin înmulțirea acesteia cu coeficientul de corecție corespunzător.
Constanța este localitate de rangul I, iar coeficienții pe zone de reședință sunt următorii: zona A - 2,50; zona B - 2,40; zona C - 2,30 și zona D - 2,20. În cazul unui apartament amplasat într-un bloc cu mai mult de trei niveluri și opt apartamente, coeficientul de corecție prevăzut la alin. (1) se reduce cu 0,10.
Se acordă scutire la impozitul/taxa pe clădiri pentru: (1) Clădirile care, potrivit legii, sunt clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, muzee ori case memoriale, cu excepția încăperilor cu destinație nerezidențială sau în care se desfășoară activitate economică.
(2) Clădirile utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizații neguvernamentale și întreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale.
(3) Clădirile utilizate de organizații nonprofit folosite exclusiv pentru activitățile fără scop lucrativ.
(4) Clădirile restituite potrivit art. 16 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul menține afectațiunea de interes public.
(5) Clădirile retrocedate potrivit art. 1, alin. (10) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparținut cultelor religioase din România, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul menține afectațiunea de interes public.
(6) Clădirile restituite potrivit art. 1 alin. (5) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparținut comunităților cetățenilor aparținând minorităților naționale din România, republicată, pentru perioada pentru care proprietarul menține afectațiunea de interes public.
(7) Clădirea nouă cu destinație de locuință, realizată în condițiile Legii locuinței nr. 114/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și clădirea cu destinație de locuință, realizată pe bază de credite, în conformitate cu Ordonanța Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investițiilor pentru realizarea unor lucrări publice și construcții de locuințe, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 82/1995, cu modificările și completările ulterioare. În cazul înstrăinării clădirii, scutirea de impozit nu se aplică noului proprietar al acesteia.
(8) Clădirea folosită ca domiciliu aflată în proprietatea sau corespunzător cotei-părți
pentru clădirea deținută în coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 3, alin. (1), lit. b) și art. 4, alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția încăperilor cu destinație nerezidențială sau în care se desfășoară activitate economică.
(9) Clădirile deținute de asociațiile de dezvoltare intercomunitară, cu excepția încăperilor cu destinație nerezidențială sau în care se desfășoară activitate economică.
Pentru clădirile neîngrijite situate în intravilanul localității, impozitul se majorează cu până la 500%. Criteriile de încadrare a clădirilor în această categorie sunt prevăzute în hotărârea Consiliului Local de aprobare a acestora.
Bonificație. Pentru plata cu anticipație a tuturor obligațiilor către bugetul local până la data de 31 martie 2018, persoanelor fizice li se acordă o bonificație de 10% la impozitul pe clădiri.
Primăria a republicat recent proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2018. Proiectul a avut la bază următoarele modificări: reducerea impozitului datorat pentru mijloacele de transport hibride de la 75% la 95% și actualizarea cotei de impozitare în cazul clădirilor nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, de la 1,3 % la 0,5%, cotă ce se aplică la:
a) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referință;
b) valoarea finală a lucrărilor de construcții, în cazul clădirilor noi construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referință;
c) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referință.
Ce s-a solicitat la dezbaterea publică
Vă reamintim că, pe 28.11.2017, a avut loc și o dezbatere publică pe marginea proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2018. Potrivit prevederilor art. 7, alin. (4) din Legea nr. 52/2003, au fost transmise, în scris, propuneri, sugestii sau opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de hotărâre supus dezbaterii publice, un memoriu comun și o solicitare privind o dezbatere publică, susținute de Baroul Constanța, Camera Executorilor Judecătorești Constanța, Asociația Medicilor de Familie „Tomis“ Constanța, Patronatul Întreprinderilor Mici și Mijlocii Constanța, Patronatul Național al Femeilor de Afaceri din Întreprinderile Mici și Mijlocii Constanța, Ordinul Arhitecților din România - Filiala Constanța - Dobrogea, Camera Notarilor Publici Constanța, Asociația Liga Femeilor Constanța, Colegiul Medicilor Dentiști Constanța, Asociația Logopezilor din România - Filiala Constanța, Asociația Ecowatch Constanța, Societatea de Explorări Oceanografice și Protecția Mediului Marin „Oceanic Club“, Asociația Psihologilor și Psihopedagogilor „Procivitas“ Constanța și Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța.
Primarul Decebal Făgădău a prezentat, pe scurt, proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2018, iar participanții înscriși la cuvânt și-au avansat propunerile. Majoritatea punctelor de vedere au vizat propunerea creșterii de la 0,25% la 1,3%. Reprezentanții asociațiilor profesionale au cerut să se identifice posibilitatea unei creșteri graduale a cotei asupra valorii impozabile la clădirile cu altă destinație decât aceea de locuință deținute de persoanele fizice, fiind mai ușor de suportat de contribuabili, iar pentru anul 2018, creșterea impozitului să fie de maximum 15%.
Alți vorbitori au solicitat eliminarea cotei adiționale la impozitul pe clădiri deținute de persoane juridice, neactualizarea taxei de salubrizare sau ridicarea la cota maximă a procentului de reducere a impozitului pentru autovehiculele de transport hibrid, conform dispozițiilor art. 470 din Codul Fiscal.
Reprezentanți ai ONG-urilor și ai asociațiilor profesionale locale au protestat
Deoarece actualizarea nu a ținut cont de toate solicitările societății civile, mai multe ONG-uri și asociații profesionale au protestat pe marginea proiectului taxelor și impozitelor locale, pe 17 decembrie.
Propunerile autorităților locale și solicitările societății civile
1. 25% creșterea impozitului pe clădiri datorat de persoanele fizice pentru clădirile rezidențiale și clădirile-anexă - se solicită autorităților locale aplicarea unei cote de 0,08%;
2. 45% creștere a taxei pe clădirile situate în zona A a municipiului Constanța - se solicită autorităților locale eliminarea majorării nelegale de 20% a bazei de calcul stabilite de Codul Fiscal.
3. Creșterea cu 100% a impozitului pe clădiri datorat de persoanele fizice pentru clădirile nerezidențiale - se solicită autorităților locale aplicarea cotei minime de 0,2 prevăzută de Codul Fiscal.
4. 15,4% creștere a impozitului pe clădiri datorat de persoanele juridice - se solicită autorităților locale stabilirea unei cote de impozitare de 1%, nemajorată.
5. 15-20% creștere a impozitului pe teren datorat de către persoanele fizice (inclusiv a terenului de sub clădiri) față de Cluj, Brașov, Iași, Ploiești - se solicită autorităților locale stabilirea următoarelor valori: 8.567 de lei/ha pentru zona A, 6.499 de lei/ha pentru zona B, 4.447 de lei/ha pentru zona C și 2.113 lei/ha pentru zona D.
6. Se intenționează aplicarea valorilor maxime stabilite de Codul Fiscal pentru impozitul pe teren datorat de persoanele juridice. Se solicită autorităților locale eliminarea mențiunii privitoare la asimilarea terenurilor aflate în extravilanul municipiului Constanța cu cele din zona A.
7. 115% creștere a taxei de salubritate de la 3 lei/lună/persoană în 2017 la 7 lei/lună/persoană în 2018 - se solicită autorităților locale o taxă de 3,5 lei/lună/persoană.
8. Peste 400% creștere a taxei de concesionare locuri de veci. Din 2018, taxa de concesionare a locului de veci va fi 33 de lei/mp/7 ani față de 8 lei în 2017, pentru Cimitirul Central Municipal, și 25 de lei/mp/7 ani în celelalte cimitire, față de 6 lei în 2017 - se solicită autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017. Concomitent, se majorează cu peste 100% taxa de întreținere a unui loc de veci de la 2,4 lei mp/an în 2017 la 5 lei mp/an în 2018 - se solicită autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017.
9. 100% creștere a taxei pentru servicii de reclamă și publicitate de la 1% în 2017 la 2% în 2018 exclusiv TVA - se solicită autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017.
Primarul Făgădău, despre taxele și impozitele constănțenilor
Primarul municipiului Constanța a vorbit despre proiectul privind taxele și impozitele pentru anul viitor. Întrebat dacă pentru 2018 acestea se vor majora, primarul a spus: „Vă anunț deja ce scrie în proiectul care se află și pe site-ul instituției. Din punctul de vedere al operatorilor economici, nu va fi nicio schimbare. Din punctul de vedere al persoanelor fizice, doar o ușoară ajustare, de la 0,08% la 0,1%, la nivelul Bucureștiului, al Clujului și al celorlalte orașe mari. Asta nu înseamnă mai mult de 10 -15 lei în plus pentru plata impozitelor locale. Singura modificare la nivelul persoanelor fizice este pentru imobilele care au destinație nerezidențială. Am avut mai multe discuții, inclusiv în anii trecuți, legate de acest subiect. Inclusiv operatorii economici și Consiliul Concurenței susțin egalizarea cotei de impozitare, astfel încât forma de deținere să nu reprezinte un criteriu discriminatoriu sau neconcurențial.
Cu alte cuvinte, vreau să știți că, de exemplu, un hotel care este deținut de o persoană fizică plătește un impozit de 3.500 de lei. Același hotel deținut de o persoană juridică plătește un impozit de 35.000 de lei. Diferențele acestea, date doar din forma de deținere, adică persoană fizică sau juridică, au un impact asupra mediului concurențial. Gradual, vor fi armonizate. Anul trecut s-a impus o nouă metodologie de evaluare. Or, acest raport de evaluare costă. Am lăsat un an la dispoziție tuturor să-și elaboreze reevaluările, pentru că o astfel de evaluare costă mai mult decât impozitul pe care îl datorau municipiului. Am lăsat deci să se facă evaluările, astfel încât să se ajungă la valoarea corectă a impozitării, iar de anul acesta, în loc să mergem cu o cotă de 0,25%, mergem cu o cotă de 1,3%, adică foarte apropiată de cota pe care o au persoanele juridice. Toată filosofia codului fiscal este aceea de a impozita destinația imobilului și nu în funcție de deținere. Nu sunt multe persoane afectate de acest lucru, mai mult, cei care au sediul social acasă nu trebuie să-și facă griji. Poate doar cei care au hoteluri, restaurante sau construcții întregi, cu destinație nerezidențială, aflate pe numele lor“.
Primarul a vorbit și despre majorarea taxei de habitat. Acesta a explicat că majorarea „nu are legătură cu procesele cu Polaris, oricum intenționam să o majorăm, pentru că în momentul de față municipiul Constanța este la cota inferioară a taxelor de salubritate la nivelul întregii țări. Chiar și acum, cu această taxă de 7 lei/lună/de persoană, ne aflăm în partea de jos a clasamentului orașelor. Odată cu creșterea numărului de polițiști locali, vreau să venim și să sancționăm acțiunile de dispreț la adresa orașului din partea celor care aruncă gunoiul acolo unde nu trebuie, să învățăm să prețuim curățenia“.
Impozitul/taxa pe clădiri se va calcula prin aplicarea cotei de 0,1%
Potrivit proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2018, vor crește cu 20% și impozitele/taxele pe clădiri datorate de persoanele fizice pentru clădirile rezidențiale și clădirile anexă, prin aplicarea unei cote de 0,1% (în 2017, cota aplicată a fost de 0,08%). Impozitul pe clădiri rezidențiale și clădiri anexă se majorează cu 20% în zona A.
În anul 2017, constănțenilor care locuiesc la bloc sau la casă le-a fost calculat impozitul pe clădire datorat de persoanele fizice pentru proprietăți prin aplicarea cotei de 0,08% asupra valorii impozabile a clădirii. În proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2018, propunerea făcută de specialiștii Serviciului de Taxe și Impozite este ca pentru clădirile rezidențiale și clădirile-anexe aflate în proprietatea persoanelor fizice impozitul/taxa pe clădiri să se calculeze prin aplicarea cotei de 0,1%, ceea ce va însemna, în final, o majorare cu 25% a acestui impozit.
În plus, pentru constănțenii care locuiesc în zona A a municipiului, identificată ca zonă centrală, valoarea impozabilă a clădirii, exprimată în lei, se determină prin înmulțirea suprafeței construite desfășurate a acesteia, exprimată în metri pătrați, cu valoarea impozabilă corespunzătoare, exprimată în lei/m2: clădire cu cadre din beton armat sau cu pereți exteriori din cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic și/sau chimic - 720 - 1.200 de lei; clădire cu pereți exteriori din lemn, din piatră naturală, din cărămidă nearsă, din vălătuci sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic și/sau chimic - 240 - 360 de lei; în cazul contribuabilului care deține la aceeași adresă încăperi amplasate la subsol, demisol și/sau la mansardă utilizate ca locuință, în oricare dintre tipurile de clădiri prevăzute la lit. A-D - 75% din suma care s-ar aplica clădirii; în cazul contribuabilului care deține la aceeași adresă încăperi amplasate la subsol, demisol și/sau la mansardă, utilizate în alte scopuri decât cel de locuință, în oricare dintre tipurile de clădiri prevăzute la lit. A-D - 50% din suma care s-ar aplica clădirii.
Majorarea cu 20% a valorilor impozabile pentru clădirile pentru clădirile situate în zona A a municipiului este contestată de unii constănțeni care au studiat proiectul de buget. Aceștia susțin că operațiunea de adiționare, de adăugare ca supliment, se poate realiza doar la cote, nu și la valori de impozit, așa cum ar fi procedat Serviciul Public de Impozite și Taxe încă din 2011. De asemenea, cotele adiționale pot fi aplicate doar în cazul în care impozitele locale sunt stabilite prin cote procentuale, iar autoritatea deliberativă nu poate modifica sau stabili o altă valoare impozabilă a construcțiilor decât cea prevăzută în Codul Fiscal (consultați tabelul corespondent din Codul Fiscal!).
Pentru 2018, cota adițională de până la 20% privind impozitul pe clădirile situate în zona A a municipiului ale persoanelor fizice trebuie aplicată la cota de 0,1% de impozitare, prevăzută de art. 251, alin.1 Cod Fiscal, și nu prin modificarea valorilor impozabile ale clădirilor stabilite de art. 251, alin. 3 Cod Fiscal, mai susțin constănțenii care ne-au reclamat această stare de fapt.
Totodată, cota adițională suplimentară la cota de 0,1% putea fi stabilită legal doar printr-un articol distinct în cuprinsul hotărârii de Consiliu Local sau măcar în anexa nr. 1, arătându-se, totodată, potrivit legii, criteriile ce au condus la concluzia că pentru zona A a municipiului cota de impozitare a clădirilor se impune a fi majorată. Pentru locuințele din zona B, C și D, majorarea este tot de 25%. Valoarea impozabilă a clădirii, exprimată în lei, situată într-una dintre zonele B, C și D ale municipiului Constanța, se determină prin înmulțirea suprafeței construite desfășurate a acesteia, exprimată în metri pătrați, cu valoarea impozabilă corespunzătoare, exprimată în lei/m2: clădire cu cadre din beton armat sau cu pereți exteriori din cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic și/sau chimic - 600 și 1.000 de lei; clădire cu pereți exteriori din lemn, din piatră naturală, din cărămidă nearsă, din vălătuci sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic și/sau chimic - 200 și 300 de lei; în cazul contribuabilului care deține la aceeași adresă încăperi amplasate la subsol, demisol și/sau la mansardă, utilizate ca locuință, în oricare dintre tipurile de clădiri prevăzute la lit. A-D - 75% din suma care s-ar aplica clădirii.
Valoarea impozabilă a clădirii, stabilită conform prevederilor art. 2 și art. 3, se ajustează în funcție de rangul localității și zona în care este amplasată clădirea, prin înmulțirea acesteia cu coeficientul de corecție corespunzător.
Constanța este localitate de rangul I, iar coeficienții pe zone de reședință sunt următorii: zona A - 2,50; zona B - 2,40; zona C - 2,30 și zona D - 2,20. În cazul unui apartament amplasat într-un bloc cu mai mult de trei niveluri și opt apartamente, coeficientul de corecție prevăzut la alin. (1) se reduce cu 0,10.
Se acordă scutire la impozitul/taxa pe clădiri pentru: (1) Clădirile care, potrivit legii, sunt clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, muzee ori case memoriale, cu excepția încăperilor cu destinație nerezidențială sau în care se desfășoară activitate economică.
(2) Clădirile utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizații neguvernamentale și întreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale.
(3) Clădirile utilizate de organizații nonprofit folosite exclusiv pentru activitățile fără scop lucrativ.
(4) Clădirile restituite potrivit art. 16 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul menține afectațiunea de interes public.
(5) Clădirile retrocedate potrivit art. 1, alin. (10) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparținut cultelor religioase din România, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul menține afectațiunea de interes public.
(6) Clădirile restituite potrivit art. 1 alin. (5) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparținut comunităților cetățenilor aparținând minorităților naționale din România, republicată, pentru perioada pentru care proprietarul menține afectațiunea de interes public.
(7) Clădirea nouă cu destinație de locuință, realizată în condițiile Legii locuinței nr. 114/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și clădirea cu destinație de locuință, realizată pe bază de credite, în conformitate cu Ordonanța Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investițiilor pentru realizarea unor lucrări publice și construcții de locuințe, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 82/1995, cu modificările și completările ulterioare. În cazul înstrăinării clădirii, scutirea de impozit nu se aplică noului proprietar al acesteia.
(8) Clădirea folosită ca domiciliu aflată în proprietatea sau corespunzător cotei-părți
pentru clădirea deținută în coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 3, alin. (1), lit. b) și art. 4, alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția încăperilor cu destinație nerezidențială sau în care se desfășoară activitate economică.
(9) Clădirile deținute de asociațiile de dezvoltare intercomunitară, cu excepția încăperilor cu destinație nerezidențială sau în care se desfășoară activitate economică.
Pentru clădirile neîngrijite situate în intravilanul localității, impozitul se majorează cu până la 500%. Criteriile de încadrare a clădirilor în această categorie sunt prevăzute în hotărârea Consiliului Local de aprobare a acestora.
Bonificație. Pentru plata cu anticipație a tuturor obligațiilor către bugetul local până la data de 31 martie 2018, persoanelor fizice li se acordă o bonificație de 10% la impozitul pe clădiri.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
- BARZALE STEFAN 28 Dec, 2017 13:02 NE-AM PRICOPSIT,NE-A MARIT CU 100 LEI PENSIA SI NE-A LUAT 300 LEI CE MI-E BOC CE MI-E FAGADAU.SA VA FIE JENA