Ana Marcu - „Nu suntem pe vremea lui Iancu Jianu, să luăm de la bogaţi pentru a da săracilor“ Comănescu - „Mazăre va distruge Portul, aşa cum a distrus Constanţa“
Ana Marcu - „Nu suntem pe vremea lui Iancu Jianu, să luăm de la bogaţi pentru a da săracilor“: Comănescu
04 Apr, 2014 00:00
ZIUA de Constanta
6147
Marime text
Consiliul Local Municipal (CLM) Constanţa a adoptat, în şedinţa de îndată de ieri, proiectul de hotărâre privind acordul de transmitere cu titlu gratuit a unui pachet suplimentar de acţiuni deţinute de stat la Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa SA, reprezentând minimum 13% din capitalul social către CLM Constanţa.
Mai mult sau mai puţin previzibil, proiectul a stârnit, şi ieri, discuţii aprinse. „E un război mare şi dur, pentru că eu urmăresc ca din aceste acţiuni pe care le deţine municipalitatea, din profitul pe care îl va avea în urma deţinerii acestor acţiuni, să măresc subvenţia la energia termică şi să ajut păturile defavorizate ale oraşului, şi nu numai, să treacă iarna. O parte dintre operatorii din Port care plătesc nişte tarife extrem de mici în acest moment, şi le-au plătit timp de 20 de ani, către statul român, maximizându-şi astfel profitul la milioane şi milioane de euro, sigur că au încercat prin toate metodele să nu se facă acest transfer“, a declarat, ieri, primarul municipiului Constanţa, Radu Mazăre. Edilul-şef susţine că aceşti operatori ar fi „speriaţi nu atât de administraţia locală, cât sunt speriaţi de faptul că 14% vor ieşi pe Bursă şi că statul nu va mai deţine controlul, nemaifiind acţionar majoritar“.
„Necesitatea de a emite de urgenţă acordul Consiliului Local“
Şedinţa CLM Constanţa de ieri a avut loc, aşa cum a explicat Mazăre, ca urmare a discuţiilor pe care el le-a purtat, la începutul acestei săptămâni, cu ministrul Transporturilor, social-democratul Dan Şova, dar şi ca urmare a celor purtate de viceprimarul Decebal Făgădău cu secretarul de stat din Ministerul Transporturilor Ghiocel Matache. „În urma discuţiilor avute cu ministrul Şova de către mine şi cu secretarul de stat Matache de către viceprimarul Făgădău, a reieşit necesitatea de a emite de urgenţă acordul Consiliului Local de a primit cu titlu gratuit încă 13% din acţiunile Administraţiei Portului Constanţa, deţinute în acest moment de minister“, a spus primarul.
În ceea ce priveşte procedura ulterioară prin care noul pachet de acţiuni va fi preluat de municipalitatea constănţeană, Mazăre a afirmat că „Guvernul urmează să elaboreze fie o hotărâre de guvern, fie un proiect de lege pe care să-l înainteze Parlamentului“. Şeful administraţiei publice locale a amintit, în acest context, că odată cu preluarea pachetului de 13% din acţiuni de către municipalitatea constănţeană, un alt pachet de 14% ar urma să fie listat la Bursă. Astfel, administraţia Mazăre va deţine 33% din acţiunile Portului Constanţa, Ministerul Transporturilor - 33%, iar privaţii - 34% (Fondul Proprietatea - 20%, 14% - listaţi la Bursă).
„Am încercat şi eu să am cât mai mult“
Întrebat ce variantă l-ar avantaja mai mult, respectiv o hotărâre de guvern sau o lege, primarul Constanţei a recunoscut că o hotărâre de guvern. „Cu cât trece mai repede, cu atât mai bine. Cu cât trece mai târziu, cu atât vom fi controlaţi mai mult şi hăituiţi mai mult, această frenezie este generată de povestea asta a descentralizării Portului“, a precizat edilul-şef.
La întrebarea de ce doar 13% din acţiunile Portului Constanţa în contextul în care în toamna lui 2012 Mazăre declara sus şi tare că ţinteşte un pachet de 31% din acţiuni, primarul a răspuns în stilul caracteristic: „Un bărbat nu poate avea toate femeile din lume, dar e dator să încerce. Am încercat şi eu să am cât mai mult, atât am reuşit, ce să fac?!?“.
Cinci voturi împotrivă
De menţionat este că proiectul aprobat ieri a contorizat totuşi şi cinci voturi împotrivă. La propunerea viceprimarului Făgădău, aleşii locali constănţeni au votat nominal, aspect specificat de altfel în procesul verbal al şedinţei. Cei cinci consilieri locali care s-au opus proiectului sunt liberalii Ana Marcu şi Radu Matei şi democrat-liberalii Sorina Tuşa, Iustin Fabian Roman şi Stelian Gima.
În opinia lui Iustin Fabian Roman, prim-vicepreşedintele PDL Constanţa, „există o mare problemă, pe care PSD-ul a luat-o în joacă, pentru că prin majorarea taxelor operatorii portuari îşi vor restrânge activitatea în Port“. Democrat-liberalul este de părere că prin listarea acţiunilor la Bursă se va crea un pericol, anume ca în spatele unor companii care se vor implica în acţionariatul Portului Constanţa să existe „trafic de droguri sau acte de terorism“.
Fără dezbatere publică
Interesant a fost, în şedinţa de ieri, şi faptul că unii dintre consilierii PSD care timp de ani buni nu au luat cuvântul în Consiliul Local Constanţa nici măcar o dată au început să fie vocali. Este vorba despre Valentin Pîrvulescu şi despre Daniel Georgescu, directorul ACN, care, deşi nu sunt la primul mandat în CLM, obişnuiau să nu scoată un cuvânt în cadrul şedinţelor. Ieri însă, cei doi social-democraţi, şi nu numai, s-au dovedit „experţi“ în administraţia portuară.
Acest aspect a fost taxat de consilierul PNL Ana Marcu. Liberala a ţinut să le amintească aleşilor locali că au ajuns în CLM Constanţa în urma unui vot, nu a vreunui examen. „Problema Portului e o problemă serioasă şi trebuie discutată serios. Nu trebuie să dezvoltăm o atitudine de judecători şi de specialişti. Am venit aici în urma unui vot, nu a unui examen. Trebuie să apelăm la specialişti şi să vedem care sunt căile de maximizare a profitului Portului Constanţa“, a atras atenţia Ana Marcu. Ea a insistat asupra ideii că operatorii portuari de care edilul-şef se declară deranjat asigură totuşi 30.000 de locuri de muncă în Portul Constanţa. „Trebuie să respectăm orice opinie, mai ales pe cea a operatorilor din port“, a mai menţionat Marcu. Liberala a solicitat ca proiectul să fie adoptat doar în urma unei dezbateri publice, la care să participe atât reprezentanţii administraţiei locale constănţene, cât şi cei ai operatorilor şi sindicaliştilor din port. Evident, propunerea nu a fost acceptată.
La finalul şedinţei de ieri, Ana Marcu a declarat, pentru ZIUA de Constanţa: „Nu suntem pe vremea lui Iancu Jianu, să luăm de la bogaţi pentru a da săracilor. Important este să asigurăm un echilibru pentru toţi cei care reprezintă comunitatea constănţeană, atât simpli cetăţeni, cât şi agenţi economici“.
„Ne-am întors în PCR, 1989“
În declaraţiile de ieri, primarul municipiului Constanţa a nominalizat un singur operator portuar care, susţine el, nu ar dori descentralizarea Portului. Edilul-şef spune totuşi că sunt mai mulţi. Cu toate acestea, singurul nominalizat a fost Gabriel Comănescu, om de afaceri care controlează Grup Servicii Petroliere. „Domnul Comănescu, care şi-a lansat o platformă de foraj acum o lună de zile, care a fost finanţată cu 45 de milioane de euro de către EximBank și care a prezentat garanţii pentru aceşti 45 de milioane de euro, garanţii guvernamentale! Dacă municipalitatea vrea... a mea, a lui Oprescu, oricare să ia o garanţie guvernamentală pentru a construi un spital, o şcoală, nu se poate, Ministerul de Finanţe nu ne lasă să ne împrumutăm fără garanţii guvernamentale datorită acordului cu FMI. Firma privată a domnului Comănescu, cu garanţia statului român, de la bancă deţinută de statul român, a luat credit 45 de milioane de euro“, a specificat Mazăre.
În replică, Gabriel Comănescu a declarat, pentru ZIUA de Constanţa, că „declaraţiile lui Mazăre sunt declaraţii de Che Guevara, declaraţii populiste“. „Ne-am întors în PCR, în 1989, iar Mazăre face precum comisarul poporului, care înfiera capitalismul. Mazăre va distruge Portul, aşa cum a distrus Constanţa. Va face exact aşa cum a făcut ca oraşul acesta să ajungă, din punct de vedere economic, de pe locul doi, pe locul opt, la nivel naţional“, a precizat Comănescu. Nu mai puţin important, omul de afaceri constănţean a subliniat: „Să ne fie ruşine că trăim într-un oraş aşa cum este Constanţa!“.
Facem precizarea că am încercat să aflăm un punct de vedere al primarului Mazăre referitor la declaraţiile lui Gabriel Comănescu, sens în care i-am trimis un mesaj pe telefonul mobil. Mazăre nu a răspuns însă în niciun fel. În cazul în care o va face, declaraţia sa va fi ulterior publicată.
Mai mult sau mai puţin previzibil, proiectul a stârnit, şi ieri, discuţii aprinse. „E un război mare şi dur, pentru că eu urmăresc ca din aceste acţiuni pe care le deţine municipalitatea, din profitul pe care îl va avea în urma deţinerii acestor acţiuni, să măresc subvenţia la energia termică şi să ajut păturile defavorizate ale oraşului, şi nu numai, să treacă iarna. O parte dintre operatorii din Port care plătesc nişte tarife extrem de mici în acest moment, şi le-au plătit timp de 20 de ani, către statul român, maximizându-şi astfel profitul la milioane şi milioane de euro, sigur că au încercat prin toate metodele să nu se facă acest transfer“, a declarat, ieri, primarul municipiului Constanţa, Radu Mazăre. Edilul-şef susţine că aceşti operatori ar fi „speriaţi nu atât de administraţia locală, cât sunt speriaţi de faptul că 14% vor ieşi pe Bursă şi că statul nu va mai deţine controlul, nemaifiind acţionar majoritar“.
„Necesitatea de a emite de urgenţă acordul Consiliului Local“
Şedinţa CLM Constanţa de ieri a avut loc, aşa cum a explicat Mazăre, ca urmare a discuţiilor pe care el le-a purtat, la începutul acestei săptămâni, cu ministrul Transporturilor, social-democratul Dan Şova, dar şi ca urmare a celor purtate de viceprimarul Decebal Făgădău cu secretarul de stat din Ministerul Transporturilor Ghiocel Matache. „În urma discuţiilor avute cu ministrul Şova de către mine şi cu secretarul de stat Matache de către viceprimarul Făgădău, a reieşit necesitatea de a emite de urgenţă acordul Consiliului Local de a primit cu titlu gratuit încă 13% din acţiunile Administraţiei Portului Constanţa, deţinute în acest moment de minister“, a spus primarul.
În ceea ce priveşte procedura ulterioară prin care noul pachet de acţiuni va fi preluat de municipalitatea constănţeană, Mazăre a afirmat că „Guvernul urmează să elaboreze fie o hotărâre de guvern, fie un proiect de lege pe care să-l înainteze Parlamentului“. Şeful administraţiei publice locale a amintit, în acest context, că odată cu preluarea pachetului de 13% din acţiuni de către municipalitatea constănţeană, un alt pachet de 14% ar urma să fie listat la Bursă. Astfel, administraţia Mazăre va deţine 33% din acţiunile Portului Constanţa, Ministerul Transporturilor - 33%, iar privaţii - 34% (Fondul Proprietatea - 20%, 14% - listaţi la Bursă).
„Am încercat şi eu să am cât mai mult“
Întrebat ce variantă l-ar avantaja mai mult, respectiv o hotărâre de guvern sau o lege, primarul Constanţei a recunoscut că o hotărâre de guvern. „Cu cât trece mai repede, cu atât mai bine. Cu cât trece mai târziu, cu atât vom fi controlaţi mai mult şi hăituiţi mai mult, această frenezie este generată de povestea asta a descentralizării Portului“, a precizat edilul-şef.
La întrebarea de ce doar 13% din acţiunile Portului Constanţa în contextul în care în toamna lui 2012 Mazăre declara sus şi tare că ţinteşte un pachet de 31% din acţiuni, primarul a răspuns în stilul caracteristic: „Un bărbat nu poate avea toate femeile din lume, dar e dator să încerce. Am încercat şi eu să am cât mai mult, atât am reuşit, ce să fac?!?“.
Cinci voturi împotrivă
De menţionat este că proiectul aprobat ieri a contorizat totuşi şi cinci voturi împotrivă. La propunerea viceprimarului Făgădău, aleşii locali constănţeni au votat nominal, aspect specificat de altfel în procesul verbal al şedinţei. Cei cinci consilieri locali care s-au opus proiectului sunt liberalii Ana Marcu şi Radu Matei şi democrat-liberalii Sorina Tuşa, Iustin Fabian Roman şi Stelian Gima.
În opinia lui Iustin Fabian Roman, prim-vicepreşedintele PDL Constanţa, „există o mare problemă, pe care PSD-ul a luat-o în joacă, pentru că prin majorarea taxelor operatorii portuari îşi vor restrânge activitatea în Port“. Democrat-liberalul este de părere că prin listarea acţiunilor la Bursă se va crea un pericol, anume ca în spatele unor companii care se vor implica în acţionariatul Portului Constanţa să existe „trafic de droguri sau acte de terorism“.
Fără dezbatere publică
Interesant a fost, în şedinţa de ieri, şi faptul că unii dintre consilierii PSD care timp de ani buni nu au luat cuvântul în Consiliul Local Constanţa nici măcar o dată au început să fie vocali. Este vorba despre Valentin Pîrvulescu şi despre Daniel Georgescu, directorul ACN, care, deşi nu sunt la primul mandat în CLM, obişnuiau să nu scoată un cuvânt în cadrul şedinţelor. Ieri însă, cei doi social-democraţi, şi nu numai, s-au dovedit „experţi“ în administraţia portuară.
Acest aspect a fost taxat de consilierul PNL Ana Marcu. Liberala a ţinut să le amintească aleşilor locali că au ajuns în CLM Constanţa în urma unui vot, nu a vreunui examen. „Problema Portului e o problemă serioasă şi trebuie discutată serios. Nu trebuie să dezvoltăm o atitudine de judecători şi de specialişti. Am venit aici în urma unui vot, nu a unui examen. Trebuie să apelăm la specialişti şi să vedem care sunt căile de maximizare a profitului Portului Constanţa“, a atras atenţia Ana Marcu. Ea a insistat asupra ideii că operatorii portuari de care edilul-şef se declară deranjat asigură totuşi 30.000 de locuri de muncă în Portul Constanţa. „Trebuie să respectăm orice opinie, mai ales pe cea a operatorilor din port“, a mai menţionat Marcu. Liberala a solicitat ca proiectul să fie adoptat doar în urma unei dezbateri publice, la care să participe atât reprezentanţii administraţiei locale constănţene, cât şi cei ai operatorilor şi sindicaliştilor din port. Evident, propunerea nu a fost acceptată.
La finalul şedinţei de ieri, Ana Marcu a declarat, pentru ZIUA de Constanţa: „Nu suntem pe vremea lui Iancu Jianu, să luăm de la bogaţi pentru a da săracilor. Important este să asigurăm un echilibru pentru toţi cei care reprezintă comunitatea constănţeană, atât simpli cetăţeni, cât şi agenţi economici“.
„Ne-am întors în PCR, 1989“
În declaraţiile de ieri, primarul municipiului Constanţa a nominalizat un singur operator portuar care, susţine el, nu ar dori descentralizarea Portului. Edilul-şef spune totuşi că sunt mai mulţi. Cu toate acestea, singurul nominalizat a fost Gabriel Comănescu, om de afaceri care controlează Grup Servicii Petroliere. „Domnul Comănescu, care şi-a lansat o platformă de foraj acum o lună de zile, care a fost finanţată cu 45 de milioane de euro de către EximBank și care a prezentat garanţii pentru aceşti 45 de milioane de euro, garanţii guvernamentale! Dacă municipalitatea vrea... a mea, a lui Oprescu, oricare să ia o garanţie guvernamentală pentru a construi un spital, o şcoală, nu se poate, Ministerul de Finanţe nu ne lasă să ne împrumutăm fără garanţii guvernamentale datorită acordului cu FMI. Firma privată a domnului Comănescu, cu garanţia statului român, de la bancă deţinută de statul român, a luat credit 45 de milioane de euro“, a specificat Mazăre.
În replică, Gabriel Comănescu a declarat, pentru ZIUA de Constanţa, că „declaraţiile lui Mazăre sunt declaraţii de Che Guevara, declaraţii populiste“. „Ne-am întors în PCR, în 1989, iar Mazăre face precum comisarul poporului, care înfiera capitalismul. Mazăre va distruge Portul, aşa cum a distrus Constanţa. Va face exact aşa cum a făcut ca oraşul acesta să ajungă, din punct de vedere economic, de pe locul doi, pe locul opt, la nivel naţional“, a precizat Comănescu. Nu mai puţin important, omul de afaceri constănţean a subliniat: „Să ne fie ruşine că trăim într-un oraş aşa cum este Constanţa!“.
Facem precizarea că am încercat să aflăm un punct de vedere al primarului Mazăre referitor la declaraţiile lui Gabriel Comănescu, sens în care i-am trimis un mesaj pe telefonul mobil. Mazăre nu a răspuns însă în niciun fel. În cazul în care o va face, declaraţia sa va fi ulterior publicată.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
- Ioana 05 Apr, 2014 09:41 Sa luam de la hoti stimata doamna!!!! ASTA ESTE FORMULAREA CORECTA
- nu mai sa vinzi tu lui traian basescu-idu -conturi bahamas--sri te tine-de ce te intilnesti cu ei at 04 Apr, 2014 09:14 am citit ca te intilnesti cu ei totusi ,trimis de traian basescu