Cătălin Predoiu, fostul ministru al Justiţiei „Nu cred că premierul e dispus să-şi asume orice risc în chestiunea Portului. Sper ca PSD Constanţa şi organizaţia din spate să dea faliment“
Cătălin Predoiu, fostul ministru al Justiţiei: „Nu cred că premierul e dispus să-şi asume orice risc în
12 May, 2014 00:00
ZIUA de Constanta
3265
Marime text
Prim-vicepreşedintele PDL, Cătălin Predoiu, fost ministru al Justiţiei, vorbeşte într-un interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanţa despre miza preluării unui nou pachet de acţiuni din Portul Constanţa de către administraţia Mazăre, despre atitudinea premierului Victor Ponta faţă de acest proiect, precum şi despre condiţiile în care PDL ar putea încerca o reapropiere de PNL.
Aţi declarat recent că, în cazul în care premierul Victor Ponta va semna o hotărâre de guvern privind transferul cu titlu gratuit al unui pachet de 13% din acţiunile Portului Constanţa de la Ministerul Transporturilor la administraţia publică locală, va intra în puşcărie. Concret, ce prevederi ar fi încălcate prin semnarea unei astfel de hotărâri de guvern?
Se încalcă prevederile legii privatizării. Sunt patru metode de privatizare, dar niciuna nu prevede transferul GRATUIT de acţiuni, aşa cum prevede proiectul de hotărâre. Proiectul adaugă la lege.
Primarul Radu Mazăre a afirmat, în repetate rânduri, că a convenit acest transfer de acţiuni cu premierul încă din 2013. Acum, din declaraţiile celor doi reiese că e doar o chestiune de zile până când hotărârea va fi semnată. Credeţi că primul ministru este dispus să îşi asume, în chestiunea Portului Constanţa, orice risc?
Nu cred că premierul e dispus să-şi asume orice risc, de aceea ezită să o semneze. Cred că ei caută o soluţie tehnică alternativă. Nu este exclus să recurgă din nou la un proiect de lege, aşa cum au făcut în 2008, cu pachetul precedent. Sau să modifice legea privatizării.
Mai mulţi parlamentari constănţeni, cel puţin doi europarlamentari, actualul preşedinte interimar al Camerei de Comerţ a României, Mihai Daraban, fostul ministru al Transporturilor, Ramona Mănescu, dar şi numeroşi constănţeni susţin că transferul acestor acţiuni de la Ministerul Transporturilor la administraţia Mazăre nu este oportun. Care credeţi că sunt interesele, care este miza acestui transfer?
Ramona Mănescu şi PNL, în general, se dau „interesanţi“ acum, ca să arate că fac opoziţie. Până una-alta, Ramona Mănescu n-a explicat de ce nu şi-a făcut datoria legală în cazul accidentului din Apuseni. În ce priveşte Portul, miza transferului este una economică, financiară.
Proiectul privind transferul celor 13% din acţiunile Portului Constanţa trebuia să figureze pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern de marţi, 6 mai. El nu a mai fost, totuşi, discutat. Cum credeţi că se explică această amânare?
Le e frică să semneze, au primit avize negative din minister. Caută o altă soluţie tehnică.
Să presupunem că acest pachet de acţiuni va ajunge la administraţia publică locală constănţeană. În opinia dumneavoastră, există riscul creării unui precedent periculos?
Scrie în avizul negativ al direcţiilor din Ministerul Transporturilor, programele de întreţinere şi dezvoltare a infrastructurii portuare sunt în pericol.
Care credeţi că ar trebui să fie poziţia Consiliului Suprem de Apărare a Ţării în acest caz?
Aviz negativ.
Aţi declarat, în luna septembrie a anului trecut, într-un interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanţa, că „organizaţia Mazăre o sa cadă mai devreme decât s-ar putea crede“. În acest interval de timp, atât primarul municipiului Constanţa, Radu Mazăre, cât şi preşedintele Consiliului Judeţean, Nicuşor Constantinescu, s-au ales cu noi dosare penale. Mai mult, au şi fost reţinuţi, pentru 24 de ore, în aceste dosare. Lucru fără precedent până acum pentru ei. Organizaţia lor e încă în picioare. Cum vedeţi, în calitate de prim-vicepreşedinte PDL, evoluţia PSD Constanţa în viitorul apropiat?
Privesc la această evoluţie în calitate de cetăţean interesat de grija interesului public. Sper ca PSD Constanţa şi organizaţia din spate să dea faliment. Ceea ce e încă greu de realizat, recunosc, dar drumul e ireversibil, vedeţi declaraţiile doamnei Nuland, apropiata vizită a vicepreşedintelui Joe Biden etc.
Ne aflăm în campanie electorală pentru Parlamentul European. Ce şi-a propus PDL în acest scrutin?
PDL a prezentat o listă de oameni profesionişti, competenţi, patrioţi şi respectaţi la Bruxelles. Eurocampionii adevăraţi de care vorbeşte un partid concurent sunt pe lista PDL: Stolojan, Macovei, Traian Ungureanu, Marian Jean Marinescu sunt printre cei mai buni europarlamentari din Parlamentul European.
Ce urmează după europarlamentare? Există şanse ca PDL să încerce o reapropiere de PNL?
E o chestiune de valori practicate, nu de procente. Cu lideri care au sprijinit corupţii (vezi Fenechiu) şi încălcarea Constituţiei (vezi 2012), nici eu, personal, şi sunt convins că nici partidul nu se va aşeza la masă. PNL trebuie să facă schimbări interne la vârf pentru a reuşi o astfel de apropiere de PDL în perspectiva unei coaliţii. Nu cred că un altfel de USL ar folosi românilor.
Mai există varianta susţinerii unui singur candidat al dreptei pentru alegerile prezidenţiale de anul acesta?
Da, eu cred încă în această formulă. Dar va depinde mult de rezultatul europarlamentarelor.
Cel mai mare adversar al dreptei politice din România pare a fi chiar dreapta. Ar avea ea mai mult de câştigat în eventualitatea unei coagulări?
Divizarea oarecum naturală a dreptei poate fi şi un avantaj, cu condiţia ca scorul însumat la europarlamentare să fie peste cel al PSD şi să sprijine un candidat unic pe partea dreaptă.
Mai sunt câteva luni până la alegerile prezidenţiale şi sunteţi aspirantul PDL la mandatul de preşedinte. Care credeţi că vor fi contracandidaţii dumneavoastră?
Contracandidatul meu din finală va fi Ponta, dacă nu scapă de presiunea baronilor de a candida şi dacă USD obţine la europarlamentare un scor care să-l facă optimist sau un înlocuitor de „tip“ Oprescu, dacă Ponta va rezista presiunilor sau scorul lor va fi nemulţumitor pentru el.
Aţi declarat recent că, în cazul în care premierul Victor Ponta va semna o hotărâre de guvern privind transferul cu titlu gratuit al unui pachet de 13% din acţiunile Portului Constanţa de la Ministerul Transporturilor la administraţia publică locală, va intra în puşcărie. Concret, ce prevederi ar fi încălcate prin semnarea unei astfel de hotărâri de guvern?
Se încalcă prevederile legii privatizării. Sunt patru metode de privatizare, dar niciuna nu prevede transferul GRATUIT de acţiuni, aşa cum prevede proiectul de hotărâre. Proiectul adaugă la lege.
Primarul Radu Mazăre a afirmat, în repetate rânduri, că a convenit acest transfer de acţiuni cu premierul încă din 2013. Acum, din declaraţiile celor doi reiese că e doar o chestiune de zile până când hotărârea va fi semnată. Credeţi că primul ministru este dispus să îşi asume, în chestiunea Portului Constanţa, orice risc?
Nu cred că premierul e dispus să-şi asume orice risc, de aceea ezită să o semneze. Cred că ei caută o soluţie tehnică alternativă. Nu este exclus să recurgă din nou la un proiect de lege, aşa cum au făcut în 2008, cu pachetul precedent. Sau să modifice legea privatizării.
Mai mulţi parlamentari constănţeni, cel puţin doi europarlamentari, actualul preşedinte interimar al Camerei de Comerţ a României, Mihai Daraban, fostul ministru al Transporturilor, Ramona Mănescu, dar şi numeroşi constănţeni susţin că transferul acestor acţiuni de la Ministerul Transporturilor la administraţia Mazăre nu este oportun. Care credeţi că sunt interesele, care este miza acestui transfer?
Ramona Mănescu şi PNL, în general, se dau „interesanţi“ acum, ca să arate că fac opoziţie. Până una-alta, Ramona Mănescu n-a explicat de ce nu şi-a făcut datoria legală în cazul accidentului din Apuseni. În ce priveşte Portul, miza transferului este una economică, financiară.
Proiectul privind transferul celor 13% din acţiunile Portului Constanţa trebuia să figureze pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern de marţi, 6 mai. El nu a mai fost, totuşi, discutat. Cum credeţi că se explică această amânare?
Le e frică să semneze, au primit avize negative din minister. Caută o altă soluţie tehnică.
Să presupunem că acest pachet de acţiuni va ajunge la administraţia publică locală constănţeană. În opinia dumneavoastră, există riscul creării unui precedent periculos?
Scrie în avizul negativ al direcţiilor din Ministerul Transporturilor, programele de întreţinere şi dezvoltare a infrastructurii portuare sunt în pericol.
Care credeţi că ar trebui să fie poziţia Consiliului Suprem de Apărare a Ţării în acest caz?
Aviz negativ.
Aţi declarat, în luna septembrie a anului trecut, într-un interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanţa, că „organizaţia Mazăre o sa cadă mai devreme decât s-ar putea crede“. În acest interval de timp, atât primarul municipiului Constanţa, Radu Mazăre, cât şi preşedintele Consiliului Judeţean, Nicuşor Constantinescu, s-au ales cu noi dosare penale. Mai mult, au şi fost reţinuţi, pentru 24 de ore, în aceste dosare. Lucru fără precedent până acum pentru ei. Organizaţia lor e încă în picioare. Cum vedeţi, în calitate de prim-vicepreşedinte PDL, evoluţia PSD Constanţa în viitorul apropiat?
Privesc la această evoluţie în calitate de cetăţean interesat de grija interesului public. Sper ca PSD Constanţa şi organizaţia din spate să dea faliment. Ceea ce e încă greu de realizat, recunosc, dar drumul e ireversibil, vedeţi declaraţiile doamnei Nuland, apropiata vizită a vicepreşedintelui Joe Biden etc.
Ne aflăm în campanie electorală pentru Parlamentul European. Ce şi-a propus PDL în acest scrutin?
PDL a prezentat o listă de oameni profesionişti, competenţi, patrioţi şi respectaţi la Bruxelles. Eurocampionii adevăraţi de care vorbeşte un partid concurent sunt pe lista PDL: Stolojan, Macovei, Traian Ungureanu, Marian Jean Marinescu sunt printre cei mai buni europarlamentari din Parlamentul European.
Ce urmează după europarlamentare? Există şanse ca PDL să încerce o reapropiere de PNL?
E o chestiune de valori practicate, nu de procente. Cu lideri care au sprijinit corupţii (vezi Fenechiu) şi încălcarea Constituţiei (vezi 2012), nici eu, personal, şi sunt convins că nici partidul nu se va aşeza la masă. PNL trebuie să facă schimbări interne la vârf pentru a reuşi o astfel de apropiere de PDL în perspectiva unei coaliţii. Nu cred că un altfel de USL ar folosi românilor.
Mai există varianta susţinerii unui singur candidat al dreptei pentru alegerile prezidenţiale de anul acesta?
Da, eu cred încă în această formulă. Dar va depinde mult de rezultatul europarlamentarelor.
Cel mai mare adversar al dreptei politice din România pare a fi chiar dreapta. Ar avea ea mai mult de câştigat în eventualitatea unei coagulări?
Divizarea oarecum naturală a dreptei poate fi şi un avantaj, cu condiţia ca scorul însumat la europarlamentare să fie peste cel al PSD şi să sprijine un candidat unic pe partea dreaptă.
Mai sunt câteva luni până la alegerile prezidenţiale şi sunteţi aspirantul PDL la mandatul de preşedinte. Care credeţi că vor fi contracandidaţii dumneavoastră?
Contracandidatul meu din finală va fi Ponta, dacă nu scapă de presiunea baronilor de a candida şi dacă USD obţine la europarlamentare un scor care să-l facă optimist sau un înlocuitor de „tip“ Oprescu, dacă Ponta va rezista presiunilor sau scorul lor va fi nemulţumitor pentru el.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii