Cum încearcă ANR să scape de contractul privind cedarea pavilionului maritim al României
Cum încearcă ANR să scape de contractul privind cedarea pavilionului maritim al României
25 Feb, 2014 00:00
ZIUA de Constanta
3464
Marime text
Autoritatea Navală Română (ANR) s-a adresat, în urmă cu câteva luni, Curţii de Apel Constanţa într-un dosar privind contractul semnat cu firma RIFA Holding Limited (fosta Ivana Holdings Limited) prin care pavilionul maritim al României este cedat pentru 30 de ani acestei firme. ANR intenţionează să „se spele pe mâini” de acest contract, în încercarea de a dovedi că nu a avut calitatea contractuală pentru a semna un astfel de document. Fiind vorba despre drepturile suverane ale statului român, nu ANR putea decide cedarea pavilionului maritim românesc ci, aşa cum spune legislaţia în vigoare, doar Guvernul şi acesta din urmă prin Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. Abia Ministerul Transporturilor putea delega ANR-ul în vederea gestionării acestei probleme, dar chiar şi aşa, Autoritatea Navală Română ar fi făcut doar ceea ce putem numi o muncă de secretariat.
Remember
Amintim că în toamna anului 2012 ANR a semnat, cu Romanian International Flag Administration (RIFA), firmă cipriotă care are o subsidiară în Germania, un contract prin care aceasta ar putea intermedia toate operaţiunile care au loc în cazul înmatriculării de nave străine sub pavilion românesc. În momentul de faţă contractul nu produce efecte, el nefiind pus în aplicare.
Chiar şi aşa, ANR încearcă să găsească o cale de a scăpa de contract, căci el a ajuns atât în atenţia procurorilor DNA, cât şi în cea a Corpului de Control al Ministerului Transporturilor şi a Autorităţii Naţionale de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice (ANRMAP), care a sancţionat ANR-ul printr-o amendă de 180.000 de lei, pentru încălcarea legislaţiei privind achiziţiile publice.
Ceea ce i se reproşează Autorităţii Navale Române pentru semnarea acestui contract nu este doar faptul că, potrivit procurorilor, ar fi ilegal, ci şi că el este dezavantajos pentru statul român, căci firma cipriotă ar urma să primească cea mai mare parte a câştigurilor.
Amintim, în acest context, că ulterior semnării contractului, Camera Deputaţilor a avut o tentativă de adoptare a unor amendamente la OG 19/2012 privind transportul maritim, în scopul creării unui cadrul legal pentru contractul cu RIFA. Dar având în vedere că acest cadru legal nu putea fi creat şi nici aplicat retroactiv şi, totodată, date fiind o serie de tergiversări şi tensiuni, amendamentele nu au primit girul Parlamentului.
În stand by...
Dosarul deschis de ANR la Curtea de Apel Constanţa este însă suspendat. Potrivit informaţiilor disponibile pe portalul instanţelor de judecată, magistraţii au suspendat cauza civilă până la rezolvarea cauzei penale, anume dosarul în care DNA îl anchetează penal pe fostul director general al ANR, Eugen Olteanu, cel care a semnat contractul cu RIFA.
De asemenea, amintim că în martie 2013, directorul general de la acea vreme al ANR, Andrian Mihei, a adus la cunoştinţa Ministerului Transporturilor existenţa contractului semnat între ANR şi RIFA şi a convocat un Consiliu de Conducere extraordinar. Surprinzător sau nu, Ministerul Transporturilor a avut o reacţie cu întârziere în a-şi trimite corpul de control, recomandându-i lui Mihei să se adreseze organelor abilitate ale statului. Mihei s-a conformat, făcând plângere penală împotriva lui Eugen Olteanu pentru abuz în serviciu contra intereselor publice ale statului.
Unde era Valerică, „băiatul performant” al lui Mazăre?
Unul dintre cele mai interesante personaje care a activat un timp în Ministerul Transporturilor este Valentin Răducu Preda, cel alintat de Radu Mazăre „Valerică” şi considerat de edilul şef ca fiind un „băiat performant”. La momentul numirii lui Eugen Olteanu la conducerea ANR (12 septembrie 2012), Valentin Răducu Preda era secretar de stat în Ministerul Transporturilor, condus atunci de liberalul Ovidiu Silaghi. Câteva luni mai târziu, Preda a fost săltat din faţa Ministerului Dezvoltării, fiind suspectat de presupuse acte de corupţie.
Întrebat dacă, în opinia sa, fostul secretar de stat a avut vreun cuvânt de spus în încheierea contractului privind cedarea pavilionului maritim românesc, fostul director al ANR, Andrian Mihei, a declarat, cu câteva luni în urmă, într-un interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanţa: „Nu am văzut niciun document în care era în mod direct secretarul de stat Valentin Preda. Ştiu că expunerea de motive pentru Ordonanţa Guvernului 19 din 2012 vizavi de această înfiinţare a registrului maritim internaţional este semnată de Valentin Preda pentru Ministerul Transporturilor, condus de Ovidiu Silaghi. De asemenea, am văzut diverse materiale la Ministerul de Externe în care se vorbea despre Valentin Preda ca despre unul dintre iniţiatori şi care, în calitatea sa de secretar de stat, s-a întâlnit cu aşa zişii investitori în acest proiect şi chiar am înţeles că a fost în Germania pe acest subiect”.
Remember
Amintim că în toamna anului 2012 ANR a semnat, cu Romanian International Flag Administration (RIFA), firmă cipriotă care are o subsidiară în Germania, un contract prin care aceasta ar putea intermedia toate operaţiunile care au loc în cazul înmatriculării de nave străine sub pavilion românesc. În momentul de faţă contractul nu produce efecte, el nefiind pus în aplicare.
Chiar şi aşa, ANR încearcă să găsească o cale de a scăpa de contract, căci el a ajuns atât în atenţia procurorilor DNA, cât şi în cea a Corpului de Control al Ministerului Transporturilor şi a Autorităţii Naţionale de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice (ANRMAP), care a sancţionat ANR-ul printr-o amendă de 180.000 de lei, pentru încălcarea legislaţiei privind achiziţiile publice.
Ceea ce i se reproşează Autorităţii Navale Române pentru semnarea acestui contract nu este doar faptul că, potrivit procurorilor, ar fi ilegal, ci şi că el este dezavantajos pentru statul român, căci firma cipriotă ar urma să primească cea mai mare parte a câştigurilor.
Amintim, în acest context, că ulterior semnării contractului, Camera Deputaţilor a avut o tentativă de adoptare a unor amendamente la OG 19/2012 privind transportul maritim, în scopul creării unui cadrul legal pentru contractul cu RIFA. Dar având în vedere că acest cadru legal nu putea fi creat şi nici aplicat retroactiv şi, totodată, date fiind o serie de tergiversări şi tensiuni, amendamentele nu au primit girul Parlamentului.
În stand by...
Dosarul deschis de ANR la Curtea de Apel Constanţa este însă suspendat. Potrivit informaţiilor disponibile pe portalul instanţelor de judecată, magistraţii au suspendat cauza civilă până la rezolvarea cauzei penale, anume dosarul în care DNA îl anchetează penal pe fostul director general al ANR, Eugen Olteanu, cel care a semnat contractul cu RIFA.
De asemenea, amintim că în martie 2013, directorul general de la acea vreme al ANR, Andrian Mihei, a adus la cunoştinţa Ministerului Transporturilor existenţa contractului semnat între ANR şi RIFA şi a convocat un Consiliu de Conducere extraordinar. Surprinzător sau nu, Ministerul Transporturilor a avut o reacţie cu întârziere în a-şi trimite corpul de control, recomandându-i lui Mihei să se adreseze organelor abilitate ale statului. Mihei s-a conformat, făcând plângere penală împotriva lui Eugen Olteanu pentru abuz în serviciu contra intereselor publice ale statului.
Unde era Valerică, „băiatul performant” al lui Mazăre?
Unul dintre cele mai interesante personaje care a activat un timp în Ministerul Transporturilor este Valentin Răducu Preda, cel alintat de Radu Mazăre „Valerică” şi considerat de edilul şef ca fiind un „băiat performant”. La momentul numirii lui Eugen Olteanu la conducerea ANR (12 septembrie 2012), Valentin Răducu Preda era secretar de stat în Ministerul Transporturilor, condus atunci de liberalul Ovidiu Silaghi. Câteva luni mai târziu, Preda a fost săltat din faţa Ministerului Dezvoltării, fiind suspectat de presupuse acte de corupţie.
Întrebat dacă, în opinia sa, fostul secretar de stat a avut vreun cuvânt de spus în încheierea contractului privind cedarea pavilionului maritim românesc, fostul director al ANR, Andrian Mihei, a declarat, cu câteva luni în urmă, într-un interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanţa: „Nu am văzut niciun document în care era în mod direct secretarul de stat Valentin Preda. Ştiu că expunerea de motive pentru Ordonanţa Guvernului 19 din 2012 vizavi de această înfiinţare a registrului maritim internaţional este semnată de Valentin Preda pentru Ministerul Transporturilor, condus de Ovidiu Silaghi. De asemenea, am văzut diverse materiale la Ministerul de Externe în care se vorbea despre Valentin Preda ca despre unul dintre iniţiatori şi care, în calitatea sa de secretar de stat, s-a întâlnit cu aşa zişii investitori în acest proiect şi chiar am înţeles că a fost în Germania pe acest subiect”.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii