Interviu cu Mircea Burlacu, preşedintele FNSP „I-a cerut cineva să aducă portul acasă? Mazăre, lasă Portul Constanţa în pace!”
Interviu cu Mircea Burlacu, preşedintele FNSP: „I-a cerut cineva să aducă portul acasă? Mazăre, lasă Portul
20 May, 2014 00:00
ZIUA de Constanta
5438
Marime text
Mircea Burlacu, preşedintele Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare, a vorbit, într-un interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanţa, despre conflictul creat în jurul Portului Constanţa între sindicate şi patronate, pe de o parte, şi administraţia Mazăre, Ministerul Transporturilor şi premierul Victor Ponta, de cealaltă parte.
Cum aţi cataloga întâlnirea care a avut loc ieri, între primarul municipiului Constanţa, Radu Mazăre, şi protestatarii din Portul Constanţa, întâlnire la care aţi participat şi dumneavoastră?
A fost doar o încercare de manipulare, o tentativă de a duce în derizoriu un subiect atât de important, comparându-l cu „marile” realizări socialiste din staţiunea Mamaia şi din Constanţa. Mazăre a adus cu el semnăturile obţinute de la constănţeni în încercarea de a conduce discuţia. În realitate însă, ştim cu toţii că acele semnături nu au nicio valoare.
Primarul este obişnuit cu un anumit tip de lider de sindicat, cu liderul care pupă inelul. Or, noi nu ne-am dus să negociem cu domnul Mazăre, ne-am dus la discuţii, la invitaţia lui şi ne-am exprimat punctul de vedere. Este clar, nu mai avem ce discuta.
Este firesc să se vorbească despre transferul unui obiectiv strategic de interes naţional de la Ministerul Transporturilor la administraţia locală constănţeană în baza unei „decizii politice”, aşa cum o numeşte primarul Radu Mazăre?
Din punctul meu de vedere, argumentul cu decizia politică este lipsit de moralitate şi de demnitate. Argumentele ar trebui să fie în primul rând juridice. Să descentralizezi bunul statului pe baza unor afinităţi personale este inadmisibil. Mazăre s-a „cocoţat“ pe acel procent de 70% pe care îl tot invocă. Uită însă să amintească faptul că e vorba despre 70% din cei doar 28% dintre constănţeni care au ieşit la vot. I-a cerut cineva să aducă portul acasă?!? Portul nu era plecat la Bucureşti, nu era plecat nicăieri. Mazăre nu face pentru noi acest transfer. În calitate de constănţean, sunt revoltat şi scârbit de ceea ce se întâmplă.
Cum răspundeţi acuzaţiilor edilului-şef, potrivit căruia dumneavoastră şi ceilalţi sindicalişti portuari reprezentanţi interesele oamenilor de afaceri Gabriel Comănescu şi Corneliu Idu?
Îi trebuia un argument şi l-a inventat pe acesta. Asta, în aceeaşi notă de lipsă de moralitate care a caracterizat discuţiile de ieri. Suntem acelaşi sindicat la care apela atunci când avea nevoie, la Bucureşti, pentru proteste împotriva Guvernului PDL, acelaşi pe care îl suna pentru a ne pune la dispoziţie autocare atunci când era nevoie de noi la câte o manifestaţie. Acum, dintr-o dată, am devenit oamenii patronilor.
Ideea pe care continuăm să o susţinem şi la care nu vom renunţa este aceea că statul trebuie să rămână acţionarul majoritar al Portului Constanţa. Portul e al ţării, nu al Constanţei.
În plus, dacă s-ar lua decizia unei astfel de descentralizări, acţiuni din Portul Constanţa ar trebui să le revină şi administraţiilor publice locale din Agigea, Mangalia şi Năvodari, nu doar municipalităţii constănţene.
Cum vedeţi posibilitatea organizării unui referendum local pe tema transferului acţiunilor Portului Constanţa sub „umbrela“ administraţiei publice locale?
Administraţia locală constănţeană decide, ca orice altă administraţie din ţară, doar asupra problemelor de interes local. Portul Constanţa este, cum spuneam, un obiectiv strategic de interes naţional. În cazul acesta, să organizeze un referendum naţional. Mazăre ar fi foarte dezamăgit să afle cum vorbeşte lumea din ţară despre el. Aici, în Constanţa, lumea nu are curajul să vorbească liber. Să nu creadă însă că suntem dintre cei care tac din gură. Să ne dea socoteală, că noi l-am ales. În port, cel puţin, nu e iubit. I-am mulţumit lui Dumnezeu că nu a venit dimineaţă la proteste, căci la cum îl „iubesc“ oamenii… cine ştie ce ieşea.
Ce aveţi de gând să faceţi în continuare?
Vom merge până la capăt. Luăm în calcul oprirea totală a lucrului în Portul Constanţa. Acum facem o adresă către primul ministru, pentru că sperăm ca, după luni întregi de insistenţă, să accepte să se întâlnească cu noi.
Ce îi reproşaţi primarului Mazăre?
Acest protest nu e îndreptat împotriva lui Mazăre, încă o dată spun. Dar primarul habar nu are ce înseamnă exploatare portuară, drept pentru care îi spun: Mazăre, lasă portul în pace!
Cum aţi cataloga întâlnirea care a avut loc ieri, între primarul municipiului Constanţa, Radu Mazăre, şi protestatarii din Portul Constanţa, întâlnire la care aţi participat şi dumneavoastră?
A fost doar o încercare de manipulare, o tentativă de a duce în derizoriu un subiect atât de important, comparându-l cu „marile” realizări socialiste din staţiunea Mamaia şi din Constanţa. Mazăre a adus cu el semnăturile obţinute de la constănţeni în încercarea de a conduce discuţia. În realitate însă, ştim cu toţii că acele semnături nu au nicio valoare.
Primarul este obişnuit cu un anumit tip de lider de sindicat, cu liderul care pupă inelul. Or, noi nu ne-am dus să negociem cu domnul Mazăre, ne-am dus la discuţii, la invitaţia lui şi ne-am exprimat punctul de vedere. Este clar, nu mai avem ce discuta.
Este firesc să se vorbească despre transferul unui obiectiv strategic de interes naţional de la Ministerul Transporturilor la administraţia locală constănţeană în baza unei „decizii politice”, aşa cum o numeşte primarul Radu Mazăre?
Din punctul meu de vedere, argumentul cu decizia politică este lipsit de moralitate şi de demnitate. Argumentele ar trebui să fie în primul rând juridice. Să descentralizezi bunul statului pe baza unor afinităţi personale este inadmisibil. Mazăre s-a „cocoţat“ pe acel procent de 70% pe care îl tot invocă. Uită însă să amintească faptul că e vorba despre 70% din cei doar 28% dintre constănţeni care au ieşit la vot. I-a cerut cineva să aducă portul acasă?!? Portul nu era plecat la Bucureşti, nu era plecat nicăieri. Mazăre nu face pentru noi acest transfer. În calitate de constănţean, sunt revoltat şi scârbit de ceea ce se întâmplă.
Cum răspundeţi acuzaţiilor edilului-şef, potrivit căruia dumneavoastră şi ceilalţi sindicalişti portuari reprezentanţi interesele oamenilor de afaceri Gabriel Comănescu şi Corneliu Idu?
Îi trebuia un argument şi l-a inventat pe acesta. Asta, în aceeaşi notă de lipsă de moralitate care a caracterizat discuţiile de ieri. Suntem acelaşi sindicat la care apela atunci când avea nevoie, la Bucureşti, pentru proteste împotriva Guvernului PDL, acelaşi pe care îl suna pentru a ne pune la dispoziţie autocare atunci când era nevoie de noi la câte o manifestaţie. Acum, dintr-o dată, am devenit oamenii patronilor.
Ideea pe care continuăm să o susţinem şi la care nu vom renunţa este aceea că statul trebuie să rămână acţionarul majoritar al Portului Constanţa. Portul e al ţării, nu al Constanţei.
În plus, dacă s-ar lua decizia unei astfel de descentralizări, acţiuni din Portul Constanţa ar trebui să le revină şi administraţiilor publice locale din Agigea, Mangalia şi Năvodari, nu doar municipalităţii constănţene.
Cum vedeţi posibilitatea organizării unui referendum local pe tema transferului acţiunilor Portului Constanţa sub „umbrela“ administraţiei publice locale?
Administraţia locală constănţeană decide, ca orice altă administraţie din ţară, doar asupra problemelor de interes local. Portul Constanţa este, cum spuneam, un obiectiv strategic de interes naţional. În cazul acesta, să organizeze un referendum naţional. Mazăre ar fi foarte dezamăgit să afle cum vorbeşte lumea din ţară despre el. Aici, în Constanţa, lumea nu are curajul să vorbească liber. Să nu creadă însă că suntem dintre cei care tac din gură. Să ne dea socoteală, că noi l-am ales. În port, cel puţin, nu e iubit. I-am mulţumit lui Dumnezeu că nu a venit dimineaţă la proteste, căci la cum îl „iubesc“ oamenii… cine ştie ce ieşea.
Ce aveţi de gând să faceţi în continuare?
Vom merge până la capăt. Luăm în calcul oprirea totală a lucrului în Portul Constanţa. Acum facem o adresă către primul ministru, pentru că sperăm ca, după luni întregi de insistenţă, să accepte să se întâlnească cu noi.
Ce îi reproşaţi primarului Mazăre?
Acest protest nu e îndreptat împotriva lui Mazăre, încă o dată spun. Dar primarul habar nu are ce înseamnă exploatare portuară, drept pentru care îi spun: Mazăre, lasă portul în pace!
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii