Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:09 13 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Mii de hectare şi imense venituri anuale? Care este miza transferului Portului Constanţa la administraţia Mazăre (galerie foto)

ro

02 Jun, 2014 00:00 4467 Marime text
Portul Constanţa este considerat unul dintre principalele centre de distribuţie din regiunea Europei Centrale şi de Est, oferind o serie de avantaje. Printre cele mai importante se numără: „port multifuncţional cu facilităţi moderne şi adâncimi ale apei în bazinul portuar suficiente pentru acostarea celor mai mari nave care trec prin Canalul Suez”, „centru de distribuţie a containerelor către porturile din Marea Neagră” şi „disponibilitatea suprafeţelor pentru dezvoltări viitoare”, aşa cum se menţionează pe site-ul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CNAPMC).

Este interesant de ştiut, în contextul scandalului privind transferului unui pachet de acţiuni ale Portului Constanţa, cu titlu gratuit, de la Ministerul Transporturilor la municipalitatea constănţeană, care este miza acestei mutări. Să fie miile de hectare din domeniul public al statului şi infrastructura aferentă?
Din acest punct de vedere, trebuie menţionat că Portul Constanţa „acoperă o suprafaţă totală de 3.926 de hectare, din care 1.313 ha uscat şi 2.613 ha apă”. Tot pe site-ul CNAPMC e specificat faptul că Portul Constanţa, devenit un soi de măr al discordiei între sindicalişti şi operatori portuari, pe de o parte, şi administraţia Mazăre, Ministerul Transporturilor, condus de Dan Şova, şi premierul Victor Ponta, de cealaltă parte, are o capacitate de operare anuală de aproximativ 120 de milioane de tone, fiind deservit de 156 de dane, din care 140 sunt operaţionale. Lungimea totală a cheiurilor este de 29,83 km.
Nu mai puţin important, Portul Constanţa are statutul de zonă liberă, ceea ce permite „stabilirea cadrului general necesar pentru facilitarea comerţului exterior şi a tranzitului de mărfuri către/dinspre Europa Centrală şi de Est”.
Guvernul Ponta intenţionează să transfere un nou pachet de 13% din acţiunile Portului Constanţa sub „umbrela” administraţiei Mazăre, aceasta din urmă deţinând deja 20% din acţiuni. Dacă acest transfer va avea loc, structura acţionariatului Portului Constanţa ar fi următoarea: 33% din acţiuni vor fi administrate de Consiliul Local Municipal Constanţa, doar 33% de Ministerul Transporturilor, care nu va mai fi astfel acţionar majoritar, în vreme ce 14% vor fi listate la Bursă.
O altă miză a transferului acţiunilor portului ar fi, susţin cei care contestă schimbarea structurii acţionariatului, venituri anuale imense. În timpul protestelor organizate împotriva acestui transfer în faţa sediului CNAPMC, dar şi în faţa Primăriei Constanţa s-a strigat „Jos labele de pe Portul Constanţa!”, mesaj adresat municipalităţii.
Totodată, trebuie menţionat că, pe lângă faptul că este port maritim, Portul Constanţa este şi port fluvial, facilităţile oferite de el din acest punct de vedere permiţând acostarea oricărui tip de navă fluvială.

Povestea Portului Turistic Tomis. Remember

Unul dintre motivele pentru care protestatarii se opun acestui transfer este şi faptul că, susţin ei, Portul Turistic Tomis ar fi fost concesionat, de către administraţia publică locală, contra unei sume derizorii, pe o perioadă de 25 de ani.
Reamintim că societateaTomis Marina Management a fost antreprenorul general al proiectului Marina Tomis, de fapt Portul Turistic Tomis. Afacerea îşi are începutul în 2005. La acel moment, sub conducerea lui Gheorghe Moldoveanu, Administraţia Porturilor Maritime a concesionat Portul Turistic Tomis, pentru 25 de ani, firmei Sisteme Internaţionale de Afaceri SA. SIA este unul dintre business-urile lui Valentin Gheorghe Ionescu, inculpat în Dosarul Retrocedărilor din Constanţa, alături de primarul Radu Mazăre. Afacerea a fost considerată extrem de controversată la vremea respectivă. În 2005, SIA era deţinută, în proporţie de 80%, de Valentin Gheorghe Ionescu. În afacerea „Marina Tomis" a intrat, în 2007, SC Sisteme Integrate de Afaceri, transformată pe 8 octombrie 2007, la numai trei luni de la înfiinţare, în SC Tomis Marina Management. Rolul primit: antreprenor general al lucrărilor. Evident, acţionar în noua societate era şi este în continuare SIA lui Gheorghe Valentin Ionescu, alături de Euromarina, care a intrat puţin mai târziu în business.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • MIZA PRINCIPALA SUNT SERVICIILE DIN PORT 02 Jun, 2014 08:41 La miza ati uitat cel mai important lucru - ca nu portul in sine are cel mai mare venit ci companiile care asigura serviciile in port. Adica de ce sa nu faca firmele lui Mazare incarcare-descarcare, amaraj, remorcaj, pilotaj, dragaj, paletizare, marcare, degazare, control marfa, bunkeraj, servicii turisti, agenturare, paza si protectie, etc etc - aceasta este principala miza a portului iar Mazare si-a pregatit deja multe din firmele care vor face cele de mai sus!