Plăţi fără acte, sume încasate ilegal, cheltuieli neeconomicoase Consiliul Judeţean, Primăria Constanţa şi Direcţia de Pază, pe lista „neagră" a Camerei de Conturi (documente)
Plăţi fără acte, sume încasate ilegal, cheltuieli neeconomicoase: Consiliul Judeţean, Primăria ConstanţaAstfel, în perioadele 5.06.2012-30.07.2012 şi 5.06.2012-30.07.2012 au fost efectuate două acţiuni de audit financiar asupra conturilor anuale de execuţie bugetară pentru anul 2011 ale Primăriei Constanţa şi un audit de performanţă privind modul de organizare şi funcţionare a serviciilor publice de salubrizare a localităţilor. În urma celor două acţiuni au fost constatate 13 nereguli. Astfel, potrivit raportului bunurile aparţinând domeniului public care au fost date în administrare/delegare de gestiune entităţilor din subordine, au fost scoase în mod eronat din evidenţa contabilă a entităţii. Nu au fost respectate prevederile legale în vigoare referitoare la înregistrarea în contabilitate a activelor necorporale şi corporale: lucrări de investiţii finalizate şi recepţionate, care nu au fost înregistrate în conturile de active corporale. În evidenţa contabilă au fost înregistrate sume încasate de la contribuabili fără constituirea dreptului de creanţă al bugetului local. De asemenea, nu a fost stabilit, urmărit şi încasat impozitul pe clădiri suplimentar pentru persoanele fizice care deţin două sau mai multe clădiri, iar veniturile din contractele de asociere în participaţiune nu au fost încasate în cuantumul cuvenit.
Primăria Constanţa nu a reevaluat activele imobile
Alocaţiile bugetare prevăzute pentru serviciul public de salubrizare nu au fost administrate şi utilizate în toate cazurile cu economicitate datorită nerespectării sau interpretării eronate a prevederilor din Regulamentul acestui serviciu aprobat prin hotărâre de consiliu local. Camera de conturi a mai stabilit că au fost efectuate plăţi necuvenite ca urmare a încheierii cu SC Confort Urban SRL Constanţa a unui contract de închiriere a unor bunuri proprietate publică. Pentru plăţile efectuate în baza Convenţiei nr. 1757/25.03.2004 încheiată cu SCIL Confort Urban SRL Constanţa privind prestările de servicii generate de gestiunea delegata a străzilor, trotuarelor, aleilor şi parcajelor aflate în patrimoniul municipiului Constanţa nu sunt identificate lucrările cărora le sunt asociate cheltuielile generale acceptate la plată (agent termic, energie electrică, consum apă, cheltuieli telefon, transport, salarii lunare şi contribuţiile aferent). S-a mai constatat că activele fixe corporale aparţinând domeniului public al Primăriei Constanţa, date în administrare de gestiune entităţilor din subordine nu au fost reevaluate; activele fixe corporale aflate în proprietatea publică şi care sunt înregistrate în evidenţa tehnico-operativă în unităţi naturale nu au fost evaluate, în condiţiile prevăzute de OG 81/2003; evidenţa contabilă nu reflectă valoarea reală a bunurilor din domeniul public, întrucât acestea fiind nereevaluate au rămas în evidenţa contabilă la valori nesemnificative, foarte mici în comparaţie cu alte mijloace fixe înregistrate în evidenţa contabilă în ultimii ani; nu au fost respectate prevederile legale cu privire la inventarierea imobilizărilor corporale aflate în curs de execuţie. Pentru abaterile constatate mai sus care nu au fost remediate în timpul auditului, directorul Camerei de Conturi Constanţa Victor Lucian Borş a emis decizie prin care s-a dispus luarea măsurilor legale de către conducătorul entităţii în cauză pentru remedierea deficienţelor constatate, urmărirea şi încasarea veniturilor bugetului local, stabilirea mărimii şi întinderii prejudiciilor şi recuperarea acestora.
Consiliul Judeţean, prins cu 19 nereguli
În perioadele 12.06.2012-03.08.2012 şi 13.06.2012-30.07.2012, Camera de Conturi a efectuat acţiuni de audit la Consiliul Judeţean Constanţa. Cele două acţiuni de control au constat în audit financiar asupra conturilor anuale de execuţie bugetară ale anului 2011 ale Unităţii Administrativ Teritoriale a Judeţului şi auditul performanţei modului de utilizare a fondurilor destinate finanţării cheltuielilor privind drumurile judeţene şi comunale. În urma celor două acţiuni de control s-au constatat mai multe nereguli. Astfel, la data de 31.12.2011, UATJ Constanţa avea de încasat cu titlul de creanţe ale bugetului local suma de 1.056.453,65 lei, sumă care a fost înscrisă în bilanţul contabil, dar care nu a fost prezentată corespunzător şi în contul de execuţie la partea de venituri. CJC a realizat prin RAJDP Constanţa, lucrări de „înfiinţare livezi pomi fructiferi" pe raza mai multor unităţi administrativ-teritoriale din judeţul Constanţa, în valoare de 452.918,35 lei, sumă care a fost înregistrată direct pe cheltuială (în debitul contului 628), în condiţiile în care înfiinţarea unei livezi, indiferent de mărime şi locaţie, cuprinde un complex de acţiuni care impun încadrarea acestei lucrări ca investiţie. De asemenea, CJC a realizat lucrări de natura investiţiilor, reprezentând parcare şi alee de acces la o sală de sport amplasată pe raza comunei Cumpăna, care au fost decontate şi plătite în mod eronat din secţiunea de funcţionare, titlul „cheltuieli cu bunuri şi servicii". Deşi prin art.1 din Hotărârea Consiliului Judeţean Constanţa nr. 289/17.12.2007 s-a aprobat retragerea CJ Constanta din SC Aqua Parc Coral SRL, entitatea are în continuare înregistrată participarea la capitalul social al acesteia cu suma de 10.000 de lei.
Sume neîncasate la timp şi măsuri neîndeplinite
În cadrul CJC nu a fost organizata în totalitate, la nivelul tuturor compartimentelor, activitatea de control intern potrivit prevederilor OMFP nr.946/2005. Deşi are în subordine spitalele de interes judeţean, CJC nu a întreprins până la data de 31.12.2011 măsurile dispuse de lege în vederea organizării procedurii de selecţie a managementului acestora, astfel încât managerii unităţilor sanitare îşi desfăşoară activitatea în stare de interimat.
Inspectorii de la Camera de Conturi au mai stabilit că CJC nu a încasat din luna mai 2009 şi până la data efectuării auditului venituri din închirierea Pavilionului Expoziţional, care aparţine domeniului public al judeţului şi care a fost dat în administrarea Fundaţiei Fantasio. CJC nu a urmărit încasarea în cuantumul corect stabilit de actele normative în vigoare, a veniturilor de natura vărsămintelor din profitul net al Regiei Autonome Judeţene de Drumuri şi Poduri (RAJDP) Constanţa. De asemenea, CJC nu a urmărit şi nu a încasat redevenţa datorată de SC RAJA SA pe anul 2011 în procent de 0,1% din valoarea mijloacelor fixe luate în concesiune, reevaluate, în contul bugetului judeţean, în termenele legal stabilite.
Cheltuieli achitate fără documente justificative
În anul 2011, CJC nu a procedat la virarea contribuţiei pentru protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. În 2011, CJC a plătit sume pentru finanţarea cluburilor şi fundaţiilor, fără să respecte prevederile din Legea nr. 350/2005, respectiv fără să încheie contracte de finanţare nerambursabilă cu beneficiarii acestor sume.
Au fost contractate de către entitate servicii de evaluare care au fost înregistrate, conform procesului verbal de inventariere încheiat la data de 31.12.2011, ca fiind investiţie nefinalizată, în curs de execuţie, deşi acestea sunt cheltuieli de natura prestărilor de servicii. Din aceasta, suma de 61.762,58 lei, aferentă anului 2011 reprezintă cheltuieli neeconomicoase, atât timp cât ele nu au fost efectuate în scopul reflectării rezultatelor evaluării în patrimoniul CJC. Nu în ultimul rând, s-au efectuat unele cheltuieli nelegale în baza contractului încheiat de entitate cu SC Domeniul Public şi Privat Judeţean Constanţa SRL, în sensul că structura de deviz a tarifului de administrare a domeniului public şi privat al judeţului cuprinde elemente (amortizarea mijloacelor fixe) care nu reflectă realitatea.
CJC a procedat la contractarea şi achitarea către RAJDP Constanţa a cheltuielilor privind organizarea de şantier (OS) pentru lucrări de împădurire, pepiniere, înfiinţare livezi, siguranţa circulaţiei, estetică rutieră şi plombări în cuantum de 2,5% din valoarea lucrărilor realizate, fără prezentarea unor documente justificative specifice (deviz privind OS), nerespectând astfel prevederile legale care reglementează decontarea unor astfel de lucrări. CJC a plătit nelegal către RAJDP Constanţa, material antiderapant în sumă de 51.982,72 lei, aferent serviciilor de deszăpezire realizate în luna ianuarie 2011. Nu au fost respectate normele proprii de inventariere; au fost constatate abateri cu privire la evidenţierea unor elemente patrimoniale de natura mijloacelor fixe (clădiri şi terenuri cu valoare zero).
Abateri în administrarea patrimoniului public a spitalelor
Cu privire la investiţiile efectuate de entitate pentru lucrări de împădurire şi înfiinţare pepiniere s-a constatat că nu se cunoaşte care este situaţia reală la 31.12.2011 cu privire la gradul de realizare a acestor obiective (suprafeţe împădurite finalizate sau în curs de împădurire). S-au constatat abateri cu privire la modul realizare a responsabilităţilor legale ale UATJ Constanţa în ce priveşte modul de administrare a patrimoniului public în care îşi desfăşoară activitatea unităţile spitaliceşti SOTRM EFORIE SUD, Spitalului Clinic de Pneumoftiziologie Palazu-Mare Constanta şi Spitalului Clinic de Urgenţă Constanţa (pentru fostul Spital de ftiziologie Agigea). În cazul obiectivului de investiţii Solarii, UATJ Constanţa nu a calculat şi încasat conform clauzelor contractuale daune interese pentru depăşiri ale termenelor de execuţie înregistrate de furnizorii de solarii. De asemenea, au fost întocmite procese verbale de recepţie a solariilor, care nu au fost înregistrate în contabilitate ca imobilizări corporale. Pentru abaterile constatate mai sus care nu au fost remediate în timpul auditului, directorul Camerei de Conturi Constanţa a emis decizie prin care s-a dispus luarea măsurilor legale de către conducătorul entităţii în cauză pentru remedierea deficienţelor constatate, urmărirea şi încasarea veniturilor bugetului local, stabilirea mărimii şi întinderii prejudiciilor şi recuperarea acestora.
Direcţia de Pază a uitat să înregistreze în gestiune unele obiecte de inventar
La Direcţia de Pază Judeţeană Constanţa, între 15.10 2012 şi 9.11.2012, Camera de Conturi a verificat modul de gestionare şi utilizare a mijloacelor materiale şi băneşti precum şi asigurarea integrităţii patrimoniului public şi privat al unităţilor administrativ-teritoriale. Astfel, inspectorii de la Camera de Conturi au constatat că nu sunt evidenţiate în contul 8030 „Active fixe şi obiecte de inventar primite în folosinţă" valoarea clădirii şi terenului aferent aparţinând domeniului public şi privat al unităţilor administrativ-teritoriale, date prin hotărâre de consiliu judeţean în folosinţa sau administrarea Corpului Gardienilor Publici reorganizat în Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa. De asemenea, s-a constatat neînregistrarea în gestiune a unor obiecte de inventar, ci direct pe cheltuieli şi neinventarierea acestora la locurile de folosinţă. Nu a fost organizată activitatea de control intern în sensul că nu s-a implementat Codul controlului intern cuprinzând standardele de management/control intern, la entităţile publice şi pentru dezvoltarea sistemelor de control managerial aprobat prin Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 946/2005, cu modificările şi completările ulterioare. Printre abaterile constatate se mai numără următoarele: s-a emis decizia pentru desemnarea persoanelor care acordă viza pentru control financiar preventiv, dar nu s-au stabilit operaţiunile supuse controlului financiar preventiv; pentru creanţele neîncasate la termenul contractual nu au fost aplicate prevederile referitoare la perceperea penalităţilor menţionate în contractele de prestări servicii pază. Nu în ultimul rând s-a constatat că entitatea nu a recuperat unele cheltuieli efectuate pentru SC Divizia de Paza SRL, reprezentând utilităţi. Pentru abaterile constatate mai sus care nu au fost remediate în timpul auditului, directorul Camerei de Conturi Constanţa a emis decizie prin care s-a dispus luarea măsurilor legale de către conducătorul entităţii în cauză pentru remedierea deficienţelor constatate, urmărirea şi încasarea veniturilor bugetului local, stabilirea mărimii şi întinderii prejudiciilor şi recuperarea acestora.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp