Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
21:35 04 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Profit.ro Guvernul alocă pentru promovarea turismului de 3 ori mai puțin decât a promis PSD în programul de guvernare

ro

25 Jan, 2017 15:40 1800 Marime text
După numirea ca secretar de stat la Turism a unei funcționare din Parlament necunoscută celor din domeniu, noul Guvern a alocat pentru promovarea turismului un buget de care turoperatorii se arată dezamăgiți. Mulți s-au extaziat când au văzut în programul de guvernare al PSD un buget de promovare turistică de 280 de milioane de lei pe 4 ani, respectiv 15,5 milioane de euro pe an. Acum s-au trezit cu un buget de promovare pentru 2017 de 3 ori mai mic decât se așteptau.

Proiectul de buget pentru nou-înființatul minister al Turismului prevede o sumă totală de 80 de milioane de lei (18 milioane euro) care urmează a fi alocată în acest an. Ministrul Turismului, Mircea Dobre, precizează pentru Profit.ro că, din această sumă, banii destinați promovării turismului românesc în țară și străinătate vor fi 5 milioane de euro. Prin comparație, anul trecut a fost acordat pentru promovarea turismului, inițial, suma de 2 milioane de euro, iar ulterior, la rectificarea bugetară, a mai fost acordat 1 milion de euro.
Mulți turoperatori importanți de turism au fost invitați, înainte de alegeri, la o întâlnire cu liderul PSD, Liviu Dragnea, care le-a prezentat programul de guvernare al partidului, în care, la capitolul "Promovarea României ca destinație turistică", era trecută suma de 280 de milioane de lei pentru patru ani, ceea ce ar fi însemnat 15 milioane de euro pe an. Indiferent de culoarea politică, agenții de turism și hotelierii au fost încântați de această perpectivă.

"Știți care este treaba? Ți-l dă și ți-l treci, dar trebuie să faci și execuția pe el. Deocamdată, noi avem niște probleme cu niște proceduri, ce să faci, că lucrăm cu banul public", explică pentru Profit.ro ministrul de resort, Mircea Dobre, diferența dintre promisiuni și realitate. El spune că, deocamdată, Ministerul Turismului nu are o direcție juridică, o direcție economică și tot ce înseamnă servicii suport ale unui minister. "Nu le am și trebuie să le creez. De ce să mă laud că avem un buget și să se spună la rectificare că nu l-am cheltuit? Haideți, mai bine, să cheltuim ce avem și la rectificare pot să zic <>. De ce să iau eu banii de la alte ministere care sunt, poate, prioritare?", explică acesta.

Din tabăra turoperatorilor, Dragoș Anastasiu, proprietarul grupului Eurolines și reprezentantul concernului TUI, susține că România se află acum în situația în care ar putea să cheltuiască și 20-30 de milioane de euro pentru promovare și că 5 milioane de euro, care înseamnă de 2,5 ori mai mult decât bugetul de promovare al grupului său, pentru o țară, e prea puțin.
Cu 2 milioane de euro, explică el, România poate participa la târgurile importante de turism din lume, dar cu cei 3 milioane de euro care rămân nu poate face mare lucru. În Germania, mai spune Anastasiu, care e doar una dintre cele 5-6 țări țintă ale turismului românesc, 30 de secunde de publicitate costă 30.000 de euro. Din acest motiv, 5 milioane sunt doar o picătură într-un deșert, care n-o să stingă setea nimănui.

Anastasiu pomenește și el de bugetul de promovare din programul de guvernare al PSD, unde se vorbea de 280 de milioane de lei pe 4 ani. "Iar <<împărțeala>> mea înseamnă 70 de milioane de lei, adică 15,5 milioane de euro pe an. Noi am primit de 5 ori mai puțin. Eu sunt președintele Camerei româno-germane și, pentru mine, cum zice neamțul, <> înseamnă mai mult decât orice în viață. Dacă ești bărbat, ține-ți cuvântul".

Omul de afaceri crede că este "mare păcat" că au fost alocate atât de puțini bani, pentru că turismul e industria care ar putea să crească cel mai frumos în condițiile în care e foarte posibil ca alte destinații, precum Turcia și Egiptul, să nu-și revină așa de repede. "Era un moment senzațional pe care, cu un buget de 5 milioane, îl ratăm", a concluzionat reprezentantul TUI.

E un pas înainte, dar nu foarte mare, spune Alin Burcea, proprietarul agenției de turism Paralela 45 și președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT)."Nu e rău, dar mă așteptam la mai mult. Eu îmi aduc aminte că domnul Dragnea a prezentat programul de guvernare cu 280 milioane de lei pe patru ani pentru promovare, ceea ce înseamnă peste 15 milioane de euro pe an", spune Burcea.  El s-ar fi așteptat ca în acest an să aloce dacă nu 15, măcar 10 milioane de euro.


De aceea, spune șeful ANAT, cu un ochi plânge, iar cu altul râde: turismul nu a primit cât s-ar fi așteptat și cât a promis președintele PSD, dar este de două ori mai mult decât anterior. "Sper ca ministrul Dobre să-i folosească efeicient. La 5 milioane de euro e la limită, acoperi târgurile cu 2 milioane de euro și de restul faci promovare", adaugă acesta.
 
Articolul integral poate fi citit pe Profit.ro.

Sursă foto: Facebook Ministerul Turismului
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii