Editorial Bulevardul vrajbei noastre
Editorial: Bulevardul vrajbei noastre
19 Nov, 2016 00:00
ZIUA de Constanta
3668
Marime text
Bulevardul Tomis din Constanţa a făcut obiectul unei ample reamenajări în perioada campaniei electorale din primăvara anului 2016. Din cauza complexităţii lucrărilor, a lipsei de organizare, a termenelor nerealiste şi a lipsei responsabilităţii, lucrările nu s-au încheiat nici până astăzi. În timp ce specialiştii avertizează că omul este construit pe o anumită structură şi spaţiul trebuie să fie conceput astfel încât să fie prietenos pentru om, iar reabilitarea cu pricina ar fi tocmai pe dos şi nu corespunde nevoilor şi nervilor constănţenilor.
Nu toţi avem cunoştinţe de identitate spaţială a spaţiului pietonal sau reuşim să definim clar obstacolele aflate în calea pietonilor şi care, în realitate, nu ar trebui să obstrucţioneze accesul în clădiri.
În timp ce bicicliştilor au început să li se respecte drepturile, persoanele cu dizabilităţi sunt în continuare defavorizate. Constănţenii sunt chiar mult mai direcţi pe acest subiect: „A numărat cineva câte biciclete trec într-o oră de vârf pe bulevard? Vă spun eu, una-două. Asta nu înseamnă că puteaţi lăsa pentru biciclişti benzi pe alte bulevarde? Pe 1 Mai, de exemplu, sau pe Brătianu. Dar... benzi de circulaţie unde poţi conduce fluent când se fac? La următoarele alegeri? A fost stricat bulevardul degeaba, pentru că tot pe două benzi, ca acum zece ani, poţi circula cu maşina”.
În urma lor rămâne povestea „bătrânului bulevard Tomis”, care a început în primăvara anului electoral 2016, când municipalitatea a demarat reabilitarea celei mai importante artere a oraşului. În luna martie, bulevardul intrase în faza de reabilitare şi modernizare a iluminatului public. În acest sens, au fost montaţi noii stâlpi de iluminat, cei vechi fiind îndepărtaţi. O lună mai târziu, primarul Decebal Făgădău venea cu o declaraţie curajoasă şi afirma că, „din toamnă, după reabilitare, bulevardul Tomis să fie închis în weekend, de la Capitol până la Lupoaică”. Scopul era promovarea mişcării, a mersului pe jos, cu bicicleta, trotineta sau rolele. Lucrările de decopertare, asfaltare, montare borduri, amenajare locuri de parcare etc. au continuat până în buza alegerilor locale, apoi s-au domolit.
Lucrările de asfaltare care au loc pe bulevardul Tomis le-au dat bătăi de cap şoferilor din Constanţa. Iniţial, primarul afirma că până la 1 iunie lucrările vor fi încheiate: „Constănţenii vor vedea două bulevarde Tomis: uitându-se spre zona Dacia, vor vedea vechiul Tomis, iar uitându-se spre Cazino, spre mare, vor vedea noul bulevard Tomis sau nişte demisii. Ale colegilor mei, inclusiv a mea“, declara atunci Decebal Făgădău.
După data de 1 iunie, când lucrările erau încă în toi, departe de a fi finalizate, Decebal Făgădău a schimbat sensul cuvintelor. În calitate de nou primar al Constanţei, a avansat o nouă dată: 1 septembrie. Lucrările nu s-au finalizat nici în septembrie, însă, între timp, au fost trasate benzile pentru biciclişti. Reabilitarea bulevardului se apropie, să sperăm, de sfârşit.
Vestea bună este că aproape orice greşeală poate fi îndreptată şi orice proiect, îmbunătăţit, rămâne de văzut dacă după ce va trece acest heirupism care-i „epuizează” va exista şi voinţă.
Nu toţi avem cunoştinţe de identitate spaţială a spaţiului pietonal sau reuşim să definim clar obstacolele aflate în calea pietonilor şi care, în realitate, nu ar trebui să obstrucţioneze accesul în clădiri.
În timp ce bicicliştilor au început să li se respecte drepturile, persoanele cu dizabilităţi sunt în continuare defavorizate. Constănţenii sunt chiar mult mai direcţi pe acest subiect: „A numărat cineva câte biciclete trec într-o oră de vârf pe bulevard? Vă spun eu, una-două. Asta nu înseamnă că puteaţi lăsa pentru biciclişti benzi pe alte bulevarde? Pe 1 Mai, de exemplu, sau pe Brătianu. Dar... benzi de circulaţie unde poţi conduce fluent când se fac? La următoarele alegeri? A fost stricat bulevardul degeaba, pentru că tot pe două benzi, ca acum zece ani, poţi circula cu maşina”.
În urma lor rămâne povestea „bătrânului bulevard Tomis”, care a început în primăvara anului electoral 2016, când municipalitatea a demarat reabilitarea celei mai importante artere a oraşului. În luna martie, bulevardul intrase în faza de reabilitare şi modernizare a iluminatului public. În acest sens, au fost montaţi noii stâlpi de iluminat, cei vechi fiind îndepărtaţi. O lună mai târziu, primarul Decebal Făgădău venea cu o declaraţie curajoasă şi afirma că, „din toamnă, după reabilitare, bulevardul Tomis să fie închis în weekend, de la Capitol până la Lupoaică”. Scopul era promovarea mişcării, a mersului pe jos, cu bicicleta, trotineta sau rolele. Lucrările de decopertare, asfaltare, montare borduri, amenajare locuri de parcare etc. au continuat până în buza alegerilor locale, apoi s-au domolit.
Lucrările de asfaltare care au loc pe bulevardul Tomis le-au dat bătăi de cap şoferilor din Constanţa. Iniţial, primarul afirma că până la 1 iunie lucrările vor fi încheiate: „Constănţenii vor vedea două bulevarde Tomis: uitându-se spre zona Dacia, vor vedea vechiul Tomis, iar uitându-se spre Cazino, spre mare, vor vedea noul bulevard Tomis sau nişte demisii. Ale colegilor mei, inclusiv a mea“, declara atunci Decebal Făgădău.
După data de 1 iunie, când lucrările erau încă în toi, departe de a fi finalizate, Decebal Făgădău a schimbat sensul cuvintelor. În calitate de nou primar al Constanţei, a avansat o nouă dată: 1 septembrie. Lucrările nu s-au finalizat nici în septembrie, însă, între timp, au fost trasate benzile pentru biciclişti. Reabilitarea bulevardului se apropie, să sperăm, de sfârşit.
Vestea bună este că aproape orice greşeală poate fi îndreptată şi orice proiect, îmbunătăţit, rămâne de văzut dacă după ce va trece acest heirupism care-i „epuizează” va exista şi voinţă.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii