Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
16:58 11 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Marile averi, bine camuflate!

ro

31 May, 2014 00:00 2502 Marime text
Zilele acestea, guvernanții au lăsat să se înțeleagă că sunt pe urma marilor averi. Chiar înaintea alegerilor europarlamentare, tuturor ne-a fost dat să aflăm că Fiscul va extinde la nivel naţional controlul persoanelor fizice cu averi/venituri mari. Prin veștile anunțate în plină campanie electorală, guvernanții promiteau o mobilizare maximă. Mai precis, în fiecare judeţ s-a programat întocmirea, în intervalul 1 iulie - 30 septembrie, a unor liste cu câte 50 de persoane, totalul celor verificaţi dacă şi-au declarat corect veniturile urmând să se ridice la 2.000 de persoane.
Controalele sunt programate începând cu data de 1 octombrie, urmând a se realiza pe baza informaţiilor cu privire la averile deţinute şi la cuantumul impozitelor plătite.
La o primă vedere, FMI pare să fie în spatele acestei povești a marilor averi, bine camuflate, pe care și fostele guverne au încercat, fără sorți de izbândă, să le depisteze și, implicit, să le impoziteze pe măsură.
Totul ar fi pornit de la o nouă scrisoare de intenție semnată cu FMI, care i-ar fi determinat pe guvernanți să înceapă vânătoarea bogătașilor cu averi nedeclarate. În cea mai recentă scrisoare de intenţie convenită cu Fondul Monetar Internaţional, Guvernul a inclus un paragraf prin care se declară hotărât să accelereze „progresele înregistrate în cadrul iniţiativei noastre privind Persoanele Fizice cu Averi Mari“.
Culmea este că Executivul și-a făcut cunoscută intenția de intensificare a controalelor în privința persoanelor fizice cu averi chiar la momentul campaniei electorale pentru alegerile europarlamentare. Așa că verificările, cu profund iz electoral, constituie, mai degrabă, un avertisment pentru cei cu averi mari, care încă nu și-au mutat bogățiile dincolo de hotare. Aceștia au timp suficient pentru a emigra cu finanțele în străinătate și, în plus, beneficiază de un cadru legal care le permite un astfel de lux. 
În anul 2010, senatorul Iulian Urban a depus o inițiativă legislativă prin care propunea ca ANAF să aibă posibilitatea să-și externalizeze activitatea de colectare a creanțelor fiscale către entități private, „în speță avocați, executori judecătorești sau societăți specializate în domeniul colectării“. Surpriză însă! Parlamentarilor nu le-a surâs propunerea, iar Guvernul de atunci a invocat o serie de coduri și statuturi care nu permiteau o astfel de lege. Mai precis, Executivul a făcut trimitere la Codul de procedură fiscală, care prevede că, pentru executarea creanțelor fiscale, competente sunt organele fiscale, prin executorii fiscali, funcție care „implică exercițiul autorității de stat“. Și în Statutul funcţionarilor publici se arată că „activitatea de colectare a creanțelor bugetare se realizează de către funcționari publici“.
Ca atare, prin citarea unor coduri și statuturi și cu respingerea venită din partea parlamentarilor, s-a renunțat la externalizarea serviciilor ANAF, iar marile averi se pot ascunde în continuare oriunde dincolo de graniță, căci ANAF nu are posibilitatea să realizeze controale în străinătate...
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii