Veşti proaste pentru operatorii economici din Constanţa, Mamaia şi Sat Vacanţă. Municipalitatea nu renunţă la taxa de linişte
Veşti proaste pentru operatorii economici din Constanţa, Mamaia şi Sat Vacanţă. Municipalitatea nu renunţă
07 Mar, 2016 00:00
ZIUA de Constanta
5055
Marime text
„Este nelegală obligarea numai a unei categorii de persoane la plata taxei speciale de ordine publică, respectiv operatorii economici“, potrivit deciziei instanţei.
Municipalitatea nu renunţă la taxa de linişte! Acest bir este încasat de aproximativ 13 ani de la toţi operatorii economici, respectiv persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale şi persoane juridice care desfăşoară activităţi economice pe raza municipiului Constanţa, în staţiunea Mamaia şi în Satul de Vacanţă, indiferent de locaţia acestora. La finele săptămânii trecute, reprezentanţii Consiliului Local Municipal Constanţa au atacat decizia Laurei Dan Opariuc, judecător al Secţiei Contencios Administrativ şi Fiscal din Tribunalul Constanţa, care a dispus anularea taxei anterior precizate. Nemulţumirea Consiliului Local va fi trimisă spre soluţionare Curţii de Apel Constanţa.
Taxa de linişte a fost anulată de Tribunalul Constanţa pe data de 21 decembrie 2015, în urma unui demers al Asociaţiei Constanţa Ia Atitudine (ACIA). În motivarea deciziei, judecătoarea Laura Dan Opariuc a reţinut, printre altele, că „este absurd şi lipsit de orice fundament legal să se instituie o taxă pentru respectarea unor dispoziţii prevăzute şi sancţionate prin legi speciale şi pentru ca organele care au anumite atribuţii legale în acest sens să-şi respecte şi să-şi îndeplinească aceste atribuţii“.
Instanţa mai arată că cei care achită această taxă de linişte plătesc o anumită sumă de bani în schimbul prestării unui serviciu, „iar o persoană fizică sau juridică nu poate beneficia de un serviciu împotriva propriei sale voinţe“.
În continuare, Laura Dan Opariuc menţionează că CLC putea să instituie taxe speciale doar dacă înfiinţa un serviciu public local nou, pentru a cărui funcţionare se instituie taxa specială. De asemenea, taxa trebuie să corespundă prestării unui serviciu public de către autoritatea publică, iar ea trebuie să se încaseze numai de la persoanele fizice şi juridice care beneficiază de serviciile publice respective.
„Taxele speciale să fie utilizate numai în scopurile pentru care au fost înfiinţate, adică pentru acoperirea cheltuielilor efectuate în vederea înfiinţării serviciilor publice de interes local şi finanţării cheltuielilor de întreţinere şi funcţionare a acestor servicii“, conform datelor oficiale.
Tot în motivare, se arată că „CL (n.r. Consiliul Local) nu a înfiinţat servicii publice noi pentru a căror înfiinţare şi funcţionare să fie necesară perceperea unei taxe speciale“.
„Aceste servicii publice au fost create anterior instituirii taxei speciale (e de notorietate faptul că Poliția Comunitară, spre exemplu, a fost înființată în anul 2008), în interesul întregii comunităţi a municipiului, vizând asigurarea ordinii publice, salubrizarea şi întreţinerea străzilor şi a zonelor publice, beneficiari ai unor asemenea servicii publice fiind toţi cetăţenii care se folosesc de serviciile de ordine publică, salubrizare şi întreţinere a zonelor publice. Este nelegală obligarea numai a unei categorii de persoane la plata taxei speciale de ordine publică, respectiv operatorii economici. Nu există niciun temei legal ca pentru o zonă publică să fie obligată numai o singură categorie de persoane la suportarea cheltuielilor de întreţinere şi salubrizare, respectiv a cheltuielilor pentru asigurarea ordinii publice. Astfel, legal analizând, plata taxei speciale ar trebui să reprezinte o contraprestaţie a agentului economic în schimbul unui serviciu public care i se prestează lui însuşi (art. 2, pct. 55, Legea 273/2006: «taxă - sumă plătită de o persoană fizică sau juridică, de regulă, pentru serviciile prestate acesteia de către un operator economic, o instituţie publică ori un serviciu public»), dar, raportat la situația concretă, operatorilor economici de pe raza municipiului Constanța li se impune de fapt un veritabil impozit definit de Legea 273/2006 ca fiind «prelevarea obligatorie, fără contraprestaţie imediată, directă şi nerambursabilă, pentru satisfacerea necesităţilor de interes general» (art. 2, pct. 37). Or, toate efectele nocive pe care CL susţine că le-ar putea preveni sau combate prin această taxă sunt sancţionate prin legi speciale şi pot fi «combătute» prin aplicarea lor“, potrivit Tribunalului Constanţa.
Mai departe, Laura Dan Opariuc a mai reţinut: „Chiar dacă faptele antisociale generează cheltuieli suplimentare pentru finanţarea serviciilor publice de salubrizare sau ordine publică, acestea vizează servicii publice deja existente, ai căror beneficiari nu sunt numai agenţii economici taxaţi“.
„(…) Taxa pentru creşterea gradului de linişte şi siguranţă, deşi, prin denumirea ei, arată că este destinată creşterii gradului de linişte şi siguranţă în derularea activităţilor economice, nu este percepută pentru funcţionarea unui serviciu public local, creat în interesul persoanelor fizice şi juridice, ci în interesul exclusiv al Municipiului Constanţa, pentru paza unor bunuri publice, pentru prevenirea şi combaterea infracţiunilor şi faptelor ilicite, antisociale, manifestate prin cerşetorie, furturi, tâlhărie şi prostituţie, pentru combaterea comerţului stradal neorganizat, prevenirea depunerilor de moloz şi gunoi menajer şi pentru prevenirea lipirii de afişe pe faţadele clădirilor, stâlpi şi copaci, iar acestei taxe nu îi corespunde nicio contraprestaţie în folosul reclamantului“.
Citeşte şi
Exclusiv!
Taxa de linişte din Constanţa, Mamaia şi Sat Vacanţă, ANULATĂ. Motivarea judecătorilor (document)
După 12 ani de „linişte plătită“
Taxa lui Mazăre, ANULATĂ! Proiectele municipalităţii, în pericol? (document)
După taxa de liniște
Consiliul Local Constanţa primește o nouă „lovitură“. Legea caracatițelor, ANULATĂ
Celebra CARACATIȚĂ din Constanța, ANULATĂ
Municipalitatea nu renunţă la taxa de linişte! Acest bir este încasat de aproximativ 13 ani de la toţi operatorii economici, respectiv persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale şi persoane juridice care desfăşoară activităţi economice pe raza municipiului Constanţa, în staţiunea Mamaia şi în Satul de Vacanţă, indiferent de locaţia acestora. La finele săptămânii trecute, reprezentanţii Consiliului Local Municipal Constanţa au atacat decizia Laurei Dan Opariuc, judecător al Secţiei Contencios Administrativ şi Fiscal din Tribunalul Constanţa, care a dispus anularea taxei anterior precizate. Nemulţumirea Consiliului Local va fi trimisă spre soluţionare Curţii de Apel Constanţa.
Taxa de linişte a fost anulată de Tribunalul Constanţa pe data de 21 decembrie 2015, în urma unui demers al Asociaţiei Constanţa Ia Atitudine (ACIA). În motivarea deciziei, judecătoarea Laura Dan Opariuc a reţinut, printre altele, că „este absurd şi lipsit de orice fundament legal să se instituie o taxă pentru respectarea unor dispoziţii prevăzute şi sancţionate prin legi speciale şi pentru ca organele care au anumite atribuţii legale în acest sens să-şi respecte şi să-şi îndeplinească aceste atribuţii“.
Instanţa mai arată că cei care achită această taxă de linişte plătesc o anumită sumă de bani în schimbul prestării unui serviciu, „iar o persoană fizică sau juridică nu poate beneficia de un serviciu împotriva propriei sale voinţe“.
În continuare, Laura Dan Opariuc menţionează că CLC putea să instituie taxe speciale doar dacă înfiinţa un serviciu public local nou, pentru a cărui funcţionare se instituie taxa specială. De asemenea, taxa trebuie să corespundă prestării unui serviciu public de către autoritatea publică, iar ea trebuie să se încaseze numai de la persoanele fizice şi juridice care beneficiază de serviciile publice respective.
„Taxele speciale să fie utilizate numai în scopurile pentru care au fost înfiinţate, adică pentru acoperirea cheltuielilor efectuate în vederea înfiinţării serviciilor publice de interes local şi finanţării cheltuielilor de întreţinere şi funcţionare a acestor servicii“, conform datelor oficiale.
Tot în motivare, se arată că „CL (n.r. Consiliul Local) nu a înfiinţat servicii publice noi pentru a căror înfiinţare şi funcţionare să fie necesară perceperea unei taxe speciale“.
„Aceste servicii publice au fost create anterior instituirii taxei speciale (e de notorietate faptul că Poliția Comunitară, spre exemplu, a fost înființată în anul 2008), în interesul întregii comunităţi a municipiului, vizând asigurarea ordinii publice, salubrizarea şi întreţinerea străzilor şi a zonelor publice, beneficiari ai unor asemenea servicii publice fiind toţi cetăţenii care se folosesc de serviciile de ordine publică, salubrizare şi întreţinere a zonelor publice. Este nelegală obligarea numai a unei categorii de persoane la plata taxei speciale de ordine publică, respectiv operatorii economici. Nu există niciun temei legal ca pentru o zonă publică să fie obligată numai o singură categorie de persoane la suportarea cheltuielilor de întreţinere şi salubrizare, respectiv a cheltuielilor pentru asigurarea ordinii publice. Astfel, legal analizând, plata taxei speciale ar trebui să reprezinte o contraprestaţie a agentului economic în schimbul unui serviciu public care i se prestează lui însuşi (art. 2, pct. 55, Legea 273/2006: «taxă - sumă plătită de o persoană fizică sau juridică, de regulă, pentru serviciile prestate acesteia de către un operator economic, o instituţie publică ori un serviciu public»), dar, raportat la situația concretă, operatorilor economici de pe raza municipiului Constanța li se impune de fapt un veritabil impozit definit de Legea 273/2006 ca fiind «prelevarea obligatorie, fără contraprestaţie imediată, directă şi nerambursabilă, pentru satisfacerea necesităţilor de interes general» (art. 2, pct. 37). Or, toate efectele nocive pe care CL susţine că le-ar putea preveni sau combate prin această taxă sunt sancţionate prin legi speciale şi pot fi «combătute» prin aplicarea lor“, potrivit Tribunalului Constanţa.
Mai departe, Laura Dan Opariuc a mai reţinut: „Chiar dacă faptele antisociale generează cheltuieli suplimentare pentru finanţarea serviciilor publice de salubrizare sau ordine publică, acestea vizează servicii publice deja existente, ai căror beneficiari nu sunt numai agenţii economici taxaţi“.
„(…) Taxa pentru creşterea gradului de linişte şi siguranţă, deşi, prin denumirea ei, arată că este destinată creşterii gradului de linişte şi siguranţă în derularea activităţilor economice, nu este percepută pentru funcţionarea unui serviciu public local, creat în interesul persoanelor fizice şi juridice, ci în interesul exclusiv al Municipiului Constanţa, pentru paza unor bunuri publice, pentru prevenirea şi combaterea infracţiunilor şi faptelor ilicite, antisociale, manifestate prin cerşetorie, furturi, tâlhărie şi prostituţie, pentru combaterea comerţului stradal neorganizat, prevenirea depunerilor de moloz şi gunoi menajer şi pentru prevenirea lipirii de afişe pe faţadele clădirilor, stâlpi şi copaci, iar acestei taxe nu îi corespunde nicio contraprestaţie în folosul reclamantului“.
Citeşte şi
Exclusiv!
Taxa de linişte din Constanţa, Mamaia şi Sat Vacanţă, ANULATĂ. Motivarea judecătorilor (document)
După 12 ani de „linişte plătită“
Taxa lui Mazăre, ANULATĂ! Proiectele municipalităţii, în pericol? (document)
După taxa de liniște
Consiliul Local Constanţa primește o nouă „lovitură“. Legea caracatițelor, ANULATĂ
Celebra CARACATIȚĂ din Constanța, ANULATĂ
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii