Ce spun ANR şi Căpitănia Portcontainerul MSC Flaminia, cu substanţe periculoase, ajunge în România (galerie foto)
Ce spun ANR şi Căpitănia: Portcontainerul MSC Flaminia, cu substanţe periculoase, ajunge în România (galerie
19 Mar, 2013 00:00
ZIUA de Constanta
5781
Marime text
Port-containerul german MSC Flaminia este avizat pentru data de 28 martie să intre în Portul Constanţa, la ora 11.00.
Nimic nou până acum, doar că anul trecut nava a ars de două ori, iar containerele ascund, se pare, o încărcătură periculoasă, respectiv, fosfură de aluminiu, acid fluorhidric, oxidant, potrivit site-ului Maritime Bulletin (http://www.odin.tc/2012/mscflaminia.asp).
Directorul Autorităţii Navale Române, Andrian Mihei a declarat că nava va fi monitorizată, atunci când va ajunge în apele teritoriale române. „Vom monitoriza nava. Deja am anunţat Serviciul pentru Securitate şi Siguranţă, deoarece oamenii noştri trebuie să ştie unde se duc pentru a efectua inspecţia”, a precizat Andrian Mihei. Şi şeful Căpităniei Constanţa, Alexandru Mezei a ţinut să precizeze că nu întotdeauna navele avizate pot să şi intre în port. „Chiar dacă a fost avizată, nava ar putea să nu intre în Portul Constanţa, dacă nu îndeplineşte anumite condiţii”, a subliniat Alexandru Mezei. Potrivit marinetraffic.com, portcontainerul MSC Flaminia, sub pavilion Germania, cu un tonaj de 85.823 tdw, lungime 300 metri, lăţime 40 metri, lansat la apă în anul 2001, cu IMO 9225615.
Incendii şi doi morţi
Povestea port-containerului a început anul trecut cu un incendiu, care a izbucnit când Flaminia se afla în apele Atlanticului. Au urmat încă alte câteva explozii la bord, în urma cărora doi marinari au decedat. Săptămâni în şir, navei cu 150 de containere cu conţinut periculos la bord nu i s-a dat permisiunea să acosteze, pentru a-şi repara avaria. Pe Flaminia n-au vrut-o nici englezii, nici francezii, nici chiar olandezii, în vreun port al lor. După o lungă rătăcire pe ape, nava a fost, în sfârşit, tractată la Wilhelmshafen. Însă nici acolo nu a făcut mulţi pui. Vineri 15 martie, nava avariată şi cu resturi otrăvitoare a pornit în direcţia România. „E însoţită de două şlepuri“, transmite Radio Bremen. Cu câteva zile înainte, Deutsche Presse Agentur anunţa sec mişcarea: „Nava urmează a fi reparată într-un şantier naval românesc“. „Într-un port din România urmează a fi tăiate containerele topite şi resturile de metal din porţiunea arsă a navei“, explică radio-ul din Bremen, pe pagina sa online.
„Startul său a fost oprit în mod repetat. Restricţiile de mediu din Germania şi România au întârziat plecarea. Căci în interiorul navei se găseşte încă un amestec noroios şi ruginos care n-a putut fi evacuat. România trebuie prin urmare să garanteze că şi aceste resturi nocive vor fi regulamentar debarasate“, mai relatează sursa citată, care s-a ocupat intensiv de caz. Din informaţiile obţinute de aceasta, călătoria Flaminiei spre portul românesc va dura zece zile. După refuzul de acostare în diverse porturi europene, navei i s-a permis, în sfârşit, să intre în apele germane şi a fost acostată în portul „apelor adânci”, încă neterminat, Jade-Weser de la Wilhelmshaven. „Nu se scurge nimic din vapor. Aceasta a fost şi condiţia pentru a putea intra în apele germane”, preciza Comando-ul de avarie din port, pentru Radio Bremen. Deşi s-a luat decizia transbordării containerelor ramase intacte, operaţiunea s-a lovit mereu de greutăţi şi întârzieri. Anul trecut în septembrie, „containerul cu role de hârtie de pe Flaminia a atins din nou o temperatura de 200 de grade. Prin intervenţia pompierilor din Wilhelmshaven, aceasta a putut fi redusa la 35 de grade”, transmitea pe atunci, Comando-ul de avarie din port. Atât focarele de incendii repetate, cât şi decesele celor doi mateloţi sunt în atenţia procuraturii germane. Pe când era parcată în portul din Marea Nordului, „o echipă de experţi în stabilirea cauzelor forensice ale avariilor produse de incendii urma să inspecteze nava”, anunţă Radio Bremen. Tot pe atunci, comando-ul de avarie din Cuxhaven „a interzis zborul, în zona în care se afla Flaminia”. Purtătoarea de cuvânt a comando-ului a descris această iniţiativă ca „simplă măsura de precauţie”.
Ce spun specialiştii
Astfel de incidente nu sunt rarităţi, ele apar în mod regulat, dar de cele mai multe explozii şi incendii sunt limitate la un container, nu se răspândesc. Din când în când, focul afectează o mare parte a navei. Este dificil de lichidat un incendiu izbucnit pe un port-container: mii de containere de mari dimensiuni fac imposibil accesul la sursa focului. După cum a demonstrat operaţiunea de salvare a MSC Flaminia, containerele transportă în mod constant cantităţi semnificative de substanţe periculoase, care pun în pericol echipajul, nava şi ţările riverane. Statele riverane Mării Nordului au refuzat nava, luând măsuri fără precedent de securitate. Pericolul vine nu doar de la materialele periculoase transportate în containere, dar şi din partea expeditorilor, care nu raportează ce se află în containere pentru a scăpa de taxele vamale.
Am luat legătura cu reprezentanţii Mediterranean Shipping Company (MSC) Bucureşti, care ne-au îndrumat să discutăm cu sucursala MSC Constanţa. Dar la numărul de telefon pus la dispoziţie nu a răspuns nimeni. În cazul în care vom obţine un punct de vedere de la reprezentanţii MSC Constanţa îl vom prezenta.
Nimic nou până acum, doar că anul trecut nava a ars de două ori, iar containerele ascund, se pare, o încărcătură periculoasă, respectiv, fosfură de aluminiu, acid fluorhidric, oxidant, potrivit site-ului Maritime Bulletin (http://www.odin.tc/2012/mscflaminia.asp).
Directorul Autorităţii Navale Române, Andrian Mihei a declarat că nava va fi monitorizată, atunci când va ajunge în apele teritoriale române. „Vom monitoriza nava. Deja am anunţat Serviciul pentru Securitate şi Siguranţă, deoarece oamenii noştri trebuie să ştie unde se duc pentru a efectua inspecţia”, a precizat Andrian Mihei. Şi şeful Căpităniei Constanţa, Alexandru Mezei a ţinut să precizeze că nu întotdeauna navele avizate pot să şi intre în port. „Chiar dacă a fost avizată, nava ar putea să nu intre în Portul Constanţa, dacă nu îndeplineşte anumite condiţii”, a subliniat Alexandru Mezei. Potrivit marinetraffic.com, portcontainerul MSC Flaminia, sub pavilion Germania, cu un tonaj de 85.823 tdw, lungime 300 metri, lăţime 40 metri, lansat la apă în anul 2001, cu IMO 9225615.
Incendii şi doi morţi
Povestea port-containerului a început anul trecut cu un incendiu, care a izbucnit când Flaminia se afla în apele Atlanticului. Au urmat încă alte câteva explozii la bord, în urma cărora doi marinari au decedat. Săptămâni în şir, navei cu 150 de containere cu conţinut periculos la bord nu i s-a dat permisiunea să acosteze, pentru a-şi repara avaria. Pe Flaminia n-au vrut-o nici englezii, nici francezii, nici chiar olandezii, în vreun port al lor. După o lungă rătăcire pe ape, nava a fost, în sfârşit, tractată la Wilhelmshafen. Însă nici acolo nu a făcut mulţi pui. Vineri 15 martie, nava avariată şi cu resturi otrăvitoare a pornit în direcţia România. „E însoţită de două şlepuri“, transmite Radio Bremen. Cu câteva zile înainte, Deutsche Presse Agentur anunţa sec mişcarea: „Nava urmează a fi reparată într-un şantier naval românesc“. „Într-un port din România urmează a fi tăiate containerele topite şi resturile de metal din porţiunea arsă a navei“, explică radio-ul din Bremen, pe pagina sa online.
„Startul său a fost oprit în mod repetat. Restricţiile de mediu din Germania şi România au întârziat plecarea. Căci în interiorul navei se găseşte încă un amestec noroios şi ruginos care n-a putut fi evacuat. România trebuie prin urmare să garanteze că şi aceste resturi nocive vor fi regulamentar debarasate“, mai relatează sursa citată, care s-a ocupat intensiv de caz. Din informaţiile obţinute de aceasta, călătoria Flaminiei spre portul românesc va dura zece zile. După refuzul de acostare în diverse porturi europene, navei i s-a permis, în sfârşit, să intre în apele germane şi a fost acostată în portul „apelor adânci”, încă neterminat, Jade-Weser de la Wilhelmshaven. „Nu se scurge nimic din vapor. Aceasta a fost şi condiţia pentru a putea intra în apele germane”, preciza Comando-ul de avarie din port, pentru Radio Bremen. Deşi s-a luat decizia transbordării containerelor ramase intacte, operaţiunea s-a lovit mereu de greutăţi şi întârzieri. Anul trecut în septembrie, „containerul cu role de hârtie de pe Flaminia a atins din nou o temperatura de 200 de grade. Prin intervenţia pompierilor din Wilhelmshaven, aceasta a putut fi redusa la 35 de grade”, transmitea pe atunci, Comando-ul de avarie din port. Atât focarele de incendii repetate, cât şi decesele celor doi mateloţi sunt în atenţia procuraturii germane. Pe când era parcată în portul din Marea Nordului, „o echipă de experţi în stabilirea cauzelor forensice ale avariilor produse de incendii urma să inspecteze nava”, anunţă Radio Bremen. Tot pe atunci, comando-ul de avarie din Cuxhaven „a interzis zborul, în zona în care se afla Flaminia”. Purtătoarea de cuvânt a comando-ului a descris această iniţiativă ca „simplă măsura de precauţie”.
Ce spun specialiştii
Astfel de incidente nu sunt rarităţi, ele apar în mod regulat, dar de cele mai multe explozii şi incendii sunt limitate la un container, nu se răspândesc. Din când în când, focul afectează o mare parte a navei. Este dificil de lichidat un incendiu izbucnit pe un port-container: mii de containere de mari dimensiuni fac imposibil accesul la sursa focului. După cum a demonstrat operaţiunea de salvare a MSC Flaminia, containerele transportă în mod constant cantităţi semnificative de substanţe periculoase, care pun în pericol echipajul, nava şi ţările riverane. Statele riverane Mării Nordului au refuzat nava, luând măsuri fără precedent de securitate. Pericolul vine nu doar de la materialele periculoase transportate în containere, dar şi din partea expeditorilor, care nu raportează ce se află în containere pentru a scăpa de taxele vamale.
Am luat legătura cu reprezentanţii Mediterranean Shipping Company (MSC) Bucureşti, care ne-au îndrumat să discutăm cu sucursala MSC Constanţa. Dar la numărul de telefon pus la dispoziţie nu a răspuns nimeni. În cazul în care vom obţine un punct de vedere de la reprezentanţii MSC Constanţa îl vom prezenta.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
- adevar 20 Mar, 2013 22:15 O firma de apartament ecologizeaza nava