Autorităţile sunt indiferente faţă de operele de artă Statuile oraşului sunt în paragină
Autorităţile sunt indiferente faţă de operele de artă: Statuile oraşului sunt în paragină
20 Oct, 2001 00:00
ZIUA de Constanta
2118
Marime text
„A dispărut Ovidius din Mamaia, ce-i cu asta, cui îi pasă?“ • Deşi în staţiunea Costineşti există zeci de lucrări de o valoare inestimabilă, în lista de patrimoniu nu este înregistrată nici o statuie • Nu există decât un singur catalog al lucrărilor de artă, care trebuie reactualizat
Ansamblurile decorative de sculptură, mozaic şi ceramică structurează fragmente de realitate transfigurată liric, unele de floră sau faună marină, folosite singular, ca simbol, sau grupate în compoziţii unitare, altele aluzive, sugerând aspecte ale spiritualităţii poporului nostru sau compoziţii nefigurative, jocuri ale imaginaţiei creatoare. În Constanta, arta monumentală şi-a găsit pe deplin locul, ea se revendică o dată în plus ca artă a viitorului, având în vedere numărul impresionant de lucrări. Însă dezinteresul pentru artă se pare că ia amploare pe zi ce trece. Şi, mai presus de toate, fenomenul distrugerii, al deteriorării operelor de artă a luat locul preocupării pentru întreţinerea şi păstrarea acestor obiective. Până în iarna anului trecut, în fata hotelului Ovidiu se afla aşezat pe un soclu un bust de bronz al lui Ovidius, realizat de Corneliu Medrea, sculptor de talie internaţională, lucrare care, în documentele de patrimoniu ale Autorităţii Locale din Constanta, are valoarea de 50 de milioane de lei, patrimoniu refăcut în anul 1998, ca urmare a Legii patrimoniului. Acum, statuia nu se mai află la locul ei pentru că cineva a furat-o. „Sigur că, dacă se fura un hotel, un butic sau orice altceva, săreau toți în sus de supărare. A dispărut Ovidius din Mamaia, ce-i cu asta, cui îi pasă?“. Sugestia preşedintelui Comisiei de Cultură din cadrul Consiliului Judeţean Constanta, Gheorghe Haleț, este că în acest caz să se implice şi Politia, pentru că problema este de interes judeţean. În acest sens, Comisia de Cultură pregăteşte pentru data de 23 octombrie o conferinţă de presă în care vor fi dezvăluite mai multe detalii despre aceasta.
Un alt exemplu care confirmă nepăsarea tuturor este patrimoniul din Costineşti. în conformitate cu legea, fiecare localitate a întocmit o listă cu ce are în patrimoniu, întocmindu-se, de asemenea, şi o listă cu monumentele şi statuile care sunt de interes local. Aici nu este însă şi cazul Costineştiului. Consiliul Local din Costineşti şi Primăria nu au în patrimoniu nici o statuie. Şi aici există zeci de lucrări de o valoare inestimabilă. „în fugă vă spun că depăşeşte suta de mii de dolari şi nu este trecută nicăieri în acte. Primarul din Costineşti ori nu a ştiut acest lucru, ori nu îl interesează“, afirmă consilierul judeţean, referindu-se la una dintre lucrările existente în staţiune.
Deşi există Legea patrimoniului nr. 63/1974, abrogată abia începând cu anul 1998, nu se face nimic pentru restaurarea acestor obiective, ele fiind lăsate în paragină. Din datele pe care le-am obţinut, am aflat că Direcţia pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu deţine în spatele Muzeului de Artă Populară un laborator zonal, unde, dacă ar fi interes, conservatorii ar putea restaura şi îngriji aceste obiective. Un lucru este sigur totuşi: că aceste bunuri nu pot fi vândute şi nu pot ieşi din graniţele ţării. Măcar dacă tot nu le putem comercializa ca pe oricare alt bun, de ce nu le-am conserva? Cultura nu va pieri niciodată, mai ales prin aceste lucrări care ne reprezintă istoria şi care sunt atât de valoroase, tocmai prin faptul că au o vechime demnă de invidiat. De exemplu, statuia din piaţa Ovidiu a fost realizată de către Ettore Ferrari în anul 1887, statuia lui Mihai Eminescu, amplasată pe faleza Cazinoului, este creată de Oscar Han în 1932. Şi aici lista ar putea continua cu lucrări de aceeaşi valoare şi cu o vechime chiar mai mare decât a celor amintite.
Ansamblurile decorative de sculptură, mozaic şi ceramică structurează fragmente de realitate transfigurată liric, unele de floră sau faună marină, folosite singular, ca simbol, sau grupate în compoziţii unitare, altele aluzive, sugerând aspecte ale spiritualităţii poporului nostru sau compoziţii nefigurative, jocuri ale imaginaţiei creatoare. În Constanta, arta monumentală şi-a găsit pe deplin locul, ea se revendică o dată în plus ca artă a viitorului, având în vedere numărul impresionant de lucrări. Însă dezinteresul pentru artă se pare că ia amploare pe zi ce trece. Şi, mai presus de toate, fenomenul distrugerii, al deteriorării operelor de artă a luat locul preocupării pentru întreţinerea şi păstrarea acestor obiective. Până în iarna anului trecut, în fata hotelului Ovidiu se afla aşezat pe un soclu un bust de bronz al lui Ovidius, realizat de Corneliu Medrea, sculptor de talie internaţională, lucrare care, în documentele de patrimoniu ale Autorităţii Locale din Constanta, are valoarea de 50 de milioane de lei, patrimoniu refăcut în anul 1998, ca urmare a Legii patrimoniului. Acum, statuia nu se mai află la locul ei pentru că cineva a furat-o. „Sigur că, dacă se fura un hotel, un butic sau orice altceva, săreau toți în sus de supărare. A dispărut Ovidius din Mamaia, ce-i cu asta, cui îi pasă?“. Sugestia preşedintelui Comisiei de Cultură din cadrul Consiliului Judeţean Constanta, Gheorghe Haleț, este că în acest caz să se implice şi Politia, pentru că problema este de interes judeţean. În acest sens, Comisia de Cultură pregăteşte pentru data de 23 octombrie o conferinţă de presă în care vor fi dezvăluite mai multe detalii despre aceasta.
Un alt exemplu care confirmă nepăsarea tuturor este patrimoniul din Costineşti. în conformitate cu legea, fiecare localitate a întocmit o listă cu ce are în patrimoniu, întocmindu-se, de asemenea, şi o listă cu monumentele şi statuile care sunt de interes local. Aici nu este însă şi cazul Costineştiului. Consiliul Local din Costineşti şi Primăria nu au în patrimoniu nici o statuie. Şi aici există zeci de lucrări de o valoare inestimabilă. „în fugă vă spun că depăşeşte suta de mii de dolari şi nu este trecută nicăieri în acte. Primarul din Costineşti ori nu a ştiut acest lucru, ori nu îl interesează“, afirmă consilierul judeţean, referindu-se la una dintre lucrările existente în staţiune.
Dezinteres faţă de artă
Un caz îl constituie statuia lui Ovidius din Piaţa Ovidiu, care este trecută în patrimoniul Consiliului Local cu suma „exorbitantă“ de 14.000 de lei, sumă care nici măcar nu a fost reactualizată. în Constanta şi pe litoralul constănțean există o abundenţă de lucrări de mare preţ, care ar trebui puse în valoare cu lumini, îngrijite, „aşa cum văd că primarul este destul de atent şi grijuliu cu alte obiective“. După afirmaţiile lui Gheorghe Haleț, în momentul de faţă, nu s-a reuşit să se găsească decât un singur catalog al lucrărilor de artă, toate acestea fiind reunite sub titlul „Arta monumentală“, scrisă de Florica Postolache în anul 1973. De la această dată, nimeni nu a mai redactat vreun alt material informativ asupra lucrărilor. La acea vreme, autoarea a întocmit catalogul din dorinţa de a grupa într-o singură publicaţie toate lucrările de artă monumentală de pe litoral, din oraşul şi judeţul Constanţa, pentru a informa oamenii despre autorii operelor, despre titlurile lor, cât şi despre locul în care acestea sunt amplasate. Constanţa deţine, la ora actuală, numeroase lucrări de artă de care nu se îngrijeşte nimeni.Deşi există Legea patrimoniului nr. 63/1974, abrogată abia începând cu anul 1998, nu se face nimic pentru restaurarea acestor obiective, ele fiind lăsate în paragină. Din datele pe care le-am obţinut, am aflat că Direcţia pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu deţine în spatele Muzeului de Artă Populară un laborator zonal, unde, dacă ar fi interes, conservatorii ar putea restaura şi îngriji aceste obiective. Un lucru este sigur totuşi: că aceste bunuri nu pot fi vândute şi nu pot ieşi din graniţele ţării. Măcar dacă tot nu le putem comercializa ca pe oricare alt bun, de ce nu le-am conserva? Cultura nu va pieri niciodată, mai ales prin aceste lucrări care ne reprezintă istoria şi care sunt atât de valoroase, tocmai prin faptul că au o vechime demnă de invidiat. De exemplu, statuia din piaţa Ovidiu a fost realizată de către Ettore Ferrari în anul 1887, statuia lui Mihai Eminescu, amplasată pe faleza Cazinoului, este creată de Oscar Han în 1932. Şi aici lista ar putea continua cu lucrări de aceeaşi valoare şi cu o vechime chiar mai mare decât a celor amintite.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii