Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
06:58 26 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

„Stăm cu sabia lui Damocles deasupra capului“ Frontierele de la Lipniţa şi Dobromir, proiecte de milioane de euro compromise?

ro

07 Apr, 2016 00:00 5289 Marime text

Românii care vor să treacă frontiera în Bulgaria şi vor să evite aglomeraţia din punctul de trecere Vama Veche trebuiau să aibă două noi alternative. Noile puncte de frontieră din judeţ ar fi trebuit să fie deschise la Lipniţa - Kainardja şi la Dobromir - Krushari. În urmă cu şapte ani, administraţia locală din Lipniţa a depus spre finanţare şi un proiect transfrontalier ce avea să fie derulat în parteneriat cu localitatea Kainardja din Bulgaria. Valoarea proiectului ajungea la opt milioane de euro, iar investiţia consta în asfaltarea drumului dintre Lipniţa, Carvăn şi frontiera cu Bulgaria. Ulterior, acolo s-au ridicat şi punctele vamale. Dacă România avea să intre în spaţiul Schengen, frontierele puteau fi deschise şi traficul spre ţara vecină ar fi fost mult uşurat.
 
Pentru legarea localităţilor de frontieră din judeţul Constanţa de cele bulgăreşti au fost investite în şosele aproximativ 12 milioane de euro. Banii au fost alocaţi de Uniunea Europeană printr-un proiect transfrontalier. Cele două puncte de trecere a frontierei au costat un milion două sute de mii de lei şi au fost realizate, de asemenea, prin finanţare europeană. Doar că România nu a mai intrat în Schengen, iar acum, frontierele, deşi aproape finalizate, nu pot intra în circuitul civil. Mai mult, fiindcă proiectul european nu şi-a atins, practic, scopul, autorităţile locale, beneficiare ale acestor proiecte, riscă să primească corecţii de la UE. Corecţiile pot fi chiar şi de 100%.

„Acarul Păun trebuie să suporte“



La Lipniţa, potrivit „bunei“ tradiţii româneşti, investiţia se împiedică „de-un ciot“. Mai precis, autorităţile locale de la Lipniţa se vad în imposibilitatea de a da drumul noului punct de trecere a frontierei din cauza unei bretele rutiere de staţionare lungă de doar 250 de metri.
 
Potrivit viceprimarului cu atribuţii de primar al comunei Lipniţa, Ioan Burcea, punctul de trecere a frontierei nu este gata, pentru că încă nu s-a dat o hotărâre de guvern în acest sens.

„Suntem la faza în care mai trebuie suplimentate nişte dotări. Proiectul iniţial a fost doar pentru drum, nu a fost prevăzută o vamă. Noi ne îngrijim de acest proiect, am făcut tot ce ne stătea în putinţă, dar nu putem noi să iniţiem o hotărâre de Guvern prin care un teren de 2.000 de metri pătraţi să treacă din administrarea statului în administrarea UAT Lipniţa. Practic, în momentul de faţă, proiectul este blocat. Avem alocaţi bani din decembrie anul trecut special pentru vamă, de la CJC. Dacă ni se va da terenul, sunt şanse să fie finalizat proiectul. Termenul a fost deja depăşit oricum. Stăm cu sabia lui Damocles deasupra capului şi, ca de obicei, acarul Păun trebuie să suporte. Dacă UE nu va accepta acest proiect, pentru că el nu a ajuns la finalitatea dorită, riscăm să plătim tot proiectul“, a declarat, pentru ZIUA în judeţ, viceprimarul comunei Lipniţa, Ioan Burcea.

 
După doi ani, cât a durat construcţia drumului de 17 km care leagă localităţile Lipniţa şi Kainardja, puţin mai lipsea ca vameşii să-şi ia posturile în primire. Numai că, după nişte verificări mai atente, s-a constatat că lipseşte o piesă din puzzle: o bretea pe care să controleze şoferii suspecţi. Astfel, deşi vama Lipniţa are totul pregătit - scaune pentru poliţiştii de frontieră, aer condiţionat, marcaje şi camere de luat vederi -, momentan sunt doar nişte containere într-un câmp.

„Sunt construcţii-fantomă, neutilizate“



 Situaţia nu este mai roz nici la Dobromir. Primarul Eugen Iliescu este în pragul disperării. Anual, la bugetul local se încasează aproximativ 300.000 de lei. Cu banii care vin de la bugetul naţional, nu ajung nici măcar la o jumătate de milion de lei. În cazul în care proiectul nu va fi acceptat de Uniunea Europeană şi se impune o corecţie, Primăria ar putea, efectiv, să pună lacătul pe uşă.
 

„Azi, din punctul de vedere al Poliţiei de Frontieră, construcţia nu corespunde hotărârii de Guvern. Proiectul care a fost făcut la Lipniţa şi Dobromir trebuie să îndeplinească nişte prevederi ale UE: să aibă bucătărie, sală pentru refugiaţi diferenţiată pe sexe, sală pentru arestaţi, cameră pentru armament, calculatoare. Acum, nu avem, practic, nici energie electrică, fiind asigurată de nişte posturi temporare. Poliţia de frontieră nu a vrut să le ia în primire până aceste puncte nu vor fi dotate conform normelor. Un astfel de punct de frontieră se face cu sume mari de bani, nu cu câţiva lei. Trebuie să găsim surse de finanţare. CJC nu mai poate să ne dea acum. Ele nu au fost prinse de la început în proiectul de drum transfrontalier“, a declarat primarul Eugen Iliescu.

 
Practic, punctul vamal constă, alături de drumul asfaltat care face legătura cu frontiera, în nişte birouri din containere echipate, în mijlocul câmpului. „CJC ne a dat 900.000 de lei la vremea respectivă. Banii s-au folosit pentru construcţia punctului vamal în sine. Nişte containere dotate cu birotică, aer condiţionat, o copertină metalică. Sunt finalizate conform proiectului Consiliului Judeţean. Acum sunt construcţii-fantomă, neutilizate“, a adăugat Iliescu.
 
La fel ca în cazul comunei Lipniţa, poliţiştii de frontieră nu le pot lua. „Nu le vrea Poliţia de Frontieră. E posibil să avem control şi nu corespund. Trebuie să avem câte două benzi de circulaţie pe fiecare direcţie de mers, plus o bandă de camioane şi o rampă de controlat maşini. E un proiect mult mai complex.  Proiectul a fost de 1.200.000 de lei cu TVA. Am luat împrumut de la Trezorerie, am avut arierate pe suma asta. Există riscul să ni se ceară banii europeni înapoi. Investiţia nu îşi îndeplineşte funcţia de a trece oamenii dintr-o ţară în alta“, a explicat primarul comunei Dobromir.

Guvernul a dat, Guvernul să le ia

Acesta spune că bugetul local este infim în comparaţie cu cât ar trebui să returneze dacă proiectul nu îşi va îndeplini funcţionalitatea. „Noi avem un buget anual de vreo 360.000 de lei. Acest proiect a fost ca o gură de aer la început, când l-am accesat. Împreună cu cei de la CJC ne-am gândit că, dacă se face acest drum, se va aduce un plus acestei zone. Nu s-a creat însă nici măcar un loc de muncă“, a completat primarul. Soluţia ar fi să le preia Ministerul Transporturilor sau o autoritate a statului care să poată să le gestioneze, după spusele primarului. „Dacă ne impune corecţie, noi, în calitate de beneficiari principali, va trebui sa plătim. Nu mai spun că am luat şi bani din bancă să plătim. Am făcut adrese, am cerut amânare, suntem în aşteptare, dar nici nu ştiu ce aşteptăm. El nu este funcţional şi ar fi trebuit să fie. Soluţia ar fi să o preia o unitate de stat, un minister“, a conchis primarul de la Dobromir, Eugen Iliescu. 1.667.750 de lei a luat pentru acest proiect din bancă UAT Dobromir.

 
De cealaltă parte, deşi a sprijinit aceste proiecte la început, Consiliul Judeţean spune că nu are cu ce să ajute acum unităţile administrativ-teritoriale în cauză.

„Nu sunt proiectele noastre. Sunt proiectele accesate de cele două primării. E adevărat că ştiu subiectul. Practic, ele sunt făcute, dar nefuncţionale. Când au fost declarate eligibile aceste proiecte, probabil s-au considerat aşa tocmai în ideea că intră România în spaţiul Schengen. Cum asta tot s-a amânat, nu ştiu ce o să se întâmple la final. Astea sunt condiţiile, cel mai probabil o dea Guvernul bani. Evaluatorii de la Minister au declarat eligibil proiectul. Soluţia ar fi să le ia Guvernul, să dea Guvernul o ordonanţă de urgenţă“, a conchis vicepreşedintele cu atribuţii de preşedinte al CJC, Cristinel Dragomir.


Proiect de bun augur pentru firme… prietene

Cine a avut însă de câştigat cel mai mult din acest proiect, care acum pune pe jar autorităţile de la Dobromir şi Lipniţa? Firmele care au efectuat deja lucrările. De amenajarea punctului  de trecere a frontierei România - Bulgaria de la Lipniţa s-a ocupat Grand Art Construct SRL, din Ialomiţa, pentru suma de 602.301,83 de lei.
 
Proiectul „Servicii de consultanţă şi management pentru proiectul Lipniţa - Kainargea Crossborder Road“ a fost adjudecat în 2011 de SC Top Management ING SRL, pentru suma de  877.468,2 lei. Serviciile de supraveghere a lucrărilor - dirigenţie de şantier pentru obiectivul „Modernizare drum de legătură localitatea Lipniţa - Frontiera Bulgaria - drum transfrontalier, în cadrul proiectului „Lipniţa - Kainargea crossborder road“, a intrat în atribuţia Asocierii SC Toprom Logistic SRL şi SC Mondo Engineering Consult SRL, care, în 2011, a luat 120.841,35 de lei. De proiectarea şi execuţia drumului transfrontalier Lipniţa - Kainargea s-a ocupat Asocierea SC Straco Grup SRL, SC Proms Concept Group SRL şi SC Euro Proiect SRL, pentru suma de 11.434.030,94 de lei şi încă vreo 200.000 de lei - lucrări suplimentare.
 
De serviciile de publicitate şi informare pentru proiectul „Drum transfrontalier Lipniţa -Kainargea“ s-a ocupat Expertissa Constanţa SRL, pentru suma de 119.596,45 de lei. Serviciile de audit financiar pentru proiectul „Drum transfrontalier Lipniţa - Kainargea“ au costat 175.248,75 de lei şi au mers către Staff SRL, din Constanţa.
 
Lucrări similare au fost prestate şi la Dobromir: SC Hlb Freemark Audit SRL, din Constanţa, a luat banii - 135.000 de lei - pentru auditul financiar al proiectului „Drum transfrontalier Dobromir - Krushari“. Serviciile de publicitate au fost asigurate de aceeaşi Expertissa Constanţa SRL, pentru suma de 112.800,61 de lei.

 
Contractul „Proiectare şi execuţie amenajare şi modernizare drum transfrontalier Dobromir - Krushari - secţiunea loc. Dobromir - frontiera Bulgaria, formată din DC 34, între Dobromir şi Dobromir Deal şi drum vicinal DV 1187, între Dobromir Deal şi frontiera Bulgaria“ i-a adus Asocierii Proms Concept Group SRL, SC Straco Grup SRL şi SC Euro Proiect SRL suma de 8.246.869,49 de lei, plus încă 1.332.293,04 - lucrări suplimentare.
 
Serviciile de consultanţă şi management pentru proiectul „Dobromir - Krushari Crossborder Road“, atribuite către SC Top Management Ing SRL, au însemnat 527.062 de lei. SC Toporom Logistic SRL din Constanţa a asigurat serviciile de supraveghere a lucrărilor de dirigenţie de şantier pentru obiectivul amenajare şi modernizare „drum transfrontalier Dobromir - Krushari - secţiunea loc. Dobromir - Frontiera Bulgaria, formată din DC 34 între Dobromir şi Dobromir Deal şi drum vicinal DV 1187, între Dobromir Deal şi frontiera Bulgaria“, pentru suma de 90,650.45 de lei.
 
Contractul „Amenajare punct de trecere frontiera România - Bulgaria, comuna Dobromir, judeţul Constanţa“, a reprezentat suma de 802,716.34 de lei, care a fost luată de firma Gamaro Construct SRL, din Constanţa.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii