Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
22:27 24 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Moda si parfum - de la socialism la capitalism

ro

27 Apr, 2011 17:10 2291 Marime text
parfum-sovietic.jpgIn paralel cu sistemul modei si al parfumurilor din Occident, a existat inainte de 1989 versiunea socialista. Pâna la un punct exista zone de interferenta si cu alta ocazie voi explica modul in care mecanismele Vestului au fost transpuse "original" in Est. Multe din aceste aspecte sunt total necunoscute romanilor. Consumatorul de rând nu are cum sa cunoasca culisele unui sistem "frivol". In acelasi timp, sistemul socialist al modei, referindu-ma aici la intreg blocul de Est, este putin cunoscut chiar de cei care au lucrat in el. Circulatia si accesul la informatie nu erau libere si de aceea, multi cunosteau strict aria proprie de activitate. A avea o privire globala asupra oricarui subiect socialist insemna sa ai biroul la Comitetul Central sau la Securitate! Menirea unui designer nefiind aceea de a deveni istoric, multi nu cunosc chiar sistemul din care au facut parte. Am adunat de-a lungul anilor un numar important de creatori din Est, incepând cu anii 30, care m-au impresionat in primul rând prin creatiile si/sau desenele lor. Exista o puternica bariera psihologica legata de intelegerea trecutului si efectele poverii relatiilor romano - sovietice. E vorba de o tendinta de negare sau un refuz al propriei memorii care in plan psihologic se vindeca foarte greu la multe decenii dupa trecerea perioadei istorice ce a afectat profund existenta personala. Inultima editie exclusiva a cartii mele PARFUMUL - ghidul esentialam prezentatprincipalele trasaturi ale industriei parfumurilor asa cum s-au cristalizat ele in Occident in ultimul secol. Pentru conferinta mea de la Paris am selectat cateva parfumuri produse la Moscova, create toate inainte de 1975. Ca si moda, multe din produsele socialiste de lux nu au ajuns in Romania. In moda, abia de 5 ani am avut acces la Paris la prototipuri si imagini pe care nu le-am vazut inainte de 1990, socul vizual a fost imens. Cuvantul lux nu il folosesc ca metafora ci in deplinul sau sens chiar daca asocierea cu socialismul poate surprinde. In fata mea se afla un flacon de la Novaya Zarya adus recent din Ucraina. Designul este impecabil, mirosul proaspat, puternic si avand toate calitatile unui parfum occidental, cutia cu catifea este admirabil realizata, iar pretul este pe masura comparat cu salariul din acea perioada. Calitatea intrinseca a produsului, imaginea proiectata, pretul si "raritatea" (nu era vandut la toate raioanele magazinelor universale) fac din acest produs o creatie socialista de lux in limitele epocii, dar absolut comparabil cu alte creatii de lux ale Vestului. In acelasi timp este total diferit de coloniile ieftine vandute milioanelor de consumatori socialisti, ambalate in carton si cu buson de plastic. Pentru un consumator roman, povara psihologica numita URSS a alterat perceptia si alegerile. Acest parfum are o nota de lacramioare la acelasi nivel calitativ cu Diorissimo (fara a fi o copie a lui), iar un client normal, fara experienta a sute de parfumuri, deci fara capacitate de discernamant olfactiv, nu va putea face diferenta. Cu toate acestea, intre parfumul pe care scria Paris si cel pe care scria Moscova, alegerea ideologica se impune de la sine. Deodorantul vestic era preferat din aceleasi ratiuni psihologice. Indepartarea de URSS a facut ca importurile de parfumuri si cosmetice sovietice sa fie mai putin importante in Romania, "buyerii" aplicand acelasi rationament psihologic care nu corespunde defel naturii produsului. Multi romani au respins parfumurile rusesti si bulgaresti din doua motive: nu au avut acces la intreaga productie ci doar la produsele inferioare si efectul psihologic a fost mai puternic decat rationamentul estetic. Calitatea olfactiva a acestui parfum rusesc este net superioara oricarui parfum Avon de azi. Testul stabilitatii atesta pe deplin acest lucru. Flaconul are peste 35 de ani si miroase ca nou, fara vreo urma de alterare, in timp ce un parfum Avon dupa 2 ani are toate sansele sa fie deteriorat. Revenind la contemporaneitate, acelasi mecanism psihologic se manifesta si azi. Fara un discernamant olfactiv, dar puternic influentati de notiunea de "parfum de lux", multi consumatori romani cumpara acelasi parfum la preturi de 3 ori mai mari. Cel mai adesea e o versiune de Very Irresistible sau J'adore, mai scumpa si vanduta de o marca obscura care exploateaza snobismul. Acum 40 de ani un parfum "nu era bun" pentru ca era rusesc, azi un parfum "este bun" pentru ca e foarte scump si nu se vinde la Sephora. Foarte putini oameni sunt capabili de alegerea justa. Ei cumpara functie de nume, flacon, reclama si o serie de impulsuri irationale, desi atunci cand poarta parfumul, nici ambalajul sau numele nu se "vad". Motivul pentru care multi cumpara un parfum Armani in Romania tine exact de acest mod irational de fi al omului. A avea un miros bun, desi este motivul pentru care il folosim, nu este insa si factorul determinant atunci cand consumatorul de rând cumpara. Daca vrei sa "porti" un nume la vedere iti iei ochelari de soare. Este logic si cu toate acestea procentul decziilor irationale bate orice record. Din aceste motive, la finalul ultimei mele lucrari,editia exclusiva a cartii mele PARFUMUL - ghidul esential,amintrodus o selectie cu cele mai bune parfumuri functie de nota olfactiva.
In imagine, parfumuri sovietice de lux in anii 50, produse de fabrica din Moscova. Ambalajele originale si cutiile cadou sunt exceptionale la nivel de detaliu.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii