Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
05:23 16 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

REGULAMENT PRIVIND FUNCTIONAREA COALITIEI LA NIVEL CENTRAL SI LOCAL

ro

15 Dec, 2008 17:49 1258 Marime text

CAPITOLUL I - PRINCIPII GENERALE

Art. 1 - Coaliţia formată din PD-L şi Alianţa Politică PSD+PC, având ca scop, conform legii, asigurarea guvernării, cooperează la nivel parlamentar, guvernamental şi local.

Art.2 - Părţile îşi menţin identitatea ideologică şi doctrinară, precum şi apartenenţa la familiile lor politice europene.

Art.3 - Deciziile Coaliţiei sunt obligatorii pentru toate organizaţiile partidelor semnatare şi pentru toate persoanele susţinute în funcţii publice de către acestea.

Art.4 - Deciziile Coaliţiei sunt publice; dezbaterile în forurile de decizie ale Coaliţiei sunt confidenţiale până la adoptarea deciziilor.

Art.5 -

(1) Limitele mandatelor reprezentanţilor partidelor se stabilesc conform statutelor partidelor membre ale Coaliţiei.

(2) Mandatele preşedinţilor la orice nivel se prezumă în limitele de la puctul anterior; mandatele acordate de preşedinţi sau alte foruri statutare altor persoane se prezintă celeilalte părţi la începutul şedinţelor şi sunt limitate de statut şi de termenii mandatului.

(3) Mandatele pot fi scrise sau confirmate telefonic.

(4) Prin semnarea prezentului Regulament, fiecare parte confirmă că a luat cunoştinţă de prevederile statutare în domeniu ale celuilalt partid.

Art.6 - Părţile semnatare ale prezentului Regulament se obligă să întreprindă cu maximă celeritate măsurile de legiferare necesare în vederea modificării Legii nr. 415/2002 de organizare şi funcţionare a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, în sensul preluării unei funcţii de vicepreşedinte al CSAT de către Preşedintele Senatului României.

CAPITOLUL II - DISPOZIŢII PROCEDURALE

Art.7 -

(1) La nivel naţional se constituie Colegiul Preşedinţilor format din preşedinţii PSD şi PD-L.

(2) Colegiul Preşedinţilor se întruneşte ori de câte ori este nevoie, la cererea unuia dintre preşedinţi.

(3) Colegiul Preşedinţilor are următoarele competenţe:

a) decide în cazul chestiunilor politice majore care privesc Coaliţia;

b) decide în situaţiile în care Biroul Politic Coordonator Central nu ajunge la consens.

(4) Întrunirile Colegiului Preşedinţilor se pot desfăşura numai în prezenţa preşedinţilor PSD şi PD-L.

(5) Colegiul Preşedinţilor ia decizii prin consens.

Art.8 -

(1) La nivel naţional se constituie ca organism politic de coordonare Biroul Politic Coordonator Central (BPCC) format din câte 7 reprezentanţi ai celor două părţi, desemnaţi de forurile lor politice statutare.

(2) BPCC se reuneşte în şedinţă ordinară săptămânal, în ziua de luni, şi în şedinţă extraordinară ori de câte ori este nevoie, la convocarea oricărei formaţiuni politice membră a Coaliţiei.

(3) BPCC are următoarele competenţe:

a)  analizează stadiul realizării Programului de guvernare, inclusiv a măsurilor anticriză şi stabileşte mesajele politice unitare şi măsurile organizatorice corespunzătoare;

b) decide în situaţiile în care nu s-a ajuns la consens la nivel judeţean;

c) negociază şi propune forurilor statutare ale partidelor sau formaţiunilor politice membre ale Coaliţiei modificările Protocolului de constituire a Coaliţiei pentru asigurarea guvernării;

d) negociază şi propune forurilor statutare ale partidelor sau formaţiunilor politice membre ale Coaliţiei modificările Programului de guvernare, inclusiv a măsurilor anticriză;

e) negociază şi propune forurilor statutare ale partidelor sau formaţiunilor politice membre ale Coaliţiei modificările prezentului Regulament;

f) comunică forurilor naţionale ale părţilor membre ale Coaliţiei sintezele discuţiilor şi deciziile luate.

(4) Întrunirile ordinare şi extraordinare ale BPCC se pot desfăşura în prezenţa a cel puţin 4 reprezentanţi ai fiecărei părţi.

(5) BPCC ia decizii prin consens.

Art.9 

(1) La nivel judeţean, precum şi la nivelul municipiului Bucureşti se constituie Biroul Politic Coordonator Judeţean (BPCJ) şi al Muncipiului Bucureşti - BPC (MB), format din preşedinţii filialelor teritoriale ale părţior componente ale Coaliţiei, însoţiţi de câte patru reprezentanţi ai partidului respectiv. BPCJ (MB) va fi format din preşedinţii filialelor municipale ale partidelor componente ale Coaliţiei, însoţiţi de preşedinţii filialelor de sector.

(2) BPCJ (MB) se întruneşte în şedinţă ordinară săptămânal şi în şedinţă extraordinară ori de câte ori este nevoie, la convocarea oricăruia dintre preşedinţii filialelor teritoriale.

(3) BPCJ (MB) are următoarele competenţe:

a) coordonează politic activitatea reprezentanţilor Coaliţiei în structurile deconcentrate, în condiţiile legii şi potrivit Programului de guvernare;

b) negociază şi adoptă decizii privind structurile deconcentrate, în condiţiile legii;

c) soluţionează sesizările care se referă la încălcarea, la nivel jdeţean (al Municipiului Bucureşti), a dispoziţiilor Protocolului de constituire a Coaliţiei pentru asigurarea guvernării şi ale prezentului Regulament;

d) comunică forurilor de conducere ale partidelor sau formaţiunilor politice de la nivel judeţean, al Municipiului Bucureşti şi al sectoarelor acestuia sintezele discuţiilor şi deciziilor luate.

(4) Întrunirile ordinare ale BPCJ (MB) se pot desfăşura în prezenţa a cel puţin trei reprezentanţi ai fiecărei părţi.

(5) Întrunirile extraordinare ale BPCJ (MB) se port desfăşura dacă sunt prezenţi ambii preşedinţi ai filialelor teritoriale.

(6) În absenţa unuia dintre preşedinţii de filială, întrunirile se pot desfăşura dacă unul dintre reprezentanţii partidului în cauză are mandat de reprezentare din partea respectivului preşedinte de filailă sau a forului de conducere competent al partidului.

(7) BPCJ (MB) ia decizii prin consens.

CAPITOLUL III - COLABORAREA PARLAMENTARĂ

Art.10 -

(1) La nivelul grupurilor parlamentare se constituie, în fiecare Cameră a Parlamentului, Consiliul de Coordonare a Grupurilor Parlamentare (CCGP) format din liderii grupurilor parlamentare ale partidelor membre ale Coaliţiei şi din reprezentanţii acestora în Biroul Permanent al Camerei respective.

(2) CCGP se întrunesc în şedinţă ordinară săptămânal şi în şedinţă extraordinară ori de câte ori este nevoie, la convocarea orcărui partid, cu participarea Ministrului sau, după caz, a secretarului de stat pentru Relaţia cu Parlamentul.

(3) CCGP din cele două Camere se întrunesc în şedinţă comună ordinară lunar şi extraordinar la cererea CCGP din una dintre Camere, cu participarea Ministrului sau, după caz, a secretarului de stat pentru Relaţia cu Parlamentul.

(4) CCGP au următoarele competenţe:

a)  iau decizii cu privire la poziţiile comune ale grupurilor parlamentare ale partidelor membre ale Coaliţiei;

b)  iau decizii cu privire la poziţiile comune ale Coaliţiei în şedinţele de plen, Birourilor Permanente ale Camerelor şi ale Comisiilor permanente sau speciale;

c) iau decizii cu privire la avizarea propunerilor legislative ale grupurilor parlamentare sau ale parlamentarilor Coaliţiei care vizează teme din Programul de guvernare;

d)  adoptă dacă este necesar, proceduri de colaborare în plan parlamentar.

Art. 11 -

(1) Parlamentarii membri ai partidelor sau formaţiunilor politice componente ale Coaliţiei vor susţine, în şedinţele de Birou Permanent, de grup parlamentar, de comisii şi de plen iniţiativele Guvernului Coaliţiei sau ale parlamentarilor Coaliţiei;

(2) Parlamentarii partidelor sau formaţiunilor politice membre ale Coaliţiei din Comisiile parlamentare se vor consulta prin grija preşedinţilor sau vicepreşedinţilor acestora, anterior şedinţelor comisiilor, în vederea asigurării susţinerii unei poziţii unitare şi conform punctului de vedere al Guvernului;

(3) În vederea respectării disciplinei şi coerenţei politice, pentru susţinerea amendamentelor de fond proprii, parlamentarii apaţinând partidelor sau formaţiunilor politice componente ale Coaliţiei vor solicita după caz, punctul de vedere al ministrului care a iniţiat proiectul supus amendării, precum şi, după caz, avizul CCGP.

Art.12 - Toţi parlamentarii aparţinând partidelor sau formaţiunilor politice membre ale Coaliţiei vor fi prezenţi şi vor vota pentru investitura Guvernului propus de Coaliţie.

Art.13 - Grupurile parlamentare şi parlamentarii Coaliţiei  nu vor iniţia, semna sau vota pentru susţinerea nici unei moţiuni simple sau de cenzură în toată perioada de funcţionare a Coaliţiei.

Art.14 - Funcţiile de secretari generali ai Senatului şi Camerei Deputaţilor vor reveni părţii al cărei reprezentanţi este preşedintele respectivei Camere, iar funcţiile de secretari generali adjuncţi ai Senatului şi Camerei Deputaţilor vor reveni celeilalte părţi.

CAPITOLUL IV - MODALITĂŢI DE CONSTITUIRE ŞI FUNCŢIONARE A GUVERNULUI

Art.15 -

(1) Guvernul va cuprinde un post de vice-prim-ministru, care va reveni părţii care nu deţine funcţia de Prim-ministru.

(2) Partea care nu deţine funcţia de Prim-ministru are drept de primă opţiune pentru una dintre celelalte funcţii de membru al Guvernului.

(3) Repartizarea celorlalte funcţii de membru al Guvernului se va face în sistem paritar, fiecare parte alegând, pe rând, câte două dintre celelalte funcţii, astfel încât numărul miniştrilor ce revine fiecăreia dintre cele două părţi să fie egal.

(4) Potrivit principiului ministerelor monocolore, funcţiile politice din cadrul unui minister sau altă structură a administraţiei publice centrale revin aceleiaşi părţi. Pe cale de excepţie, la fiecare minister va fi numit un secretar de stat din partea celeilalte părţi.

Art.16 -

(1) Repartizarea funcţiilor de secretari de stat, subsecretari de stat şi asimilaţii acestora, precum şi a altor funcţii de conducere din cadrul structurilor aflate în subordinea ori coordonarea Guvernului sau ministerelor se va face în sistem partitar, pe baza principiilor profesonalismului, competenţei şi integrităţii morale, în condiţiile legi.

(2) Secretariatul General al Guvernului va fi condus de un Secretar general desemnat de partea căreia i-a revenit funcţia de Prim-ministru şi de un Secretar general adjunct desemnat de partea căreia i-a reventi funcţia de vice-prim-ministru.

Art.17 -

(1) Şedinţa tehnică pregătitoare a şedinţei de Guvern are loc săptămânal, în ziua de marţi, la Palatul Victoria, cu participarea secretarilor de stat împuterniciţi în acest scop de miniştri.

(2) Introducerea pe Agenda de lucru suplimentară a şedinţei Guvernului a unor proiecte de acte normative va fi convenită de Primul-ministru şi vice-prim-ministru. În cazul în care Primul-ministru şi vice-prim-ministrul nu ajung la consens, diferendul se va soluţiona de Colegiul Preşedinţilor.

(3) Şedinţa ordinară a Guvernului are loc săptămânal, în ziua de miercuri.

Art.18 -

(1) Primul-ministru poate propune numirea unui ministru, pe baza propunerii forurilor statutare competente ale părţii căreia îi revine ministerul în cauză, potrivit prezetului Regulament.

(2) Primul-ministru poate propune, motivat, revocarea unui ministru numai după consultarea prealabilă a conducerii celeilalte părţi şi cu informarea, în aceleaşi condiţii, a BPCC.

(3) Numirile în funcţie la nivel guvernamental se fac numai în baza propunerilor forurilor competente statutare ale celor două părţi, avându-se în vedere metoda de repartizare convenită.

(4) Revocările din funcţie prevăzute la alin. (3)  se fac numai după consultarea prelabilă a conducerii celeilalte părţi şi cu informarea, în aceleaşi condiţii, a BPCC. Propunerile de revocare se fac de către miniştrii de resort sau de către partea ce a formulat propunerea de numire.

CAPITOLUL V - SANCŢIUNI

Art.19 - Faptele susceptibile de sancţionare:

a) nerespectarea prevederilor Protocolului de constituire a Coaliţiei „Parteneriat  pentru România" (2008-2012) şi ale prezentului Regulament;

b)  nerespectarea deciziilor organismelor de conducere ale Coaliţiei;

c)  atacurile între părţi sau la adresa reprezentanţilor celeilalte părţi;

d)  neparticiparea în mod repetat şi nejustificat la lucrările forurilor de conducere ale Coaliţiei;

e)   nerespectarea de către persoane aflate în funcţii de demnitate publică a Programului de guvernare, inclusiv a măsurilor anticriză;

f) incapacitatea de implementare a Programului de guvernare, inclusiv a măsurilor anticriză, de către persoane aflate în funcţii de demnitate publică.

Art.20 -

Sancţiuni:

a) avetisment;

b) înlocuirea din funcţia de demnitate publică;

c) înlocuirea din forul de conducere al Coaliţiei;

d) aplicarea de sancţiuni statutare în interiorul fiecărui partid.

Art.21 -

(1) Competenţe în privinţa constatării faptelor susceptibile de sancţiuni:

a) BPCJ (MB) pentru reprezentanţii la nivel judeţean;

b) BPCC sau conducerile naţionale ale partidelor pentru reprezentanţii naţionali;

c) Colegiul Preşedinţilor sau unul dintre preşedinţi pentru membrii BPCC.

(2) Fapta constată conform competenţelor prevăzute la art. 21 se va comunica structurii competente statutar a partidului din care persoana în cauză face parte.

(3) Structura competentă va demara imediat procedurile statutare şi va lua o decizie definitivă în maximum 30 de zile.

CAPITOLUL VI - CONDUITĂ, ETICĂ ŞI INTEGRITATE

Art.22 -

(1) Conflictele publice între membrii partidelor, precum şi atacurile publice împotriva unor colegi sau a unui partid din Coaliţie sunt interzise, constituind fapte susceptivile de sancţionare.

(2) În cazul unor puncte de vedere diferite între reprezentanţii partidelor membre ale Coaliţiei, acestea vor fi discutate în forurile Coaliţiei.

(3) Miniştrii şi ceilalţi reprezentanţi ai Coaliţiei în administraţia publică centrală, locală sau în structurile deconcentrate ale acesteia nu pot lua poziţii publice polemice faţă de deciziile adoptate în alte domenii de competenţă.

(4) Miniştrii şi ceilalţi reprezentanţi ai Coaliţiei în administraţia publică centrală, locală sau în structurile deconcentrate ale acesteia sunt obligaţi să pună în practică Programul de guvernare stabilit; alte politici vor putea fi realizate numai cu acordul structurilor de decizie ale Coaliţiei.

(5) Partidele şi formaţiunile politice membre ale Coaliţiei nu vor iniţia sau accepta trecerea de la un partid la altul a membrilor acestora.

CAPITOLUL VII - DISPOZIŢII FINALE

Art.23 -

(1) Prezentul Regulament este valabil pe durata mandatului Parlamentului ales la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2008 (2008-2012).

(2) Prezentul Regulament intră în vigoare după semnarea sa de către Preşedinţii celor două Părţi.

(3) Încetarea prezentului Regulament are loc în următoarele situaţii:

1. la expirarea duratei prevăzute la alin (1);

2. prin convenţia părţilor;

3. prin încălcarea, de către o parte, a prevederilor prezentului Regulament, a Protocolului de constuire a Coaliţiei „Parteneriat pentru România" (2008-2012), a Programului de guvernare, constată în cadrul BPCC.

(4) Modificarea prezentului Regulament se negociază în BPCC şi se aporbă de către forurile statutare în drept ale partidelor membre ale Coaliţiei.

Preşedinte,  Mircea Geoană

Preşedinte, Emil Boc

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii