Initiativa Caraman – Teatrul romanesc in Romania
Initiativa Caraman – Teatrul romanesc in Romania
Stimate doamne şi stimaţi domni parlamentari.
După 1989 artele
spectacolului au avut şansa să se descătuşeze de cutume şi constrângeri
şi odată cu ele a apărut şi şi-a făcut loc timid şansa creaţiei
dramatice româneşti. Si totusi, din păcate, şansa piesei româneşti
contemporane autentice de a fi jucată în faţa publicului nostru a fost
în tot acest răstimp obturată de atitudinea potrivnică a conducătorilor
de teatru, de pasarea obositoare a autorului dramatic român de la
statutul de om de teatru la cel de scriitor şi invers, de
nerecunoaşterea acestui statut chiar de lumea teatrului, de nepăsarea
majorităţii regizorilor români care par lipsiţi de curaj, încremeniţi
în parantezele strâmte ale dramaturgiei verificate, clasice, bătătorită
de atâtea şi atâtea versiuni şi, finalmente, de punerea la index chiar
de către instituţiile care ar trebui să facă cei mai mulţi paşi în
direcţia promovării valorilor teatrale româneşti.
Remarcăm an de
an pe afişele teatrelor româneşti de stat aceleaşi piese şi aceiaşi
autori - în cea mai mare parte aparţinând culturilor străine - piese
reluate la nesfârşit, de la o sală la alta, dintr-un oraş în altul,
propuneri previzibile, alegeri repertoriale neadecvate vremurilor pe
care le trăim şi contrazicând regula simplă potrivit căreia teatrul
oferă şi trebuie să ofere feedback realităţii imediate. Sunt teatre
importante în ţară care nu au mai programat de ani de zile o piesă
autohtonă contemporană, scrisă pentru spectatorii zilelor noastre. De
asemenea, sunt tot mai mulţi autori străini, unii de calitate
îndoielnică, importaţi fără nici un criteriu de valoare şi jucaţi numai
pentru că sunt subiectul unor schimburi de facilităţi între cei care îi
promovează şi oamenii noştri de teatru (burse în străinătate, onorarii
mari pentru traducători, invitaţii la diverse evenimente peste graniţă,
premii ale Institutuelor straine de cultura, diverse alte schimburi
interesate). Sunt tot mai mulţi regizori români care reiau aproape
anual acelaşi text clasic străin (de regulă Shakespeare, Cehov,
Molliere, etc.) în teatre diferite, numai ca să bifeze o producţie,
numai ca să încaseze un onorariu, numai ca să-şi satisfacă un orgoliu.
Nici un act de curaj, nicio iniţiativă de a demonstra calităţile lor şi
pe o piesă românească de astăzi. Finalmente, este de neînţeles cum
scena numărul 1 a ţării - Teatrul Naţional din Bucureşti - este atât de
refractară la piesa românească contemporană, născându-se întrebarea la
ce bun brand-ul pe care îl are şi numele mari de dramaturgi români care
l-au condus în diferitele perioade istorice, dacă acum, prin
activitatea şi politica sa repertorială, practic le recuză.. Excepţiile
care mai colorează din când în când stagiunile rămân doar excepţii. Şi
poate cel mai tragic, marii noştri autori contemporani ( Dumitru
Solomon, Iosif Naghiu, Marin Sorescu) sunt trecuţi, inconştient şi
nejustificat la index şi condamnaţi la uitare.
Suntem un grup de
autori dramatici români, mare parte afirmaţi după 1990, care cred cu
tărie că piesa românească de teatru este sau, mai degrabă, poate deveni
un produs cultural valoros şi mai ales competitiv. Credem, de asemenea,
că aplecarea cu mai multă atenţie şi curaj a tuturor factorilor
decizionali din teatru asupra textului dramatic românesc, montarea
într-o proporţie mult mai mare a pieselor noastre pe scenele teatrelor
de stat (aşa cum se-ntâmplă cu dramaturgia naţională - şi cu artele în
general - în toate ţările Uniunii Europene), promovarea autorilor
români de către instituţiile de cultură măcar la jumătate din
agresivitatea cu care o fac instituţiile altor ţări aici în România (
Cervantes Institute, Institutul Francez, Goethe Institute, etc.),
recunoaşterea, finalmente, a statutului nostru, toate acestea, pot
conduce la apariţia mult invocatelor capodopere, a pieselor valoroase
şi capabile să ne plaseze în rândul dramaturgiilor importante ale lumii
şi ale vremii.
Solicităm, aşadar,
Legislativului Român să iniţieze şi să adopte un act normativ (eventual
un amendament la Legea Teatrelor) care să ofere producţiei autohtone de
text de teatru şansa de care are nevoie si care i se cuvine. Solicitam
ca Legea Teatrelor sa isi extinda spiritul si litera si asupra creatiei
dramatice romanesti contemporane. Solicitam ca prin această lege sau
articol de lege, toate teatrele româneşti finanţate din bugetele
publice (adică plătite de cetăţeni români) să cumpere, să producă şi să
programeze în mod obligatoriu în repertoriul stagional premiere ale
pieselor româneşti contemporane în proporţie de minim 30%. Ne susţinem
cererea cu următoarele argumente:
1. Există
o mulţime de piese scrise de după 1990 de valoare şi de mare valoare,
certificate de concursul UNITER pentru cea mai bună piesă a anului ori
de concursul „Camil Petrescu" patronat de Ministerul Culturii din
Romania. În cei aproape 15 ani de când există aceste competitii,
au fost premiate şi nominalizate aproximativ 60 de piese, citite şi
certificate de specialişti din teatru : critici şi regizori. Facem
cunoscut că nici UNITER şi nici MCC, împreună cu instituţiile teatrale
româneşti, nu au dus până la capăt acest demers prin sprijinirea şi
producerea unor spectacole bazate pe textele premiate, motiv pentru
care din acest portofoliu au ajuns pe scenă mai puţin de 10% si
majoritatea doar in mod intamplator - considerăm acest lucru anormal si
total injust. Tocmai acest portofoliu contrazice ideea lansată de multă
vreme în Agora precum că autorii români sunt netalentaţi sau
neimportanţi, lucru neadevărat. Este pur şi simplu o avere a
creativităţii româneşti aruncată la coş, credem noi din cauza unor
interese meschine sau din indiferenţă, limitare şi necunoaştere.
2. Ca
să contăm în corul culturilor puternice europene, trebuie să ne
susţinem şi să ne dezvoltăm propria cultură, propria creaţie originală.
Un volum mare de piese puse în scenă într-o proporţie majoră vor atrage
după ele alte piese româneşti, tot mai bune, tot mai valoroase şi, mai
departe, vor crea premisele exportului acestora şi plasarea lor între
producţiile de mare valoare ale Europei şi ale Lumii. Nu putem emite
pretenţii atâta vreme cât nu avem cu ce competiţiona şi nu putem
competiţiona fără o piaţă echilibrată, favorabilă propriilor valori
culturale.
3. Toate teatrele
româneşti de stat sunt plătite din contribuţiile băneşti ale
cetăţenilor români care trăiesc realităţi româneşti şi care vorbesc
limba română. Este obligaţia Statului - prin intermediul
instituţiei teatrale pe care o finanţează - să întoarcă acest gest
promovând spectacole româneşti, care reflectă realităţi, sensibilităţi
şi caractere româneşti.
4.
Instituţiile culturale importante din Europa îşi promovează agresiv
produsele artistice (deci şi piesa de teatru) în România beneficiind de
subvenţii majore şi recompensând oameni de teatru valoroşi români
pentru a le promova produsele. Este notoriu recentul premiu
acordat domnului Victor Scoradeţ - critic, lobby-st şi traducător de
mare notorietate şi valoare - de către Goethe Institute pentru
serviciile şi lobby-ul aduse culturii germane în România, prin
traducerea unui număr important de piese de teatru care se regăsesc de
ani buni pe scenele teatrelor noastre de stat (Odeon - Bucureşti,
Ploieşti, Bacău, etc.). Şi nu este singurul. Nu există nicio
contraofertă instituţională românească structurată care să genereze
rezultate vizibile, deşi Statul Român susţine financiar o mulţime de
organizaţii şi instituţii publice (ICR, MCC, teatrele de stat, etc.) cu
atribuţiuni directe în susţinerea produselor culturale originale
româneşti si, pe cale de consecinţă, inclusiv a piesei de teatru.
5. Prin
această solicitare nu se diminuează cu nimic deschiderea pe care
trebuie să o aibă orice instituţie de teatru către cultura universală,
către piesa străină sau clasică, dimpotrivă. Solicitarea noastră
e menită doar să aducă un echilibru în repertoriul teatrelor de stat,
să aşeze în condiţii de piaţă nepărtinitoare, egale textul românesc
contemporan în competiţia cu textele autorilor străini sau clasici.
6. Pe termen lung se creează condiţiile apariţiei unei producţii anuale valoroase şi valide. Este foarte posibil ca la început paşii să fie modeşti, spectacolele să nu fie tocmai cele mai reuşite dar orice construcţie de mare anvergură presupune încercări şi retuşuri, eşecuri asumate şi multă muncă, mult efort fizic şi creativ. Procesul însă se va distila în timp, vor apărea tot mai mulţi autori valoroşi încurajaţi de faptul că piesele lor vor fi valorificate, vor apărea tot mai mult regizori care vor descoperi că există creaţii artistice româneşti capabile să le incite creativitatea şi pe care vor dori să le monteze din proprie iniţiativă.
7. Se acoperă, în sfârşit, o nevoie reală a publicului de teatru (verificată cu asupra de măsură de câte ori s-a ivit ocazia) pentru piesele româneşti, pentru poveştile de viaţă actuale româneşti, pentru personaje româneşti şi pentru creaţia românească în general.
A trecut prea mult timp în care creaţia dramatică românească a fost marginalizată. Credem că a venit momentul ca dumneavoastră, în calitate de legiuitori dar şi de păstrători şi protectori ai limbii şi creaţiei literare române, să faceţi acest gest de îndreptare a acestei situaţii. Altfel, vom asista neputincioşi la dispariţia dramaturgiei româneşti de pe scena teatrelor şi a culturii naţionale şi universale.
Ştefan Caraman
Radu Macrinici
Saviana Stanescu
Horia Garbea
Mircea Radu Iacoban
Ioan Peter
Mugur Grosu
Mediana Stan
Lucia Verona
Paul Everac
Dinu Grigorescu
Emil Lungeanu
Emil Mladin
Ioan Drăgoi
Dan Mihi
Adrian Mihalache
Paşcu Balaci
Mirce M. Ionescu
Valentin Busuioc
Sânziana Popescu
Olga Delia Mateescu
Constantin Abăluţă
...............................
Iniţiativei i s-a alăturat deja Asociaţia Scriitorilor din Bucureşti - secţia de dramaturgie şi critică teatrală. Documentul e popularizat şi pe Regizorcautpiesa, Tiuk!, Rocultura şi blogurile unor importanţi autori ai momentului. Lista rămâne deschisă până la 1 octombrie, când textul final va fi înaintat camerelor Parlamentului.
Preluat de pe mugurgrosu.blogspot.com
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp