PNL risca sa se autodesfiinteze!
PNL risca sa se autodesfiinteze!Nu, nu este o gluma. Este o afirmatie cat se poate de serioasa. Si venita ca o consecinta directa a aplicarii legii. Iata, pe scurt, despre ce este vorba.
Problema este ca, in conformitatea cu Legea 14/2003 (legea partidelor politice), art. 25, orice modificare statutara trebuie comunicata Tribunalului Bucuresti care, la randul sau, examineaza si se pronunta in legatura cu aceasta in termen de 30 de zile de la data adoptarii acesteia.
Radierea din Registru Partidelor Politice
Ce se poate intampla in cazul in care nu sunt respectate prevederile art.25? Vedem imediat, in art.26:
"In cazul in care modificarile
nu
sunt comunicate conform art.25, alin.2 sau daca instanta a respins
cererea de incuviintare a modificarii Statutului,iar partidul politic in
cauza actioneaza in baza Statutului modificat,Ministerul Public va
solicita Tribunalului Bucuresti incetarea activitatii partidului politic
si radierea din Registru Partidelor Politice."
Sau, altfel spus:
daca lucrurile raman neschimbate, in doar cateva zile PNL va oferi
adversarilor politici sansa de a cere "incetarea activitatii partidului
si radierea din Registru Partidelor Politice". Folosind o lege stramba
si argumente cat se poate de legale.
Exista in clipa de fata o controversa juridica si statutara care,din perspectiva reglementarilor legislative actuale,ar putea genera consecinte,daca nu imprevizibile ,cel putin de neexplicat si in orice caz nejustificat.
Pentru a intra direct in datele problemei,facem trimitere,explicita, la prevederile art.25 alin.1 din Legea 14/2003. Conform dispozitiunilor acestui art.(alin.1),modificarea Statutului sau a programului politic poate avea loc in conditiunile prevazute de Statut. Se poate eventual replica,faptul ca respectivele conditiuni ale Statutului,astfel cum ele sunt reglementate in momentul de fata ,permit sau mai degraba accepta,o anumita modificare,a unor dispozitii statutare. Acest lucru este perfect adevarat. Numai ca ,potrivit dispozitiilor alin.2 , art.25 din legea partidelor politice "orice modificare se comunica Tribunalului Bucuresti,in termen de 30 de zile de la data adoptarii,cu indeplinirea prevederilor art.18(alin.2-3)".Tot in conformitate cu acelasi alin.2 al art.25,Tribunalul Bucuresti,examineaza modificarea de Statut sau de program a partidului politic "potrivit procedurii prevazute la art.20-21 din Lege"adica din Legea 14/2003( partidelor politice). Mai inainte de a examina consecintele va trebui sa trecem in revista,sa supunem atentiei prevederile art.20 si 21,potrivit carora,Tribunalul Bucuresti este obligat si indreptatit sa procedeze la examinarea cererii de modificare a Statutului si aceasta indiferent daca si in ce masura eventualele modificari statutare,sunt de o mai mare amploare,eventual esentiale sau pursisimplu circumstantiale si nesemnificative. Spunem acest lucru pentru ca Legea nu distinge ,ci vorbeste in continutul ei,despre modificari ale Statutului sau a programului partidelor politice,adica cu alte cuvinte,despre orice fel de modificari.Intr-o atare situatie si in conditiile in care art.25 face trimitere la prevederile art.18,alin.2 si 3 din lege dar si la prevederile art.20 si 21 din aceeasi lege,trebuie sa extragem esentialul din aceste dispozitii si anume:
Conform art.18,alin.2(la care trimte art.25 ,alin.2) "cererea de inregistrare se afiseaza la sediul Tribunalului Bucuresti timp de 15 zile".In acelasi timp,potrivit alin.3, al susmentionatului art.18 ,in termen de 3 zile de la data depunerii cererii de inregistrare,anuntul cu privire la aceasta(cerere)se publica de catre solicitant intr-un ziar central de mare tiraj.Este o prima cerinta imperativa a legii,ce deriva din prevederile alin.2 al art.25 din legea mai sus mentionata (14/2003).
In acelasi timp,referindu-ne la procedura Tribunalului Bucuresti,constatam faptul ca aceasta instanta,in conformitate cu dispozitiile art.20,alin.1 din Legea 14/2003(partidelor politice) procedeaza la examinarea cererii de inregistrare a partidului politic in sedinta publica cu participarea reprezentantului Ministerului Public .
O atare procedura,respectiv judecarea cererii de inregistrare in sedinta publica,se aplica si in cazul nostru,respectiv al modificarii Statutului,deoarece prevederile imperative ale art.25,alin.2 stabilesc faptul ca Tribunalul Bucuresti examineaza cererea de modificare a Statutului,potrivit procedurii prevazute la art.20-21 la care tocmai am facut referire. Cu alte cuvinte si mai clar spus cererea de inregistrare a unui partid politic,precum si eventualele modificari ale Statutului deja adoptat ori ale Programului Politic,pot fi operate in unele si aceleasi conditii prevazute de lege(aceleasi art.18,alin.1-3 si art.20-21 din legea partidelor politice). Pentru a ne face intelesi ne rezumam in a semnala,doua prevederi esentiale ale legii partidelor politice si anume:
-prevederile alin.2 al art.20,in
conformitate cu care "persoanele fizice sau juridice interesate pot
interveni in proces daca depun o cerere de interventie,in interes
propriu,potrivit codului de procedura civila"(cu alte cuvinte orice
persoana "interesata"are posibilitatea unei interventii in acest
proces,in baza unei cereri mai mult sau mai putin fundamentata,dar prin
care justifica "interesul propriu").
Exemplu-acest interes propriu ar
putea fi reprezentat printr-o persoana fizica,cu o anumita notorietate
sau ONG care ar putea protesta,ipotetic vorbind,in contra unei
modificari statutare,prin care s-ar "dilua"principiul alegerii
democratice pe baza votului uninominal. Revenind acum,am stabilit
asadar,faptul ca potrivit art.25 din legea mai sus mentionata orice
modificare statutara(ce poate fi ipotetic atacata de personae fizice sau
juridice "interesate")se comunica Tribunalului Bucuresti care la randul
sau examineaza si se pronunta in legatura cu aceasta in termen de 30 de
zile de la data adoptarii si evident cu indeplinirea prevederilor la
care am facut deja revenire,(adica art.18,alin.2-3 si art.20-21 din
legea partidelor politice). In alt termen ne aflam in prezenta unor
prevederi imperative si obligatorii a legii ce nu poate fi ocolita sub
nici un motiv si care este generatoare de consecinte deosebit de
grave,in cazul nerespectarii lor,astfel cum aceste consecinte sunt
prevazute prin dispozitiile art.26 din legea partidelor politice. Mai
inainte de enuntarea acestor dispozitiuni,trebuie sa semnalam faptul ca
legea nu numai ca permite, dar mai mult chiar,aseaza lucrurile,in cazul
nerespectarii acestor termene,pe un teren dramatic. Cu alte cuvinte
legea permite instantei,la solicitarea Ministerului Public, sa dispuna
"incetarea activitatii partidului politic si radierea acestuia din
Registrul Partidelor Politice". Intr-un cuvant, Congresul ordinar nu
poate fi convocat doar pe baza modificarilor facute intr-un Congres
extraordinar ( care nu au ramas definitive prin procedura prezentata mai
sus) si eludând prevederile (de convocare, reprezentativitate,
notificare) prevazute de Legea partidelor politice si de propriul Statut
pentru convocare acestuia. Aceasta echivaleaza cu desfiintarea de JURE a
PNL. Este un cadou pe care l-am face adversarului intr-o maniera
nesperata nici macar de catre acesta.Pentru a fundamenta acest punct de
vedere trimitem textual la prevederile art.26,alin.1 din legea
partidelor politice care sunt cutremuratoare si care sunt formulate in
urmatorii termeni: "In cazul in care modificarile nu sunt comunicate
conform art.25,alin.2(termen 30 de zile) sau daca instanta a respins
cererea de incuviintare a modificarii Statutului,iar partidul politic in
cauza actioneaza in baza Statutului modificat,Ministerul Public va
solicita Tribunalului Bucuresti incetarea activitatii partidului politic
si radierea din Registru Partidelor Politice". Mai trebuie retinut si
faptul ca impotriva deciziei Tribunalului Bucuresti,indiferent daca si
cum se va pronunta ,exista un termen intr-o anume varianta potrivit
careia pe de o parte Ministerul Public poate contesta cererea de
modificare in decurs de 15 zile iar abia dupa aceea Tribunalul Bucuresti
se va putea pronunta (Teza 1-art.26,alin.2 ) iar pe de alta parte,
admitand ca nu s-ar fi facut contestatie in stadiu initial,iar
Tribunalul Bucuresti s-ar pronunta favorabil,partea interesata (inclusiv
Ministerul Public),poate face contestatie la Curtea de Apel Bucuresti
in termen de 5 zile de la " comunicarea hotararii"(de observat diferenta
dintre adoptarea hatararii si comunicarea acesteia,care comunicare nu
este zagazuita de un termen anume)care ar putea fi amanata. Riscurile de
a intra in aceste vicii de procedura sunt majore dar de inteles,din
perspectiva vointei politice care a stat la momentul respectiv la baza
adoptarii legii partidelor politice.Din aceasta perspectiva, putem
intelege in momentul de fata motivele nedeclarate in baza carora
partidul unic de guvernamant(PDL), amana sinedie cele doua momente si in
orice caz,separa fara sa explice motivele,presupusul moment al anumitor
modificari din statutul propriu de celalalt moment mutat la o data mai
indepartata respectiv de cel al alegerilor structurilor de conducere pe
baza sau derivate din modificarile statutare. Cu alte cuvinte capcana
in care ar putea sa cada PDL,dar in care nu cade si in schimb se fereste
sa ne-o desluseasca,pe baza"gandirii creatoare"a planificatorilor
acestui partid,a toate si intru totul acaparator,ne este propusa noua cu
multa larghete si disponibilitate,eventual sprijinita circumstantial si
evident"dezinteresat"din launtrul partidului spre cat mai grabnica si
lesnicioasa desfiintare pe cale legala a PNL-ului ce ar putea fi radiat
din Registrul Partidelor Politice la cererea Ministerului Public in baza
dispozitiilor art.26 din legea de mai sus. Daca ar fi sa mai adaugam
ceva am putea spune cu o unda de umor+amaraciune ca probabil Ministerul
Public ar pregeta si nu s-ar folosi de dispozitiile art.26 datorita
dorintei netarmurite ale reprezentantilor la varf din aceasta structura
ce militeaza cu abnegatie pentru consolidarea statului de drept a
pluralismului politic in cadrul unei autentice reforme a clasei politice
ce presupune de fapt si in realitate eliminarea partidelor politice.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp