Mai bine mor decât să spun. Ruşinea - Boris Cyrulnik
Mai bine mor decât să spun. Ruşinea - Boris CyrulnikA mărturisi cauza ruşinii înseamnă a ne deschide către celălalt, a ne supune puterii lui de a ne judeca. Nu este ceva excepţional ca un individ suferind de ruşine, care se confesează, să provoace o reacţie critică partenerilor săi de dialog.
Pentru că tăcerea stabileşte o
funcţie defensivă, dezvăluirea secretului îl pune în pericol pe cel care
vorbeşte. Destinul ruşinii sale depinde de reacţia confidentului, de
miturile culturii din care face parte şi de prejudecăţile acestuia. Şi
pentru că există o victimă, înseamnă că a existat şi o proximitate
fizică între cel agresat şi agresor. Deci va fi vorba şi despre o
complicitate deloc surprinzătoare.
„Teatrul intim" al ruşinii -
ruşinea de a fi un răsfăţat al vieţii sau de a fi prea sărac, ruşinea de
ceea ce am făcut sau de ceea ce nu am avut curajul să facem, ruşinea
care ascunde deseori un secret - este explorat cu atenţie de Boris
Cyrulnik.
Autorul explică mecanismul ruşinii pornind de la
manifestările sale biologice, trecând prin neuroştiinţe şi ajungând la
psihologia ruşinii, parcurgând drumul din copilărie până la adolescenţă,
de la ruşinea legată de propria sexualitate sau propria familie, până
la ruşinea supravieţuitorilor crimelor în masă. Tuturor ne-a fost ruşine
cel puţin o dată în viaţă: ruşine de anumite cuvinte şi gesturi, ruşine
de corpul nostru.
În fundal, există mereu întrebarea: cum să
faci să nu te închizi în ruşine ca într-o vizuină? Cum să nu cazi pradă
tuturor reacţiilor emoţionale pe care le provoacă ruşinea? Şi cum să-ţi
regăseşti libertatea şi demnitatea, fără să cazi în capcana lipsei de
ruşine, care este totodată indiferenţa faţă de ceilalţi?
Cum să te
eliberezi de ruşine? Să trăieşti pentru tine, indiferent de ce spun
ceilalţi, să ştii să îţi accepţi slăbiciunile şi diferenţele, toate
aceste lucruri îţi permit să te detaşezi de sentimentul de ruşine pe
care îl porţi în tine. Autorul propune soluţia ruperii pactului tăcerii
şi ieşirea din izolare. Pentru că a vorbi este sinonim cu a trăi.
Ruşinea nu este asociată cu necesitate sentimentului de vinovăţie.
Ruşinea, plină de amărăciune, umple universul devalorizării personale,
în vreme ce culpabilitatea, în lumea greşelii, este plină de suferinţe.
Aceste universuri diferite organizează stiluri relaţionale distincte.
Sentimentul de a fi făcut rău provoacă strategii ale mântuirii, expierii
sau autopedepsirii, în timp ce sentimentul de a fi fost devalorizat
organizează relaţii de evitare, de ascundere şi crize disperate de
furie. Atunci când o persoană apropiată se simte vinovată, simţim
bunăvoinţa sa copleşitoare, îi auzim cuvintele, îi observăm
comportamentul de mortificare izbăvitoare, ba uneori ne simţim angoasaţi
de dorinţa sa de sacrificiu. Însă atunci când intrăm în contact cu
cineva suferind de ruşine, este lesne să observăm că acesta se
îndepărtează de noi, ne evită privirile, ne ascunde nu se ştie ce, se
teme de noi şi ne reproşează că-l înspăimântăm.
Boris Cyrulnik
este neurolog, psihiatru, etolog şi psihanalist. Este cunoscut mai ales
pentru dezvoltarea conceptului de rezilienţă, preluat din teoria
ataşamentului. În anii 1990 a lucrat cu copii abandonaţi în orfelinatele
din România. Autor prolific, în anul 2008 primeşte Premiul Renaudot
pentru eseu, pentru volumul Autobiographie d'un épouvantail.
Sursa: edituratrei.ro
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp