Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
20:48 24 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Naşterea Mamei lui Hristos-Dumnezeu şi a noastră. Preasfânta Maică şi Fecioară

ro

09 Sep, 2012 21:42 2903 Marime text

Fecioara Maria sta in centrul vietii de evlavie a Bisericii, atat a celei personale, cat si comunitare. Sta de asemenea si in insusi centrul credintelor dogmatice ale Bisericii ca parte inseparabila a credintei crestine ca Dumnezeu S-a facut om. Aceste doua „centre" ale Bisericii - viata sa de rugaciune si credintele ei dogmatice - sunt absolut inseparabile in crestinismul ortodox. Din acest motiv icoana Fecioarei impodobeste orice biserica si pe orice casa, si ea este pomenita la toate slujbele si la fiecare din ele.

Biserica Ortodoxa a dat Fecioarei Maria doua titluri prin­cipale care corespund locului ei in aceste doua „centre" ale vietii Bisericii: „Theotokos" („Nascatoare de Dumne­zeu" sau „Maica a lui Dumnezeu") si „Panaghia" („Prea­sfanta"). Termenul „Theotokos" o asaza in centrul dogmei ortodoxe, pentru ca marturiseste credinta ca ea a dat nastere unui Dumnezeu facut om, nu unui om in care a locuit ulterior Dumnezeu. Termenul „Preasfanta" se refera la pozitia Mariei intre credinciosi, ca una „mai sfanta decat toti sfintii", ceea ce o asaza in centrul Bisericii si a vietii ei de rugaciune. De fiecare data cand o pomenim in cererile noastre liturgice folosim amandoua aceste titluri: o numim „Preasfanta [Panagia] ... Nascatoare de Dumnezeu [Theotokos] si Pururea Fecioara [Aeiparthenos] Maria". Astfel in icoanele ei ca Theotokos e intotdeauna pictata tinandu-l in brate pe Fiul ei. Ca Panagia e pictata intot­deauna cu bratele intinse in rugaciune ca un membru al Bisericii, Fiul ei fiind de asemenea cu ea, dar nu tinut de ea. Nu este niciodata pictata fara Fiul sau.

Cuvantul grec „Theotokos" se traduce literal prin „Nas­catoare de Dumnezeu". El a fost creat in secolul II de teo­logul alexandrin Origen. La Sinodul III Ecumenic din 431, termenul a ocupat locul central ca o confirmare a credin­tei crestine ca Iisus Hristos e Dumnezeu adevarat si om adevarat. Maria n-a dat nastere unui simplu om in care a locuit Fiul lui Dumnezeu, ci insusi Fiului lui Dumnezeu facut om. Titlul s-a raspandit repede devenind central in imnologie si rugaciunea populara.

Traducerea „Nascatoare de Dumnezeu" nu trebuie sa ne faca sa credem ca Fecioara Maria a fost un simplu instru­ment al lui Dumnezeu, ca I-a dat nastere si nimic altceva. Dimpotriva, ea a fost cu adevarat mama Sa. Cu alte cuvinte, a fost cea care L-a vazut prima pe pruncul Hristos, pe Care L-a iubit si hranit de copil, ceea ce inseamna ca a facut toate lucrurile care leaga un copil de mama sa, dezvoltandu-i prin aceasta sufletul si formandu-i personalitatea.

http://www.razbointrucuvant.ro/2012/09/07/maica-domnului-fecioara-si-mama/

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii