26 iulie 1978. Intră în dotarea flotei nava Firiza. Prin ce a fost deosebită. Unde este acum
26 iulie 1978. Intră în dotarea flotei nava Firiza. Prin ce a fost deosebită. Unde este acum
26 Jul, 2016 07:45
ZIUA de Constanta
4682
Marime text
La 26 iulie 1978 intra în dotarea flotei românești cargoul Firiza.
A fost prima navă românească dotată cu aparatură pentru determinarea coordonetelor prin satelit, ceea ce la vremea respectivă era o adevărată performanță în construcția navală.
Potrivit Enciclopedia României, cargoul "Firiza" a fost construit în anul 1978 pe şantierul naval Galaţi.
Avea un deplasament de 8.750 tone dead-weight, lungimea de 130,80 metri, lăţimea de 17.7 metri şi pescajul de 10,2 metri. Dezvolta o viteză maximă de 16 noduri.
Din aceeaşi clasă fac parte alte 42 nave, construite pe şantierele navale Galaţi şi Brăila. Ca şi cargoul "Firiza", toate purtau nume ale unor regiuni sau localităţi din România.
În anul 1993, „Firiza”, în vârstă de 15 ani, se afla în conservare în Şantierul Naval Tulcea.
Din lipsă de bani pentru reparaţiile cerute de operaţiile de reclasificare, „zăcea” în şantier, producând pagube. IMTTS a plătit imediat reparatorului un avans de 50 milioane lei (nerecuperabili de la armator, socotiţi drept participaţie la licitaţie), astfel încât lucrările la nava au fost reluate. Până la 15 decembrie 1993, cargoul va fi dat in exploatare, iar costul total al lucrărilor este estimat la 300 milioane lei. (Ion Tița Călin, Cuget liber, 7 septembrie 2015).
Potrivit balcanii.ro, nava și-a schimbat numele și desigur proprietarul, acum numindu-se, dacă o mai fi în stare de flotabilitate, ”Aboudi”-pavilion Emiratele Arabe Unite.
Sursa foto: balcanii.ro
A fost prima navă românească dotată cu aparatură pentru determinarea coordonetelor prin satelit, ceea ce la vremea respectivă era o adevărată performanță în construcția navală.
Potrivit Enciclopedia României, cargoul "Firiza" a fost construit în anul 1978 pe şantierul naval Galaţi.
Avea un deplasament de 8.750 tone dead-weight, lungimea de 130,80 metri, lăţimea de 17.7 metri şi pescajul de 10,2 metri. Dezvolta o viteză maximă de 16 noduri.
Din aceeaşi clasă fac parte alte 42 nave, construite pe şantierele navale Galaţi şi Brăila. Ca şi cargoul "Firiza", toate purtau nume ale unor regiuni sau localităţi din România.
În anul 1993, „Firiza”, în vârstă de 15 ani, se afla în conservare în Şantierul Naval Tulcea.
Din lipsă de bani pentru reparaţiile cerute de operaţiile de reclasificare, „zăcea” în şantier, producând pagube. IMTTS a plătit imediat reparatorului un avans de 50 milioane lei (nerecuperabili de la armator, socotiţi drept participaţie la licitaţie), astfel încât lucrările la nava au fost reluate. Până la 15 decembrie 1993, cargoul va fi dat in exploatare, iar costul total al lucrărilor este estimat la 300 milioane lei. (Ion Tița Călin, Cuget liber, 7 septembrie 2015).
Potrivit balcanii.ro, nava și-a schimbat numele și desigur proprietarul, acum numindu-se, dacă o mai fi în stare de flotabilitate, ”Aboudi”-pavilion Emiratele Arabe Unite.
Sursa foto: balcanii.ro
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
- Dan 26 Jul, 2016 11:35 In ultima perioada se numea MUKHTAR si avea pavilion Panama.
- Ioan Voicu 26 Jul, 2016 10:02 Nava din fotografie nu e fosta Firiza,mai incercati.Respect Admin: Informaţia şi imaginea au fost preluate de pe balcanii.ro, sursă citată în material.