Academia de evaziune Portul Constanța, paradisul evaziunii fiscale
Academia de evaziune: Portul Constanța, paradisul evaziunii fiscale
22 Sep, 2013 04:30
ZIUA de Constanta
4046
Marime text
Mai mult de un sfert din evaziunea fiscală la nivel naţional îşi are originea în Portul Constanţa. Vorbim despre aproape 4 miliarde de euro anual, sumă care în loc să intre la bugetul de stat se evaporă printre danele portului de la Marea Neagră.
Realitatea TV v-a prezentat în fiecare săptămână principalele scheme de evaziune în domenii precum industria cărnii sau în comerţul cu legume şi fructe. Principala poartă maritimă a ţării le cuprinde însă pe toate, de la carburanţi la alimente, de la îmbrăcăminte la ţigări.
Când vorbim despre evaziune, Portul Constanţa ar trebui să devină o prioritate pentru orice instituţie a statului menită să combată acest flagel. El rămâne însă o fortăreaţă neatinsă. Anual, între 3 şi 4 miliarde de euro se pierd la buget din cauza produselor nefiscalizate ce intră în ţară prin portul maritim. Această valoare reprezintă mai mult de un sfert din totalul evaziunii la nivel naţional, de peste 18 miliarde de euro.
Schema prin care se face evaziune în Portul Constanţa are mai multe componente
Odată ajunse la dane, containerele sunt descărcate şi de aici începe nebunia. În principal, sunt două mari scenarii de lucru – marfa nu are acte în regulă sau este subapreciată ca preţ. Mita porneşte de la 250 de dolari şi poate ajunge la 13.000 de dolari, în funcţie de complexitatea... lucrării. Prin complicitatea unor lucrători vamali, se primesc actele necesare, marfa este încărcată în TIR-uri şi pleacă spre desfacere. În al doilea caz, vorbim în special despre produse accizate. Şi acestea urmează acelaşi traseu.
Ce domenii sunt afectate de evaziunea din Portul Constanţa? De exemplu, peste jumătate din cantitatea totală de cereale care trece prin România ajunge acolo, fie că este vorba despre importuri sau exporturi. Iar evaziunea pe piaţa cerealelor a ajuns să depăşească lejer 60 la sută.
Mai citeşte şi
Ţigări de contrabandă asunse în-gura de ventilaţie a unei nave
Să nu uităm carburanţii. La produsele accizabile este preferată metoda subevaluării preţurilor prin orice mijloace. Inclusiv prin aplicarea etichetei „păcură” pe vagoane cisternă pline cu motorină. Valoarea oficială a evaziunii în Port este de 80-90 milioane de euro, iar la nivel naţional de jumătate de miliard de euro anual. Vorbeşte gura târgului de la malul mării că, de exemplu, la 7 astfel de vagoane partea funcţionarilor corupţi este de 500 de mii de euro.
Lista nu este nici pe departe completă. Putem menţiona aici ţigările, mărfuri alimentare, legume şi fructe, electronice sau îmbrăcăminte şi încălţăminte. În acest ultim caz vorbim în principal de marfă adusă din China. În ultimul an, potrivit datelor statistice, prin Portul Constanţa au intrat peste 80 de mii de tone de haine, pantofi ori diverse alte articole. Cele mai multe produse sunt contrafăcute.
Sursa: realitatea.net.
Realitatea TV v-a prezentat în fiecare săptămână principalele scheme de evaziune în domenii precum industria cărnii sau în comerţul cu legume şi fructe. Principala poartă maritimă a ţării le cuprinde însă pe toate, de la carburanţi la alimente, de la îmbrăcăminte la ţigări.
Când vorbim despre evaziune, Portul Constanţa ar trebui să devină o prioritate pentru orice instituţie a statului menită să combată acest flagel. El rămâne însă o fortăreaţă neatinsă. Anual, între 3 şi 4 miliarde de euro se pierd la buget din cauza produselor nefiscalizate ce intră în ţară prin portul maritim. Această valoare reprezintă mai mult de un sfert din totalul evaziunii la nivel naţional, de peste 18 miliarde de euro.
Schema prin care se face evaziune în Portul Constanţa are mai multe componente
Odată ajunse la dane, containerele sunt descărcate şi de aici începe nebunia. În principal, sunt două mari scenarii de lucru – marfa nu are acte în regulă sau este subapreciată ca preţ. Mita porneşte de la 250 de dolari şi poate ajunge la 13.000 de dolari, în funcţie de complexitatea... lucrării. Prin complicitatea unor lucrători vamali, se primesc actele necesare, marfa este încărcată în TIR-uri şi pleacă spre desfacere. În al doilea caz, vorbim în special despre produse accizate. Şi acestea urmează acelaşi traseu.
Ce domenii sunt afectate de evaziunea din Portul Constanţa? De exemplu, peste jumătate din cantitatea totală de cereale care trece prin România ajunge acolo, fie că este vorba despre importuri sau exporturi. Iar evaziunea pe piaţa cerealelor a ajuns să depăşească lejer 60 la sută.
Mai citeşte şi
Ţigări de contrabandă asunse în-gura de ventilaţie a unei nave
Să nu uităm carburanţii. La produsele accizabile este preferată metoda subevaluării preţurilor prin orice mijloace. Inclusiv prin aplicarea etichetei „păcură” pe vagoane cisternă pline cu motorină. Valoarea oficială a evaziunii în Port este de 80-90 milioane de euro, iar la nivel naţional de jumătate de miliard de euro anual. Vorbeşte gura târgului de la malul mării că, de exemplu, la 7 astfel de vagoane partea funcţionarilor corupţi este de 500 de mii de euro.
Lista nu este nici pe departe completă. Putem menţiona aici ţigările, mărfuri alimentare, legume şi fructe, electronice sau îmbrăcăminte şi încălţăminte. În acest ultim caz vorbim în principal de marfă adusă din China. În ultimul an, potrivit datelor statistice, prin Portul Constanţa au intrat peste 80 de mii de tone de haine, pantofi ori diverse alte articole. Cele mai multe produse sunt contrafăcute.
Sursa: realitatea.net.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii