APIA Eliminarea timbrului de mediu va transforma România într-un cimitir de maşini
APIA: Eliminarea timbrului de mediu va transforma România într-un cimitir de maşini
28 Oct, 2016 19:10
ZIUA de Constanta
3112
Marime text
Eliminarea timbrului de mediu va duce la creșterea poluării produse de către autovehicule și va afecta sănătatea populației, cu precădere în marile orașe pentru că, în urma acestei măsuri, pe drumurile din România numărul automobilelor vechi și cu norma de poluare ridicată va deveni tot mai mare, arată Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) într-un comunicat.
Potrivit sursei citate, această măsură vine în contextul în care România are deja unul din cele mai îmbătrânite parcuri auto din Europa (circa 13,5 ani), cu peste 1,6 milioane de autoturisme a căror vârstă este mai mare de 15 ani (Euro3, Euro2, Euro1) iar eliminarea timbrului de mediu va deteriora și mult mult această situație.
"Eliminarea timbrului de mediu va duce la: creșterea abruptă a vârstei medii a parcului auto național (România va deveni al doilea 'cimitir de mașini vechi' al Europei, după Polonia) și anularea eforturilor financiare de curățare a parcului realizate în ultimii 12 ani prin Programul 'Rabla' (pentru care s-au cheltuit 2,1 miliarde lei), fapt ce va face ca și numărul automobilelor vechi și cu normă de poluare ridicată să se regăsească într-un număr tot mai mare pe drumurile din România; creșterea nivelului de poluare din marile orașe (inclusiv datorită creșterii numărului de automobile vechi), cu efecte negative asupra sănătății populației, ceea ce va presupune în final și alocarea unor resurse bănești superioare pentru tratarea afecțiunilor generate de nivelul crescut al emisiilor poluante", precizează sursa citată.
În context, reprezentanții APIA subliniază faptul că timbrul de mediu din România nu este, în sine, un concept singular în UE, deci el nu este ilegal din acest punct de vedere pentru că alte 19 state membre au o taxă al cărei cuantum depinde de unul sau mai mulți factori, dintre care cel mai întâlnit este emisia de CO2 (similar, deci, cu timbrul de mediu). Potrivit acestora, Curtea de Justiție a UE arată, în deciziile sale, că nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate, cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru, dar că se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii.
"Emisiile poluante (oxizi de azot — NOx și particule de funingine — PM), care, printre alte surse, provin și de la autovehicule în urma arderii carburanților fosili, sunt indentificate de către Organizația Mondială a Sănătății ca fiind responsabile pentru o serie de afecțiuni, unele foarte severe, care pot duce chiar la decese. Numărul deceselor premature datorate emisiilor poluante estimat că s-ar fi înregistrat în România în anul 2012 este de circa 28.000 de persoane (sursa: Agenția Europeană de Mediu, Air Quality in Europe, 2015). Nivelul emisiilor poluante de oxizi de azot (NOx) este de 8-11 ori mai mare la autovehiculele încadrate în norma de poluare Euro2 (fabricate până în anul 2001), comparativ cu cele Euro6 (obligatorii începând cu 1 septembrie 2015), în timp ce pentru particule (PM), specifice motoarelor diesel, emisiile sunt de 20 ori mai mari pentru cele Euro2 raportate la cele Euro6", precizează sursa citată.
Potrivit estimărilor reprezentanților industriei auto, în acest an vor fi importate în România circa 20.000 de autoturisme Euro2 iar în condițiile unui parcurs mediu de aproximativ 15.000 km/an/autovehicul, rezultă ca vor fi emise în mediul ambiant în jur de 30 tone de particule (PM), în timp ce, la același număr de autoturisme Euro6 și număr de kilometri parcurși, nivelul total al emisiilor de particule va fi de doar circa 1,5 tone.
Comunicatul APIA arată că timbrul de mediu (în vigoare din martie 2013) a contribuit, chiar dacă într-o măsură relativ modestă, la asigurarea unui nivel relativ acceptabil pentru gradul de poluare al autoturismelor importate în România, în condițiile în care ponderea normelor Euro4 — Euro6 a fost, în cele nouă luni din 2016, de 75% din total importuri rulate.
"Este, deci, absolut necesară menținerea timbrului de mediu, dar și introducerea altor instrumente/stimulente, cu eficiență sporită în ceea ce privește stimularea achiziției de automobile cât mai puțin poluante", se mai arată în comunicatul APIA.
Camera Deputaților a adoptat, marți, proiectul de lege care prevede eliminarea a peste 100 de taxe nefiscale, printre care și timbrul de mediu.
Potrivit sursei citate, această măsură vine în contextul în care România are deja unul din cele mai îmbătrânite parcuri auto din Europa (circa 13,5 ani), cu peste 1,6 milioane de autoturisme a căror vârstă este mai mare de 15 ani (Euro3, Euro2, Euro1) iar eliminarea timbrului de mediu va deteriora și mult mult această situație.
"Eliminarea timbrului de mediu va duce la: creșterea abruptă a vârstei medii a parcului auto național (România va deveni al doilea 'cimitir de mașini vechi' al Europei, după Polonia) și anularea eforturilor financiare de curățare a parcului realizate în ultimii 12 ani prin Programul 'Rabla' (pentru care s-au cheltuit 2,1 miliarde lei), fapt ce va face ca și numărul automobilelor vechi și cu normă de poluare ridicată să se regăsească într-un număr tot mai mare pe drumurile din România; creșterea nivelului de poluare din marile orașe (inclusiv datorită creșterii numărului de automobile vechi), cu efecte negative asupra sănătății populației, ceea ce va presupune în final și alocarea unor resurse bănești superioare pentru tratarea afecțiunilor generate de nivelul crescut al emisiilor poluante", precizează sursa citată.
În context, reprezentanții APIA subliniază faptul că timbrul de mediu din România nu este, în sine, un concept singular în UE, deci el nu este ilegal din acest punct de vedere pentru că alte 19 state membre au o taxă al cărei cuantum depinde de unul sau mai mulți factori, dintre care cel mai întâlnit este emisia de CO2 (similar, deci, cu timbrul de mediu). Potrivit acestora, Curtea de Justiție a UE arată, în deciziile sale, că nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate, cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru, dar că se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii.
"Emisiile poluante (oxizi de azot — NOx și particule de funingine — PM), care, printre alte surse, provin și de la autovehicule în urma arderii carburanților fosili, sunt indentificate de către Organizația Mondială a Sănătății ca fiind responsabile pentru o serie de afecțiuni, unele foarte severe, care pot duce chiar la decese. Numărul deceselor premature datorate emisiilor poluante estimat că s-ar fi înregistrat în România în anul 2012 este de circa 28.000 de persoane (sursa: Agenția Europeană de Mediu, Air Quality in Europe, 2015). Nivelul emisiilor poluante de oxizi de azot (NOx) este de 8-11 ori mai mare la autovehiculele încadrate în norma de poluare Euro2 (fabricate până în anul 2001), comparativ cu cele Euro6 (obligatorii începând cu 1 septembrie 2015), în timp ce pentru particule (PM), specifice motoarelor diesel, emisiile sunt de 20 ori mai mari pentru cele Euro2 raportate la cele Euro6", precizează sursa citată.
Potrivit estimărilor reprezentanților industriei auto, în acest an vor fi importate în România circa 20.000 de autoturisme Euro2 iar în condițiile unui parcurs mediu de aproximativ 15.000 km/an/autovehicul, rezultă ca vor fi emise în mediul ambiant în jur de 30 tone de particule (PM), în timp ce, la același număr de autoturisme Euro6 și număr de kilometri parcurși, nivelul total al emisiilor de particule va fi de doar circa 1,5 tone.
Comunicatul APIA arată că timbrul de mediu (în vigoare din martie 2013) a contribuit, chiar dacă într-o măsură relativ modestă, la asigurarea unui nivel relativ acceptabil pentru gradul de poluare al autoturismelor importate în România, în condițiile în care ponderea normelor Euro4 — Euro6 a fost, în cele nouă luni din 2016, de 75% din total importuri rulate.
"Este, deci, absolut necesară menținerea timbrului de mediu, dar și introducerea altor instrumente/stimulente, cu eficiență sporită în ceea ce privește stimularea achiziției de automobile cât mai puțin poluante", se mai arată în comunicatul APIA.
Camera Deputaților a adoptat, marți, proiectul de lege care prevede eliminarea a peste 100 de taxe nefiscale, printre care și timbrul de mediu.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
- Vali 02 Nov, 2016 01:34 Statul normal ca nu vrea sa scoata timbrul de mediu..ca la cati bani a halit numai din aceasta taxa ...sa o scoata nu le convine...sa se scoata taxa si sa se faca controale amanuntite de inspectorii de la R.A.R..daca nu corespunde tehnic luate actele de tot...nu cand se fac controale,te opresc,observa nereguli,si marea surpriza cum spun chiar ei "sari la cap" (dai ceva spaga ) si masina e noua...ufffaaa...UNDE SUNT PROMISIUNILE FACUTE LA REVOLUTIE ???
- Luka 29 Oct, 2016 06:30 Inainte de a sugruma cetateanul cu tace sa plecam de la premiza maririi salariilor. Toti isi doresc o masina noua, cat mai performanta, dar veniturile actuale fac pe majoritatea sa vada acest lucru doar ca un vis