Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
04:14 17 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Avionul pilotat de Adrian Iovan avea motoarele şi carburatoarele îngheţate – scrie în raportul tragediei (document)

ro

19 Oct, 2015 16:02 2546 Marime text
 
Autorităţile au făcut public raportul tragediei din Munţii Apuseni, în care pilotul Adrian Iovan a murit împreună cu studenta Aura Ion. Ei bine, potrivit acestui raport, avionul avea motoarele şi carburatoarele îngheţate şi zbura sub limita specificată în planul de zbor. Puteţi citi în secţiunea “Documente”, raportul final al celor de la CIAS în urma accidentului din Munţii Apuseni.
Acest raport al autorităţilor pentru Siguranța Aviației Civile a fost finalizat după aproape doi ani de la tragicul acccient aviatic din Apuseni, iar concluziile au fost prezentate astăzi. Comisia de investigaţie a CIAS a stabilit că principala cauză a  producerii accidentului constă în oprirea motoarelor ca urmare a givrajului sever al carburatoarelor.

Potrivit raportului, cauzele favorizante ar fi: evaluarea eronată a factorilor de risc specifici desfăşurării acestui zbor datorată întreruperii mari de la zbor şi lipsei de experienţă a echipajului pe aeronava BN-2A-27, inclusă în clasa MEP; decizia eronată a comandantului aeronavei de a continua misiunea de zbor în condiţii meteorologice care au favorizat givrajul sever al carburatoarelor; decizia eronată a comandantului aeronavei de a zbura o lungă perioadă de timp în condiţii de givraj; decizia eronată a comandantului de a continua misiunea sub AMA, în condiții de zbor IMC după reguli de zbor IFR; decizia eronată a comandantului aeronavei de a decola cu masa peste limita maxima admisă şi poziţia centrului de greutate în afara limitelor calculate şi impuse de producător.
Investigatorii CIAS au explicat că problemele de givraj au fost nu la nivelul structurii, ci la nivelul carburatoarelor şi al motoarelor, ceea ce nu a permis avionului să atingă altitudinea de 11.000 de picioare. Se pare că problema a fost givrajul la nivelul carburatoarelor, însă şi la o eroare în managementul misiunii căci “evaluarea eronată a factorilor de risc este datorată lipsei de experienţă, dar şi de antrenament pe această aeronavă. Nu ne referim la tehnica de pilotaj sau cum sunt acţionate comenzile de zbor, ci la cum sunt evaluate condiţiile de zbor".

Cei de la CIAS mai precizează că antena care transmitea semnalul de alertă s-a rupt în timpul prăbuşirii aparatului. În plus, potrivit raportului, avionul era supraîncărcat. "Aeronava era în afara limitelor de masă şi centraj încă de la decolare. Iniţial, trebuia să decoleze dimineaţa, de la 8:00; din cauza condiţiilor de la Baneasa, acest lucru nu a fost posibil. Potrivit diagramei, masa aparatului era la limită”, se arată în documentul respectiv. În raport se mai precizează că în timpul testelor nu s-au constatat defecţiuni tehnice. Raportul are 150 de pagini, iar CIAS a emis 10 recomandări de siguranţă după accident.

În accidentul aviatic produs în 20 ianuarie 2014 în Munţii Apuseni au murit pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion. Totodată, au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sfânta Maria" şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.
Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral. Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, printre care şi Gheorghe Trif, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.



Dursa infoo.ro
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii