Cetățean olandez urmărit penal de DNA pentru că ar fi dat mită unor funcţionari de la Ministerul Sănătăţii
Cetățean olandez urmărit penal de DNA pentru că ar fi dat mită unor funcţionari de la Ministerul Sănătăţii
25 Oct, 2014 12:36
ZIUA de Constanta
1359
Marime text
Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Secția de combatere a infracțiunilor conexe infracțiunilor de corupție au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și măsura controlului judiciar pe durata urmăririi penale față de inculpatul Van Halewijn Dick, cetățean olandez, reprezentant al societății comerciale Dutchmed BV, unei sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de complicitate la dare de mită în formă continuată, complicitate la abuz în serviciu și constituire a unui grup infracțional organizat.
Din ordonanța de punere în mișcare a acțiunii penale întocmite de procurori a rezultat că, în cauză, există probe temeinice din care rezultă suspiciunea rezonabilă potrivit căreia:
În perioada 2008-2011, inculpatul Van Halewijn Dick, în scopul de a câștiga pentru firma sa, Dutchmed BV, o poziție privilegiată pe piața românească a aparaturii medicale, a pus la cale un sistem prin care își asigura sprijinul funcționarilor implicați în proceduri de achiziții publice organizate de Ministerul Sănătății.
În realizarea acestui obiectiv, inculpatul, în înțelegere cu subalternii săi, toți ocupând funcții manageriale în cadrul SC Dutchmed SRL (filiala din România a societății olandeze DUTCHMED BV), a dat dispoziție unui intermediar să identifice acele persoane cu putere de decizie, desemnate în componența comisiilor constituite la nivelul Ministerului Sănătății pentru elaborarea specificațiilor tehnice și/sau de evaluare, iar ulterior acestora să le fie oferite sume de bani sau alte valori, în vederea favorizării firmei menționate, la licitațiile publice organizate de Ministerul Sănătății în cadrul Programului de Reformă a Sistemului de Sănătate APLII din România, proiect cofinanțat de Banca Mondială și Banca Europeană de Investiții.
Astfel, în conformitate cu probele aflate la dosar, a reieșit că:
- inculpatul Dick Van Halewijn ar fi oferit, prin intermediar, unei persoane, în două rânduri, câte 5.000 euro, pentru ca aceasta, în considerarea calității sale angajat al Unității de Implementare a proiectelor Băncii Mondiale, să îi furnizeze informații ce nu sunt destinate publicității referitoare la componența comisiilor de evaluare, precum și alte date menite să asigure societății Dutchmed BV câștigarea licitațiilor din cadrul Proiectului de Reformă a Sistemului de Sănătate APLII din România.
- inculpatul Van Halewijn Dick ar fi oferit o excursie de lux la Amsterdam, cu toate cheltuielile de cazare, transport și bani de buzunar, în sumă totală de peste 2.500 euro, plătite de firma olandeză, unor funcționari din cadrul Unității de Implementare a proiectelor BĂNCII MONDIALE din Ministerul Sănătății, precum și altor funcționari ai ministerului, implicați în comisiile de evaluare a firmelor ce participau la licitațiile publice ce vizau proiectele amintite.
- în cursul anului 2011, inculpatul Van Halewijn Dick ar fi acceptat să plătească unei persoane, angajat al Unității de Implementare a Proiectelor Băncii Mondiale din cadrul Ministerului Sănătății, sumele de 1.960 euro și 540 euro, reprezentând prețul unui sejur în Italia, plus transportul pentru acesta și familia sa. Sumele respective au fost facturate de operatorul de turism al societății Dutchmed care a plătit sejurul, în schimbul susținerii primite și care se aștepta a fi primită și pe viitor de la angajatul Unității de Implementare a Proiectelor Băncii Mondiale din cadrul Ministerului Sănătății.
- inculpatul Dick Van Halewijn ar fi plătit, prin intermediar, suma de 6.000 euro unei persoane, medic, pentru folosirea echipamentelor Dutchmed în clinica unde aceasta lucrează și în schimbul informațiilor furnizate de aceasta, informații care ar fi fost utilizate pentru câștigarea licitațiilor.
- în scopul asigurării câștigării licitațiilor la care participă Dutchmed BV, inculpatul Van Halewijn Dick ar fi plătit suma totală de 7.000 euro unor membri ai comisiilor de evaluare pentru proiectul ICB 8. De asemenea, pentru a asigura câștigarea proiectului ICB 9, achiziție de aparatură medicală pentru dotarea secțiilor de neonatologie din maternitățile din România prin programul amintit finanțat de Banca Mondială, inculpatul Van Halewijn Dick a cerut, prin intermediari, unui membru al comisiei de redactare a specificațiilor tehnice pentru proiectul respectiv, să introducă în caietul de sarcini, datele tehnice ale aparaturii medicale ce urma a fi ofertată de Dutchmed BV, asigurând astfel câștigarea de către această firmă, a licitației.
Inculpatului i s-au adus la cunoștință calitatea procesuală și acuzațiile în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală. În prezentul dosar penal se efectuează acte de urmărire penală și față de alte persoane alte persoane.
Raportat la actele procedurale efectuate în prezenta cauză, precizăm că, atunci când împrejurările vor permite, vom fi în măsură să oferim detalii suplimentare.
În cauză, Procurorii au colaborat cu reprezentanții Oficiului de Luptă Antifraudă (OLAF) și au beneficiat de sprijin de specialitate din parte Serviciului Român de Informații (SRI).
Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.
Din ordonanța de punere în mișcare a acțiunii penale întocmite de procurori a rezultat că, în cauză, există probe temeinice din care rezultă suspiciunea rezonabilă potrivit căreia:
În perioada 2008-2011, inculpatul Van Halewijn Dick, în scopul de a câștiga pentru firma sa, Dutchmed BV, o poziție privilegiată pe piața românească a aparaturii medicale, a pus la cale un sistem prin care își asigura sprijinul funcționarilor implicați în proceduri de achiziții publice organizate de Ministerul Sănătății.
În realizarea acestui obiectiv, inculpatul, în înțelegere cu subalternii săi, toți ocupând funcții manageriale în cadrul SC Dutchmed SRL (filiala din România a societății olandeze DUTCHMED BV), a dat dispoziție unui intermediar să identifice acele persoane cu putere de decizie, desemnate în componența comisiilor constituite la nivelul Ministerului Sănătății pentru elaborarea specificațiilor tehnice și/sau de evaluare, iar ulterior acestora să le fie oferite sume de bani sau alte valori, în vederea favorizării firmei menționate, la licitațiile publice organizate de Ministerul Sănătății în cadrul Programului de Reformă a Sistemului de Sănătate APLII din România, proiect cofinanțat de Banca Mondială și Banca Europeană de Investiții.
Astfel, în conformitate cu probele aflate la dosar, a reieșit că:
- inculpatul Dick Van Halewijn ar fi oferit, prin intermediar, unei persoane, în două rânduri, câte 5.000 euro, pentru ca aceasta, în considerarea calității sale angajat al Unității de Implementare a proiectelor Băncii Mondiale, să îi furnizeze informații ce nu sunt destinate publicității referitoare la componența comisiilor de evaluare, precum și alte date menite să asigure societății Dutchmed BV câștigarea licitațiilor din cadrul Proiectului de Reformă a Sistemului de Sănătate APLII din România.
- inculpatul Van Halewijn Dick ar fi oferit o excursie de lux la Amsterdam, cu toate cheltuielile de cazare, transport și bani de buzunar, în sumă totală de peste 2.500 euro, plătite de firma olandeză, unor funcționari din cadrul Unității de Implementare a proiectelor BĂNCII MONDIALE din Ministerul Sănătății, precum și altor funcționari ai ministerului, implicați în comisiile de evaluare a firmelor ce participau la licitațiile publice ce vizau proiectele amintite.
- în cursul anului 2011, inculpatul Van Halewijn Dick ar fi acceptat să plătească unei persoane, angajat al Unității de Implementare a Proiectelor Băncii Mondiale din cadrul Ministerului Sănătății, sumele de 1.960 euro și 540 euro, reprezentând prețul unui sejur în Italia, plus transportul pentru acesta și familia sa. Sumele respective au fost facturate de operatorul de turism al societății Dutchmed care a plătit sejurul, în schimbul susținerii primite și care se aștepta a fi primită și pe viitor de la angajatul Unității de Implementare a Proiectelor Băncii Mondiale din cadrul Ministerului Sănătății.
- inculpatul Dick Van Halewijn ar fi plătit, prin intermediar, suma de 6.000 euro unei persoane, medic, pentru folosirea echipamentelor Dutchmed în clinica unde aceasta lucrează și în schimbul informațiilor furnizate de aceasta, informații care ar fi fost utilizate pentru câștigarea licitațiilor.
- în scopul asigurării câștigării licitațiilor la care participă Dutchmed BV, inculpatul Van Halewijn Dick ar fi plătit suma totală de 7.000 euro unor membri ai comisiilor de evaluare pentru proiectul ICB 8. De asemenea, pentru a asigura câștigarea proiectului ICB 9, achiziție de aparatură medicală pentru dotarea secțiilor de neonatologie din maternitățile din România prin programul amintit finanțat de Banca Mondială, inculpatul Van Halewijn Dick a cerut, prin intermediari, unui membru al comisiei de redactare a specificațiilor tehnice pentru proiectul respectiv, să introducă în caietul de sarcini, datele tehnice ale aparaturii medicale ce urma a fi ofertată de Dutchmed BV, asigurând astfel câștigarea de către această firmă, a licitației.
Inculpatului i s-au adus la cunoștință calitatea procesuală și acuzațiile în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală. În prezentul dosar penal se efectuează acte de urmărire penală și față de alte persoane alte persoane.
Raportat la actele procedurale efectuate în prezenta cauză, precizăm că, atunci când împrejurările vor permite, vom fi în măsură să oferim detalii suplimentare.
În cauză, Procurorii au colaborat cu reprezentanții Oficiului de Luptă Antifraudă (OLAF) și au beneficiat de sprijin de specialitate din parte Serviciului Român de Informații (SRI).
Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii