Consiliul Concurenței Implementarea angajamentelor asumate de CEZ Distribuție SA, a condus la scăderea cu 30% a consumului neînregistrat
Consiliul Concurenței: Implementarea angajamentelor asumate de CEZ Distribuție SA, a condus la scăderea cu 30%
30 Oct, 2018 14:48
ZIUA de Constanta
1369
Marime text

Autoritatea de Concurenţă a monitorizat atât implementarea angajamentelor, cât și evoluţiile înregistrate, și a remarcat că măsurile au condus la supraveghere mai atentă a consumului de energie electrică, ceea ce a generat o scădere de aproximativ 30% a pierderilor cauzate de sustragerile de energie electrică şi de consumul neînregistrat cauzat de defectarea aparatelor de măsură.
De asemenea, s-a remarcat o creştere a puterii de negociere a clienţilor finali non-casnici cu operatorul de distribuţie şi la o îmbunătăţire a calităţii documentelor justificative pentru diferite etape din procesul de constatare, analiză şi deconectare pentru cazurile de consum neînregistrat.
„Practic, am obligat compania să creeze o procedură clară şi transparentă pentru situaţiile de deconectare, ceea ce a condus atât la o reducere cu 30% a pierderilor determinate de consumul neînregistrat de energie electrică, dar şi la o îmbunătăţire a gradului de informare a furnizorilor şi clienţilor non-casnici. Ca urmare, vom discuta cu ANRE oportunitatea preluării în legislaţia secundară cel puţin a unora dintre aceste măsuri”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
„Angajamentele pe care operatorul de distribuţie şi le-a asumat au vizat în principal situaţiile de consum neînregistrat şi sustragere de energie electrică:
a) verificarea periodică a locurilor de consum ale clienților non-casnici racordați la rețeaua CEZ Distribuţie, astfel încât eventuale situații de sustragere de energie/consum neînregistrat să fie identificate cât mai curând,
b) acordarea posibilităţii clienţilor de a alege laboratorul la care să fie realizată expertiza grupului de măsurare,
c) o mai bună documentare a cazurilor prin stabilirea unui număr minim de documente care ar trebui să se regăsească la dosarul fiecărui caz,
d) transmiterea de copii ale documentelor către consumatorii susceptibili de consum neînregistrat / sustragere de energie electrică,
e) organizarea unor sedinţe de conciliere/mediere şi invitarea clientului final să participe alături de furnizorul său de energie, dar şi de către experţi în domeniul tehnic şi/sau juridic,
f) informarea periodică a furnizorilor cu privire la situaţia clienţilor implicaţi în situaţii de consum neînregistrat şi/sau sustragere de energie electrică, g) informarea de urgenţă a furnizorului clientului asupra locului de consum al căruia s-a dispus măsura deconectării,
e) realizarea de campanii de informare a clienţilor cu privire la drepturile şi obligaţiile acestora, dar şi la riscurile şi consecinţele la care se expun, f) realizarea de cursuri de pregătire a personalului de specialitate al operatorului de distribuţie cu privire la procedurile aplicabile şi regulile de concurenţă etc.
Investigaţia Consiliului Concurenţei, declanşată ca urmare a unei plângeri depuse de furnizorul de energie electrică SC Electrica Muntenia Nord SA (în prezent, Electrica Furnizare SA), viza un posibil abuz al CEZ Distribuţie SA, manifestat prin deconectarea nejustificată a alimentării cu energie electrică a unui consumator non-casnic aflat în portofoliul unui furnizor concurent cu societăţile de furnizare din grupul CEZ.
Concret, CEZ Distribuţie nu a deconectat consumatorul când acesta era clientul CEZ Vânzare, deşi avea suspiciuni de sustragere a energiei, ci după ce acesta şi-a schimbat furnizorul şi a devenit clientul societăţii Electrica Muntenia Nord SA. CEZ Distribuţie nu a putut face dovada faptului că a informat noul furnizor despre întreruperea alimentării cu energie electrică (sau despre riscul unei astfel de întreruperi) şi nici nu avea relaţie contractuală directă cu consumatorul.
Ca urmare, Autoritatea de Concurenţă a analizat comportamentul SC CEZ Distribuţie SA, impunând operatorului de distribuţie adoptarea de măsuri atât în relaţia cu furnizorii, cât şi cu clienţii săi noncasnici.
Instanţa a confirmat faptul că aspectele sesizate de CEZ Distribuţie sunt reale, respectiv existenţa unor interveniţii neautorizate asupra reţelei, dar, în acelaşi timp, a considerat că operatorul de distribuţie nu are calitatea de a recupera contravaloarea energiei electrice consumate, această calitate revenind furnizorului.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii