#DobrogeaDigitală Un reper în spațiul muzical dobrogean - Boris Cobasnian
#DobrogeaDigitală: Un reper în spațiul muzical dobrogean - Boris Cobasnian
09 Mar, 2022 00:00
ZIUA de Constanta
2607
Marime text
- Pe 9 martie, maestrul Boris Cobasnian ar fi împlinit 96 de ani
Născut pe 9 martie 1926, în satul Petroșani din Bălți (Basarabia) și trecut în neființă pe 9 august 2011, la 85 de ani, dirijorul, compozitorul și pedagogul Boris Cobasnian a rămas în sufletul celor care l-au cunoscut ca un reper de noblețe și desăvârșit profesionalism.
Numele său se confundă cu cel al faimoasei corale constănțene „Vox Maris“, pe care a fondat-o în 1960 și a condus-o peste trei decenii, obținând importante distincții naționale și europene. De asemenea, a fost un autentic animator al vieţii muzicale dobrogene, înființând șase coruri în comune din Constanța și Tulcea, sfătuind şi îndrumând tinerii profesori ce activau ca tineri dirijori și creând o adevărată tradiţie corală dobrogeană.
Din 1959 până în anul pensionării sale, Boris Cobasnian a fost maestru de cor al Teatrului Liric Constanța, unde a pregătit peste 40 de spectacole de operă și operetă și unde a realizat, ca dirijor, în premieră, „My Fair Lady“, de Frederick Loewe, „Casa cu trei fete“, de Franz Shubert, și „Logodnicul din lună“, de Eduard Kunneke.
Prof. univ. dr. Mariana Popescu i-a dedicat maestrului și corului său o monografie, apărută în 2004, „Repere muzicale în spațiul dobrogean - Boris Cobasnian și Corul Vox Maris”, din care redăm câteva fragmente:
„Numele de familie originar a fost de Cobăsneanu, care aminteşte de o străveche familie de răzeşi din codrii Orheiului. Istoria zbuciumată a acestui ţinut dintre Prut şi Nistru, avea să influenţeze şi numele lui Boris Cobasnian. În anul 1940, când Basarabia a fost cedată Uniunii Sovietice necondiţionat, ocupanţii au recurs la rusificarea numelor româneşti. În felul acesta, numele de Cobăsneanu a devenit Cobasnian...
La vârsta de 17 ani, mama sa a decedat, iar nu după mult timp tatăl său s-a recăsătorit, viaţa tânărului schimbându-se radical, odată cu intrarea în familie a mamei vitrege. Neputând suporta persecuţiile acesteia, Visarion va fi nevoit să-şi părăsească propria casă părintească, paşii săi îndreptându-se spre Kiev, drumul parcurgându-l pe jos. La Kiev, şi-a găsit adăpost la renumita mănăstire Peciovskaia Labra. În cadrul mânăstirii, a început să aibă responsabilităţi, respectând regulile convieţuirii monahale, participând înafara activităţilor spirituale, la muncile câmpului şi la îngrijitul animalelor.
Încă din primul an i-a fost descoperit deosebitul talent muzical, fiind cooptat în corul Soborului din Kiev. Simţind nevoia de a fi permanent în tovărăşia muzicii, muncea de dimineaţă până seara în calitate de copist al corului Soborului, făcând cunoştinţă prin copierea ştimelor cu primele noţiuni muzicale, această activitate constituind de fapt, prima abordare de tip profesionist a muzicii corale...
Astfel, micul Boris a luat pentru prima dată contact cu muzica, în propria sa familie. În legătură cu acest cor, Boris Cobasnian îşi aminteşte o serie de aspecte inedite, deosebit de plăcute. Când a început să cânte în cor avea zece ani, fiind elev în clasa a IV-a primară, iar sora sa Claudia era în clasa a II-a, la renumitul Liceu Eparhial de Fete din Chişinău, unde aveau acces numai copii de clerici. Numai după un trimestru, în care Claudia a început să studieze muzica cu părintele Alexandru Cristea (renumitul dirijor şi compozitor, autor al celebrei piese corale Limba noastră), atitudinea tinerei liceene a început să fie din ce în ce mai conturată în legătură cu muzica, devenind un critic aspru, dar în acelaşi timp şi un bun sfătuitor al tatălui său.“
#citește continuarea în cartea „Repere muzicale în spațiul dobrogean - Boris Cobasnian și Corul Vox Maris”, de Mariana Popescu
Dacă în urmă cu 124 ani pionierul culturii românești în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanța, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidență, cotidianul ZIUA de Constanța, conștient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri și de azi“.
DREPTURI DE AUTOR
a) Toate informațiile publicate pe site de către ZIUA de Constanța (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informații, fotografii, fișiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispozițiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice și Legea nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanța sau, după caz, furnizorii săi de informații.
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afișarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum și orice modalitate de exploatare a conținutului site-ului, cu excepția afișării pe ecranul unui computer personal și imprimarea sau descărcarea, în scop personal și necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanța.
Numele său se confundă cu cel al faimoasei corale constănțene „Vox Maris“, pe care a fondat-o în 1960 și a condus-o peste trei decenii, obținând importante distincții naționale și europene. De asemenea, a fost un autentic animator al vieţii muzicale dobrogene, înființând șase coruri în comune din Constanța și Tulcea, sfătuind şi îndrumând tinerii profesori ce activau ca tineri dirijori și creând o adevărată tradiţie corală dobrogeană.
Din 1959 până în anul pensionării sale, Boris Cobasnian a fost maestru de cor al Teatrului Liric Constanța, unde a pregătit peste 40 de spectacole de operă și operetă și unde a realizat, ca dirijor, în premieră, „My Fair Lady“, de Frederick Loewe, „Casa cu trei fete“, de Franz Shubert, și „Logodnicul din lună“, de Eduard Kunneke.
Prof. univ. dr. Mariana Popescu i-a dedicat maestrului și corului său o monografie, apărută în 2004, „Repere muzicale în spațiul dobrogean - Boris Cobasnian și Corul Vox Maris”, din care redăm câteva fragmente:
„Numele de familie originar a fost de Cobăsneanu, care aminteşte de o străveche familie de răzeşi din codrii Orheiului. Istoria zbuciumată a acestui ţinut dintre Prut şi Nistru, avea să influenţeze şi numele lui Boris Cobasnian. În anul 1940, când Basarabia a fost cedată Uniunii Sovietice necondiţionat, ocupanţii au recurs la rusificarea numelor româneşti. În felul acesta, numele de Cobăsneanu a devenit Cobasnian...
La vârsta de 17 ani, mama sa a decedat, iar nu după mult timp tatăl său s-a recăsătorit, viaţa tânărului schimbându-se radical, odată cu intrarea în familie a mamei vitrege. Neputând suporta persecuţiile acesteia, Visarion va fi nevoit să-şi părăsească propria casă părintească, paşii săi îndreptându-se spre Kiev, drumul parcurgându-l pe jos. La Kiev, şi-a găsit adăpost la renumita mănăstire Peciovskaia Labra. În cadrul mânăstirii, a început să aibă responsabilităţi, respectând regulile convieţuirii monahale, participând înafara activităţilor spirituale, la muncile câmpului şi la îngrijitul animalelor.
Încă din primul an i-a fost descoperit deosebitul talent muzical, fiind cooptat în corul Soborului din Kiev. Simţind nevoia de a fi permanent în tovărăşia muzicii, muncea de dimineaţă până seara în calitate de copist al corului Soborului, făcând cunoştinţă prin copierea ştimelor cu primele noţiuni muzicale, această activitate constituind de fapt, prima abordare de tip profesionist a muzicii corale...
Astfel, micul Boris a luat pentru prima dată contact cu muzica, în propria sa familie. În legătură cu acest cor, Boris Cobasnian îşi aminteşte o serie de aspecte inedite, deosebit de plăcute. Când a început să cânte în cor avea zece ani, fiind elev în clasa a IV-a primară, iar sora sa Claudia era în clasa a II-a, la renumitul Liceu Eparhial de Fete din Chişinău, unde aveau acces numai copii de clerici. Numai după un trimestru, în care Claudia a început să studieze muzica cu părintele Alexandru Cristea (renumitul dirijor şi compozitor, autor al celebrei piese corale Limba noastră), atitudinea tinerei liceene a început să fie din ce în ce mai conturată în legătură cu muzica, devenind un critic aspru, dar în acelaşi timp şi un bun sfătuitor al tatălui său.“
#citește continuarea în cartea „Repere muzicale în spațiul dobrogean - Boris Cobasnian și Corul Vox Maris”, de Mariana Popescu
Dacă în urmă cu 124 ani pionierul culturii românești în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanța, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidență, cotidianul ZIUA de Constanța, conștient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri și de azi“.
DREPTURI DE AUTOR
a) Toate informațiile publicate pe site de către ZIUA de Constanța (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informații, fotografii, fișiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispozițiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice și Legea nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanța sau, după caz, furnizorii săi de informații.
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afișarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum și orice modalitate de exploatare a conținutului site-ului, cu excepția afișării pe ecranul unui computer personal și imprimarea sau descărcarea, în scop personal și necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanța.
Sursa foto: ilustrație din volumul „Repere muzicale în spațiul dobrogean - Boris Cobasnian și Corul Vox Maris”, de Mariana Popescu
Citește și:
#DobrogeaDigitală: Boris Cobasnian a fost „maestrul care scotea voce și din piatră seacă". Tribut la 95 de ani de la naștere
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii