Duane Butcher, însărcinat cu afaceri al Ambasadei SUA la Bucureşti, pentru adevarul.ro despre rolul Bazei de la Mihail Kogălniceanu şi gazele de şist din Marea Neagră
Duane Butcher, însărcinat cu afaceri al Ambasadei SUA la Bucureşti, pentru adevarul.ro despre rolul Bazei de
25 Nov, 2013 02:27
ZIUA de Constanta
2936
Marime text
Duane C. Butcher a preluat funcţia de adjunct al şefului misiunii la Bucureşti în august 2011. Din decembrie 2012, este însărcinat cu afaceri ad-interim, preluând practic conducerea misiunii, după plecarea ambasadorului Mark Gitenstein. Înainte să vină la Bucureşti, a servit ca însărcinat cu afaceri ad-interim la Taşkent, Uzbekistan, iar înaintea acestei misiuni a fost consul general în Germania, la Hamburg.
A mai lucrat în Iugoslavia şi Azerbaijan. Duane Butcher a mai fost prezent la misiunea din Bucureşti, pentru o scurtă perioadă, între 2000 şi 2001. Şeful misiunii americane la Bucureşti afirmă că asistăm la un progres foarte solid în relaţiile româno-americane atât din punct de vedere politic, dar şi economic şi militar.
Care este nivelul relaţiei SUA-România în acest moment?
Relaţiile dintre Statele Unite şi România sunt într-un moment extraordinar, avem această toamnă nemaipomenită. Dacă vorbim despre acest sezon de toamnă, vorbim despre vizita ministrului Apărării la Washington, despre vizita premierului la Washington, despre inaugurarea lucrărilor la scutul anti-rachetă de la Deveselu, despre anunţul privind achiziţionarea avioanelor F16, despre anunţul privind utilizarea bazei de la Mihail Kogălniceanu. Este un progres foarte solid în relaţiile româno-americane. Suntem într-un moment mult mai bun al relaţiei USA-România, mult mai bun decât ne-am fi putut imagina cu un an în urmă. Trebuie să spunem că parteneriatul merge atât de bine pe cât am fi putut spera. Sigur, în domeniul politic şi în cel militar nu este o surpriză că România este un partener extraordinar, că echipamentele şi bazele româneşti au fost de folos oriunde a fost nevoie, că românii sunt parteneri nemaipomeniţi. În timpul vizitei primului-ministru la Washington, unul dintre lucrurile pe care vicepreşedintele Joe Biden le-a subliniat a fost impresia extraordinară lăsată de soldaţii români şi cât de mult le place soldaţilor americani să lucreze alături de români. Avem militari care au ales să vină să-şi desfăşoare activitatea în România pentru că au fost impresionaţi de colaborarea cu soldaţii români în teatrele de operaţiuni. Sunt oameni care au luptat în Irak alături de români şi au cerut apoi să vină în România tocmai din acest motiv. Este foarte bine, nu e o surpriză, dar este foarte, foarte bine.
Care este semnificaţia începerii lucrărilor la baza de la Deveselu?
Deveselu este un simbol important al încrederii pe care SUA şi NATO o au în România ca partener. Sigur, sunt raţiuni geografice pentru stabilirea acestei baze, este un loc avantajos în această parte a României, dar este şi o dovadă a încrederii noastre în România. Investim mulţi bani în acest loc, este vorba despre un program cheie care are nevoie să se desfăşoare într-un loc sigur şi este un loc sigur. Sperăm ca populaţia să vadă lucrurile în acelaşi mod.
La ce sume se ridică investiţia de la Deveselu?
Este foarte greu să dau o cifră. Eu privesc această investiţie ca pe o investiţie în securitate, o investiţie geopolitică. Este partea de contribuţie a Românie şi a Statelor Unite pentru siguranţa statelor NATO în ceea ce priveşte apărarea anti-rachetă. Acesta este lucrul cel mai important.
Care va fi rolul bazei de la Kogălniceanu în procesul de retragere din Afganistan?
Avem permisiunea României să folosim baza de la Mihail Kogălniceanu pentru a ne muta trupele din Afganistan. Este încă o dovadă care arată cât de bun partener a fost România, nu numai prin faptul că am luptat împreună umăr la umăr, dar şi prin ajutorul logistic oferit.
În ceea ce priveşte colaborarea militară vorbim şi despre achiziţia avioanelor F16. Care sunt următorii paşi şi care este implicarea SUA în acest program?
Cea mai importantă componentă a programului F16 este pilotul. Ceea ce putem face este să ne implicăm pe partea de pregătire a piloţilor. Vă întreb pentru că avioanele sunt second-hand luate din Portugalia, nu direct din SUA. Avioanele nu sunt noi, dar România a făcut o înţelegere foarte bună, este un raport foarte bun calitate-preţ, sunt avioane foarte folositoare. Iar dacă vorbim despre parteneriat, unul dintre lucrurile pe care le oferă programul F16 este interoperabilitatea. România va merge acolo unde mergem şi noi, va participa la misiunile importante ale NATO.
Aţi vorbit despre dimensiunea militară a parteneriatului. Dar dacă, ne referim şi la celelalte aspecte, politic şi economic?
Suntem foarte mulţumiţi de aspectul politic sau de cel economic. Premierul a pus accentul în vizita la Washington asupra aspectului economic, al afacerilor. La Washington a avut întâlniri de succes cu reprezentanţii companiilor americane. De asemenea, la Departamentul pentru Comerţ. De fapt, a fost o componentă economică în toate întâlnirile. Pentru noi este importantă componenta economică, îmbunătăţirea mediului de afaceri în care îşi desfăşoară activitatea companiile americane din România.
„Încurajăm autorităţile româneşti să se consulte mai mult cu toate părţile implicate înainte adoptării unor noi legi”
Care sunt principalele mesaje în domeniul economic ale acestei vizite la Washington?
Nu vreau să caracterizez vizita, dar se poate spune că premierul a prezentat România ca o ţară foarte deschisă către investiţii, o ţară nerăbdătoare să atragă investiţii, să discute cu companiile şi să le încurajeze să investească în România. Iar mesajul SUA a fost foarte clar, companiile vor veni şi vor investi în acele ţări în care vor fi cele mai bune şi mai sigure locuri de investit. Mesajul nostru este legat de stabilitate, transparenţă şi predictibilitate. Încurajăm puternic consultarea părţilor înainte de a se lua decizii în domeniul legislaţiei, companiile au nevoie să ştie că investiţiile sunt sigure.
Aveţi contacte cu investitorii americani prezenţi aici, ce solicitări au ei, ce măsuri aşteaptă pentru un mediu de afaceri mai bun?
Companiile remarcă în cea mai mare parte avantajele României. Aşezarea geografică, faptul că este stat membru al Uniunii Europene, pregătirea excelentă a forţei de muncă, pregătirea în ceea ce priveşte limbile străine. Dar, trebuie să recunoaştem faptul că mediul de afaceri poate fi îmbunătăţit, aşa cum poate fi îmbunătăţit oriunde în lume. De aceea, am vorbit despre lucruri ca stabilitatea, transparenţa şi predictibilitatea. Faptul asupra căruia ne concentrăm este să încurajăm autorităţile româneşti să se consulte mai mult cu toate părţile implicate înainte adoptării unor noi legi. Este nevoie de evaluarea în prealabil a tuturor efectelor pe care o schimbare legislativă le poate aduce.
Care ar trebui să fie măsurile guvernului de la Bucureşti pentru a creşte prezenţa companiilor şi investitorilor americani în România?
Ce mi-ar plăcea să văd este un plan de acţiune care să ducă la îmbunătăţirea mediului de afaceri. Este o prioritate majoră pentru Guvern. Aşa ar include hotărârea reală de a implica toate părţile într-un proces de decizie foarte transparent, astfel încât toată lumea să ştie ce se întâmplă, în ce direcţie se merge şi de ce. Acest nivel de predictibilitate ar aduce României beneficii foarte puternice. Ştiu companii care ar putea aduce mii de locuri de muncă, dar vor să ştie în ce direcţie evoluează fiscalitatea, au nevoie să ştie în ce direcţie merge legislaţia, au nevoi de acest gen de predictibilitate.
Aveţi noutăţi în privinţa unor companii americane care ar intenţiona să vină şi să investească în România?
Nu am informaţii specifice despre anumite companii, dar ştiu că este foarte clar că România este un loc foarte atractiv pentru investiţii. Companiile americane prezente în România se bucură de mare succes, aducând aici cultura americană a muncii. Putem vorbi foarte mult despre investiţiile americane în România. Vedem companii care folosesc tehnologie foarte sofisticată oferind locuri de muncă foarte bune, vorbim despre companii care folosesc avantajul forţei de muncă educate din România, sunt companii foarte competitive care creează produse de valoare. Cu cât mai bun va fi mediul de afaceri, cu atât mai multe astfel de companii vom vedea aici.
„Dacă România studiază experienţa americană în legătură cu gazele de şist, se vor vedea beneficiile exploatării responsabile a acestei resurse”
În România este o intensă dezbatere privind exploatarea gazelor de şist. Care sunt perspectivele investiţiei Chevron în acest domeniu, în urma vizitei premierului Ponta la Washington?
În domeniul resurselor naturale, ţine de fiecare stat să evalueze beneficiile în funcţie de costuri sau de riscuri. Dacă România studiază experienţa americană în legătură cu gazele de şist, se vor vedea beneficiile exploatării responsabile a acestei resurse. De pildă, să ne uităm la vectorii creşterii economice şi la preţul energiei din Statele Unite. Preţul energiei este un factor important în ceea ce priveşte competitivitatea. În mod clar, dezbaterea este importantă şi necesară, se vorbeşte în toată lumea despre noile tehnologii şi siguranţa exploatării. Companiile americane au experienţa exploatării sigure a acestei resurse. Respectăm dreptul fiecăruia la opinie, dreptul de a protesta, dar în acelaşi timp protestele trebuie să fie legale, iar autorităţile trebuie să-şi asume responsabilitatea pentru a asigura respectarea legii.
Statele Unite cunosc o adevărată revoluţie economică produsă de gazele de şist. Credeţi că un asemenea fenomen se va întâmpla şi în România?
În istoria sa, România a fost un producător de energie. Resursele există în mod clar. Trebuie şi legislaţie în domeniu. Cred că va fi un factor important pentru un viitor prosper al României. Aveţi avantajul de a fi 75% independenţi, iar noile resurse, fie că vorbim despre gazele de şist, fie despre gazele din Marea Neagră oferă perspective mari şi pot face din România un exportator, dacă România decide că vrea să meargă în această direcţie. Vrem o Românie puternică. Asta s-a văzut foarte clar la întâlnirea premierului Ponta cu vicepreşedintele Biden. Nu este vorba despre lobby pentru o anumită firmă. Interesul strategic al Statelor Unite este o Românie puternică.
O Românie prosperă, stabilă. Iar, energia se poate dovedi o direcţie foarte fertilă de urmat pentru România.
Vorbim aici despre gazul de şist şi despre rezervele clasice de gaze de sub Marea Neagră?
Nu se intră în asemenea detalii la aceste întâlniri. Dar, o Românie asigurată din punct de vedere al energiei poate fi o forţă benefică pentru întreaga regiune.
Credeţi că discuţiile privind Roşia Montană şi respingerea legii în Parlament pot avea un efect negativ asupra atragerii de investiţii străine în România?
Este greu de prevăzut, nu ştiu ce efect va avea. Fiecare ţară trebuie să decidă cum utilizează resursele naturale, să pună în balanţă beneficiile şi consecinţele pentru mediul înconjurător.
„O Românie puternică înseamnă instituţii puternice. De aceea, procesul reformelor trebuie să continue”
Aţi vorbit despre respectarea statului de drept în România. Aţi vorbit şi despre necesitatea respectării procedurilor în procesul numirii şefilor Parchetelor. Sunteţi mulţumit de ceea ce înseamnă respectarea statului de drept în România?
Am amintit despre climatul de afaceri şi despre importanţa statului de drept atât în sine, cât şi pentru mediul de afaceri. Tema a fost abordată şi în discuţia premierului Ponta cu vicepreşedintele Biden. Vicepreşedintele a spus că asta face parte din ADN-ul nostru, ne concentrăm asupra respectării statului de drept, este la fel de important pentru noi ca respectarea drepturilor omului oriunde în lume. Vicepreşedintele a vorbit despre respectarea statului de drept, au fost făcute progrese mari în România, ne dorim progrese şi în viitor. Revenind, cel mai important lucru este o Românie puternică, prosperă şi stabilă. Interesul nostru, este o Românie puternică. O Românie puternică înseamnă instituţii puternice. De aceea, procesul reformelor trebuie să continue.
Ce credeţi că trebuie îmbunătăţit în domeniul statului de drept în România?
Cred că trebuie întărită independenţa instituţiilor cum ar fi Ministerul Public, ANI. Independenţa unor astfel de instituţii trebuie întărită. Politicienii ar trebui să se abţină să comenteze asupra investigaţiilor, proceselor şi asupra magistraţilor în mod individual. Cred că politicienii trebuie să se abţină să facă referiri la investigaţiile şi procesele în curs.
Sunteţi mulţumit cu modul în care se desfăşoară numirea noilor procurori?
Pentru noi este important să fie respectată independenţa instituţiilor. Dacă liderii acestor instituţii sunt mulţumiţi suntem şi noi mulţumiţi.
Vorbind despre statul de drept, care este percepţia dumneavoastră despre nivelul corupţiei în România, a crescut sau a scăzut?
Nu cred că sunt eu cel mai calificat să dau un răspuns, dar suntem fericiţi să vedem cu sistemul de justiţie lucrează, este clar că nimeni nu este deasupra legii, procurorii şi judecătorii îşi fac treaba. Este un semn că sistemul lucrează.
De ce este important pentru România şi pentru SUA, ca partener strategic, Acordul de Coabitare între preşedinte şi premier?
Pentru noi, România are un sistem particular în care este distribuită puterea între preşedinte şi premier. Pentru noi, este un sistem hibrid între ceea ce avem noi, sistemul prezidenţial şi sistemul parlamentar, mai răspândit în Europa. Aceste instituţii au multă putere şi sunt vitale pentru succesul ţării şi cred că în viziunea celor mai mulţi oameni este important ca cele două instituţii, preşedinţia şi premierul să colaboreze.
Vedem pe scena publică destule atacuri între preşedinte şi premier. Credeţi că va fi menţinut acordul de colaborare? Susţinem colaborarea dintre instituţii, ne concentrăm asupra acestui lucru, facem eforturi şi avem mari speranţe în acest sens.
Ne pregătim în România pentru anul electoral 2014. Care sunt aşteptările SUA legate de anul electoral care va aduce şi un nou preşedinte la Cotroceni?
Privim cu atenţie pentru că suntem interesaţi să vedem cu cine vom colabora în viitor. Alegerile vor avea un impact important pentru viitorul României. Puteţi să ne spuneţi a cui a fost iniţiativa semnării pactului de coabitare? Nu, nu este rolul nostru să spunem cum trebuie să colaboreze, rolul nostru este să încurajăm această colaborare în interesul României.
„Administraţia americană susţine schimbările legislative necesare pentru ca România să poată intra mai curând în programul Visa-Waiver”
Cum vedeţi parteneriatul româno-american peste cinci ani?
Avem o fundaţie extraordinară pe care putem construi. Avem o relaţie bună, dar putem face încă multe lucruri. Acordul transatlantic de liber schimb SUA-UE va avea un impact extraordinar de pozitiv, va crea locuri de muncă şi investiţii şi în relaţia SUA-România.
Care sunt perspectivele programului Visa-Waiver pentru România?
Administraţia americană susţine schimbările legislative necesare pentru ca România să poată intra mai curând în programul Visa-Waiver. Nu ştim exact când schimbările legislative vor avea loc. Sperăm, dar depinde de deciziile pe care le va lua Congresul.
Aţi fost la conducerea misiunii diplomatice americane din România în vremuri foarte interesante. Sunteţi mulţumit cu rezultatele misiunii dumneavoastră?
Au fost vremuri fascinante pentru mine. Este un spirit de deschidere în România, oamenii vor să vorbească cu mine, să-şi spună opiniile, vor să le asculte pe ale mele, ceea ce te face să fii foarte satisfăcut în această muncă de diplomat. Românii sunt deschişi şi interesaţi în comunicare.
Care sunt cele mai puternice impresii ale mandatului dumneavoastră la Bucureşti?
De când a plecat ambasadorul Gitenstein sunt 11 luni de când am onoarea să conduc misiunea de la Bucureşti. Au fost vremuri interesante. Cel mai important, mi se pare întâlnirea cu vice-preşedintele Biden - premierul Ponta. A fost un privilegiu să iau parte la această întâlnire.
Au fost comentarii în România spunând că o fost o întâlnire mai mult protocolară cu vicepreşedintele american.
Vicepreşedintele este o persoană foarte importantă în administraţia americană. Ceea ce m-a impresionat este interesul foarte real pentru România. A fost subliniat faptul că interesul Statelor Unite nu este o anumită investiţie sau un anumit proiect, interesul SUA este o Românie puternică. Asta ne dorim. SUA vor să vadă o Românie prosperă şi puternică şi stabilă. Pentru asta lucrăm.
Sursa text şi foto: adevarul.ro.
A mai lucrat în Iugoslavia şi Azerbaijan. Duane Butcher a mai fost prezent la misiunea din Bucureşti, pentru o scurtă perioadă, între 2000 şi 2001. Şeful misiunii americane la Bucureşti afirmă că asistăm la un progres foarte solid în relaţiile româno-americane atât din punct de vedere politic, dar şi economic şi militar.
Care este nivelul relaţiei SUA-România în acest moment?
Relaţiile dintre Statele Unite şi România sunt într-un moment extraordinar, avem această toamnă nemaipomenită. Dacă vorbim despre acest sezon de toamnă, vorbim despre vizita ministrului Apărării la Washington, despre vizita premierului la Washington, despre inaugurarea lucrărilor la scutul anti-rachetă de la Deveselu, despre anunţul privind achiziţionarea avioanelor F16, despre anunţul privind utilizarea bazei de la Mihail Kogălniceanu. Este un progres foarte solid în relaţiile româno-americane. Suntem într-un moment mult mai bun al relaţiei USA-România, mult mai bun decât ne-am fi putut imagina cu un an în urmă. Trebuie să spunem că parteneriatul merge atât de bine pe cât am fi putut spera. Sigur, în domeniul politic şi în cel militar nu este o surpriză că România este un partener extraordinar, că echipamentele şi bazele româneşti au fost de folos oriunde a fost nevoie, că românii sunt parteneri nemaipomeniţi. În timpul vizitei primului-ministru la Washington, unul dintre lucrurile pe care vicepreşedintele Joe Biden le-a subliniat a fost impresia extraordinară lăsată de soldaţii români şi cât de mult le place soldaţilor americani să lucreze alături de români. Avem militari care au ales să vină să-şi desfăşoare activitatea în România pentru că au fost impresionaţi de colaborarea cu soldaţii români în teatrele de operaţiuni. Sunt oameni care au luptat în Irak alături de români şi au cerut apoi să vină în România tocmai din acest motiv. Este foarte bine, nu e o surpriză, dar este foarte, foarte bine.
Care este semnificaţia începerii lucrărilor la baza de la Deveselu?
Deveselu este un simbol important al încrederii pe care SUA şi NATO o au în România ca partener. Sigur, sunt raţiuni geografice pentru stabilirea acestei baze, este un loc avantajos în această parte a României, dar este şi o dovadă a încrederii noastre în România. Investim mulţi bani în acest loc, este vorba despre un program cheie care are nevoie să se desfăşoare într-un loc sigur şi este un loc sigur. Sperăm ca populaţia să vadă lucrurile în acelaşi mod.
La ce sume se ridică investiţia de la Deveselu?
Este foarte greu să dau o cifră. Eu privesc această investiţie ca pe o investiţie în securitate, o investiţie geopolitică. Este partea de contribuţie a Românie şi a Statelor Unite pentru siguranţa statelor NATO în ceea ce priveşte apărarea anti-rachetă. Acesta este lucrul cel mai important.
Care va fi rolul bazei de la Kogălniceanu în procesul de retragere din Afganistan?
Avem permisiunea României să folosim baza de la Mihail Kogălniceanu pentru a ne muta trupele din Afganistan. Este încă o dovadă care arată cât de bun partener a fost România, nu numai prin faptul că am luptat împreună umăr la umăr, dar şi prin ajutorul logistic oferit.
În ceea ce priveşte colaborarea militară vorbim şi despre achiziţia avioanelor F16. Care sunt următorii paşi şi care este implicarea SUA în acest program?
Cea mai importantă componentă a programului F16 este pilotul. Ceea ce putem face este să ne implicăm pe partea de pregătire a piloţilor. Vă întreb pentru că avioanele sunt second-hand luate din Portugalia, nu direct din SUA. Avioanele nu sunt noi, dar România a făcut o înţelegere foarte bună, este un raport foarte bun calitate-preţ, sunt avioane foarte folositoare. Iar dacă vorbim despre parteneriat, unul dintre lucrurile pe care le oferă programul F16 este interoperabilitatea. România va merge acolo unde mergem şi noi, va participa la misiunile importante ale NATO.
Aţi vorbit despre dimensiunea militară a parteneriatului. Dar dacă, ne referim şi la celelalte aspecte, politic şi economic?
Suntem foarte mulţumiţi de aspectul politic sau de cel economic. Premierul a pus accentul în vizita la Washington asupra aspectului economic, al afacerilor. La Washington a avut întâlniri de succes cu reprezentanţii companiilor americane. De asemenea, la Departamentul pentru Comerţ. De fapt, a fost o componentă economică în toate întâlnirile. Pentru noi este importantă componenta economică, îmbunătăţirea mediului de afaceri în care îşi desfăşoară activitatea companiile americane din România.
„Încurajăm autorităţile româneşti să se consulte mai mult cu toate părţile implicate înainte adoptării unor noi legi”
Care sunt principalele mesaje în domeniul economic ale acestei vizite la Washington?
Nu vreau să caracterizez vizita, dar se poate spune că premierul a prezentat România ca o ţară foarte deschisă către investiţii, o ţară nerăbdătoare să atragă investiţii, să discute cu companiile şi să le încurajeze să investească în România. Iar mesajul SUA a fost foarte clar, companiile vor veni şi vor investi în acele ţări în care vor fi cele mai bune şi mai sigure locuri de investit. Mesajul nostru este legat de stabilitate, transparenţă şi predictibilitate. Încurajăm puternic consultarea părţilor înainte de a se lua decizii în domeniul legislaţiei, companiile au nevoie să ştie că investiţiile sunt sigure.
Aveţi contacte cu investitorii americani prezenţi aici, ce solicitări au ei, ce măsuri aşteaptă pentru un mediu de afaceri mai bun?
Companiile remarcă în cea mai mare parte avantajele României. Aşezarea geografică, faptul că este stat membru al Uniunii Europene, pregătirea excelentă a forţei de muncă, pregătirea în ceea ce priveşte limbile străine. Dar, trebuie să recunoaştem faptul că mediul de afaceri poate fi îmbunătăţit, aşa cum poate fi îmbunătăţit oriunde în lume. De aceea, am vorbit despre lucruri ca stabilitatea, transparenţa şi predictibilitatea. Faptul asupra căruia ne concentrăm este să încurajăm autorităţile româneşti să se consulte mai mult cu toate părţile implicate înainte adoptării unor noi legi. Este nevoie de evaluarea în prealabil a tuturor efectelor pe care o schimbare legislativă le poate aduce.
Care ar trebui să fie măsurile guvernului de la Bucureşti pentru a creşte prezenţa companiilor şi investitorilor americani în România?
Ce mi-ar plăcea să văd este un plan de acţiune care să ducă la îmbunătăţirea mediului de afaceri. Este o prioritate majoră pentru Guvern. Aşa ar include hotărârea reală de a implica toate părţile într-un proces de decizie foarte transparent, astfel încât toată lumea să ştie ce se întâmplă, în ce direcţie se merge şi de ce. Acest nivel de predictibilitate ar aduce României beneficii foarte puternice. Ştiu companii care ar putea aduce mii de locuri de muncă, dar vor să ştie în ce direcţie evoluează fiscalitatea, au nevoie să ştie în ce direcţie merge legislaţia, au nevoi de acest gen de predictibilitate.
Aveţi noutăţi în privinţa unor companii americane care ar intenţiona să vină şi să investească în România?
Nu am informaţii specifice despre anumite companii, dar ştiu că este foarte clar că România este un loc foarte atractiv pentru investiţii. Companiile americane prezente în România se bucură de mare succes, aducând aici cultura americană a muncii. Putem vorbi foarte mult despre investiţiile americane în România. Vedem companii care folosesc tehnologie foarte sofisticată oferind locuri de muncă foarte bune, vorbim despre companii care folosesc avantajul forţei de muncă educate din România, sunt companii foarte competitive care creează produse de valoare. Cu cât mai bun va fi mediul de afaceri, cu atât mai multe astfel de companii vom vedea aici.
„Dacă România studiază experienţa americană în legătură cu gazele de şist, se vor vedea beneficiile exploatării responsabile a acestei resurse”
În România este o intensă dezbatere privind exploatarea gazelor de şist. Care sunt perspectivele investiţiei Chevron în acest domeniu, în urma vizitei premierului Ponta la Washington?
În domeniul resurselor naturale, ţine de fiecare stat să evalueze beneficiile în funcţie de costuri sau de riscuri. Dacă România studiază experienţa americană în legătură cu gazele de şist, se vor vedea beneficiile exploatării responsabile a acestei resurse. De pildă, să ne uităm la vectorii creşterii economice şi la preţul energiei din Statele Unite. Preţul energiei este un factor important în ceea ce priveşte competitivitatea. În mod clar, dezbaterea este importantă şi necesară, se vorbeşte în toată lumea despre noile tehnologii şi siguranţa exploatării. Companiile americane au experienţa exploatării sigure a acestei resurse. Respectăm dreptul fiecăruia la opinie, dreptul de a protesta, dar în acelaşi timp protestele trebuie să fie legale, iar autorităţile trebuie să-şi asume responsabilitatea pentru a asigura respectarea legii.
Statele Unite cunosc o adevărată revoluţie economică produsă de gazele de şist. Credeţi că un asemenea fenomen se va întâmpla şi în România?
În istoria sa, România a fost un producător de energie. Resursele există în mod clar. Trebuie şi legislaţie în domeniu. Cred că va fi un factor important pentru un viitor prosper al României. Aveţi avantajul de a fi 75% independenţi, iar noile resurse, fie că vorbim despre gazele de şist, fie despre gazele din Marea Neagră oferă perspective mari şi pot face din România un exportator, dacă România decide că vrea să meargă în această direcţie. Vrem o Românie puternică. Asta s-a văzut foarte clar la întâlnirea premierului Ponta cu vicepreşedintele Biden. Nu este vorba despre lobby pentru o anumită firmă. Interesul strategic al Statelor Unite este o Românie puternică.
O Românie prosperă, stabilă. Iar, energia se poate dovedi o direcţie foarte fertilă de urmat pentru România.
Vorbim aici despre gazul de şist şi despre rezervele clasice de gaze de sub Marea Neagră?
Nu se intră în asemenea detalii la aceste întâlniri. Dar, o Românie asigurată din punct de vedere al energiei poate fi o forţă benefică pentru întreaga regiune.
Credeţi că discuţiile privind Roşia Montană şi respingerea legii în Parlament pot avea un efect negativ asupra atragerii de investiţii străine în România?
Este greu de prevăzut, nu ştiu ce efect va avea. Fiecare ţară trebuie să decidă cum utilizează resursele naturale, să pună în balanţă beneficiile şi consecinţele pentru mediul înconjurător.
„O Românie puternică înseamnă instituţii puternice. De aceea, procesul reformelor trebuie să continue”
Aţi vorbit despre respectarea statului de drept în România. Aţi vorbit şi despre necesitatea respectării procedurilor în procesul numirii şefilor Parchetelor. Sunteţi mulţumit de ceea ce înseamnă respectarea statului de drept în România?
Am amintit despre climatul de afaceri şi despre importanţa statului de drept atât în sine, cât şi pentru mediul de afaceri. Tema a fost abordată şi în discuţia premierului Ponta cu vicepreşedintele Biden. Vicepreşedintele a spus că asta face parte din ADN-ul nostru, ne concentrăm asupra respectării statului de drept, este la fel de important pentru noi ca respectarea drepturilor omului oriunde în lume. Vicepreşedintele a vorbit despre respectarea statului de drept, au fost făcute progrese mari în România, ne dorim progrese şi în viitor. Revenind, cel mai important lucru este o Românie puternică, prosperă şi stabilă. Interesul nostru, este o Românie puternică. O Românie puternică înseamnă instituţii puternice. De aceea, procesul reformelor trebuie să continue.
Ce credeţi că trebuie îmbunătăţit în domeniul statului de drept în România?
Cred că trebuie întărită independenţa instituţiilor cum ar fi Ministerul Public, ANI. Independenţa unor astfel de instituţii trebuie întărită. Politicienii ar trebui să se abţină să comenteze asupra investigaţiilor, proceselor şi asupra magistraţilor în mod individual. Cred că politicienii trebuie să se abţină să facă referiri la investigaţiile şi procesele în curs.
Sunteţi mulţumit cu modul în care se desfăşoară numirea noilor procurori?
Pentru noi este important să fie respectată independenţa instituţiilor. Dacă liderii acestor instituţii sunt mulţumiţi suntem şi noi mulţumiţi.
Vorbind despre statul de drept, care este percepţia dumneavoastră despre nivelul corupţiei în România, a crescut sau a scăzut?
Nu cred că sunt eu cel mai calificat să dau un răspuns, dar suntem fericiţi să vedem cu sistemul de justiţie lucrează, este clar că nimeni nu este deasupra legii, procurorii şi judecătorii îşi fac treaba. Este un semn că sistemul lucrează.
De ce este important pentru România şi pentru SUA, ca partener strategic, Acordul de Coabitare între preşedinte şi premier?
Pentru noi, România are un sistem particular în care este distribuită puterea între preşedinte şi premier. Pentru noi, este un sistem hibrid între ceea ce avem noi, sistemul prezidenţial şi sistemul parlamentar, mai răspândit în Europa. Aceste instituţii au multă putere şi sunt vitale pentru succesul ţării şi cred că în viziunea celor mai mulţi oameni este important ca cele două instituţii, preşedinţia şi premierul să colaboreze.
Vedem pe scena publică destule atacuri între preşedinte şi premier. Credeţi că va fi menţinut acordul de colaborare? Susţinem colaborarea dintre instituţii, ne concentrăm asupra acestui lucru, facem eforturi şi avem mari speranţe în acest sens.
Ne pregătim în România pentru anul electoral 2014. Care sunt aşteptările SUA legate de anul electoral care va aduce şi un nou preşedinte la Cotroceni?
Privim cu atenţie pentru că suntem interesaţi să vedem cu cine vom colabora în viitor. Alegerile vor avea un impact important pentru viitorul României. Puteţi să ne spuneţi a cui a fost iniţiativa semnării pactului de coabitare? Nu, nu este rolul nostru să spunem cum trebuie să colaboreze, rolul nostru este să încurajăm această colaborare în interesul României.
„Administraţia americană susţine schimbările legislative necesare pentru ca România să poată intra mai curând în programul Visa-Waiver”
Cum vedeţi parteneriatul româno-american peste cinci ani?
Avem o fundaţie extraordinară pe care putem construi. Avem o relaţie bună, dar putem face încă multe lucruri. Acordul transatlantic de liber schimb SUA-UE va avea un impact extraordinar de pozitiv, va crea locuri de muncă şi investiţii şi în relaţia SUA-România.
Care sunt perspectivele programului Visa-Waiver pentru România?
Administraţia americană susţine schimbările legislative necesare pentru ca România să poată intra mai curând în programul Visa-Waiver. Nu ştim exact când schimbările legislative vor avea loc. Sperăm, dar depinde de deciziile pe care le va lua Congresul.
Aţi fost la conducerea misiunii diplomatice americane din România în vremuri foarte interesante. Sunteţi mulţumit cu rezultatele misiunii dumneavoastră?
Au fost vremuri fascinante pentru mine. Este un spirit de deschidere în România, oamenii vor să vorbească cu mine, să-şi spună opiniile, vor să le asculte pe ale mele, ceea ce te face să fii foarte satisfăcut în această muncă de diplomat. Românii sunt deschişi şi interesaţi în comunicare.
Care sunt cele mai puternice impresii ale mandatului dumneavoastră la Bucureşti?
De când a plecat ambasadorul Gitenstein sunt 11 luni de când am onoarea să conduc misiunea de la Bucureşti. Au fost vremuri interesante. Cel mai important, mi se pare întâlnirea cu vice-preşedintele Biden - premierul Ponta. A fost un privilegiu să iau parte la această întâlnire.
Au fost comentarii în România spunând că o fost o întâlnire mai mult protocolară cu vicepreşedintele american.
Vicepreşedintele este o persoană foarte importantă în administraţia americană. Ceea ce m-a impresionat este interesul foarte real pentru România. A fost subliniat faptul că interesul Statelor Unite nu este o anumită investiţie sau un anumit proiect, interesul SUA este o Românie puternică. Asta ne dorim. SUA vor să vadă o Românie prosperă şi puternică şi stabilă. Pentru asta lucrăm.
Sursa text şi foto: adevarul.ro.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii