Fostul pilot SMURD, Romeo Lupu vorbește despre echipajul elicopterului prăbuşit în Lacul Siutghiol
Fostul pilot SMURD, Romeo Lupu vorbește despre echipajul elicopterului prăbuşit în Lacul Siutghiol
02 Dec, 2015 23:15
ZIUA de Constanta
4984
Marime text
Acesta a vorbit despre cât de dificil poate fi de pilotat un aparat de zbor SMUD față de cele ce nu sunt prevăzute cu aparaturi suplimentare.
Întrbat de moderatorul emisiunii dacă flotoarele trebuiau să fie pe elicopter în situația dată, Romeo Lupu a răspuns categoric că nu.
„Răspunsul este categoric nu. Elicopterul când este fabricat, este fabricat într-o variantă standard, de pe el lipsesc foarte multe lucruri care acum sunt la bord. Cine achiziționează un elicopter optează și pentru celelalte instalații care se montează acolo, sunt opționale, sunt pe bani (...) Instalația de flotabilitate, ce înseamnă, nu este vorba doar despre acesle flotoare care se unflă acolo, este vorba de o instalație întreagă pe elicopter (...) Greutatea asta de 90 kilograme este imensă. Am zburat, și marea problemă pentru pilot este să-și mențină greutatea maximă la decolare. Un elicopter de SMURD este foarte încărcat (...) Ce este inutil la bord, se scoate. Să cari 90 de kilograme înseamnă imens. Piloții și așa își fac calculul până la dispanța la care trebuie să meargă la misiune, să nu facă plinul la combustibil (...) În 2009 am fost numit adjunct al inspectorului general și am încercat să găsesc soliții pentru îmbunătățirea activității și pentru prima dată am organizat două module de pregătire la munte și la mare, zbor pe mare, nu s-a făcut niciodată, exercițiile din manualul de instruire erau sărite acestea, pentru că era foarte greu de organizat un zbor pe mare. Și pentru prima dată am mobilizat forțele am adus un profesor specializat, am făcut rost de veste de salvare pe care nu le aveam”, a spus fostul pilot.
Romeo Lupu a vorbit despre faptul că i-a cunoscut pe ambii piloți, membrii ai echipajului, pilotul comandor Petre Corneliu Cătuneanu şi copilotul căpitan comandor Ginel Claudiu Crăcănel, ce s-au aflat la bordul elicopterului prăbuşit în Lacul Siutghiol.
„Comandantul de echipaj, Petrică Petuneanu, a fost pilot la regimentul de elicoptere de la Tuzla, înainte de a veni la noi. Adică, regimentul de elicoptere de la Tuzla care efectua zboruri pe mare, acolo era viața lor, ei pentru asta se pregăteau, el era singurul pilot din Inspectoratul General de Aviație care a fost la Tuzla. El cunoștea nu numai particularitățile zborului în zona de litoral, dar știa foarte bine zona, știa toate caracteristicile zonei litoralului și a Deltei”, a relatat Romeo Lupu.
Întrebat, cum un om cu atâta experiență a putut să ajungă cu elicopterul pe luciul apei cu încă trei oameni la bord, fostul pilot a răspuns, că nu este exclusă varianta unei erori umane.
„Cauze pot fi multe. Dar nu este exclusă eroarea umană. Între multe manuale pe care le-am învățat în Școala militară de ofițer de aviație, am învățat și manualul de securitate al zborului. În acesta există niște legități pe care le-am învățat pe din-afară, cele zece legități ale inginerului Copae. Prima dintre ele spunea așa: orice pilor într-o situație nefavorabilă, poate săvârși o eroare care poate să ducă la un eveniment de zbor. Nu exclude nici pe măcar pe cei foarte bine pregătiți și cu experiență foarte mare. Într-o situație nefavorabilă important este să cunoști totul despre evoluție și să ști ce trebuie să faci și să respecți. Spre exemplu, nimeni nu spune acum că este posibil să fi avut o coliziune cu un stol de păsări. Am avut colegi în misiune pe litoral și au fost loviți de un singur porumbel, a spart parbrizul și a intrat în cabină, l-a lovit pe pilor. Un porumbel care intră la motor poate să ducă la oprirea motorului. Un stol de păsări la mică înălțime unde zboară elicopterul poate să îi creeze avarii. Nu se știe, nimeni nu a spus încă, nu sunt probe, dar nu este exclusă nici varianta aceasta”, a explicat Romeo Lupu.
„Sub semnul pajurei”
Pe data de 7 decembrie, la Aeroportul Internaţional Henri Coandă, Bucureşti - Otopeni, Terminalul de plecări, fostul pilor de elicopter SMURD, Romeo Lupu își va lansa volumul „Sub semnul pajurei. Povestea unui pilot de elicopter”.
„Fiecare își are propria istorie. Povestită, scrisă sau de nimeni știută, adună în paginile ei frânturi unice de eternitate, după o divină marcă înregistrată. Suntem eroii principali ai propriilor noastre vieți și martorii evenimentelor pe care le trăim.
Omul își construiește și-și trăiește istoria până la ultima filă. Intens sau absent, liber sau constrâns, urcând sau târându-se, singur sau în echipă, izbutind sau pierzând, întotdeauna ultima filă încheie irepetabil istoria.
De curând, am pus punct unui capitol important al vieții mele și am ieșit la pensie. Cu ochii minții mi-am recitit filele istoriei. Fără a fi critic, detașat de apăsarea suprastructurii instituționale pe care am slujit-o și a exponenților ei cocoțați pe socluri vremelnic și nemeritat ocupate. Cu mulțumirea că mi-a reușit și ultima aterizare și am încheiat un vis sau un destin dorit.
Nu a fost perfect! Nimic nu este ușor când trudești ca să râzi și râsul doare. Poți strânge pumnii și poți privi dincolo de orizont cu ambiție și speranță. Este important să continui.
De cele mai multe ori, „soldatul” devine erou după ce nu mai este și istoria lui rămâne neștiută pentru totdeauna. Precum cel mai important erou al propriei mele istorii, cătană bătrână, formată de foarte timpuriu, am simțit nevoia unui „remember” pe care l-am pus între coperțile cărții. Probe ale trecerii mele prin viață, adunate în capitole. Fără intenția de a respecta regulile vreunui gen literar, fără o cronologie, asa cum mi le-am amintit și am simțit.
Atunci când cerul a fost mai jos decât pământul, am dat un bip lui Dumnezeu și cineva mi-a răspuns. Istoria mea ar fi rămas nescrisă”, este mesajul scris pe pagina de Facebook a lui Romeo Lupu.
Sursa foto: Facebook - Romeo Lupu
Sursa foto: antena3.ro
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
- fara nume 07 Jun, 2016 20:29 Felicitari Romeo Lupu, pentru OMUL care esti!!!