Informațiile de interes public vor fi afișate obligatoriu pe paginile de internet. Valabil și pentru primării și pentru Guvern
Informațiile de interes public vor fi afișate obligatoriu pe paginile de internet. Valabil și pentru primăriiDin cele 25 de seturi de informații prevăzute în prezentul Memorandum, 19 sunt expres specificate de cadrul legal (în anumite cazuri: solicitări de informații de interes public, petiții, modele de reclamații administrative) urmând ca toate instituțiile să le afișeze în același loc și același mod, iar parte din restul de șase au fost propuse de MCPDC după consultări cu societatea civilă respectiv după studierea modelelor de bună practică existente la nivelul unor instituții:
Într-un termen de două săptămâni de la data publicării, ministerele și celelalte autorități ale administrației publice centrale, companiile, agențiile și alte instituții din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora precum și instituțiile prefectului vor afișa, în format standardizat și în aceleași secțiuni din paginile de internet, în total 25 de seturi de informații, atât documente prevăzute, minimal, în legea nr. 544/2001 (cum ar fi: programul de audiențe, bilanțul contabil, bugetul instituției) cât și alte documente, publicabile și fără să conțină informații clasificate/confidențiale, cerute constant de societatea civilă:
Execuția bugetară
Evidențierea posturilor vacante
Agenda persoanelor din conducere
Drepturile salariale ale persoanelor din aparatul public și beneficiile acestora
Centralizatorul achiziţiilor publice care să arate execuţia contractelor de peste 5.000 euro și contractele aferente
Formularele tip – cerute de autorităţi persoanelor fizice/juridice, durata completării acestuia urmând a fi specificată.
Prin adoptarea acestui Memorandum, Guvernul urmărește:
Transparentizarea activității autorităților administrației publice centrale și a instituțiilor din subordinea/coordonarea acestora, în scopul eficientizării informării publicului și prevenirii corupției în sectoarele prioritare;
Creșterea accesului publicului la informațiile de interes public, prevăzute minimal de lege și suplimentar, cerute insistent de societatea civilă;
Îmbunătățirea proceselor de structurare a informațiilor și de comunicare a acestora în spațiul public;
Uniformizarea modului de aplicare a legislației din domeniul accesului la informații de interes public;
Creșterea capacității autorităților publice de furnizare a informațiilor de interes public pentru cetățeni.
MCPDC (care va elabora în continuare și un îndrumar pentru specialiștii instituțiilor), alături de Cancelaria Prim-Ministrului, exercită și rolul de urmărire a aplicării prevederilor Memorandumului. În paralel, miniștrii Violeta Alexandru, ministru – MCPDC și Vasile Dîncu – vicepremier, ministru MDRAP au susținut o serie de consultări cu structurile asociative ale administrației publice locale (Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România – UNCJR, Asociația Muncipiilor din România – AMR, Asociația Orașelor din România – AOR și Asociația Comunelor din România – ACOR), în vederea preluării, ca bună practică, a prevederilor Memorandumului, și la nivelul unităților administrativ-teritoriale din toată țara.
“Asumându-și să contribuie la practicarea unei guvernări participative și deschise cu respectarea acelorași standarde la toate palierele executivului, Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic (MCPDC) îndeplinște astăzi, la trei luni de la învestirea Guvernului și în paralel cu înființarea de la zero și operaționalizarea Ministerului, unul dintre obiectivele majore asumate în Planul Sectorial de Măsuri”, a declarat Ministrul Violeta Alexandru, mulțumind colegilor pentru decizia de adoptare și anunțând concentrarea eforturilor în continuare pe urmărirea aplicării, în practică, a prevederilor Memorandumului.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp