Interviu Hotnews Ce spune Ambasadorul Olandei la Bucureşti despre situaţia Portului Constanţa
Interviu Hotnews: Ce spune Ambasadorul Olandei la Bucureşti despre situaţia Portului Constanţa"Modul în care procurorii îşi fac treaba nu trebuie să fie implicat în lucrările parlamentului sau ale executivului", spune ambasadorul Olandei la Bucureşti, Matthijs van Bonzel, într-un interviu pentru HotNews.ro.
Ambasadorul reconfirmă poziţia Olandei, care leagă aderarea
la Schengen de progresele în justiţie, şi spune că un sistem judiciar corect ar
duce la creşterea investiţiilor străine. Ambasadorul respinge zvonurile
potrivit cărora Olanda ar fi cerut portul Constanţa la schimb cu acceptul pentru
intrarea României în Schengen.
Rep: Ce înseamnă memorandumul semnat în 2011 între România şi Olanda referitor la colaborarea dintre Portul Constanţa şi Portul Rotterdam?
Matthijs van Bonzel: Recunoaştem când avem de-a face cu un port bun. Ştim cât de importantă este funcţia de hub, legăturile cu drumuri, căile ferate şi aeroporturi, funcţie pe care noi am dezvoltat-o în Olanda la Amsterdam şi Rotterdam. Constanţa are un potenţial bun. România trebuie să dezvolte mediul de afaceri astfel încât Constanţa să ajungă un port şi un hub pe măsura potenţialului său. Noi am dori să construim un parteneriat cu portul Constanţa pentru a se putea dezvolta şi să devină un port competitiv în această regiune.
Nu este vorba de o competiţie între noi. Rotterdam
are deja poziţia de port continental. Ideea este că în această regiune în
continuă dezvoltare unde avem economii noi, tinere cu mult potential - inclusiv
Turcia şi alte ţări din jurul Mării Negre, portul Constanţa să se dezvolte.
Daca potenţialul portului Constanţa este
recunoscut de către România şi se crează şi o baza legală, noi ne dorim sa
construim un parteneriat.
Rep: Vedeţi
posibilitatea ca, în cadrul acestui parteneriat, portul Rotterdam să cumpere
actiuni în compania care administrează Portul Constanţa? Exista această opţiune?
Matthijs van
Bonzel: Cred că de partea noastră toate opţiunile sunt valabile.
Rămâne la latitudinea autorităţilor române să indice care sunt preferinţele
lor. Important este să vedem că există multe afaceri care pot fi dezvoltate,
iar acest port poate deveni un hub regional, servind mult mai mult decât
România, după modelul afacerilor care au transformat şi dezvoltat portul
Rotterdam de-a lungul secolelor.
Rep: Va întreb aceste lucruri pentru că în ultimele luni au
existat zvonuri despre faptul ca Olanda şi-ar dori să cumpere portul Constanţa în schimbul acceptului de a primi România în zona Schengen.
Matthijs van
Bonzel: Nu există nici o legătură. Singurele chestiuni ţin de obiectivele din cadrul MCV care sunt cruciale şi care au fost convenite
de România împreună cu celelalte state membre. Atingerea acestor obiective este
de o importanţă primordială astfel încât ţara să se dezvolte pe mai departe.
Având această bază, multe alte noi investiţii şi parteneriate pot fi dezvoltate
- agricultura, dezvoltarea Dunării, portul Constanţa, logistica, potenţialul
energetic al României. Toate pot fi extinse, dar depind de evoluţia sistemului
legal. Este o legatură între climatul general şi toate investiţiile.
Rep: Credeţi că portul
Constanţa poate deveni un hub important în domeniul energetic? Ştim că România
este în proiectul AGRI care aduce in Constanţa gaz lichefiat din Azerbaidjan
prin Georgia. Credeţi că portul Constanţa poate deveni un jucător cheie în
regiune?
Matthijs van
Bonzel: Portul Constanţa are un mare potenţial să se dezvolte
datorită caracteristicilor geografice - este un port relativ adânc, are Dunărea
aproape, este într-o zonă în creştere. Există potenţial, dar şi celelalte
porturi sunt în competiţie. Porturile din Bulgaria sau cele din Turcia vor şi
ele să se dezvolte, aşa că o poziţie geografică bună nu e de ajuns ca să te
dezvolţi.
În cazul Rotterdam, avem doi vecini care sunt
foarte competitivi. Poziţia lor geografică este poate mai puţin atractivă, dar
ei intră în competiţie cu alte avantaje oferite companiilor. Rotterdam e mereu în competiţie cu celelalte porturi, aşa decurge jocul.
Aşa că, spre exemplu, regimul de plată a TVA în
Constanţa intră în competiţie cu regimul de plata a TVA în porturile din
Bulgaria. Dacă regimul lor e mai bun, din această perspectiva, afacerile vor
merge mai degrabă în Bulgaria, decât în Romania, chiar dacă poziţia geografică a portului Constanţa este mai atractivă.
Aşa merg lucrurile. În Europa, în vest, toti
suntem în competiţie unii cu alţii: ţări, companii, oraşe, porturi.
Interviul integral pe hotnews.ro.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp