Județul Constanța, atractiv pentru cetățenii străini care vin să muncească în România
Județul Constanța, atractiv pentru cetățenii străini care vin să muncească în România
11 Jun, 2019 10:15
ZIUA de Constanta
2095
Marime text
Poliţiştii de imigrări au emis în perioada ianuarie-mai a.c., 8749 de avize de angajare din contingentul aprobat pentru anul 2019. Dintre acestea, 7649 au fost emise pentru lucrători permanenţi, 695 pentru detaşaţi, 234 pentru ICT, 116 pentru înalţi calificaţi. Cei mai mulţi străini sunt din Vietnam, Moldova, Turcia, Nepal şi au optat pentru municipiul Bucureşti şi judeţele Constanţa, Ilfov, Braşov şi Timiş.
Tendinţa de creştere a numărului avizelor de muncă emise cetăţenilor străini a continuat în mod exponenţial, în fiecare lună, de la începutul acestui an.
Potrivit unui comunicat transmis de Inspectoratul General ăentru Imigrări, în primele cinci luni ale anului curent, Inspectoratul General pentru Imigrări a gestionat 10497 de cereri pentru emiterea avizelor în vederea angajării în muncă sau detaşării cetăţenilor străini în România. Dintre aceste 8749 au fost soluţionate pozitiv, 332 au fost respinse, iar 1426 sunt în curs de soluţionare.
În perioada de referinţă au fost emise 8749 de avize pentru angajarea în muncă, reprezentând 43,7 % din contingentul aprobat pentru anul 2019. Dintre acestea, 7649 au fost emise pentru lucrători permamenţi, 695 pentru detaşaţi, 234 pentru ICT, 116 pentru înalţi calificaţi.
Cele mai multe avize solicitate de către angajatori sunt pentru lucrătorii permanenţi sau detaşaţi în sectoare de activitate din domeniul lucrărilor de construcţii a clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale, restaurante, comerţ, construcţii de nave şi structuri plutitoare etc.
Se remarcă şi faptul că România devine atractivă şi pentru imigranţii cu înaltă calificare din ţări terţe, posesori de Carte albastră a UE. Cartea albastră a UE reprezintă permisul de şedere temporară ce urmăreşte să încurajeze imigrarea specialiştilor cu înaltă calificare din ţările terţe pentru a răspunde cererii de lucrători calificaţi în Uniunea Europeană.
Din punct de vedere geografic, cele mai multe avize au fost emise de către structurile de imigrări din municipiul Bucureşti (2667) şi judeţele Constanţa (999), Ilfov (912), Braşov (505) şi Timiş (355). De asemenea, străinii care aleg să muncească, în ţara noastră, sunt în general din Vietnam, Moldova, Nepal şi Turcia.
*** Conform prevederile Hotărârii Guvernului nr.34 din 30 ianuarie 2019 privind stabilirea contingentului de lucrători nou-admişi pe piaţa forţei de muncă în anul 2019 a fost stabilit un contingent de 20.000 de lucrători.
Străinii cu şedere legală pe teritoriul României pot fi încadraţi în muncă în baza avizului de angajare/detaşare obţinut de angajatori în condiţiile O.G. nr. 25 din 26 august 2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României.
Avizul de angajare se eliberează de către Inspectoratul General pentru Imigrări, la cererea angajatorului, dacă sunt îndeplinite atât condiţiile generale, cât şi cele specifice, în funcţie de tipul de lucrător.
Prin excepţie, nu este necesară obţinerea avizului de angajare pentru încadrare în muncă pe teritoriul României a unor categorii de cetăţeni străini, conform art.3, alin.2 lit. a)-n), din actul normativ mai sus menţionat. Printre acestea se regăsesc străinii al căror acces liber pe piaţa muncii din România este stabilit prin tratate încheiate de România cu alte state, titulari ai dreptului de şedere pe termen lung pe teritoriul României, precum şi ai dreptului de şedere temporară pentru reîntregirea familiei în calitate de membri de familie ai unui cetăţean român sau care au dobândit o formă de protecţie în România.
De asemenea, străinii titulari ai dreptului de şedere temporară pentru studii pot fi încadraţi în muncă pe teritoriul României fără aviz de angajare numai cu contract individual de muncă cu timp parţial cu durata muncii de maximum 4 ore pe zi.
Cetăţenilor străini intraţi în România în scopul încadrării în muncă li se prelungeşte dreptul de şedere temporară în scop de muncă dacă prezintă contractul individual de muncă cu normă întreagă, înregistrat în registrul general de evidenţă a salariaţilor, din care rezultă că salariul este cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată. În cazul lucrătorilor înalt calificaţi, salariul trebuie să fie la nivelul de cel puţin două ori câştigul salarial mediu brut.
Cetăţenii străini care sunt numiţi la conducerea unei filiale, reprezentanţe sau sucursale de pe teritoriul României a unei companii care are sediul în străinătate, în baza unui contract de mandat ori altui document cu aceeaşi valoare juridică, li se prelungeşte dreptul de şedere temporară în scop de muncă fără prezentarea unui contract de muncă, dacă fac dovada mijloacelor de întreţinere obţinute din activitatea desfăşurată în această calitate, cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
Totodată, străinilor intraţi în România în scopul încadrării în muncă în calitate de lucrător "au pair" li se prelungeşte dreptul de şedere temporară în scop de muncă dacă prezintă contractul individual de muncă cu timp parţial, înregistrat în registrul general de evidenţă a salariaţilor, din care rezultă că durata timpului de muncă nu depăşeşte 25 de ore pe săptămână. Cuantumul salariului acordat este cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, calculat la fracţia de timp lucrată.
Cât priveşte regimul sancţionator reamintim că primirea că primirea la muncă pe teritoriul României a unui străin cu şedere ilegală, fără aviz de angajare sau de detaşare, cu sau fără contract individual de muncă încheiat în formă scrisă, se sancţionează cu amendă de la 10.000 la 20.000 de lei.
Totodată, în funcţie de gravitatea contravenţiilor săvârşite, angajatorii pot fi sancţionaţi şi prin interzicerea unor drepturi, recuperarea totală sau parţială a prestaţiilor, ajutoarelor sau subvenţiilor publice, inclusiv din fonduri UE, atribuite pe o perioadă de până la 12 luni înainte de constatarea faptei şi închiderea temporară sau definitivă a punctului sau punctelor în care s-a săvârşit contravenţia.
Mai multe detalii privind angajarea străinilor pe teritoriul României puteţi găsi accesând pagina web a instituţiei http://igi.mai.gov.ro/ro/content/munca.
Tendinţa de creştere a numărului avizelor de muncă emise cetăţenilor străini a continuat în mod exponenţial, în fiecare lună, de la începutul acestui an.
Potrivit unui comunicat transmis de Inspectoratul General ăentru Imigrări, în primele cinci luni ale anului curent, Inspectoratul General pentru Imigrări a gestionat 10497 de cereri pentru emiterea avizelor în vederea angajării în muncă sau detaşării cetăţenilor străini în România. Dintre aceste 8749 au fost soluţionate pozitiv, 332 au fost respinse, iar 1426 sunt în curs de soluţionare.
În perioada de referinţă au fost emise 8749 de avize pentru angajarea în muncă, reprezentând 43,7 % din contingentul aprobat pentru anul 2019. Dintre acestea, 7649 au fost emise pentru lucrători permamenţi, 695 pentru detaşaţi, 234 pentru ICT, 116 pentru înalţi calificaţi.
Cele mai multe avize solicitate de către angajatori sunt pentru lucrătorii permanenţi sau detaşaţi în sectoare de activitate din domeniul lucrărilor de construcţii a clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale, restaurante, comerţ, construcţii de nave şi structuri plutitoare etc.
Se remarcă şi faptul că România devine atractivă şi pentru imigranţii cu înaltă calificare din ţări terţe, posesori de Carte albastră a UE. Cartea albastră a UE reprezintă permisul de şedere temporară ce urmăreşte să încurajeze imigrarea specialiştilor cu înaltă calificare din ţările terţe pentru a răspunde cererii de lucrători calificaţi în Uniunea Europeană.
Din punct de vedere geografic, cele mai multe avize au fost emise de către structurile de imigrări din municipiul Bucureşti (2667) şi judeţele Constanţa (999), Ilfov (912), Braşov (505) şi Timiş (355). De asemenea, străinii care aleg să muncească, în ţara noastră, sunt în general din Vietnam, Moldova, Nepal şi Turcia.
*** Conform prevederile Hotărârii Guvernului nr.34 din 30 ianuarie 2019 privind stabilirea contingentului de lucrători nou-admişi pe piaţa forţei de muncă în anul 2019 a fost stabilit un contingent de 20.000 de lucrători.
Străinii cu şedere legală pe teritoriul României pot fi încadraţi în muncă în baza avizului de angajare/detaşare obţinut de angajatori în condiţiile O.G. nr. 25 din 26 august 2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României.
Avizul de angajare se eliberează de către Inspectoratul General pentru Imigrări, la cererea angajatorului, dacă sunt îndeplinite atât condiţiile generale, cât şi cele specifice, în funcţie de tipul de lucrător.
Prin excepţie, nu este necesară obţinerea avizului de angajare pentru încadrare în muncă pe teritoriul României a unor categorii de cetăţeni străini, conform art.3, alin.2 lit. a)-n), din actul normativ mai sus menţionat. Printre acestea se regăsesc străinii al căror acces liber pe piaţa muncii din România este stabilit prin tratate încheiate de România cu alte state, titulari ai dreptului de şedere pe termen lung pe teritoriul României, precum şi ai dreptului de şedere temporară pentru reîntregirea familiei în calitate de membri de familie ai unui cetăţean român sau care au dobândit o formă de protecţie în România.
De asemenea, străinii titulari ai dreptului de şedere temporară pentru studii pot fi încadraţi în muncă pe teritoriul României fără aviz de angajare numai cu contract individual de muncă cu timp parţial cu durata muncii de maximum 4 ore pe zi.
Cetăţenilor străini intraţi în România în scopul încadrării în muncă li se prelungeşte dreptul de şedere temporară în scop de muncă dacă prezintă contractul individual de muncă cu normă întreagă, înregistrat în registrul general de evidenţă a salariaţilor, din care rezultă că salariul este cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată. În cazul lucrătorilor înalt calificaţi, salariul trebuie să fie la nivelul de cel puţin două ori câştigul salarial mediu brut.
Cetăţenii străini care sunt numiţi la conducerea unei filiale, reprezentanţe sau sucursale de pe teritoriul României a unei companii care are sediul în străinătate, în baza unui contract de mandat ori altui document cu aceeaşi valoare juridică, li se prelungeşte dreptul de şedere temporară în scop de muncă fără prezentarea unui contract de muncă, dacă fac dovada mijloacelor de întreţinere obţinute din activitatea desfăşurată în această calitate, cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
Totodată, străinilor intraţi în România în scopul încadrării în muncă în calitate de lucrător "au pair" li se prelungeşte dreptul de şedere temporară în scop de muncă dacă prezintă contractul individual de muncă cu timp parţial, înregistrat în registrul general de evidenţă a salariaţilor, din care rezultă că durata timpului de muncă nu depăşeşte 25 de ore pe săptămână. Cuantumul salariului acordat este cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, calculat la fracţia de timp lucrată.
Cât priveşte regimul sancţionator reamintim că primirea că primirea la muncă pe teritoriul României a unui străin cu şedere ilegală, fără aviz de angajare sau de detaşare, cu sau fără contract individual de muncă încheiat în formă scrisă, se sancţionează cu amendă de la 10.000 la 20.000 de lei.
Totodată, în funcţie de gravitatea contravenţiilor săvârşite, angajatorii pot fi sancţionaţi şi prin interzicerea unor drepturi, recuperarea totală sau parţială a prestaţiilor, ajutoarelor sau subvenţiilor publice, inclusiv din fonduri UE, atribuite pe o perioadă de până la 12 luni înainte de constatarea faptei şi închiderea temporară sau definitivă a punctului sau punctelor în care s-a săvârşit contravenţia.
Mai multe detalii privind angajarea străinilor pe teritoriul României puteţi găsi accesând pagina web a instituţiei http://igi.mai.gov.ro/ro/content/munca.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii