La Tuzla s-a lansat primul serviciu aero-naval de căutare şi salvare din România
La Tuzla s-a lansat primul serviciu aero-naval de căutare şi salvare din România
13 Jul, 2016 17:25
ZIUA de Constanta
3279
Marime text
Primul serviciu integrat (aero-naval) profesionist de căutare-salvare din România – organizat sub formă de parteneriat între o entitate publică şi una privată – a fost definitivat şi lansat zilele acestea la Tuzla.
Regional Air Services şi ARSVOM (Agenţia Română pentru Salvarea de Vieţi Omeneşti pe Mare) au parcurs antrenamentele de perfecţionare aferente operaţiunilor de salvare pe mare HHO (helicopter hoist operator)/ SAR sub exigenta evaluare a prestigioasei firme germane Heli Rescue Consult – o companie cu tradiţie în pregătirea personalului specializat şi cu un portofoliu internaţional impresionant.
Cei doi instructori sunt Werner Greipll – un recordman al salvărilor în condiţii dificile, atât pe uscat cât şi pe mare, cu mult peste 5.000 de trolieri la activ şi Herbert Graser - fost pilot de încercare Airbus.
Pe parcursul antrenamentelor recurente finale, care au durat mai bine de două săptămâni, s-au realizat numeroase exerciţii cu grade diferite de dificultate, de la recuperări şi salvări de pe nave mari cum sunt cele de pe ALCOR – o navă aparţinând unui operator privat şi contractată de către Petrom în acest scop, la ambarcaţiuni din ce in ce mai mici şi ajungând până la plute de salvare pentru o singură persoană şi la salvarea din apă a victimelor ce plutesc doar cu vesta de salvare.
Un aspect remarcabil legat de acest demers este faptul că, deşi respectă un standard de lucru net superior celui impus de autorităţile de reglementare române, conformându-se inclusiv cerinţelor organizaţiilor industriei de petrol (OGP), atât de interesate la rândul lor de existenţa unui astfel de serviciu, nu s-au folosit resurse bugetare publice.
Un alt fapt meritoriu este că această iniţiativă este singura de acest fel din România care nu ignoră standardele de lucru adoptate pretutindeni în lume. Acordul între RAS şi ARSVOM pune bazele primului sistem integrat naval şi aerian de salvare pe mare şi descrie la nivel de detaliu procedurile de lucru, proceduri care permit armonizarea nu doar cu legislaţia internaţională, ci şi cu orice altă entitate activă în domeniul SAR din străinătate.
Pentru că este necesar un limbaj comun, un limbaj internaţional şi nu un “argou românesc” în SAR, Statul va trebui să facă minimul efort de a permite şi încuraja accesul în sistemul public de alertare şi de a crea o entitate de coordonare unică şi independentă atât de domeniul politic, cât şi de interesele financiare obscure. Este necesară apariţia unei entităţi de coordonare compatibile cu cele active internaţional şi care să asigure cu maximum de eficienţă, dar şi cu maximum de transparenţă gestionarea resurselor şi intervenţia rapidă. Acest lucru nu se întâmplă acum, legislaţia românească fiind învechită şi contradictorie, pe alocuri chiar neconformă celei internaţionale – ceea ce se reflectă în ruşinoasa rată de eşec a sistemului actual de căutare-salvare.
Reforma serviciului de căutare-salvare este una dintre măsurile necesare în viitorul apropiat pentru garantarea drepturilor cetăţenilor şi pentru asigurarea unui climat de siguranţă în spaţiul economic românesc – în special în mediul offshore – unde există numeroşi operatori mari precum OMV Petrom, care solicită acest lucru. În acelasi timp, SAR are importanţă strategică pentru atragerea investitorilor în zone cu potenţial de risc, care au alte exigenţe atunci când îşi aleg spaţiul de lucru.
Atât RAS cât şi ARSVOM se pun la dispoziţia unui astfel de sistem – în conformitate cu pregătirea şi specializarea lor – acum dusă la cel mai înalt nivel din România.
Este în tradiţia RAS să aspire să fie unul dintre prestatorii de servicii de căutare şi salvare, fiind succesorul AVIASAN – care are în palmares astfel de misiuni încă din 1967, cu 50 de ani în urmă. În plus, compania de la Tuzla deţine în prezent recordul naţional în activitatea cu elicoptere – gestionând aproape 80% din activitatea înregistrată la nivelul întregii ţări.
În acest sens, Regional Air Services pregăteşte noi investiţii majore, de ordinul zecilor de milioane de euro, pentru extinderea flotei pentru SAR.
Regional Air Services şi ARSVOM (Agenţia Română pentru Salvarea de Vieţi Omeneşti pe Mare) au parcurs antrenamentele de perfecţionare aferente operaţiunilor de salvare pe mare HHO (helicopter hoist operator)/ SAR sub exigenta evaluare a prestigioasei firme germane Heli Rescue Consult – o companie cu tradiţie în pregătirea personalului specializat şi cu un portofoliu internaţional impresionant.
Cei doi instructori sunt Werner Greipll – un recordman al salvărilor în condiţii dificile, atât pe uscat cât şi pe mare, cu mult peste 5.000 de trolieri la activ şi Herbert Graser - fost pilot de încercare Airbus.
Pe parcursul antrenamentelor recurente finale, care au durat mai bine de două săptămâni, s-au realizat numeroase exerciţii cu grade diferite de dificultate, de la recuperări şi salvări de pe nave mari cum sunt cele de pe ALCOR – o navă aparţinând unui operator privat şi contractată de către Petrom în acest scop, la ambarcaţiuni din ce in ce mai mici şi ajungând până la plute de salvare pentru o singură persoană şi la salvarea din apă a victimelor ce plutesc doar cu vesta de salvare.
Un aspect remarcabil legat de acest demers este faptul că, deşi respectă un standard de lucru net superior celui impus de autorităţile de reglementare române, conformându-se inclusiv cerinţelor organizaţiilor industriei de petrol (OGP), atât de interesate la rândul lor de existenţa unui astfel de serviciu, nu s-au folosit resurse bugetare publice.
Un alt fapt meritoriu este că această iniţiativă este singura de acest fel din România care nu ignoră standardele de lucru adoptate pretutindeni în lume. Acordul între RAS şi ARSVOM pune bazele primului sistem integrat naval şi aerian de salvare pe mare şi descrie la nivel de detaliu procedurile de lucru, proceduri care permit armonizarea nu doar cu legislaţia internaţională, ci şi cu orice altă entitate activă în domeniul SAR din străinătate.
Pentru că este necesar un limbaj comun, un limbaj internaţional şi nu un “argou românesc” în SAR, Statul va trebui să facă minimul efort de a permite şi încuraja accesul în sistemul public de alertare şi de a crea o entitate de coordonare unică şi independentă atât de domeniul politic, cât şi de interesele financiare obscure. Este necesară apariţia unei entităţi de coordonare compatibile cu cele active internaţional şi care să asigure cu maximum de eficienţă, dar şi cu maximum de transparenţă gestionarea resurselor şi intervenţia rapidă. Acest lucru nu se întâmplă acum, legislaţia românească fiind învechită şi contradictorie, pe alocuri chiar neconformă celei internaţionale – ceea ce se reflectă în ruşinoasa rată de eşec a sistemului actual de căutare-salvare.
Reforma serviciului de căutare-salvare este una dintre măsurile necesare în viitorul apropiat pentru garantarea drepturilor cetăţenilor şi pentru asigurarea unui climat de siguranţă în spaţiul economic românesc – în special în mediul offshore – unde există numeroşi operatori mari precum OMV Petrom, care solicită acest lucru. În acelasi timp, SAR are importanţă strategică pentru atragerea investitorilor în zone cu potenţial de risc, care au alte exigenţe atunci când îşi aleg spaţiul de lucru.
Atât RAS cât şi ARSVOM se pun la dispoziţia unui astfel de sistem – în conformitate cu pregătirea şi specializarea lor – acum dusă la cel mai înalt nivel din România.
Este în tradiţia RAS să aspire să fie unul dintre prestatorii de servicii de căutare şi salvare, fiind succesorul AVIASAN – care are în palmares astfel de misiuni încă din 1967, cu 50 de ani în urmă. În plus, compania de la Tuzla deţine în prezent recordul naţional în activitatea cu elicoptere – gestionând aproape 80% din activitatea înregistrată la nivelul întregii ţări.
În acest sens, Regional Air Services pregăteşte noi investiţii majore, de ordinul zecilor de milioane de euro, pentru extinderea flotei pentru SAR.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
- fara nume 13 Sep, 2016 12:10 De ce nu intreba-ti ce salarii au cei de la arsvom, pt ce s-au cât i-si riscă viața?