Poetul Matei Vișniec – „Nu există poeți care să impresioneze o țară întreagă cum era cazul în România”
Poetul Matei Vișniec – „Nu există poeți care să impresioneze o țară întreagă cum era cazul în România”
16 May, 2016 23:30
ZIUA de Constanta
2020
Marime text
Poetul, dramaturgul și jurnalistul Matei Vișniec a declarat în această seară, în cadrul unui eveniment literar desfășurat în Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I”, din București, că România este o țară în care poezia are, în continuare, o anumită importanță.
„Mi se pare, în continuare, că România este o țară în care poezia are o anumită importanță, chiar dacă avem libertatea, chiar dacă se construiește ce se construiește. Văd câtă poezie scrie și publică. Și dacă rămânem o țară care crede în poezie, nimic nu este pierdut”, a precizat Vișniec, care consideră că "„există o creativitate remarcabilă în spațiul Europei de Răsărit, o creativitate care se exprimă mai ușor pentru că nu există presiune comercială”, potrivit agerpres.ro.
Dramaturgul a ținut să precizeze că în Franța se pune altfel problema, precizând că acolo a rămas uimit când a văzut că poezia este privită ca o simplă întâmplare.
„În Franța, poezia este o întâmplare care ține de grupuri discrete, de mici confrerii de poeți care se întâlnesc, care discută. În nici un caz marele public nu se interesează de poezie. Oricum, nu există poeți care să impresioneze o țară întreagă cum era cazul în România cu Nichita Stănescu, chiar cu Adrian Păunescu, cu Marin Sorescu. Erau poeți care se adresau, într-un fel, unei mase de oameni (...) Într-o lume în care suntem supuși unei imbecilizări industriale prin industria de divertisment, prin societate de consum, prin transformarea omului în cetățean, prin toată această presiune a limbajelor unice, că sunt limbaje cinematografice, știu eu, de altă natură, poezia este, totuși, îmi dau seama, o formă de rezistență culturală. Până la urmă, mi-am dat seama că, în Occident, rolul meu era la fel, pe vremea Cenaclului de Luni, și pe vremea lui Ceaușescu”, a mai spus Vișniec.
„Mi se pare, în continuare, că România este o țară în care poezia are o anumită importanță, chiar dacă avem libertatea, chiar dacă se construiește ce se construiește. Văd câtă poezie scrie și publică. Și dacă rămânem o țară care crede în poezie, nimic nu este pierdut”, a precizat Vișniec, care consideră că "„există o creativitate remarcabilă în spațiul Europei de Răsărit, o creativitate care se exprimă mai ușor pentru că nu există presiune comercială”, potrivit agerpres.ro.
Dramaturgul a ținut să precizeze că în Franța se pune altfel problema, precizând că acolo a rămas uimit când a văzut că poezia este privită ca o simplă întâmplare.
„În Franța, poezia este o întâmplare care ține de grupuri discrete, de mici confrerii de poeți care se întâlnesc, care discută. În nici un caz marele public nu se interesează de poezie. Oricum, nu există poeți care să impresioneze o țară întreagă cum era cazul în România cu Nichita Stănescu, chiar cu Adrian Păunescu, cu Marin Sorescu. Erau poeți care se adresau, într-un fel, unei mase de oameni (...) Într-o lume în care suntem supuși unei imbecilizări industriale prin industria de divertisment, prin societate de consum, prin transformarea omului în cetățean, prin toată această presiune a limbajelor unice, că sunt limbaje cinematografice, știu eu, de altă natură, poezia este, totuși, îmi dau seama, o formă de rezistență culturală. Până la urmă, mi-am dat seama că, în Occident, rolul meu era la fel, pe vremea Cenaclului de Luni, și pe vremea lui Ceaușescu”, a mai spus Vișniec.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii