Raport IPP- Fondurile Structurale de la Oportunitate de Dezvoltare la Buget de Prada Vezi firma privată din Constanţa cu cel mai mare proiect pe fonduri europene accesat
Raport IPP- Fondurile Structurale de la Oportunitate de Dezvoltare la Buget de Prada: Vezi firma privată din Constanţa- In cadrul POS Mediu si Programul Operational Sectorial Cresterea Competitivitatii Economice autoritatile locale conduse de PDL au accesat cele mai multe fonduri europene
Asculta mai jos conferinta IPP - Descarca fisierul audio in format MP3
IPP
a publicat a doua editie a raportului Fondurile Structurale de la
Oportunitate de Dezvlotare la Buget de Prada. Institutul a analizat
gradul si modul de absorbtie al fondurilor europene, obiectivele pentru
care au fost alocaţi banii europeni, dar şi problemele de ordin
funcţional din Autoritattile de Management. A doua editie a raportului a
analizat Programele Operationale de Mediu, Transport si Programul
Operational Sectorial Cresterea Competitivitatii Economice.
Precedentul
raport IPP a analizat Programul Operational Regional (POR), Programul
Operational pentru Dezvoltarea Capacitacii Administrative (PODCA) si
Programul Operational pentru Dezvoltarea Resurselor Umane. (POSDRU).
Vezi aici concluziile precedentului raport.
Potrivit
analizei IPP, cele mai multe fonduri europene au fost atrase de
urmatoarele judete: Bucuresti- 1.1 miliarde euro, Iasi - 344 milioane
euro, Cluj- 283 milioane euro, Timis 281 milioane euro, Dolj 277
milioane euro.
Cele mai putine fonduri europene au fost atrase in judetele: Ialomita 16 milioane euro, Caras Severin - 33 milioane euro, Galati - 41 milioane euro, Salaj - 61 milioane euro, Harghita - 61 milioane euro.
- Cel mai mare proiect ca valoare absoluta a bugetului accesat de o autoritate publica locala a fost proiectul Consiliului Judetean Cluj. Este vorba de sistemul integrat de management al deseurilor, un proiect finantat din Programul Operational Mediu si are o finantare de 37 milioane euro.
- Cel mai mare proiect al unei autoritati publice centrale a fost cel al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, 126 milioane euro pentru constructia autostrazii Arad-Timisoara. Programul este finantat din Programul Operational Sectorial - Transporturi.
- Cel mai mare proiect pe fonduri europene accesat de o companie privata este proiectul Romconstruct Top din Constanta: 16,7 milioane euro pentru un parc eolian.
- Cel mai mare proiect accesat de un ONG este cel al Asociatiei Salvati Dunarea si Delta: 4,8 milioane euro, finantare din POS DRU.
Programul Operational Sectorial Mediu absorbtie de 10% si netransparent
Potrivit analizei IPP, Programul Operational Sectorial Mediu care este manageriat de o autoritate din subordinea ministerului Mediului, condus de Laszlo Borbely (UDMR), are o rata de absorbtie de 10,64%. Reprezentantii IPP au declarat ca Autoritatea de Management a POS Mediu este una din cele mai netransparente autoritati, refuzand sa ofere informatii sau detalii despre proiect. Raportul IPP arata ca judetele Brasov, Iasi, Arad si Suceava au atras cele mai mai multe fonduri din POS Mediu. Din punct de vedere politic, cele mai multe finantari din acest program au fost atrase de Consiliile Judetene conduse de PDL.
- Cu un buget total de 5.610.876.945 euro (4.512.470.138 euro contributie UE), la data de 31 august 2011 se aprobasera 247 de proiecte in valoare de 15.574.270.657 lei (3.664.103.201,3 euro)[1], iar dintre acestea, pentru 214 proiecte au fost semnate contractele/deciziile de finantare (contributia UE pentru acestea insumeaza 14.837.634.710 lei - 3.490797485 euro).
- In ce priveste platile catre beneficiari, la data de 31 august a.c., valoarea acestora era in total de 512.004.003 lei (120.457.358,7 euro) contributie UE, 1.528.163.397 lei pre-finantarea si 112.222882 lei de la Bugetul de Stat. in final, procentul platilor din contributia UE in raport cu alocarea UE 2007 - 2013 era de 10,64% (la 31 august 2011) (sursa: Raport IPP)
- Partidului Democrat Liberal: 15 proiecte insumand 887.253.821 lei (208.765.605 euro)
- Partidului Social Democrat: 14 proiecte in valoare totala de 859.852.093 lei (202.318.139 euro)
- Partidului National Liberal: 6 proiecte insumand 489.007.231 lei (115.060.525 euro)
- Uniunii Democrat Maghiare din Romania: 2 proiecte in valoare totala de 206.456.232 lei (48.577.937 euro)(sursa: Raport IPP)
Analiza IPP arata ca pe POS CCE, program manageriat de Ministerul Economiei (ministru, Ion Ariton PDL), cele mai multe fonduri au fost atrase in regiunea de dezvoltare Bucuresti Ilfov peste 2 miliarde de lei. Procentul platilor din contributia UE in raport cu alocarea UE 2007 - 2013, adica rata de absorbtie, este de 13%. Din nou cele mai multe proiecte au fost accesate de autoritati locale conduse de PDL.
- Cu un buget total de 4.260.173.624 euro (contributie UE + contributie nationala - 3.011.102.426 euro) - din care contributia UE de 2.554.222.109 euro - pentru perioada 2007 - 2013, la 31 august 2011 se aprobasera 2738 proiecte adica 5,655,693,460 lei[2] (1.336.013.048 euro).
- In ce priveste insa platile efectuate catre beneficiari, Autoritatea de Management pentru POS CCE nu ne-a furnizat aceasta informatie insa pe site-ul Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale se precizeaza, la data de 31 august 2011, valoarea de 13,32%, reprezentand procentul platilor din contributia UE in raport cu alocarea UE 2007 - 2013. (sursa: Raport IPP)
Cele mai „scumpe" proiecte au fost cele ale societaților comerciale:
ROMCONSTRUCT TOP SRL din Constanta pentru Parc eolian Silistea - 71.000.000 lei, contribuția UE
- MICROELECTRONICA SA - Dezvoltarea Laboratorului de Cercetare Tehnologica a sistemelor de iluminare LED (Light Emitting Diode) pentru industria nationala de autoturisme - 40.000.000 lei, contribuția UE
- POLIPHARMA Industries SRL - Platforma de cercetare farmaceutica avansata - 39.996.805 lei, contribuția UE. (sursa: Raport IPP)
- Partidului Democrat Liberal: 20 proiecte (insumand 68.944.858,58 lei)
- Partidului National Liberal: 2 proiecte (14.890.923,97 lei)
- Partidului Social Democrat: 5 proiecte, adica 14.062.384,11 lei
- Uniunii Democrate a Maghiarilor din Romania: 2 proiecte (insumand 6.969.494,42)
- Forumului Democrat al Germanilor din Romania: 1 proiect (1.692.650 lei) (sursa: Raport IPP)
Programul Operational Sectorial Transport buget de 5.6 miliarde euro rata de absorbtie de 2,8%
Analiza IPP arata ca Programul Operational Sectorial Transport care este manageriat de o autoritate din subordinea Ministerului Transporturilor, condus de Anca Boagiu (PDL), are una din cele mai scazute performante cu o rata de absorbtie de 2,8%.
- Cu un buget total de 5.697.664.305 euro - din care contributia UE de 4.565.937.295 euro - pentru 2007 - 2013, pana in prezent[4] s-au aprobat 51 de proiecte cu o valoare de 3.856.896.993 lei[5] (907.398.422 euro), dintr-un numar total de 105 proiecte depuse pana la 31 august 2011 (in valoare de 22.563.946.917 lei).16 dintre acestea au fost respinse, 6 redepuse (insumand 54.549.439 lei), 38 se afla in curs de evaluare (insumand 14.465.524.872 lei).
- Din cele 51 de proiecte aprobate numai in cazul a 48 au fost incheiate contracte/decizii de finantare in valoare de 3.707.250.107 lei (872.191.532 euro). Numarul mic de proiecte finantate cu sume insa importante tine de specificul acestui Program Operational.
- in ce priveste platile efective realizate catre beneficiari, cuantumul acestora este de 551.905.482 lei (131.406.067,14 euro), acestia alimentandu-se din contributia UE si reprezentand 2,84%24, cifra valabila la data de 31 august a.c., potrivit datelor ACIS. (sursa: Raport IPP)
- Construcția Autostrazii Arad - Timișoara (inclusiv varianta de ocolire Arad) - 531.808.594 lei (126.621.093,8 euro)
- Reabilitare DN 6, Alexandria - Craiova - 523.516.448 lei (124.646.773,3 euro)
- Reabilitarea DN24, limita de județ Galați - Vaslui - Crasna și DN24B Crasna - Albița - 370.639.510 lei (88.247.502,38 euro) (sursa: Raport IPP)
Potrivit IPP in cazul POS Transport, marile artere de circulatie intensa din Romania au ramas inca neatinse de lucrari finantate prin fonduri structurale, tronsoane de drum mai putin circulate (diverse centuri ocolitoare ale unor orase mici) fiind cele reabilitate/modernizate prin acest program. Prioritizarea investitiilor prin proiectele finantate din POS - T trebuie sa se faca si functie de studiile de trafic realizate la nivelul tronsoanelor de drum prevazute a fi finantate. (sursa: Raport IPP)
Sursa: Hotnews.ro
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp