Regii asfaltului speră la Autostrada Soarelui
Regii asfaltului speră la Autostrada SoareluiCompania de Autostrăzi a primit opt oferte pentru realizarea tronsonului Cernavodă-Medgidia, cu valori cuprinse între 88 şi 143 milioane euro, fără TVA, informează romanialibera.ro.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, care a reziliat în primăvara acestui an contractul de construire semnat cu firma franceză COLAS pentru construirea celor 20 km de autostradă dintre Cernavodă-Medgidia, ar putea construi mult mai ieftin tronsonul în cauză, arată ofertele primite de companie.
Dacă vechiul contract cu firma franceză COLAS avea o valoare de 634 milioane lei, fără TVA, acum cea mai bună ofertă este de 379 milioane lei, fără TVA. Dacă luăm în considerare faptul că firma franceză a efectuat deja lucrări de 93 milioane de lei, există şase oferte ce au valori mai bune decât cea a companiei COLAS. Dacă va accepta cea mai mică ofertă, luând în considerare şi banii primiţi de COLAS, în final se va plăti pe un km de autostradă cel puţin 5,2 milioane euro, fără TVA.
În ordine, acestea au fost primite din partea firmelor FCC/Delta ACM 93 (379 milioane lei), Spedition UMB (429 milioane lei) şi OHL/Soares da Costa (451 milioane lei).
FCC este o importantă firmă spaniolă care în România mai realizează doar tronsonul de autostradă Timişoara-Arad. FCC care acum are o ofertă de 379 milioane lei, a participat la licitaţia pentru porţiunea Cernavodă-Medgidia şi în 2009, având atunci cel mai bun preţ la licitaţie, respectiv cu 20 milioane de euro mai puţin decât cel al companiei care a câştigat contractul, anume COLAS. Firma spaniolă a fost însă descalificată. FCC este principalul acţionar al companiei austriece Alpine, deţinătoare a unui contract de construire pentru un tronson de autostradă între Nădlac şi Sibiu. În cazul tronsonului Cernavodă-Medgidia una din problemele de care s-ar putea lovi compania spaniolă este preţul neobişnuit de scăzut cerut de aceasta, adică 76% din oferta medie (493 milioane lei). Prevederile legale afirmă că, dacă o ofertă este mai mică de 85% din media celorlalte oferte, organizatorul licitaţiei poate cere verificări care să arate dacă e vorba sau nu de preţuri de dumping.
Cea de-a doua clasată, Spedition UMB, are o ofertă de 429 milioane lei şi este cea mai importantă companie românească de construcţii de drumuri, fiind deţinută de regele asfaltului Dorinel Umbrărescu. El este principalul beneficiar al contractelor acordate după venirea ministrului Anca Boagiu la cârma Ministerului Transporturilor. Deţine contracte de modernizare a sute de km pe drumuri naţionale importante, centuri ocolitoare şi, recent, a câştigat şi lucrările pe primul tronson al autostrăzii Timişoara-Lugoj. Spedition UMB este liderul consorţiului care construieşte autostrada Moara Vlăsiei-Ploieşti.
Cât priveşte a treia ofertă (451 milioane lei), aceasta aparţine asocierii portugheze formate din OHL/Soares da Costa, firme care mai degrabă au câştigat contracte de mică importanţă.
Dacă acum doi ani nu a existat nici un ofertant român pentru autostradă, acum sunt nu mai puţin de trei ofertanţi autohtoni din totalul de opt. Pe lângă Spedition UMB au mai depus oferte Vega 93/Selina/Arcada/ Consitrans (a patra ofertă ca preţ) şi Tehnologica Radion/Lena/Procons 21/Viadesign.
Tehnologica Radion este deţinută de Theodor Berna, un rege al asfaltărilor în Bucureşti. Tehnologica a participat şi la licitaţiile pentru tronsoanele Nădlac-Sibiu, unde a depus două contestaţii.
Pentru una dintre plângeri, cea pentru lotul 2 din Timişoara-Lugoj, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor i-a dat dreptate lui Berna în două rânduri. Firma italiană Astaldi, constructorul tronsonului învecinat Medgidia-Constanţa, a depus şi ea ofertă, a şasea ca valoare.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp