Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
22:05 22 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

UPDATE2-Vicepreşedintele UTI a fost ridicat în această dimineaţă de mascaţi

ro

01 Jun, 2016 08:25 2365 Marime text
Procurorii DIICOT au descins, în această dimineaţă, la sediul UTI din Otopeni. Procurorii efectuează şapte percheziţii în Bucureşti şi în localităţile limitrofe, la sediul UTI Grup din aeroportul Otopeni şi la domiciliile unor suspecţi, în cadrul unui dosar de spălare de bani şi evaziune fiscală, au declarat, pentru Agerpres, surse judiciare.
 
Vicepreşedintele UTI a fost ridicat în această dimneaţă de mascaţi. Ion Obloja este acuzat de evaziune fiscală. În acest dosar, prejudiciul depăşeşte 21 de milioane de lei.

UPDATE2, ora 11.16:

Oficial de la DIICOT:
”La data de 01.06.2016 procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism – Structura Centrală împreună cu poliţiştii de frontieră din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră au efectuat şase percheziţii domiciliare precum şi la sediul unei societăţi comerciale, în Bucureşti şi în localităţile limitrofe, în vederea destructurării unui grup infracţional organizat specializat în evaziune fiscală şi spălare de bani.
 
    În cauză există suspiciunea rezonabilă că în perioada 2009-2011, suspectul O. I. a inițiat un grup infracțional, la care au aderat ulterior și alte persoane, prin care s-a urmărit desfășurarea unor activități infracționale cu scopul de a eluda plata obligațiilor fiscale datorate bugetului consolidat al statului și a obținerii unor venituri ilegale, sume de bani pe care le-a folosit în scop personal  fără drept.
 
    S-a reţinut că suspectul a constituit grupul înfracţional împreună cu tatăl, fratele  și soția sa, persoane care dețineau la acea dată și calitatea de asociați și/sau administratori în mai multe societăți comerciale ce aveau ca obiect de activitate prestări servicii.
 
    În urmărirea scopului propus, suspectul O. I. a fost interesat să coopteze în activitățile infracționale și unele persoane care dețineau calitatea de administrator în cadrul unor societăți comerciale, deoarece aceste entități juridice urmau a fi utilizate fie pentru emiterea unor facturi fiscale ce atestau relații comerciale fictive care să justifice majorarea artificială a cheltuielilor și implicit deducerea de TVA, fie pentru a putea retrage sume importante de bani provenite din lichidarea unor societăți aflate în insolvență ori a bunurilor acestora, societăți ce se aflau în portofoliul firmelor de lichidare deținute de către membrii grupului infracțional organizat.
 
    S-a reţinut că liderul grupării, suspectul O.I., a creat un sistem de firme care să funcționeze pe trei paliere, fapt ce a necesitat  înființarea și administrarea unor societăți comerciale, de tipul „fabrici de facturi”. Acest tip de societate comercială era situată  pe ultimul palier infracțional și  se caracteriza prin aceea că nu își declara toate veniturile ce proveneau în mod exclusiv din prestări de servicii și emitea  facturi fiscale către firmele situate pe palierul doi infracțional pe care nu le înregistra  în evidenţele contabile.
 
    Membrii grupului infracţional au coordonat societățile comerciale menționate, în scopul realizării de venituri proprii, prin sustragerea de la plata impozitului pe venit/profit şi TVA, în cazul societăților situate pe cele 3 nivele. Mecanismele prin care s-au creat prejudiciile au fost diferite în funcție de palierul pe care se găsea societatea. Prin aplicarea acestor mecanisme, membrii grupului au produs un prejudiciu bugetului de stat în valoare totală de 21 milioane lei.
 


    Cu ocazia percheziţiilor domiciliare au fost găsite diferite sume de bani – 44.000 euro, 10.120 USD, 5.480 lire sterline şi 2.000 franci elveţieni – care au fost ridicate în vederea continuării cercetărilor.
 
    În cauză s-au dispus măsuri asiguratorii  asupra mai multor bunuri mobile şi imobile.
 
    La sediul DIICOT-Structura centrală vor fi aduse în vederea audierii un număr de 5 persoane.
 
    Acțiunea s-a desfășurat cu sprijinul Brigăzii Speciale de Intervenţie a Jandarmeriei – VLAD ŢEPEŞ.”



UPDATE, ora 9.45:



Din primele creionări ale anchetei procurorilor rezultă că, în perioada 2009 - 2011, Ion Obloja, vicepreşedinte al UTI, ar fi iniţiat un grup infracţional la care au aderat ulterior şi alte persoane, prin care s-a urmărit eludarea plăţii obligaţiilor fiscale datorate bugetului statului şi obţinerea unor venituri ilegale.
 
Potrivit unor surse din cadrul anchetei, Obloja ar fi constituit grupul infracţional împreună cu tatăl său, fratele său, Dorel Obloja, şi soţia sa, Sorina Luminiţa Obloja, care deţineau la aceea dată şi calitatea de asociaţi/administratori în mai multe societăţi comerciale, ce aveau ca obiect de activitate prestări servicii.
 
Procurorii spun că Obloja ar fi cooptat şi alte persoane, care deţineau calitatea de administrator în cadrul unor societăţi comerciale, deoarece aceste entităţi juridice urmau a fi utilizate fie pentru emiterea unor facturi fiscale ce atestau relaţii comerciale fictive, care să justifice majorarea artificială a cheltuielilor şi implicit deducerea de TVA, fie pentru a retrage sume importante de bani provenite din lichidarea unor societăţi aflate în insolvenţă ori a bunurilor acestora.
 
De asemenea, Obloja era interesat în atragerea unor persoane care aveau cunoştinţe contabile, respectiv Cristian Demostene Marulis, Rozalia Ionescu, Ariton Stan, Ioan Cristian Manole şi Florin Gabriel Stroe.
 
Beneficiind de cunoştinţele economice ale unor angajaţi din grupul de firme UTI (Cristian Demostene Marulis şi Rozalia Ionescu), Ion Obloja a conceput un mecanism foarte elaborat în care fiecare membru al grupului avea atribuţii specifice, acţionând în mod concertat şi coordonat.
 
Astfel, membrii grupului cunoşteau foarte bine practica organelor de control fiscal că, în majoritatea cazurilor, verificările în cazul societăţilor comerciale se extind doar cu privire la firmele de la care au fost înregistrate facturile de achiziţie, fără a se continua aceste verificări pe lanţul achiziţiilor spre a se stabili realitatea acestora.
 
Pornind de la aceste considerente, Ion Obloja a creat un sistem de firme care funcţiona pe trei paliere, fapt ce a necesitat înfiinţarea şi administrarea unor societăţi comerciale de tipul "fabrici de facturi". Acest tip de societate comercială este situată pe ultimul palier infracţional şi se caracterizează prin aceea că nu îşi declară toate veniturile ce provin în mod exclusiv din prestări de servicii şi emit facturi fiscale către firmele situate pe palierul doi infracţional, facturi fiscale pe care, de asemenea, nu le înregistrează în contabilitate.
 
Cunoscând modul de lucru al organelor cu atribuţii de control, membrii grupului au folosit o perioadă de timp aceste societăţi, după care au dispus cesionarea părţilor sociale, iar apoi radierea acestora. Înainte de radierea acestor societăţi, se emiteau facturi fiscale ce atestau activităţi comerciale fictive către societăţile controlate de membrii grupului, fie pentru diminuarea profitului, fie pentru retragerea unor sume în numerar.
 
Firmele situate pe ultimul palier au avut rolul de furnizoare de facturi fiscale, ce atestau prestări de servicii fictive către firmele de pe palierul doi, care la rândul lor au emis facturi către firmele de pe palierul întâi, în vreme ce circuitul financiar a fost în sens invers celui al documentelor.
 
Potrivit surselor judiciare, Ion Obloja şi ceilalţi membrii ai grupului au retras, în perioada 2009-2011, suma totală de 28.058.389 lei, sumă care a fost supusă reciclării prin transferarea succesivă în sensul invers al circuitului documentelor, pentru ca în final acestea să fie retrase din conturile societăţilor situate pe al doilea sau al treilea palier infracţional.
 
După implicarea în acest circuit, societăţile de pe ultimul palier au fost radiate, iar locul acestora a fost luat de alte societăţi comerciale cu acelaşi profil de activitate.
 
Procurorii mai spun că, în acest caz, se conturează în mod clar ideea că structurarea firmelor pe cele trei paliere şi emiterea de facturi fiscale ce atestau relaţii comerciale fictive a fost făcută în aşa fel încât niciuna dintre societăţile implicate în circuit să nu achite la bugetul de stat impozit pe venit/profit şi TVA.
 
Prin aplicarea acestor mecanisme, firmele controlate de Ion Obloja, Sorina Luminiţa Obloja şi Dorel Obloja au produs un prejudiciu bugetului de stat în valoare totală de 21.099.858 lei.

 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii