ADA +PUR versus PSD in dosarul "Pasarela"
ADA +PUR versus PSD in dosarul "Pasarela"O afacere politica infranata de guvernul Tariceanu
Licitatia pentru pasarela pietonala, proiect initiat de Radu Mazare s-a organizat inainte ca APC sa primeasca concesiunea pentru cele 10 hectare de teren * Terenul fusese transferat printr-o HG de la Directia Apele Romane la Ministerul Transportului via APC * Lucrarile de demolare a vechiului pasaj au demarat pe 14 noiembrie, finalizarea noului obiectiv urmand sa fie facuta in luna iunie 2006#Este vorba despre o investitie de sase milioane de euro, cheltuieli pe care administratia locala si-a propus sa le recupereze in sase ani * Deputatul Andrian Mihei considera ca este greu de imaginat ca alocarea va fi recuperata in conditiile in care concesiunea pentru Portul Turistic Tomis inseamna anual doar 35.000 de euro * Radu Mazare si colegii sai deputati, au sarit ca arsi cand noul ministru al transporturilor a anuntat ca APC nu se va mai ocupa de proiect * De altfel pe parcursul ultimelor luni, Comisia economica din Camera Deputatilor dar si Senatul au respins OG 132/2004 emisa de Guvernul Nastase privind atribuirea in concesiunea APMC a terenului pentru construirea pasarelei pietonale si a portului agrement din zona Cazino -statiunea Mamaia * Pe 11 noiembrie 2004, APC a predat SC "Argos" terenul de 10 hectare in vederea demararii lucrarii, in conditiile in care Ordonanta privind concesionarea terenului catre APC, urma sa fie emisa abia o luna mai tarziu * Parlamentarii ADA si PUR avertizeaza asupra incalcarii flagrante a legii, dat fiind faptul ca APC, sub protectia fostului ministrul Miron Mitrea si-a permis sa inceapa o lucrare pe un teren care nu-i apartinea * Ei considera ca o solutie rentabila ar fi fost consolidarea vechii structuri a pasarelei, care ar fi costat aproximativ 300000 de euro
Al treilea si cel mai important proiect de agrement de pe litoralul romanesc avea sa demareze demarat pe 14 noiembrie 2004, si ar fi trebuit finalizat in iunie 2006. Pasarela pietonala reprezinta o lucrare grandioasa si avangardista, al carei cost este pe masura : 6330.000 de Euro. Proiectul, unic in aceasta parte a Europei, a fost initiat de primarul Radu Mazare si promovat de Primaria Municipiului Constanta si Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta SA, cu sprijinul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, condus la acea vreme de Miron Mitrea. Conform proiectului, vechii pasarele pietonale de la Cazino Mamaia, construita in anul 1935 si transformata cu timpul intr-o ruina, urma sa ii ia locul o pasarela construita la trei metri deasupra apei, cu o lungime de 310 metri si latimea de 4 metri. Noua constructie trebuia sa faca legatura intre tarm si ultramodernul port de agrement putea gazdui concomitent 129 de ambarcatiuni de tipuri diferite, inclusiv nave de pasageri.Povestea pasareleiLucrarile de demolare a vechiului pasaj au demarat pe 14 noiembrie, finalizarea noului obiectiv urmand sa fie facuta in luna iunie 2006. Primarul Radu Mazare era sigur ca viitorul obiectiv - pasarela si portul de agrement - va atrage un numar si mai mare de turisti in statiunea Mamaia. Lucian Lazia, directorul general al SC Argos SA, firma care urma sa construiasca pasarela, declara ca pentru aceasta "capodopera" sunt inglobate 200.000 de tone de piatra, peste 20.000 de mc de beton (prefabricate si stabilopozi), peste 200 de tone de confectie metalica. "Suntem siguri ca aceasta lucrare va fi finalizata la termenul stabilit si in conditii de buna calitate", sustinea Lazia in anul 2004.Beneficiarul proiectului era Administratia Porturilor Maritime Constanta, care a fost acuzata ca a facut investitii in detrimentul institutiei. Concluzia apartine specialistilor din Biroul Audit al APMC, care au fost desemnati sa verifice relatiile contractuale incheiate de fosta conducere. Firmele care profitau din plin de generozitatea APMC apartin unor afaceristi agreati de PSD.Cel care a facut publice concluziile preliminare ale raportului a fost deputatul democrat Laurentiu Mironescu, si el fost director al APMC. "Exista indicii clare ca externalizarea s-a facut in detrimentul APMC, din cauza implicarii politicului in activitatea institutiei. Unele persoane vor raspunde pentru cele intamplate, deoarece si-ar fi sabotat compania. Nu era treaba APMC sa se implice intr-un proiect in Mamaia, pe un teren care nu-i apartine", a precizat Mironescu, referindu-se la investitia de 6,3 milioane euro in pasarela de la Cazino - Mamaia. La randul sau, deputatul umanist de Constanta, Andrian Mihei, care a studiat cu atentie dosarul privind pasarela din Mamaia, proiect intocmit de administratia municipiului Constanta este de parere ca parlamentarii trebuie sa actioneze impreuna pentru promovarea acestui proiect. Pe de alta parte insa , deputatul a sustinut ca transferul luciului de apa de la Administratia Portului Constanta catre administratia locala este o etapa care, in opinia conducerii Ministerului Transporturilor, trebuie eliminata. "Transferul trebuie sa se efectueze intre APC si investitorul care are resursele financiare pentru a executa lucrarea. Este vorba despre sase milioane de euro, cheltuieli pe care administratia locala si-a propus sa le recupereze in sase ani. Este greu de imaginat ca lucrurile stau asa, in conditiile in care concesiunea pentru Portul Turistic Tomis inseamna anual doar 35.000 de euro", a declarat Andrian Mihei.Un nou guvern, alte prioritatiDivergentele au aparut in momentul in care, o data schimbat guvernul, s-au schimbat si prioritatile. Initiatorul proiectului "Pasarela", Radu Mazare si colegii sai deputati, trei la numar au sarit ca arsi cand noul ministru al transporturilor a anuntat ca APC nu se va mai ocupa de proiect. De altfel pe parcursul ultimelor luni, Comisia economica din Camera Deputatilor dar si Senatul au respins OG 132/2004 emisa de Guvernul Nastase privind atribuirea in concesiunea Administratiei Porturilor Maritime Constanta a unui teren de zece hectare pentru construirea pasarelei pietonale si a portului agrement din zona Cazino -statiunea Mamaia. Potrivit oficialilor Ministerului Lucrarilor Publice, acest gen de investitii in domeniul turismului trebuiesc descentralizate si finantate de autoritatile locale. Mai exact, executarea acestui proiect trebuie sustinut financiar din bugetele locale ale unitatilor administrativ -teritoriale, care apoi au libertatea sa colecteze impozite de pe urma acestora. Punctul de vedere al reprezentantilor Ministerului Transporturilor a fost clar: "Pasarela pietonala si Portul de agrement din Mamaia" -nu fac obiectul de activitate a APMC. Ordonanta care atribuie APMC terenul de 10 ha pentru constructia pasarelei pietonale si a unui port de agrement in statiunea Mamaia a fost data de fostul cabinet in regim de urgenta, fiind sustinuta de fostul ministru al transporturilor, Miron Mitrea. Desi nu se stabilise exact sursele de finantare pentru proiect, s-a luat decizia inceperii lucrarilor de demolare a vechii pasarele, care in prezent arata ca o ruina.Cu toate ca APMC nu avea toate actele in regula, (lipsea dovada proprietatii terenului)primaria Constanta a acordat autorizatia de demolare a vechii pasarele existente si autorizatia de construire pentru noua pasarela, fara consultarea consilierilor, desi "pasarela" reprezenta un obiect de patrimoniu. Proiectul a fost de la inceput unul dubios, atata timp cat s-a organizat o licitatie pentru pasarela inainte de aprobarea Ordonantei, care concesiona terenul catre APC. Printr-o hotarare de Guvern, in luna aprilie a anului 2004, Directia Apelor Romane "Dobrogea" Litoral a cedat Ministerului Transporturilor cele 10 hectare. APC si-a prevazut in bugetul pe anul 2005, suma destinata acestui proiect(6 milioane de euro), hilar - inainta de a avea in patrimoniu terenul pe care urma sa fie construita pasarela si portul turistic din Mamaia. Pe 11 noiembrie 2004, APC a predat SC "Argos" terenul de 10 hectare in vederea demararii lucrarii, in conditiile in care Ordonanta privind concesionarea terenului catre APC, urma sa fie emisa abia o luna mai tarziu.In aceasta situatie, deputatii Andrian Mihei si Laurentiu Mironescu considera ca "aceasta acrobatie financiara" instrumentata de APC la presiunea PSD si a reprezentantilor sai de pe plan local trebuie lamurita. Cei doi parlamentari, nu sunt impotriva proiectului, insa considera ca APMC are in acest moment alte prioritati, cum ar fi terminalul de barje. Parlamentarii avertizeaza asupra incalcarii flagrante a legii, dat fiind faptul ca APC, sub protectia fostului ministrul Miron Mitrea si-a permis sa inceapa o lucrare pe un teren care nu-i apartinea. Deputatii considera ca in conditiile in care APC nu-si putea permite o astfel de investitie, o solutie rentabila ar fi fost consolidarea vechii structuri a pasarelei, care ar fi costat aproximativ 300000 de euro.In tot acest timp, de dragul senzatiei, deputatii PSD, Alexandru Mazare, Eduard Martin si Corneliu Dida sustin ca proiectul a fost respins din rationamente politice. Cei trei parlamentari nici nu doresc sa ia in calcul posibilitatea initierii unui parteneriat public -privat pentru sustinerea proiectului, pe motiv ca primaria, adica Radu Mazare, nu are bani de investit in acest proiect.Ordonanta care atribuie APMC terenul de 10 ha in concesiune pentru constructia pasarelei pietonale si a unui port de agrement in statiunea Mamaia, ramane deocamdata in vigoare, dupa ce plenul Camerei Deputatilor a votat impotriva Legii privind respingerea OU 132/2004. In ziua in care primarul Radu Mazare anunta importanta victorie, deputatul PD, Laurentiu Mironescu declara ca situatia va fi reglementata in cel mai scurt timp.O saptamana mai tarziu s-a luat decizia ca votarea Legii mai poate astepta, ea nefiind o prioritate, atata timp cat cheia sta in contractul de concesiune pe care trebuie sa-l incheie conducerea APC si fara de care lucrarile nu pot fi demarate.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp